'Gegrom V8. klinkt prachtig'
auto 17
Comfortabel kilometers vreten
Alternatief: Mazda 6 Sportbreak Alternatief: Skoda Octavia Combi
KLASSIEKER Mike den Engelsman en zijn Corvette C4 uit 1985
door Lucas Boot
Mike den Engelsman
uit Putte en zijn
vrouw rijden allebei
in Amerikaanse
muscle cars. Zij in
een Mustang uit 1996, hij in een
Corvette C4 uit 1985.
„Beide auto's zijn fantastisch. De
Corvette vind ik de mooiste van
de twee. Ik ben al heel m'n leven
gek van die auto." Als snotneus
verzamelde Den Engelsman aller
hande miniatuurtjes en boeken
over de Corvette. Een paar jaar ge
leden kon hij voor een goede prijs
dan eindelijk zijn droomwagen ko
pen.
„Toen ik ging kijken was ik op slag
verliefd, je weet hoe dat gaat. Het
is een auto waar je van moet hou
den. Niet iedereen vindt 'm mooi.
Maar je ziet dat dit model de laat
ste jaren steeds populairder begint
te worden onder liefhebbers."
De C4 zorgde bij zijn introductie
begin jaren tachtig voor de nodige
reuring onder de Corvette-adep-
ten. Het design brak radicaal met
dat van zijn voorganger, de C3. En
dat was even slikken. Een van de
meest opvallende veranderingen
was het digitale instrumentarium.
Het lijkt alsof je een racespelletje
speelt op een arcadekast als je ach
ter het stuur zit. Jaren tachtig as
can be. Wat wel hetzelfde bleef,
was een dikke achtcilinder onder
de motorkap. In het geval van de
ze 'Vette' een 5,7 liter V8.
„Met 230 pk. Dat vermogen zit te
genwoordig ook al in een Seat.
Maar je trekt er toch nog stevig
mee op. Op hoge snelheid rijden
doe ik bijna nooit. Veel liever crui
se ik tussen de 80 en 120 km/h en
accelereer ik snel. Dan rommelt-ie
en hoor je dat typische gegrom
van de V8. Prachtig klinkt dat. De
radio staat dan ook nooit aan."
Den Engelsman heeft naast
zijn Corvette nog een ande
re liefde: een Harley-Da-
vidson Electra Glide uit 1977. Als
hij moet kiezen, wordt het de Har-
ley. „Als iemand een goed bod
doet op de Corvette, dan wil ik 'm
wel van de hand doen." Met pijn
in het hart? Zijn vrouw vanuit de
keuken: „Mike houdt van die au
to."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
OCCASION Peugeot 407 SW Premium
vrijdag 13 mei 2011 -
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Peugeot 407 SW.
door Lucas Boot
k zweer bij mijn Peugeot. Hij
loopt gesmeerd en doet het al
tijd. Ja ja, het is een fijn ding
die pepermolen van mij.
Want die maakt het Franse
merk ook. Culibobo's en
chef-koks prijzen 'm stuk voor
stuk de hemel in. Ik voel me er lek-
ker(der) bij als ik sta te koken.
Maar voel ik me ook zo bij die an
dere Peugeot?
Het is een prettige kar om mee op
weg te zijn. Je zit om te beginnen
op riante zetels met zachte wan
gen en een tamelijk zachte rugleu
ning. Niet te slap, niet te hard. Het
stuur schuift daarbij ver naar vo
ren toe zodat je er echt achter
kunt kruipen. Fijne positie om ki
lometers lang aan een stuk te stu
ren. Want daarop is deze Peug met
zijn comfortabele onderstel en zui
nige 1.6 HDif-dieselmotor geënt.
Het blok heeft een inhoud yan om
en nabij de 1600 cc en een vermo
gen van 109 pk en 240 Nm koppel.
De zelfontbrander houdt qua
kracht niet over, maar je komt ab
soluut niets tekort. Met de cruise
control op 120 km/h toer ik re
laxed over de A58. Vanuit de ach-
tertrein resoneert een vervelend
'bowowop'. Waarschijnlijk een ver
sleten lager of een aanlopend rem-
metje. Wordt verholpen bij de afle-
verbeurt. Verder merk je nauwe
lijks dat de Peug ruim 130.000 gelo
pen heeft. Af en toe piepen het
rem- en koppelingspedaal zacht
jes, maar dat mag geen naam heb
ben.
Zo fijn als de Peugeot hier op de
A58 kilometers vreet, zo royaal zit
de Fransman in z'n spullen. Dit is
de SW Premium. Grootste attrac
tie van deze uitvoering is de joekel
van een panoramadak, dat door
loopt tot aan de achterbank. Het
Prijs: 12.450 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 118.313 (NAP) Motor: 2,0
liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 121 pk, 310 Nm Transmissie:
handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 350, incl. APK, grote beurt en 6
maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, navigatiesys
teem Verkooppunt: Autobedrijf Verhoeven, Stampersgat
Website: www.garageverhoeven.nl
Peugeot 407 SW
glas werkt ongeveer hetzelfde als
een zonnebril. Je zit dus niet met
dichtgeknepen ogen achter het
stuur bij de eerste de beste zonne
straal. Raadzaam is om de airco
flink hoog te zetten als je jezelf
geen klotsoksel wilt zweten. Want
warm wordt het wel door al dat
glas. Rijd je toch liever onder een
grijze hemel? Met een draai aan
een knop schuift desgewenst auto
matisch een paneel onder het gla
zen dak door.
Andere vermeldenswaardige items
zijn de telefoonvoorbereiding,
cd-wisselaar en de climate control.
Vanzelfsprekend zijn ook de ra
men en buitenspiegels elektrisch
bedienbaar. Een Franse auto is
geen Franse auto zonder een aan
tal handigheidjes. Zo kun je de bij-
rijderstoel omtoveren tot bijzetta
feltje. Vooral een plezierige optie
als je achterin zit en een uiltje wilt
knappen. Stoel plat, benen ge
strekt; „Maak je me wakker als we
in Zuid-Frankrijk zijn, lieverd?"
Historie: De Peugeot 407 volgt in
2004 de 406 op. De Fransman be
schikt dankzij de multilink-ophan-
ging en dubbele 'wishbones' over
een begèerlijk onderstel. Eind vorig
jaar valt het doek voor de 407. Het
model wordt opgevolgd door de
508, die ook meteen de 607 ver
vangt.
Prijs: 13.950 euro Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 139.875 Motor: 2,0 liter
viercilinder turbo, diesel Vermogen: 140 pk, 320 Nm Transmissie: zestraps
automaat, dubbele koppeling Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt en
APK. Garantie in overleg. Bijzonderheden: dealer onderhouden, DSG-auto-
maat Verkooppunt: Autobedrijf Jan Bogert, Dinteloord
Website: www.janbogert.nl
De Peugeot 407 SW is een prettige auto om mee op weg te zijn.
Prijs: 12.950 euro
Bouwjaar: 7-2007
Km-stand: 131.544 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,6 liter viercilinder turbo,
diesel
Vermogen: 109 pk, 240 Nm
#0-100 km/h: 12,1 sec*
Topsnelheid: 189 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 17,9*
Afleverkosten: 350 euro, inclusief,
APK, afleverbeurt en 6 maanden
garantie
Bijzonderheden: panoramadak,
cd-wisselaar, telefoonvoorberei
ding
Verkooppunt: Peugeot PTA, Goes
Website: http://dealer.peu-
geot.nl/ptagoes-goes
*fabrieksopgave
Mike den Engelsman en zijn Corvette C4.