auto3 Opel gaat voor brandstofcel ENERGIEBRON Compacte stadsauto die volledig elektrisch rijdt op waterstof vrijdag 13 mei 2011 Er rijden op de wereld 900 mil joen auto's rond en dat aantal groeit in 2020 naar 1,1 miljard. Maar liefst 98 procent daarvan maakt gebruik van fossiele brandstoffen en dat maakt dui delijk dat alternatieven gevon den moeten worden. Opel ont wikkelt in diverse richtingen. Een doorsnede laat duidelijk zien dat de brandstofcel onder de motorkap zit en de drie waterstoftanks achterin. door Tony Vos Binnen afzienbare tijd lan ceert Opel een compacte stadsauto die volledig elektrisch rijdt, want voor lange afstanden is de elektrische auto met accu's voorlopig geen oplossing. Binnen het Duitse MeRegio project heeft het merk drie elektrisch aangedre ven Meriva's ingezet die uitste kend voldoen onder stadse om standigheden. De ruimtewagen ac celereert vlot en geeft door afwe zigheid van motorgeluid veel min der een snelheidsgevoel dan een benzine of diesel. Waar komt de elektrische energie voor deze auto vandaan? Er zit een enorme potentie in zon- ne-energie. Als men in staat zou zijn in de woestijn een oppervlak van 300 bij 300 kilometer te voor zien van zonnepanelen, kan daar mee in één klap worden voldaan aan de wereldbehoefte aan elektri citeit. Een ander aardig cijfer is dat de zon in zes uur zoveel energie op de aarde loslaat dat daarmee ook aan de volledige wereldvraag gedurende twaalf maanden kan worden voldaan. Later dit jaar zullen de eerste exem plaren van de Opel Ampera wordt uitgeleverd, een vijfdeurs zakenau- to die elektrisch wordt voortbewo gen en tot zo'n 40 tot 80 kilome ter volledig zonder uitlaatgassen kan rijden. Raken de accu's leeg, dan is er een 1,4 liter benzinemo tor aanwezig die bijspringt en de benodigde stroom opwekt. Een korte kennismaking leert dat Opel goed over dit concept heeft nagedacht en goed heeft uitge werkt, overigens met dank aan Chevrolet dat voor een groot voor Tien exemplaren van de Opel HydroGen4 draaien sinds 2008 in Berlijn mee in een praktijkproef. foto's Opel de ontwikkeling tekende. Al sinds de jaren negentig zet Opel in op waterstof. Een voordeel is dat wa terstof snel kan worden getankt en aan een auto een flinke actieradius geeft, terwijl tijdens het rijden slechts waterdamp uit de uitlaat pijp komt. Waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektri sche energie en water(damp). De stand van de techniek is zo dat een auto met brandstofcel nu ge middeld nog zo'n 200 tot 250 kilo gram meer weegt dan een conven tionele auto. Sinds 2008 voert Opel praktijk proeven uit in de regio Berlijn met tien exemplaren van de Hydro- Gen4, een Amerikaanse SUV. In middels is gebleken dat de tech niek tot -25 graden Celsius pro bleemloos functioneert, dus ook de afgelopen drie strenge winters in de Duitse hoofdstad. Een klein aantal exemplaren hebben prima een botsing overleefd zonder bijko mende gevaren. De brandstofcel in de HydroGen4 is gemaakt op 120.000 kilometer en de doelstel ling is dat de volgende, meer com pacte generatie probleemloos 200.000 kilometer moet kunnen rijden. De prijs zal door een lager aandeel platina in de constructie in die tijd ook flink lager worden. Nu wordt er nog 80 gram ge bruikt, dat moet worden terugge bracht tot 10 gram in 2020. De stap naar massaproductie volgt nog en het is nog niet exact te voorspellen wanneer de consu ment een auto met brandstofcel in de showroom zal aantreffen. In eerste instantie zullen grote auto's ermee worden uitgerust, omdat in kleine modellen heel moeilijk de benodigde hogedruktanks kunnen worden geplaatst. Opel onder zoekt manieren om de tanks deel te laten uitmaken van de carrosse riestructuur. Waterstof is in vloei bare vorm in de tank aanwezig bij een druk van 700 bar. Na een uitgebreide uitleg krijgen we de sleutel in de hand van de HydroGen4, een 4,80 meter lange SUV die maar liefst-2010 kg weegt. De drie waterstoftanks liggen on der de achterbank en de bagage- vloer, terwijl de brandstofcel ge woon in de motorruimte te vin den is, net als de elektromotor voor aandrijving van de voorwie len. Die motor heeft een piekvermo- gen van 128 pk en levert over het volledige werkingsgebied een pri ma koppel van 320 Nm. Dat is goed te merken als we wegrijden nadat hiervoor op het dashboard groen licht is gegeven. De Hydro- Gen4 trekt daadkrachtig op en geeft iedere keer bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal een vergelijkbare reactie. Een licht zoe mend geluid komt uit het vooron der, maar verder blijft het stil. Het rijgevoel is niet anders dan bij een willekeurig andere elektrische au to, alleen komt de stroom nu uit de brandstofcel. De Opel heeft een topsnelheid van 160 km/u en acce lereert in 12 seconden naar de 100 km/u. Met drie volle tanks kan er 320 kilometer ver worden gereden. Vol tanken is bij een speciaal tankstation een kwestie van een paar minuten. Hoe nu verder? Opel heeft de vol gende generatie brandstofcel zo goed als gereed. Door het gehal veerde volume past deze techniek nu probleemloos onder de motor kap van bijvoorbeeld een Opel As- tra. Maar wanneer een dergelijke auto commercieel zal worden aan geboden, daaromtrent hult het merk zich nog in nevelen. Tanken gaat net zo eenvoudig als benzine of diesel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75