Theatrale effecten niet
gezocht maar gevonden
uit 17
selectie
donderdag 12 mei 2011
Ooit, zo vertelde mijn
schoonvader al lang
geleden, had hij zijn
vrouw onder het
strijken voorgelezen. Zo waren
onder vele andere de complete
Boeken der kleine zielen van Louis
Couperus de revue gepasseerd.
Ik vond dat een vertederend
beeld. Ook weemoedig stem
mend. Onder andere omdat dat
een tijd leek die voorgoed voor
bij was.
Maar nee, dus. Ik heb het luister-
boek ontdekt, al een jaartje gele
den ondertussen. Ik bén voorgele
zen geworden, al meerdere keren
(onder andere door Arthur Japin).
En ik was verrast. Ik hoor heel an
dere dingen dan ik lees, bijvoor
beeld. Veel meer kenmerken van
de stijl, onder andere. (Is dat om
dat het toch wat trager gaat? Gaat
het wel trager eigenlijk?) Afgelo
pen vrijdag bij de toneelversie van
De tweeling van Tessa de Loo had
ik min of meer zo'n luisterhoek-er
varing.
Dat kwam natuurlijk omdat er op
het toneel niet zo heel veel ge
beurt. Flarden uit het leven van de
twee zussen - twee totaal verschil
lende levens omdat het één zich in
Nederland en het ander zich in
Duitsland afspeelt, en wel in oor
logstijd - worden nagespeeld.
Maar, schetsmatig slechts.
Wat vooral de boventoon voert, is
het verhaal. Ik vind dat een prach
tig verhaal. Dat ook zo mooi (zo
zonder nadruk) laat zien, dat veel
van de keuzes die wij in het leven
maken helemaal niet zo funda
menteel zijn, maar door de om
standigheden worden bepaald. En
dat het daarom zelfs zonder de
druk van een (zogezegd 'onscheid-
Reina de Groot en Marijke Reuser als de oudere Anna en Lotte in De Tweeling door Theater Malas.
bare') tweeling te zijn, veel beter
zou zijn om elkaar te begrijpen en
te vergeven. Wat die twee dan, in
een mooi slotbeeld, ten slotte toch
kunnen. Oef!
Vooral verhaal dus (dat zorgvuldig
in zijn waarde wordt gelaten) en
een beetje beeld, bij de vertolking
van Las Malas. De moeite waard,
en deze week nog te zien in Vlis-
singen).
In deze aflevering (voor dit sei
zoen de laatste) jaag ik u nog
twee keer naar Antwerpen.
Op de eerste plaats voor Door de
bomen het bos. De jongste voorstel
ling van Ultima Thule. Ik blijf dit
gezelschap hardnekkig promoten
(tot u met eigen ogen hebt gezien
dat het goed is). Figurentheater -
noemen ze het zelf Poppenspel
mag ook, vind ik. Fenomenaal,
hoe je daarmee een verhaal kunt
vertellen. Per definitie een gelaagd
verhaal. (Je hebt de pop en de pop
penspeler, om maar een eerste ver
klaring te geven). Met tal van thea
trale mogelijkheden die anders ge
woon 'gezocht' zouden zijn. Hier
zijn ze 'gevonden'. Wat een karak
ter hebben die poppen. Eigenzinni
ger dan mensen. En in decorbouw
zijn ze daar meesters. Deze keer
ook weer.
Door de bomen het bos gaat over
Marie, die al heel vroeg haar man
heeft verloren en daarna (voor zot
verklaard) veertig jaar lang elke
dag met hem heeft gepraat. Aan
de oever van het water waarin Al-
bert is verdronken. Ze praat met
hem over wat ze allemaal ziet bij
de schilderachtige bevolking van
haar stadje. Ze kent ze beter dan
ze zichzelf kennen. Maar eerst
moeten wij leren wie ze zijn. Het
is een anekdotische, geestige ken
nismaking. Schilderachtige types
die verdwalen in hun dromen en
hun passies. Als Albert zijn Marie
dan eindelijk komt halen, kan ze
nog vlug aan iedereen een gouden
tip geven.
