auto 5
Ford Focus is
een wereldburger
Opel Insignia OPC
kent geen grenzen
Mercedes E: zuiniger
zonder prestatieverlies
L-
vrijdag 13 mei 2011 -
mmmmmmmmmmmmmmmmsmtmam
door Roel van Gils
Met de Insignia OPC Unli
mited breekt Opel met
het herenakkoord tussen
de Duitse autofabrikanten. De snel
heidsbegrenzer wordt namelijk
achterwege gelaten, waardoor de
Unlimited in theorie een topsnel
heid van 270 kilometer per uur
haalt. De praktijk wijst uit dat een
kilometers lang asfaltlint nodig is
om die top ook echt te bereiken.
De Unlimted is technisch identiek
aan de standaard OPC. De 2.8 liter
V6 turbomotor genereert 325 pk
en 400 Nm aan koppel. Naarmate
de snelheid toeneemt, neemt de
luchtweerstand kwadratisch toe,
een gegeven uit de natuurkunde.
Bij snelheden hoger dan 230 kilo
meter per uur is de luchtweer
stand zó groot, dat het de krachti
ge zescilinder voelbaar meer moei
te kost de Insignia te laten versnel
len. De beloofde top zal zeker haal
baar zijn, alleen zijn er in Europa
amper mogelijkheden die snelheid
te halen. We kwamen in Duits
land tot 255. Juist, op de teller!
De Insignia OPC Unlimited is de
snelste productie-Opel ooit en ac
celereert in 6 tellen naar de 100.
De zescilinder is een echte toeren-
machine met weinig overtuigings
kracht onderin. Pas boven de
3.000 toeren per minuut komt er
gang in. De koersvastheid is uitste
kend. Ook op hoge snelheden
geeft het onderstel geen krimp.
Aan tractie eveneens geen gebrek,
dankzij standaard vierwielaandrij-
ving en een sperdifferentieel op de
achteras voor een probleemloze
verdeling van de aandrijfkrachten.
Opel heeft nog geen prijzen vrijge
geven voor de Insignia OPC Unli
mited, die te herkennen is aan
blauwgekleurde Brembo-remtan-
gen en een Unlimited-logo op het
instrumentarium. Een OPC-circuit-
training op het eigen testcircuit in
Dudenhofen is inbegrepen.
door Tony Vos
Toen jaren geleden de nieuwe
Europese normen voor de
C02-uitstoot van het totale
programma van een autofabrikant
bekend werden, kreeg Mercedes
het idee dat hier alleen aan kon
worden voldaan door volop in te
zetten op hybrides. Het merk weet
inmiddels beter en nam het volle
dige motorenprogramma voortva
rend onder de loep. Zo is de E-klas-
se nu in de volle breedte 'herzien'.
Resultaat: een verder gereduceerd
brandstofverbruik zonder in te le
veren op prestaties en rijcomfort.
In de top van het programma wor
den er zelfs twee compleet nieuwe
motoren aangeboden. Zo bedient
de E 350 zich voortaan van een
Insignia OPC: onbegrensd, foto RvG E-klasse: zuiniger. foto Louis Blom
nieuw ontwikkelde V6 kracht
bron, waarbij het vermogen licht
is toegenomen tot 306 pk. Ook het
koppel is gestegen, maar de belang
rijkste boodschap is dat het brand
stofverbruik volgens de officiële
meetmethode met niet minder
dan 20 procent is afgenomen. Dat
valt onder meer af te lezen aan de
C02-uitstoot, die met 159 gram
per kilometer uitermate gunstig is
voor een 'dikke' V6 in een 'dikke'
auto. Tegelijk profiteert de bestuur
der van een snellere acceleratie.
