Theatrale effecten niet gezocht maar gevonden uit 17 selectie donderdag 12 mei 2011 Ooit, zo vertelde mijn schoonvader al lang geleden, had hij zijn vrouw onder het strijken voorgelezen. Zo waren onder vele andere de complete Boeken der kleine zielen van Louis Couperus de revue gepasseerd. Ik vond dat een vertederend beeld. Ook weemoedig stem mend. Onder andere omdat dat een tijd leek die voorgoed voor bij was. Maar nee, dus. Ik heb het luister- boek ontdekt, al een jaartje gele den ondertussen. Ik bén voorgele zen geworden, al meerdere keren (onder andere door Arthur Japin). En ik was verrast. Ik hoor heel an dere dingen dan ik lees, bijvoor beeld. Veel meer kenmerken van de stijl, onder andere. (Is dat om dat het toch wat trager gaat? Gaat het wel trager eigenlijk?) Afgelo pen vrijdag bij de toneelversie van De tweeling van Tessa de Loo had ik min of meer zo'n luisterhoek-er varing. Dat kwam natuurlijk omdat er op het toneel niet zo heel veel ge beurt. Flarden uit het leven van de twee zussen - twee totaal verschil lende levens omdat het één zich in Nederland en het ander zich in Duitsland afspeelt, en wel in oor logstijd - worden nagespeeld. Maar, schetsmatig slechts. Wat vooral de boventoon voert, is het verhaal. Ik vind dat een prach tig verhaal. Dat ook zo mooi (zo zonder nadruk) laat zien, dat veel van de keuzes die wij in het leven maken helemaal niet zo funda menteel zijn, maar door de om standigheden worden bepaald. En dat het daarom zelfs zonder de druk van een (zogezegd 'onscheid- Reina de Groot en Marijke Reuser als de oudere Anna en Lotte in De Tweeling door Theater Malas. bare') tweeling te zijn, veel beter zou zijn om elkaar te begrijpen en te vergeven. Wat die twee dan, in een mooi slotbeeld, ten slotte toch kunnen. Oef! Vooral verhaal dus (dat zorgvuldig in zijn waarde wordt gelaten) en een beetje beeld, bij de vertolking van Las Malas. De moeite waard, en deze week nog te zien in Vlis- singen). In deze aflevering (voor dit sei zoen de laatste) jaag ik u nog twee keer naar Antwerpen. Op de eerste plaats voor Door de bomen het bos. De jongste voorstel ling van Ultima Thule. Ik blijf dit gezelschap hardnekkig promoten (tot u met eigen ogen hebt gezien dat het goed is). Figurentheater - noemen ze het zelf Poppenspel mag ook, vind ik. Fenomenaal, hoe je daarmee een verhaal kunt vertellen. Per definitie een gelaagd verhaal. (Je hebt de pop en de pop penspeler, om maar een eerste ver klaring te geven). Met tal van thea trale mogelijkheden die anders ge woon 'gezocht' zouden zijn. Hier zijn ze 'gevonden'. Wat een karak ter hebben die poppen. Eigenzinni ger dan mensen. En in decorbouw zijn ze daar meesters. Deze keer ook weer. Door de bomen het bos gaat over Marie, die al heel vroeg haar man heeft verloren en daarna (voor zot verklaard) veertig jaar lang elke dag met hem heeft gepraat. Aan de oever van het water waarin Al- bert is verdronken. Ze praat met hem over wat ze allemaal ziet bij de schilderachtige bevolking van haar stadje. Ze kent ze beter dan ze zichzelf kennen. Maar eerst moeten wij leren wie ze zijn. Het is een anekdotische, geestige ken nismaking. Schilderachtige types die verdwalen in hun dromen en hun passies. Als Albert zijn Marie dan eindelijk komt halen, kan ze nog vlug aan iedereen een gouden tip geven. Het is een mooi verhaal, vol hu mor en milde wijsheid. Met veel muziek die ook jongeren (de voor stelling is eigenlijk voor hén ge maakt) zal aanspreken, van rap tot techno. Natuurlijk gaat het uitein delijk allemaal over de liefde. En over kiezen. Moeilijke keuzes, domme keuzes. Op zeker moment zitten de vier poppenspelers aan dachtig geknield rond een mooi koppeltje in verwarde liefdeskus. Zoveel liefde voor de liefde. Een ontroerend beeld. Nog te zien in HetPaleis. foto Ruben Oreel Ook in Antwerpen, in de Monty, speelt het eigenzinnige Lazarus zijn Idealentrilogie. Inderdaad, een marathon (ik ben daar dol op) van drie stukken: Het Uur van de Waar heid, Kunstwerk en Zo goed als. Daarin worden de idealen van Pla to, de begrippen waarheid, schoon heid en goedheid tegen het licht gehouden en de menselijke maske rade feestelijk blootgelegd. Over wat we allemaal niet weten, over ons waardeoordeel over kunst en over altijd maar meer vraag dan aanbod. Een bijzonder theatereve nement. 'De tweeling', morgen en zaterdag in Vestzak'99 in Vlissingen, 20.30 uur. 'Door de bomen het bos, t/m 22 mei in HetPaleis in Antwerpen. 'Idealentrilogie', 28 en 29 mei in Monty, Antwerpen, 17.00 uur Scorpio Collectief Het Scorpio Collectiefis een rela tief nieuw ensemble, dat zich richt op ensemblemuziek uit de vroeg- barok, waarbij met name blaasin strumenten als cornetto en trom bone centraal staan, maar er uiter aard ook ruimte is voor strijkers en vocalen, zoals in dit geval de ta lentrijke sopraan Monika Mauch. Zondag 15 mei, Grote Kerk, Veere, 15.30 uur. The Luyas De Canadese band The Luyas maakt space-age popliedjes en wint daarmee snel aan populari teit. De groep uit Montreal werkt regelmatig samen met diverse le den van Arcade Fire. Naast The Lu yas is ook Eins, Zwei Orchestra te zien, een project van Stefan en Ly- dia van Maurik. Zondag 15 mei, De Spot, Middelburg, 15.30 uur zaal open). 3voor12-festival De Zeeuwse afdeling van VPRO's 3voori2 bestaat twee jaar en viert dat met een minifestival. Er zijn optredens van Kai Disko, AnnTas- tic (met singer-songwriter Annika Bos), de Zeeuws-Vlaamse band Gork A27 en The Surs. Afsluiter van het festival is Zerah John The Great Escape (foto). Zondag 15 mei, 't Beest, Goes, 16.00 uur. Van Halen-tribute Ten tijde van hun eerste bandjes begonnen de Zeeuwse muzikan ten leroen Polderman en de broers Marijn en Michiel Slager (fo to) met het coveren van Van Ha len-nummers. Nu, 20 jaar later, zijn ze een Van Halen-tributeband begonnnen samen met Sleeze Bee- ze-zanger Andrew E1l Zondag 15 mei, Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur. Gatecrash Trompettist Eric Vloeimans (foto) brengt met zijn ensemble Gate crash energieke improvisaties, stu wende grooves en beats en electro- nisch effectbejag. Het ensemble be staat verder uit Gulli Gudmunds- son (bas), Jasper van Huiten (drums) en Jeroen van Vliet (pia no, Fender Rhodes). Woensdag 18 mei, Schuttershof, Middelburg, 21.30 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in he Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69