Het nieuwe MAS is een baken in Antwerpen 2 luit agenda donderdag 12 mei 2011 DONDERDAG 12 MEI Kloetinge Bijeenkomst postzegelclub de Bevelan- den. Jeugd welkom vanaf 19 00 uur, le den-en belangstellenden vanaf 19.30 uur. Amicitia Schimmelpenninckstraat 14, Kloetinge. Zierikzee Singer-songwriteravond in Grand Café De Scheepswerf aan de Vissersdijk. Met optredens Broeder Dieleman, A. M. Ses sions en Borgaard. Aanvang 20.00 uur. VRIJDAG 13 MEI Scharendijke Bingo-avond sportvereniging voor mensen met een beperking 'd Antilopen in dorpshuis De Putmeet. Van 19.30 tot 22.00 uur. ZATERDAG 14 MEI Dirksland Trekker-trekwedstrijden, Philipshoofjes- weg 77, van 12.00 tot 18.30 uur. Goes Hollandsche Hoeve Dag en viering 25-jarig bestaan Vierlinden. Kattendijksedijk 27,13.00 tot 17.00 uur. Middelburg Rommel-, boeken- en bloemenmarkt ten bate van Bouwstenen voor Kenia. Ontmoetingskerk Oosterscheldestraat, 9.30-14.00 uur. Sirjansland Grote rommelmarkt en verkoping door werkgroep Plovdiv in en rond CZAV-loods in Sirjansland. Van 09.00 tot 15.00 uur. Sluis Elk weekeinde tot 1 november houdt struisvogelboerderij Monnikenwerve rondleidingen op het bedrijf. Hogeweg 1,11.00,12.30,14.00 en 15.30 uur. Zierikzee Prinsessenfeest in gebouw De Drie hoek. Voor meisjes vanaf 4 jaar. Aanvang 10.00 uur. ZONDAG 15 MEI Scharendijke Rondrit leden Rijwiel Hulpmotor Club (oudste Nederlandse antieke bromfiets club) over Schouwen-Duiveland. Vertrek rond 12.00 uur vanuit Scharendijke, par keerplaats ZSC. Sluis Elk weekeinde tot 1 november houdt struisvogelboerderij Monnikenwerve rondleidingen op het bedrijf. Hogeweg 1,11.00,12.30,14.00 en 15.30 uur. Middelburg Vierde Zeeuws Kampioenschap 9-ball (poolbiljart). Inschrijfgeld bedraagt €10,00 (€5,00 voor vrouwen). Poolcafé The Roadhouse, 12.00 uur. Zaal is open om 11.00 uur, spelers kunnen zich mel den tot 11.30 uur. WOENSDAG 18 MEI Zierikzee Thema-ochtend Baby's en Boekjes in bibliotheek De Stolpe. Van 10.00 tot 11.30 uur. Open dag bij Mr. Bakkergroep scou ting in en om clubgebouw aan de Van Veenlaan. Van 13.30 tot 15.00 uur. Struisvogels kijken bij Monnikenwerve. archieffoto Peter Nicolai door Hans de Bruijn Toen de stad Antwerpen ruim tien jaar geleden een wedstrijd uit schreef voor het ontwer pen van een nieuw stadsmu seum, kregen de deelnemers de opdracht een 'landmark' te creë ren. Een baken in de stad, waar je niet omheen kon. Het nieuwe 'Museum aan de Stroom', dat ko mende week de deuren opent, is met glans dat baken gewor den. Van een afstand lijkt het op een enorme, wat slordige berg rode scheepscontainers. Die dus niet misstaat op 't Eilandje, midden in het allang door de grote scheep vaart verlaten oude havengebied van Antwerpen. De Rotterdamse architect Willem Jan Neutelings noemt zijn creatie zelf'een stapel dozen' - zestig meter hoog, en in derdaad niet over het hoofd te zien. 't Eilandje - ooit aangelegd door Napoleon - was tien jaar geleden ernstig vervallen, maar wordt sindsdien - naar voorbeeld van de Kop van Zuid in Rotterdam of de Londense Docklands - veranderd in een trendy woon-, werk- en uit gaansgebied, met restaurants, gale ries, bedrijfjes, woningen en een jachthaven. En daar middenin staat nu die rode toren. Een museum van tien verdiepin gen is al niet alledaags. Maar de op zet van het MAS, zoals de Antwer penaren het kortweg noemen, is Elke expositielaag in het gebouw Carl De Pauw noemt het MAS 'een verhalentoren'. „Het is meer dan een museum, het is een pro gramma." De band met de stad is er (bijna) altijd. Wie Wereldhaven verlaat, staat via de enorme ramen oog in oog met de Schelde en de havens. Wie Wereldstad uitkomt ziet de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal en de binnenstad voor en onder zich. Het contrast tussen de donkere ex