Boven de E 350 kennen we de acht
cilinder E 500. Dat model heeft
niet langer de 5.5 liter machine,
maar een nieuwe 4.4 liter kracht
bron, die wordt opgepept door
twee turbo's. Deze combinatie le
vert een hoger vermogen (408 pk)
én verbeterde prestaties, maar tege
lijk ook een 17 procent lager brand
stofverbruik. Daar was het immers
om te doen.
Mercedes zet in de volle breedte
van de E-klasse een start- en stop
systeem in en daarvan profiteren
ook de viercilinder benzine- en
dieselmotoren. Dat resulteert even
eens in een gunstiger verbruik. De
prijzen zijn nog niet bekend.
Jaguar en Williams F1
bouwen supersporter
Jaguar gaat vanaf 2013 van de spec
taculaire C-X75 hybride een serie
van 250 exemplaren bouwen, in
samenwerking met Williams Fi.
Het model maakt gebruik van
twee elektromotoren en heeft een
C02-uitstoot van 99 gram per kilo
meter. Kortom, een supersporter
die nu belastingvrij zou zijn!
Mercedes C Coupé
krijgt lage bijtelling
Mercedes zei onlangs een speciale
C 220 CDI sedan te gaan leveren,
die door 7 pk minder (163 pk) en
kleinere wielen (16 inch) onder
116 gram per kilometer aan CO2-
uitstoot blijft. Datzelfde doet het
merk bij de in juni verwachte C
Coupé. Mercedes krijgt alleen de
Estate niet onder de grens.
Speciale edities van
hybride Honda Civic
Honda kan nog twee extra aan
trekkelijke uitvoeringen van de Ci
vic Hybrid leveren. De Business
Mode met navigatiesysteem met
kaartmateriaal van 33 landen voor
25.990 euro. Evenveel als voor de
Black Mode in zwarte lakkleur en
met standaard lederen bekleding.
Vanaf 19.745 euro, Ecoboost Titanium 25.995 euro.
Vanaf 19.240 euro, 1.6 THP 25.550 euro.
Vanaf 18.560 euro, Edition Two 29.960 euro.
CONCURRENTCitroen C41.6 CONCURRENT»Opel Astra 1.6 CONCURRENT»VW Golf 1.4 TSI Comfortline
Er is een nieuwe Ford Focus en
het is meteen een exemplaar dat
het merk voor de hele wereld heeft
ontwikkeld. Klinkt de Europese
smaak daar nog wel in door?
door Tony Vos
De vraag 'klinkt de Europese smaak
nog wel door in de nieuwe Ford
Focus' kan positief worden beant
woord. Ford ontwikkelde de mid
denklasser weliswaar voor de hele wereld,
maar bouwt het model in diverse fabrieken.
Daardoor kan op het gebied van afstelling
en detaillering rekening worden gehouden
met wisselende smaken. Bovendien vond
de ontwikkeling vooral in Europa plaats.
De Focus heeft een andere uitstraling dan
voorheen. De hooggeplaatste achterlichten
zijn als typisch kenmerk verdwenen en heb
ben plaatsgemaakt voor fors bemeten units
die ver in de flanken zijn doorgetrokken.
Een blik op het profiel leert dat de auto een
sportieve stijl kent, maar dat tegelijkertijd
de daklijn naar achteren niet te sterk af
loopt. Dat levert een voordeel op voor de
hoofdruimte op de achterbank. Het front
toont vooral als een meer volwassen versie
van de Fiesta, waarbij de in drie vlakken ver
deelde bumper niet helemaal met de rest
harmonieert.
