Het nieuwe MAS is een
baken in Antwerpen
2 luit
agenda
donderdag 12 mei 2011
DONDERDAG 12 MEI
Kloetinge
Bijeenkomst postzegelclub de Bevelan-
den. Jeugd welkom vanaf 19 00 uur, le
den-en belangstellenden vanaf 19.30 uur.
Amicitia Schimmelpenninckstraat 14,
Kloetinge.
Zierikzee
Singer-songwriteravond in Grand Café
De Scheepswerf aan de Vissersdijk. Met
optredens Broeder Dieleman, A. M. Ses
sions en Borgaard. Aanvang 20.00 uur.
VRIJDAG 13 MEI
Scharendijke
Bingo-avond sportvereniging voor
mensen met een beperking 'd Antilopen
in dorpshuis De Putmeet. Van 19.30 tot
22.00 uur.
ZATERDAG 14 MEI
Dirksland
Trekker-trekwedstrijden, Philipshoofjes-
weg 77, van 12.00 tot 18.30 uur.
Goes
Hollandsche Hoeve Dag en viering
25-jarig bestaan Vierlinden.
Kattendijksedijk 27,13.00 tot 17.00 uur.
Middelburg
Rommel-, boeken- en bloemenmarkt
ten bate van Bouwstenen voor Kenia.
Ontmoetingskerk Oosterscheldestraat,
9.30-14.00 uur.
Sirjansland
Grote rommelmarkt en verkoping
door werkgroep Plovdiv in en rond
CZAV-loods in Sirjansland. Van 09.00 tot
15.00 uur.
Sluis
Elk weekeinde tot 1 november houdt
struisvogelboerderij Monnikenwerve
rondleidingen op het bedrijf.
Hogeweg 1,11.00,12.30,14.00 en
15.30 uur.
Zierikzee
Prinsessenfeest in gebouw De Drie
hoek. Voor meisjes vanaf 4 jaar. Aanvang
10.00 uur.
ZONDAG 15 MEI
Scharendijke
Rondrit leden Rijwiel Hulpmotor Club
(oudste Nederlandse antieke bromfiets
club) over Schouwen-Duiveland. Vertrek
rond 12.00 uur vanuit Scharendijke, par
keerplaats ZSC.
Sluis
Elk weekeinde tot 1 november houdt
struisvogelboerderij Monnikenwerve
rondleidingen op het bedrijf.
Hogeweg 1,11.00,12.30,14.00 en
15.30 uur.
Middelburg
Vierde Zeeuws Kampioenschap 9-ball
(poolbiljart). Inschrijfgeld bedraagt
€10,00 (€5,00 voor vrouwen). Poolcafé
The Roadhouse, 12.00 uur. Zaal is open
om 11.00 uur, spelers kunnen zich mel
den tot 11.30 uur.
WOENSDAG 18 MEI
Zierikzee
Thema-ochtend Baby's en Boekjes in
bibliotheek De Stolpe. Van 10.00 tot
11.30 uur.
Open dag bij Mr. Bakkergroep scou
ting in en om clubgebouw aan de Van
Veenlaan. Van 13.30 tot 15.00 uur.
Struisvogels kijken bij Monnikenwerve. archieffoto Peter Nicolai
door Hans de Bruijn
Toen de stad Antwerpen
ruim tien jaar geleden
een wedstrijd uit
schreef voor het ontwer
pen van een nieuw stadsmu
seum, kregen de deelnemers de
opdracht een 'landmark' te creë
ren. Een baken in de stad, waar
je niet omheen kon. Het nieuwe
'Museum aan de Stroom', dat ko
mende week de deuren opent,
is met glans dat baken gewor
den.
Van een afstand lijkt het op een
enorme, wat slordige berg rode
scheepscontainers. Die dus niet
misstaat op 't Eilandje, midden in
het allang door de grote scheep
vaart verlaten oude havengebied
van Antwerpen. De Rotterdamse
architect Willem Jan Neutelings
noemt zijn creatie zelf'een stapel
dozen' - zestig meter hoog, en in
derdaad niet over het hoofd te
zien.