Het is een mooi verhaal, vol hu
mor en milde wijsheid. Met veel
muziek die ook jongeren (de voor
stelling is eigenlijk voor hén ge
maakt) zal aanspreken, van rap tot
techno. Natuurlijk gaat het uitein
delijk allemaal over de liefde. En
over kiezen. Moeilijke keuzes,
domme keuzes. Op zeker moment
zitten de vier poppenspelers aan
dachtig geknield rond een mooi
koppeltje in verwarde liefdeskus.
Zoveel liefde voor de liefde. Een
ontroerend beeld. Nog te zien in
HetPaleis.
foto Ruben Oreel
Ook in Antwerpen, in de Monty,
speelt het eigenzinnige Lazarus
zijn Idealentrilogie. Inderdaad, een
marathon (ik ben daar dol op) van
drie stukken: Het Uur van de Waar
heid, Kunstwerk en Zo goed als.
Daarin worden de idealen van Pla
to, de begrippen waarheid, schoon
heid en goedheid tegen het licht
gehouden en de menselijke maske
rade feestelijk blootgelegd. Over
wat we allemaal niet weten, over
ons waardeoordeel over kunst en
over altijd maar meer vraag dan
aanbod. Een bijzonder theatereve
nement.
'De tweeling', morgen en zaterdag
in Vestzak'99 in Vlissingen, 20.30 uur.
'Door de bomen het bos, t/m 22
mei in HetPaleis in Antwerpen.
'Idealentrilogie', 28 en 29 mei in
Monty, Antwerpen, 17.00 uur
Scorpio Collectief
Het Scorpio Collectiefis een rela
tief nieuw ensemble, dat zich richt
op ensemblemuziek uit de vroeg-
barok, waarbij met name blaasin
strumenten als cornetto en trom
bone centraal staan, maar er uiter
aard ook ruimte is voor strijkers
en vocalen, zoals in dit geval de ta
lentrijke sopraan Monika Mauch.
Zondag 15 mei, Grote Kerk, Veere,
15.30 uur.
The Luyas
De Canadese band The Luyas
maakt space-age popliedjes en
wint daarmee snel aan populari
teit. De groep uit Montreal werkt
regelmatig samen met diverse le
den van Arcade Fire. Naast The Lu
yas is ook Eins, Zwei Orchestra te
zien, een project van Stefan en Ly-
dia van Maurik.
Zondag 15 mei, De Spot, Middelburg,
15.30 uur zaal open).
3voor12-festival
De Zeeuwse afdeling van VPRO's
3voori2 bestaat twee jaar en viert
dat met een minifestival. Er zijn
optredens van Kai Disko, AnnTas-
tic (met singer-songwriter Annika
Bos), de Zeeuws-Vlaamse band
Gork A27 en The Surs. Afsluiter
van het festival is Zerah John
The Great Escape (foto).
Zondag 15 mei, 't Beest, Goes, 16.00
uur.
Van Halen-tribute
Ten tijde van hun eerste bandjes
begonnen de Zeeuwse muzikan
ten leroen Polderman en de
broers Marijn en Michiel Slager (fo
to) met het coveren van Van Ha
len-nummers. Nu, 20 jaar later,
zijn ze een Van Halen-tributeband
begonnnen samen met Sleeze Bee-
ze-zanger Andrew E1l
Zondag 15 mei, Schuttershof,
Middelburg, 17.00 uur.
Gatecrash
Trompettist Eric Vloeimans (foto)
brengt met zijn ensemble Gate
crash energieke improvisaties, stu
wende grooves en beats en electro-
nisch effectbejag. Het ensemble be
staat verder uit Gulli Gudmunds-
son (bas), Jasper van Huiten
(drums) en Jeroen van Vliet (pia
no, Fender Rhodes).
Woensdag 18 mei, Schuttershof,
Middelburg, 21.30 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in he
Zeeuwse podiumaanbod.