De beelden kantelen tot aanklachten uit 113 VA K donderdag 12 mei 2011 Hendrike Huijsmans (1959) studeerde ooit plantenteelt in Wage- ningen en heeft mede daarom iets met zaden. In de jaren '90 ontwikkelde zij zich tot kunste naar. Haar visie op leven krijgt vorm in uiteenlopend twee- en driedimensionaal werk, waarin za den een grote rol spelen. Zij liggen bijvoorbeeld in met transparante giethars gevulde gootjes die ze uit spaart in platte vormen van hout en papier-maché. De gootjes zijn opgenomen in golvende, meestal symmetrische patronen in aard kleuren. Soms verwerkt Huijs mans ook stukjes (spiegel)glas in de composities. De ovale vormen met hun patronen doen denken aan enorm uitvergrote doorgesne den zaaddozen, maar er is ook een serie koppen. Mens en zaad vallen er als het ware in samen. De vloeiend decoratieve vormen doen mij trouwens denken aan de ritue le kunst van natuurvolken zoals de Aboriginals. Zo wil Huismans het besef voeden van onze onont koombare verbondenheid met de natuur, die wij in ónze cultuur zo vaak ontkennen. Je kunt die onder andere ervaren door plaats te ne men in van de coconstoelen van polyester en PUR schuim op poot jes. Ze lijken op strandstoelen, ge- restyled, wit van buiten, zwart van binnen en voorzien van (licht- en lucht)gaten. Door erin te zitten ben je als het ware de kern van dat zaad. Is wel een mooie gedachte. Huismans schildert ook: geometri sche patronen die bedekt zijn met golvende organische lijnen of rit mische composities met losjes aan geduide bloemvormen. Het aardige van de expositie in het COVRA- gebouw is de variatie die Huijsmans etaleert rond het the ma dat haar bezielt. Zij werkt dat ook technisch goed uit. Wel ervaar ik het veelvuldig gebruik van kunststoffen als tegenstrijdig met haar boodschap. Soms ligt die er trouwens wel erg dik op zoals in de menselijke troon van hart en hersens met een zonneklep waar in euro's het zicht op de realiteit belemmeren. En de op zich grappi ge kruisingen tussen kast en stoel waaruit door openingen wijnfles sen steken voegen niets toe aan het thema dat Huijsmans bezielt. Over wijn gesproken, Frame, alias Frank van der Meijden (t947)» gebruikt wijnkistjes als ka der voor zijn ruimtelijke collages. Na zijn carrière als manager van onder meer Doe Maar en Blof heeft hij Van der Meijden zich op de beeldende kunst gestort. De eer ste resultaten zijn te zien in Gale rie T. Frame verwerkt allerlei beeldjes zoals barbiepoppen en porseleinen herderinnetjes in vaak drukke, verhalende taferelen met een ironische, kritische lading. Het basismateriaal is hevige kitsch, de voorstellingen ook. In 'Het Offer' bijvoorbeeld, paraderen drie schaars geklede vrouwen in een nachtclubomgeving. Ze zijn omge ven door op rococo geïnspireerde seksegenoten die hun afgehakte hoofd in hun handen houden. On der de 'vloer' ligt nog een verzame ling koppen. Frame speelt met ste reotypen, het verlies van identiteit door het exploiteren van seksuele aantrekkingskracht. Het manipule ren en gemanipuleerd worden, met commercie als drijvende kracht, is de rode draad door de objecten, die wel iets hebben van bonte kruiswegstaties. Het uitmel ken van de handelswaarde van cli- chébeelden is van alle tijden. In '2 madonna's' krijgt de maagd Maria gezelschap van de maagd Barbie. Beide iconen staan voor een verte kend beeld van vrouwen dat ech ter gretig werd en wordt uitgevent en waar velen nog in lijken te gelo ven ook. Frame loopt het risico zelf ook kitsch te maken. Maar door de inventieve, speelse verwer king en de kritische lading kante len de beelden tot aanklachten. De domheid van mensen, mannen én vrouwen wordt te kijk gezet. Door het uitvergroten verwijst Frame naar wat hem een beter alternatief lijkt: in eenvoud jezelf zijn, je los maken van wat de wereld van je verwacht. Een mooie boodschap van een exposant die mij nieuws gierig maakt naar zijn verdere ont wikkeling. Hendrike Huijsmans: Black Box - COVRA, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. T/m 22/6. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur. Frame: Galerie T, Turfkaai 25-27, Middelburg. Alleen nog deze week, do. t/m za. 11.00 - 16.00 uur. Frame: Twee madonna's Hendrike Huijsmans: detail wandobject Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Frame: Het offer (detail)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75