In het interieur overheerst de stijl die we
van de nieuwe Fordmodellen kennen. De
bedieningsknoppen van de middenconsole
vormen een soort bovenaanzicht van een
vogel met gespreide vleugels. De midden
console kent, afhankelijk van uitvoering of
smaak, een groot aantal verschillende kleu
ren, terwijl het met leer beklede stuur ten
volle wordt ingezet als bedieningsorgaan
van diverse functies. Hoe meer elektroni
sche rimram de Focus heeft, hoe eerder het
instructieboekje nodig is om eruit te ko
men. Ford levert als een van de eerste fabri
kanten in deze middenklasse voorzieningen
als een Lane Departure Warning, automati
sche verlichting en een camera die de ver
keersborden leest. Die laatste zit er nog wel
eens naast en meent snelheidsbeperkingen
gezien te hebben die er in werkelijkheid
niet zijn. Het automatisch inschakelen van
het groot licht gebeurt te snel en verrast de
bestuurder én de wat verder weg rijdende
tegenligger die door het systeem niet wordt
herkend.
Gezeten op prima stoelen wordt met een
druk op de knop de motor in gang gezet.
Wat betreft vormgeving breekt Ford met de tot nu toe geldende traditie. foto's Automedia
lammer dat dit keyless startsysteem niet sa
mengaat met sleutelloos openen en sluiten
van de portieren. De krachtbron is in dit ge
val de nieuwe 1.6 liter Ecoboost turbomo
tor, die verkrijgbaar is met 150 en 182 pk.
Die eerste is natuurlijk meer dan genoeg in
een middenklasser als de Focus. Het koppel
van 240 Nm geeft de krachtbron bijna die
selachtige eigenschappen, met een vrijwel
constante wil tot presteren. Een top van
212 kilometer per uur en 0-100-acceleratie in
8,7 seconden zouden een paar jaar geleden
een sportwagen niet misstaan. In de om
gang is de Ecoboost uitermate soepel en lek
ker stil. Bovendien is de viercilinder gekop
peld aan een fijn schakelende zesbak, die
voor een probleemloze overdracht op de
voorwielen zorgt.
Het onderstel is dan wel op de gemiddelde
smaak van de wereldbewoner afgestemd,
per werelddeel en zelfs per motorvariant is
de afstemming verschillend. In de 1.6 Eco
boost is voor een comfortabel-sportieve
richting gekozen. In eerste instantie komt
de nieuwe Focus wellicht wat minder strak
en dynamisch over dan zijn voorganger,
maar eenmaal op pad en gebruikmakend
van de motorische mogelijkheden, blijkt de
Ford beslist niet teleur te stellen.
Gezien het prestatieniveau is het gemiddel
de verbruik van 1 op 13,5 keurig. Het geme
ten verbruik wordt samen met de bijbeho
rende C02-uitstoot van 139 gram per kilo
meter bekroond met 20 procent bijtelling.
De Focus begint bij 19.745 euro als 105 pk
1.6TI-VCT (Ambiente) en kost minimaal
23.495 euro als Ecoboost 150 pk Trend en
25.995 euro als Titanium.
Een van buiten fors bemeten
vijfdeurs met een normale
binnenruimte. Heeft een
goed afgestemd onderstel.
Bagage 370-1.325 liter.
Gewicht 1.390 kg. Benzine
1.6 1,180 pk.
Plus: vormgeving, onderstel, comfort.
Min: materialen, ruimte achterbank.
Ford Focus 1.6 Ecoboost Titanium
Sterk, goede allround eigenschappen. Bagage 363-
1.148 liter. Gewicht 1.240 kg. Benzine 1.6 1,150 pk.
Een ruim bemeten midden
klasser met de afwerking van
een klasse hoger en voorzien
van een krachtige turbomo
tor. Bagage 408-1.183 liter.
Gewicht 1.250 kg. Benzine
1.6 1,156 pk.
Plus: binnenruimte, afwerking,1Tijcomfort.
Min: gerobotiseerde versnellingsbak.
Plus: materialen, afwerking, onderstel.
Min: staat op iedere straathoek, prijs.
Plus: onderstel, vormgeving, motor.
Min: elektronische voorzieningen.
Hét voorbeeld in de midden
klasse, moeilijk te overtref
fen op het gebied van afwer
king. Bagage 350-1.305 liter.
Gewicht 1.245 kg. Benzine
1.41,160 pk.