auto 5 Ford Focus is een wereldburger Opel Insignia OPC kent geen grenzen Mercedes E: zuiniger zonder prestatieverlies L- vrijdag 13 mei 2011 - mmmmmmmmmmmmmmmmsmtmam door Roel van Gils Met de Insignia OPC Unli mited breekt Opel met het herenakkoord tussen de Duitse autofabrikanten. De snel heidsbegrenzer wordt namelijk achterwege gelaten, waardoor de Unlimited in theorie een topsnel heid van 270 kilometer per uur haalt. De praktijk wijst uit dat een kilometers lang asfaltlint nodig is om die top ook echt te bereiken. De Unlimted is technisch identiek aan de standaard OPC. De 2.8 liter V6 turbomotor genereert 325 pk en 400 Nm aan koppel. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt de luchtweerstand kwadratisch toe, een gegeven uit de natuurkunde. Bij snelheden hoger dan 230 kilo meter per uur is de luchtweer stand zó groot, dat het de krachti ge zescilinder voelbaar meer moei te kost de Insignia te laten versnel len. De beloofde top zal zeker haal baar zijn, alleen zijn er in Europa amper mogelijkheden die snelheid te halen. We kwamen in Duits land tot 255. Juist, op de teller! De Insignia OPC Unlimited is de snelste productie-Opel ooit en ac celereert in 6 tellen naar de 100. De zescilinder is een echte toeren- machine met weinig overtuigings kracht onderin. Pas boven de 3.000 toeren per minuut komt er gang in. De koersvastheid is uitste kend. Ook op hoge snelheden geeft het onderstel geen krimp. Aan tractie eveneens geen gebrek, dankzij standaard vierwielaandrij- ving en een sperdifferentieel op de achteras voor een probleemloze verdeling van de aandrijfkrachten. Opel heeft nog geen prijzen vrijge geven voor de Insignia OPC Unli mited, die te herkennen is aan blauwgekleurde Brembo-remtan- gen en een Unlimited-logo op het instrumentarium. Een OPC-circuit- training op het eigen testcircuit in Dudenhofen is inbegrepen. door Tony Vos Toen jaren geleden de nieuwe Europese normen voor de C02-uitstoot van het totale programma van een autofabrikant bekend werden, kreeg Mercedes het idee dat hier alleen aan kon worden voldaan door volop in te zetten op hybrides. Het merk weet inmiddels beter en nam het volle dige motorenprogramma voortva rend onder de loep. Zo is de E-klas- se nu in de volle breedte 'herzien'. Resultaat: een verder gereduceerd brandstofverbruik zonder in te le veren op prestaties en rijcomfort. In de top van het programma wor den er zelfs twee compleet nieuwe motoren aangeboden. Zo bedient de E 350 zich voortaan van een Insignia OPC: onbegrensd, foto RvG E-klasse: zuiniger. foto Louis Blom nieuw ontwikkelde V6 kracht bron, waarbij het vermogen licht is toegenomen tot 306 pk. Ook het koppel is gestegen, maar de belang rijkste boodschap is dat het brand stofverbruik volgens de officiële meetmethode met niet minder dan 20 procent is afgenomen. Dat valt onder meer af te lezen aan de C02-uitstoot, die met 159 gram per kilometer uitermate gunstig is voor een 'dikke' V6 in een 'dikke' auto. Tegelijk profiteert de bestuur der van een snellere acceleratie. Boven de E 350 kennen we de acht cilinder E 500. Dat model heeft niet langer de 5.5 liter machine, maar een nieuwe 4.4 liter kracht bron, die wordt opgepept door twee turbo's. Deze combinatie le vert een hoger vermogen (408 pk) én verbeterde prestaties, maar tege lijk ook een 17 procent lager brand stofverbruik. Daar was het immers om te doen. Mercedes zet in de volle breedte van de E-klasse een start- en stop systeem in en daarvan profiteren ook de viercilinder benzine- en dieselmotoren. Dat resulteert even eens in een gunstiger verbruik. De prijzen zijn nog niet bekend. Jaguar en Williams F1 bouwen supersporter Jaguar gaat vanaf 2013 van de spec taculaire C-X75 hybride een serie van 250 exemplaren bouwen, in samenwerking met Williams Fi. Het model maakt gebruik van twee elektromotoren en heeft een C02-uitstoot van 99 gram per kilo meter. Kortom, een supersporter die nu belastingvrij zou zijn! Mercedes C Coupé krijgt lage bijtelling Mercedes zei onlangs een speciale C 220 CDI sedan te gaan leveren, die door 7 pk minder (163 pk) en kleinere wielen (16 inch) onder 116 gram per kilometer aan CO2- uitstoot blijft. Datzelfde doet het merk bij de in juni verwachte C Coupé. Mercedes krijgt alleen de Estate niet onder de grens. Speciale edities van hybride Honda Civic Honda kan nog twee extra aan trekkelijke uitvoeringen van de Ci vic Hybrid leveren. De Business Mode met navigatiesysteem met kaartmateriaal van 33 landen voor 25.990 euro. Evenveel als voor de Black Mode in zwarte lakkleur en met standaard lederen bekleding. Vanaf 19.745 euro, Ecoboost Titanium 25.995 euro. Vanaf 19.240 euro, 1.6 THP 25.550 euro. Vanaf 18.560 euro, Edition Two 29.960 euro. CONCURRENTCitroen C41.6 CONCURRENT»Opel Astra 1.6 CONCURRENT»VW Golf 1.4 TSI Comfortline Er