De beelden kantelen
tot aanklachten
uit 113
VA K
donderdag 12 mei 2011
Hendrike Huijsmans
(1959) studeerde ooit
plantenteelt in Wage-
ningen en heeft mede
daarom iets met zaden. In de jaren
'90 ontwikkelde zij zich tot kunste
naar. Haar visie op leven krijgt
vorm in uiteenlopend twee- en
driedimensionaal werk, waarin za
den een grote rol spelen. Zij liggen
bijvoorbeeld in met transparante
giethars gevulde gootjes die ze uit
spaart in platte vormen van hout
en papier-maché. De gootjes zijn
opgenomen in golvende, meestal
symmetrische patronen in aard
kleuren. Soms verwerkt Huijs
mans ook stukjes (spiegel)glas in
de composities. De ovale vormen
met hun patronen doen denken
aan enorm uitvergrote doorgesne
den zaaddozen, maar er is ook een
serie koppen. Mens en zaad vallen
er als het ware in samen. De
vloeiend decoratieve vormen doen
mij trouwens denken aan de ritue
le kunst van natuurvolken zoals
de Aboriginals. Zo wil Huismans
het besef voeden van onze onont
koombare verbondenheid met de
natuur, die wij in ónze cultuur zo
vaak ontkennen. Je kunt die onder
andere ervaren door plaats te ne
men in van de coconstoelen van
polyester en PUR schuim op poot
jes. Ze lijken op strandstoelen, ge-
restyled, wit van buiten, zwart van
binnen en voorzien van (licht- en
lucht)gaten. Door erin te zitten
ben je als het ware de kern van dat
zaad. Is wel een mooie gedachte.
Huismans schildert ook: geometri
sche patronen die bedekt zijn met
golvende organische lijnen of rit
mische composities met losjes aan
geduide bloemvormen.
Het aardige van de expositie in het
COVRA- gebouw is de variatie die
Huijsmans etaleert rond het the
ma dat haar bezielt. Zij werkt dat
ook technisch goed uit. Wel ervaar
ik het veelvuldig gebruik van
kunststoffen als tegenstrijdig met
haar boodschap. Soms ligt die er
trouwens wel erg dik op zoals in
de menselijke troon van hart en
hersens met een zonneklep waar
in euro's het zicht op de realiteit
belemmeren. En de op zich grappi
ge kruisingen tussen kast en stoel
waaruit door openingen wijnfles
sen steken voegen niets toe aan
het thema dat Huijsmans bezielt.
Over wijn gesproken, Frame,
alias Frank van der Meijden
(t947)» gebruikt wijnkistjes als ka
der voor zijn ruimtelijke collages.
Na zijn carrière als manager van
onder meer Doe Maar en Blof
heeft hij Van der Meijden zich op
de beeldende kunst gestort. De eer
ste resultaten zijn te zien in Gale
rie T. Frame verwerkt allerlei
beeldjes zoals barbiepoppen en
porseleinen herderinnetjes in vaak
drukke, verhalende taferelen met
een ironische, kritische lading. Het
basismateriaal is hevige kitsch, de
voorstellingen ook. In 'Het Offer'
bijvoorbeeld, paraderen drie
schaars geklede vrouwen in een
nachtclubomgeving. Ze zijn omge
ven door op rococo geïnspireerde
seksegenoten die hun afgehakte
hoofd in hun handen houden. On
der de 'vloer' ligt nog een verzame
ling koppen. Frame speelt met ste
reotypen, het verlies van identiteit
door het exploiteren van seksuele
aantrekkingskracht. Het manipule
ren en gemanipuleerd worden,
met commercie als drijvende
kracht, is de rode draad door de
objecten, die wel iets hebben van
bonte kruiswegstaties. Het uitmel
ken van de handelswaarde van cli-
chébeelden is van alle tijden. In '2
madonna's' krijgt de maagd Maria
gezelschap van de maagd Barbie.
Beide iconen staan voor een verte
kend beeld van vrouwen dat ech
ter gretig werd en wordt uitgevent
en waar velen nog in lijken te gelo
ven ook. Frame loopt het risico
zelf ook kitsch te maken. Maar
door de inventieve, speelse verwer
king en de kritische lading kante
len de beelden tot aanklachten. De
domheid van mensen, mannen én
vrouwen wordt te kijk gezet. Door
het uitvergroten verwijst Frame
naar wat hem een beter alternatief
lijkt: in eenvoud jezelf zijn, je los
maken van wat de wereld van je
verwacht. Een mooie boodschap
van een exposant die mij nieuws
gierig maakt naar zijn verdere ont
wikkeling.
Hendrike Huijsmans: Black Box -
COVRA, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. T/m
22/6. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur.
Frame: Galerie T, Turfkaai 25-27,
Middelburg. Alleen nog deze week, do.
t/m za. 11.00 - 16.00 uur.
Frame: Twee madonna's
Hendrike Huijsmans: detail wandobject
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Frame: Het offer (detail)