io reparatie Gemaakt om weg te gooien Kopen, gebruiken, weggooien. Zo gaat het vaak. Zelf repareren kunnen we niet meer, en de vakman is te duur. Maar er is een tegenbeweging opgestaan die via een speciale bus herstelwerk promoot. Deze maand schieten er zes nieuwe initiatieven uit de grond. vrijdag 13 mei 2011 door Monique Prins illustratie Willem de Visser Als het even kan, re pareert Martine Postma haar ka potte spullen zelf Uit nieuwsgierig heid om te zien hoe iets in elkaar zit, en om te kij ken of het haar lukt. En vaak lukt het. Martine stoort zich al jaren aan het gemak waarmee we spullen weggooien. Zelf repareren kunnen we niet en de vakman is te duur. „De weg naar een nieuw product is vaak makkelijker te vinden dan de weg naar een reparateur. Laatst ging ik naar de fietsenmaker met een kapot wiel. Laten maken was een tientje duurder dan een nieuw wiel." Als protest tegen de wegwerpmen- taliteit begon Postma in 2009 met het Repair Café in Amsterdam, waar mensen hun kapotte spullen naar toe kunnen brengen om ze gratis te laten maken door vrijwilli gers. „Productie in bijvoorbeeld China is vreselijk goedkoop. En ar beid in Nederland is duur, daar kun je niet tegenop strijden." Dat lagelonenlanden industrieel werk wegconcurreren, is bekend. Dat ook onderhoud en reparatie uit Nederland verdwijnt, is nieuw. Het aantal schoenmakers bijvoor beeld is volgens het CBS de laatste twintig jaar gedaald van 2.000 naar 800. Schoenreparatie is bijna een kwart duurder. De reparateurs die overblijven, passen hun werk aan. Zo vervangen automonteurs nu eerder een compleet onderdeel dan vele uren arbeid te investeren om het probleem te verhelpen. Veel stadsbewoners hebben geen gereedschapschuurtjes meer. Onze oma's en opa's repareerden hun spullen, wij recyclen hooguit. Re paratiekennis verdwijnt ziender ogen. En mensen die deze eenvou dige praktische kennis nog wel be zitten worden door de maatschap- Onze opa's en oma's repareerden hun spullen, wij recyclen hooguit pij niet altijd even hoog gewaar deerd. Het Repair Café is zo'n groot suc ces dat Postma drie jaar subsidie kreeg van het ministerie van Infra structuur en Milieu om het initia tief met een bus over het land te verspreiden. Op veel plaatsen, van Goes tot Brunssum, schieten initia tieven uit de grond om reparatie te promoten. Postma: „Steeds meer mensen voelen dat het krom is om alles meteen weg te donde ren. En ze voelen aan dat een ra diootje voor 5 euro eigenlijk niet kan. Die prijs wordt érgens be taald, bijvoorbeeld in milieu schade in arme landen of met hon- gerloontjes. Het deugt niet." Spullen worden tegenwoordig ge maakt om weg te gooien, lijkt het wel. En dat probleem begint al bij het ontwerp. Apparaten worden niet bedacht vanuit het idee dat het makkelijk te repareren moet zijn, zegt professor Industrial De sign Engineering Henri Christi- aans van de TU in Delft. „Vroeger kon je een apparaat nog makkelijk open schroeven om te kijken wat eraan mankeerde. Tegenwoordig zijn apparaten vaak dichtgelijmd. Als je het al open krijgt, krijg je het nooit meer fatsoenlijk in el kaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10