is een nieuwe Ford Focus en het is meteen een exemplaar dat het merk voor de hele wereld heeft ontwikkeld. Klinkt de Europese smaak daar nog wel in door? door Tony Vos De vraag 'klinkt de Europese smaak nog wel door in de nieuwe Ford Focus' kan positief worden beant woord. Ford ontwikkelde de mid denklasser weliswaar voor de hele wereld, maar bouwt het model in diverse fabrieken. Daardoor kan op het gebied van afstelling en detaillering rekening worden gehouden met wisselende smaken. Bovendien vond de ontwikkeling vooral in Europa plaats. De Focus heeft een andere uitstraling dan voorheen. De hooggeplaatste achterlichten zijn als typisch kenmerk verdwenen en heb ben plaatsgemaakt voor fors bemeten units die ver in de flanken zijn doorgetrokken. Een blik op het profiel leert dat de auto een sportieve stijl kent, maar dat tegelijkertijd de daklijn naar achteren niet te sterk af loopt. Dat levert een voordeel op voor de hoofdruimte op de achterbank. Het front toont vooral als een meer volwassen versie van de Fiesta, waarbij de in drie vlakken ver deelde bumper niet helemaal met de rest harmonieert. In het interieur overheerst de stijl die we van de nieuwe Fordmodellen kennen. De bedieningsknoppen van de middenconsole vormen een soort bovenaanzicht van een vogel met gespreide vleugels. De midden console kent, afhankelijk van uitvoering of smaak, een groot aantal verschillende kleu ren, terwijl het met leer beklede stuur ten volle wordt ingezet als bedieningsorgaan van diverse functies. Hoe meer elektroni sche rimram de Focus heeft, hoe eerder het instructieboekje nodig is om eruit te ko men. Ford levert als een van de eerste fabri kanten in deze middenklasse voorzieningen als een Lane Departure Warning, automati sche verlichting en een camera die de ver keersborden leest. Die laatste zit er nog wel eens naast en meent snelheidsbeperkingen gezien te hebben die er in werkelijkheid niet zijn. Het automatisch inschakelen van het groot licht gebeurt te snel en verrast de bestuurder én de wat verder weg rijdende tegenligger die door het systeem niet wordt herkend. Gezeten op prima stoelen wordt met een druk op de knop de motor in gang gezet. Wat betreft vormgeving breekt Ford met de tot nu toe geldende traditie. foto's Automedia lammer dat dit keyless startsysteem niet sa mengaat met sleutelloos openen en sluiten van de portieren. De krachtbron is in dit ge val de nieuwe 1.6 liter Ecoboost turbomo tor, die verkrijgbaar is met 150 en 182 pk. Die eerste is natuurlijk meer dan genoeg in een middenklasser als de Focus. Het koppel van 240 Nm geeft de krachtbron bijna die selachtige eigenschappen, met een vrijwel constante wil tot presteren. Een top van 212 kilometer per uur en 0-100-acceleratie in 8,7 seconden zouden een paar jaar geleden een sportwagen niet misstaan. In de om gang is de Ecoboost uitermate soepel en lek ker stil. Bovendien is de viercilinder gekop peld aan een fijn schakelende zesbak, die voor een probleemloze overdracht op de voorwielen zorgt. Het onderstel is dan wel op de gemiddelde smaak van de wereldbewoner afgestemd, per werelddeel en zelfs per motorvariant is de afstemming verschillend. In de 1.6 Eco boost is voor een comfortabel-sportieve richting gekozen. In eerste instantie komt de nieuwe Focus wellicht wat minder strak en dynamisch over dan zijn voorganger, maar eenmaal op pad en gebruikmakend van de motorische mogelijkheden, blijkt de Ford beslist niet teleur te stellen. Gezien het prestatieniveau is het gemiddel de verbruik van 1 op 13,5 keurig. Het geme ten verbruik wordt samen met de bijbeho rende C02-uitstoot van 139 gram per kilo meter bekroond met 20 procent bijtelling. De Focus begint bij 19.745 euro als 105 pk 1.6TI-VCT (Ambiente) en kost minimaal 23.495 euro als Ecoboost 150 pk Trend en 25.995 euro als Titanium. Een van buiten fors bemeten vijfdeurs met een normale binnenruimte. Heeft een goed afgestemd onderstel. Bagage 370-1.325 liter. Gewicht 1.390 kg. Benzine 1.6 1,180 pk. Plus: vormgeving, onderstel, comfort. Min: materialen, ruimte achterbank. Ford Focus 1.6 Ecoboost Titanium Sterk, goede allround eigenschappen. Bagage 363- 1.148 liter. Gewicht 1.240 kg. Benzine 1.6 1,150 pk. Een ruim bemeten midden klasser met de afwerking van een klasse hoger en voorzien van een krachtige turbomo tor. Bagage 408-1.183 liter. Gewicht 1.250 kg. Benzine 1.6 1,156 pk. Plus: binnenruimte, afwerking,1Tijcomfort. Min: gerobotiseerde versnellingsbak. Plus: materialen, afwerking, onderstel. Min: staat op iedere straathoek, prijs. Plus: onderstel, vormgeving, motor. Min: elektronische voorzieningen. Hét voorbeeld in de midden klasse, moeilijk te overtref fen op het gebied van afwer king. Bagage 350-1.305 liter. Gewicht 1.245 kg. Benzine 1.41,160 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77