positieruimten en het felle licht van de promenade is groot. Te groot volgens critici. Zij betreuren dat die wandelpromenade kaal is gebleven. Er zijn geen kunstwer ken te zien, die de verbinding zou den kunnen vormen tussen de ex posities en de buitenwereld. Neute lings heeft er nochtans de ruimte voor gelaten. Maar zelf zegt hij dat hij zijn ontwerp „eigenlijk nooit bedoeld heeft als een echt mu seum". Het is meer een ontmoe tingscentrum. Dat blijkt ook uit het feit dat de wandelpromenade gratis toeganke lijk is - tot middernacht nog wel - terwijl voor de exposities betaald moet worden. De stad mikt erop niet alleen museumbezoekers te trekken, maar ook toeristen die ge woon voor het spectaculaire uit zicht komen. Op het dak is nota bene een (te) duur tweesterrenres taurant gevestigd. Maar zelfs gratis valt er van kunst te genieten. Zo is er het 'Kijkde- pot', waarin 180.000 (van de 470.000 uit de totale collectie) kunstvoorwerpen zijn opgeslagen en gratis te bekijken. Ze liggen en staan in eindeloze rijen kasten, rek ken en schappen, en de bezoeker mag zelfs de vele laden opentrek ken om te zien wat daar - veilig on der glas - wordt bewaard. En vanaf het dak - en alléén vanaf het dak, op de grond zie je er niets van - is het 1600 vierkante meters grote mozaïek 'Dead Skull' van de hedendaagse Antwerpse kunste naar Luc Tuymans te zien. Het met 96.000 steentjes grootste mo zaïek ter wereld, vormt het voor- vertelt een eigen verhaal. foto Jan van der Perre Het nieuwe Museum aan de Stroom in Antwerpen. plein van het MAS. Een kunst werk waar je gewoon op mag lo pen. Op dinsdag 17 mei 2011 opent het MAS Museum aan de Stroom in Antwerpen officieel de deuren. Voorafgaand is er een openingsfestival van vrijdag 13 tot en met maandag 16 mei. Het MAS en Antwerpen Open zorgen voor een feestelijk programma in het nieuwe müseum, rond de oude dokken en in de hele buurt. Het MAS is tijdens die vier dagen gratis ronduit uniek. Rond de kern van tien gestapelde dozen is een 'wandelpromenade' gebouwd, die de bezoeker via negen roltrappen naar de top leidt. Onderweg ont vouwt zich via enorme glaspar tijen een weids panorama op de stad Antwerpen. „Waar je ook kijkt, de stad ligt aan je voeten", zegt cultuurwethouder Philip Heylen. Hij noemt het MAS dan ook geen stadsmuseum, maar een museum van de stad. Overal is de band met de stad aanwezig - aan de ene kant de haven, aan de andere de kathedraal, in de verte de nieuwe havens. Op elke verdie ping krijg je een ander perspectief van de stad. Maar dat is de buitenkant. Bij een museum gaat het ook om wat er binnen te zien is. In het MAS zijn dat de verzamelde collecties van vier oude teloorgegane musea: het Volkenkundemuseum, het Scheep vaartmuseum, het Etnografisch Museum, en museum Het Vlees huis. Collecties die al jaren niet meer te zien waren en deels in de pots lagen te verstoffen. Ze zijn nu bijeengebracht in de toren van het MAS in de vorm van een zestal permanente exposities, telkens één thema per verdieping, zoals Wereldhaven, Wereldstad, Machts vertoon, of Leven en dood. Er is een tijdelijke expositie, Meestwer- ken in het MAS, waarin geput wordt uit werk van de allergroot ste Antwerpse kunstenaars, van Rubens tot Fabre. Voor iedere expositie is er dezelfde U-vormige ruimte, steeds een kwart slag gedraaid ten opzichte van die van de etage eronder. De opzet is altijd dezelfde: een entree die bewust wat verwarring schept (bij Leven en Dood een aardedon kere gang, die je op de tast door moet), vervolgens de expositie ruimte en tenslotte de gelegenheid om interactief bezig te zijn. Het zijn geen statische tentoonstel lingen. Elke 'doos' vertelt een ver haal dat direct of indirect met de stad te maken heeft. Directeur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 64