auto3
Opel gaat voor brandstofcel
ENERGIEBRON Compacte stadsauto die volledig elektrisch rijdt op waterstof
vrijdag 13 mei 2011
Er rijden op de wereld 900 mil
joen auto's rond en dat aantal
groeit in 2020 naar 1,1 miljard.
Maar liefst 98 procent daarvan
maakt gebruik van fossiele
brandstoffen en dat maakt dui
delijk dat alternatieven gevon
den moeten worden. Opel ont
wikkelt in diverse richtingen.
Een doorsnede laat duidelijk zien dat de brandstofcel onder de motorkap zit en de drie waterstoftanks achterin.
door Tony Vos
Binnen afzienbare tijd lan
ceert Opel een compacte
stadsauto die volledig
elektrisch rijdt, want
voor lange afstanden is
de elektrische auto met accu's
voorlopig geen oplossing. Binnen
het Duitse MeRegio project heeft
het merk drie elektrisch aangedre
ven Meriva's ingezet die uitste
kend voldoen onder stadse om
standigheden. De ruimtewagen ac
celereert vlot en geeft door afwe
zigheid van motorgeluid veel min
der een snelheidsgevoel dan een
benzine of diesel.
Waar komt de elektrische energie
voor deze auto vandaan? Er zit
een enorme potentie in zon-
ne-energie. Als men in staat zou
zijn in de woestijn een oppervlak
van 300 bij 300 kilometer te voor
zien van zonnepanelen, kan daar
mee in één klap worden voldaan
aan de wereldbehoefte aan elektri
citeit. Een ander aardig cijfer is dat
de zon in zes uur zoveel energie
op de aarde loslaat dat daarmee
ook aan de volledige wereldvraag
gedurende twaalf maanden kan
worden voldaan.
Later dit jaar zullen de eerste exem
plaren van de Opel Ampera wordt
uitgeleverd, een vijfdeurs zakenau-
to die elektrisch wordt voortbewo
gen en tot zo'n 40 tot 80 kilome
ter volledig zonder uitlaatgassen
kan rijden. Raken de accu's leeg,
dan is er een 1,4 liter benzinemo
tor aanwezig die bijspringt en de
benodigde stroom opwekt.
Een korte kennismaking leert dat
Opel goed over dit concept heeft
nagedacht en goed heeft uitge
werkt, overigens met dank aan
Chevrolet dat voor een groot voor
Tien exemplaren van de Opel HydroGen4 draaien sinds 2008 in Berlijn mee in een praktijkproef.
foto's Opel
de ontwikkeling tekende. Al sinds
de jaren negentig zet Opel in op
waterstof. Een voordeel is dat wa
terstof snel kan worden getankt en
aan een auto een flinke actieradius
geeft, terwijl tijdens het rijden
slechts waterdamp uit de uitlaat
pijp komt. Waterstof wordt in een
brandstofcel omgezet in elektri
sche energie en water(damp). De
stand van de techniek is zo dat
een auto met brandstofcel nu ge
middeld nog zo'n 200 tot 250 kilo
gram meer weegt dan een conven
tionele auto.
Sinds 2008 voert Opel praktijk
proeven uit in de regio Berlijn met
tien exemplaren van de Hydro-
Gen4, een Amerikaanse SUV. In
middels is gebleken dat de tech
niek tot -25 graden Celsius pro
bleemloos functioneert, dus ook
de afgelopen drie strenge winters
in de Duitse hoofdstad. Een klein
aantal exemplaren hebben prima
een botsing overleefd zonder bijko
mende gevaren. De brandstofcel in
de HydroGen4 is gemaakt op
120.000 kilometer en de doelstel
ling is dat de volgende, meer com
pacte generatie probleemloos
200.000 kilometer moet kunnen
rijden. De prijs zal door een lager
aandeel platina in de constructie
in die tijd ook flink lager worden.
Nu wordt er nog 80 gram ge
bruikt, dat moet worden terugge
bracht tot 10 gram in 2020.
De stap naar massaproductie volgt
nog en het is nog niet exact te
voorspellen wanneer de consu
ment een auto met brandstofcel in
de showroom zal aantreffen. In
eerste instantie zullen grote auto's
ermee worden uitgerust, omdat in
kleine modellen heel moeilijk de
benodigde hogedruktanks kunnen
worden geplaatst. Opel onder
zoekt manieren om de tanks deel
te laten uitmaken van de carrosse
riestructuur. Waterstof is in vloei
bare vorm in de tank aanwezig bij
een druk van 700 bar.
Na een uitgebreide uitleg krijgen
we de sleutel in de hand van de
HydroGen4, een 4,80 meter lange
SUV die maar liefst-2010 kg weegt.
De drie waterstoftanks liggen on
der de achterbank en de bagage-
vloer, terwijl de brandstofcel ge
woon in de motorruimte te vin
den is, net als de elektromotor
voor aandrijving van de voorwie
len.
Die motor heeft een piekvermo-
gen van 128 pk en levert over het
volledige werkingsgebied een pri
ma koppel van 320 Nm. Dat is
goed te merken als we wegrijden
nadat hiervoor op het dashboard
groen licht is gegeven. De Hydro-
Gen4 trekt daadkrachtig op en
geeft iedere keer bij het opnieuw
intrappen van het gaspedaal een
vergelijkbare reactie. Een licht zoe
mend geluid komt uit het vooron
der, maar verder blijft het stil. Het
rijgevoel is niet anders dan bij een
willekeurig andere elektrische au
to, alleen komt de stroom nu uit
de brandstofcel. De Opel heeft een
topsnelheid van 160 km/u en acce
lereert in 12 seconden naar de 100
km/u. Met drie volle tanks kan er
320 kilometer ver worden gereden.
Vol tanken is bij een speciaal
tankstation een kwestie van een
paar minuten.
Hoe nu verder? Opel heeft de vol
gende generatie brandstofcel zo
goed als gereed. Door het gehal
veerde volume past deze techniek
nu probleemloos onder de motor
kap van bijvoorbeeld een Opel As-
tra. Maar wanneer een dergelijke
auto commercieel zal worden aan
geboden, daaromtrent hult het
merk zich nog in nevelen.
Tanken gaat net zo eenvoudig als benzine of diesel.