'Gegrom V8. klinkt prachtig' auto 17 Comfortabel kilometers vreten Alternatief: Mazda 6 Sportbreak Alternatief: Skoda Octavia Combi KLASSIEKER Mike den Engelsman en zijn Corvette C4 uit 1985 door Lucas Boot Mike den Engelsman uit Putte en zijn vrouw rijden allebei in Amerikaanse muscle cars. Zij in een Mustang uit 1996, hij in een Corvette C4 uit 1985. „Beide auto's zijn fantastisch. De Corvette vind ik de mooiste van de twee. Ik ben al heel m'n leven gek van die auto." Als snotneus verzamelde Den Engelsman aller hande miniatuurtjes en boeken over de Corvette. Een paar jaar ge leden kon hij voor een goede prijs dan eindelijk zijn droomwagen ko pen. „Toen ik ging kijken was ik op slag verliefd, je weet hoe dat gaat. Het is een auto waar je van moet hou den. Niet iedereen vindt 'm mooi. Maar je ziet dat dit model de laat ste jaren steeds populairder begint te worden onder liefhebbers." De C4 zorgde bij zijn introductie begin jaren tachtig voor de nodige reuring onder de Corvette-adep- ten. Het design brak radicaal met dat van zijn voorganger, de C3. En dat was even slikken. Een van de meest opvallende veranderingen was het digitale instrumentarium. Het lijkt alsof je een racespelletje speelt op een arcadekast als je ach ter het stuur zit. Jaren tachtig as can be. Wat wel hetzelfde bleef, was een dikke achtcilinder onder de motorkap. In het geval van de ze 'Vette' een 5,7 liter V8. „Met 230 pk. Dat vermogen zit te genwoordig ook al in een Seat. Maar je trekt er toch nog stevig mee op. Op hoge snelheid rijden doe ik bijna nooit. Veel liever crui se ik tussen de 80 en 120 km/h en accelereer ik snel. Dan rommelt-ie en hoor je dat typische gegrom van de V8. Prachtig klinkt dat. De radio staat dan ook nooit aan." Den Engelsman heeft naast zijn Corvette nog een ande re liefde: een Harley-Da- vidson Electra Glide uit 1977. Als hij moet kiezen, wordt het de Har- ley. „Als iemand een goed bod doet op de Corvette, dan wil ik 'm wel van de hand doen." Met pijn in het hart? Zijn vrouw vanuit de keuken: „Mike houdt van die au to." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. OCCASION Peugeot 407 SW Premium vrijdag 13 mei 2011 - Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Peugeot 407 SW. door Lucas Boot k zweer bij mijn Peugeot. Hij loopt gesmeerd en doet het al tijd. Ja ja, het is een fijn ding die pepermolen van mij. Want die maakt het Franse merk ook. Culibobo's en chef-koks prijzen 'm stuk voor stuk de hemel in. Ik voel me er lek- ker(der) bij als ik sta te koken. Maar voel ik me ook zo bij die an dere Peugeot? Het is een prettige kar om mee op weg te zijn. Je zit om te beginnen op riante zetels met zachte wan gen en een tamelijk zachte rugleu ning. Niet te slap, niet te hard. Het stuur schuift daarbij ver naar vo ren toe zodat je er echt achter kunt kruipen. Fijne positie om ki lometers lang aan een stuk te stu ren. Want daarop is deze Peug met zijn comfortabele onderstel en zui nige 1.6 HDif-dieselmotor geënt. Het blok heeft een inhoud yan om en nabij de 1600 cc en een vermo gen van 109 pk en 240 Nm koppel. De zelfontbrander houdt qua kracht niet over, maar je komt ab soluut niets tekort. Met de cruise control op 120 km/h toer ik re laxed over de A58. Vanuit de ach- tertrein resoneert een vervelend 'bowowop'. Waarschijnlijk een ver sleten lager of een aanlopend rem- metje. Wordt verholpen bij de afle- verbeurt. Verder merk je nauwe lijks dat de Peug ruim 130.000 gelo pen heeft. Af en toe piepen het rem- en koppelingspedaal zacht jes, maar dat mag geen naam heb ben. Zo fijn als de Peugeot hier op de A58 kilometers vreet, zo royaal zit de Fransman in z'n spullen. Dit is de SW Premium. Grootste attrac tie van deze uitvoering is de joekel van een panoramadak, dat door loopt tot aan de achterbank. Het Prijs: 12.450 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 118.313 (NAP) Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 121 pk, 310 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 350, incl. APK, grote beurt en 6 maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, navigatiesys teem Verkooppunt: Autobedrijf Verhoeven, Stampersgat Website: www.garageverhoeven.nl Peugeot 407 SW glas werkt ongeveer hetzelfde als een zonnebril. Je zit dus niet met dichtgeknepen ogen achter het stuur bij de eerste de beste zonne straal. Raadzaam is om de airco flink hoog te zetten als je jezelf geen klotsoksel wilt zweten. Want warm wordt het wel door al dat glas. Rijd je toch liever onder een grijze hemel? Met een draai aan een knop schuift desgewenst auto matisch een paneel onder het gla zen dak door. Andere vermeldenswaardige items zijn de telefoonvoorbereiding, cd-wisselaar en de climate control. Vanzelfsprekend zijn ook de ra men en buitenspiegels elektrisch bedienbaar. Een Franse auto is geen Franse auto zonder een aan tal handigheidjes. Zo kun je de bij- rijderstoel omtoveren tot bijzetta feltje. Vooral een plezierige optie als je achterin zit en een uiltje wilt knappen. Stoel plat, benen ge strekt; „Maak je me wakker als we in Zuid-Frankrijk zijn, lieverd?" Historie: De Peugeot 407 volgt in 2004 de 406 op. De Fransman be schikt dankzij de multilink-ophan- ging en dubbele 'wishbones' over een begèerlijk onderstel. Eind vorig jaar valt het doek voor de 407. Het model wordt opgevolgd door de 508, die ook meteen de 607 ver vangt. Prijs: 13.950 euro Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 139.875 Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 140 pk, 320 Nm Transmissie: zestraps automaat, dubbele koppeling Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt en APK. Garantie in overleg. Bijzonderheden: dealer onderhouden, DSG-auto- maat Verkooppunt: Autobedrijf Jan Bogert, Dinteloord Website: www.janbogert.nl De Peugeot 407 SW is een prettige auto om mee op weg te zijn. Prijs: 12.950 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 131.544 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,6 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 109 pk, 240 Nm #0-100 km/h: 12,1 sec* Topsnelheid: 189 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 17,9* Afleverkosten: 350 euro, inclusief, APK, afleverbeurt en 6 maanden garantie Bijzonderheden: panoramadak, cd-wisselaar, telefoonvoorberei ding Verkooppunt: Peugeot PTA, Goes Website: http://dealer.peu- geot.nl/ptagoes-goes *fabrieksopgave Mike den Engelsman en zijn Corvette C4.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79