't Eilandje - ooit aangelegd door
Napoleon - was tien jaar geleden
ernstig vervallen, maar wordt
sindsdien - naar voorbeeld van de
Kop van Zuid in Rotterdam of de
Londense Docklands - veranderd
in een trendy woon-, werk- en uit
gaansgebied, met restaurants, gale
ries, bedrijfjes, woningen en een
jachthaven. En daar middenin
staat nu die rode toren.
Een museum van tien verdiepin
gen is al niet alledaags. Maar de op
zet van het MAS, zoals de Antwer
penaren het kortweg noemen, is
Elke expositielaag in het gebouw
Carl De Pauw noemt het MAS
'een verhalentoren'. „Het is meer
dan een museum, het is een pro
gramma."
De band met de stad is er (bijna)
altijd. Wie Wereldhaven verlaat,
staat via de enorme ramen oog in
oog met de Schelde en de havens.
Wie Wereldstad uitkomt ziet de
Onze-Lieve-Vrouwkathedraal en
de binnenstad voor en onder zich.
Het contrast tussen de donkere ex
positieruimten en het felle licht
van de promenade is groot. Te
groot volgens critici. Zij betreuren
dat die wandelpromenade kaal is
gebleven. Er zijn geen kunstwer
ken te zien, die de verbinding zou
den kunnen vormen tussen de ex
posities en de buitenwereld. Neute
lings heeft er nochtans de ruimte
voor gelaten. Maar zelf zegt hij dat
hij zijn ontwerp „eigenlijk nooit
bedoeld heeft als een echt mu
seum". Het is meer een ontmoe
tingscentrum.
Dat blijkt ook uit het feit dat de
wandelpromenade gratis toeganke
lijk is - tot middernacht nog wel -
terwijl voor de exposities betaald
moet worden. De stad mikt erop
niet alleen museumbezoekers te
trekken, maar ook toeristen die ge
woon voor het spectaculaire uit
zicht komen. Op het dak is nota
bene een (te) duur tweesterrenres
taurant gevestigd.
Maar zelfs gratis valt er van kunst
te genieten. Zo is er het 'Kijkde-
pot', waarin 180.000 (van de
470.000 uit de totale collectie)
kunstvoorwerpen zijn opgeslagen
en gratis te bekijken. Ze liggen en
staan in eindeloze rijen kasten, rek
ken en schappen, en de bezoeker
mag zelfs de vele laden opentrek
ken om te zien wat daar - veilig on
der glas - wordt bewaard.
En vanaf het dak - en alléén vanaf
het dak, op de grond zie je er niets
van - is het 1600 vierkante meters
grote mozaïek 'Dead Skull' van de
hedendaagse Antwerpse kunste
naar Luc Tuymans te zien. Het
met 96.000 steentjes grootste mo
zaïek ter wereld, vormt het voor-
vertelt een eigen verhaal. foto Jan van der Perre
Het nieuwe Museum aan de
Stroom in Antwerpen.
plein van het MAS. Een kunst
werk waar je gewoon op mag lo
pen.
Op dinsdag 17 mei 2011 opent het
MAS Museum aan de Stroom in
Antwerpen officieel de deuren.
Voorafgaand is er een openingsfestival
van vrijdag 13 tot en met maandag
16 mei. Het MAS en Antwerpen Open
zorgen voor een feestelijk programma
in het nieuwe müseum, rond de oude
dokken en in de hele buurt. Het MAS is
tijdens die vier dagen gratis
ronduit uniek. Rond de kern
van tien gestapelde dozen is een
'wandelpromenade' gebouwd, die
de bezoeker via negen roltrappen
naar de top leidt. Onderweg ont
vouwt zich via enorme glaspar
tijen een weids panorama op de
stad Antwerpen.
„Waar je ook kijkt, de stad ligt aan
je voeten", zegt cultuurwethouder
Philip Heylen. Hij noemt het MAS
dan ook geen stadsmuseum, maar
een museum van de stad. Overal
is de band met de stad aanwezig -
aan de ene kant de haven, aan de
andere de kathedraal, in de verte
de nieuwe havens. Op elke verdie
ping krijg je een ander perspectief
van de stad.
Maar dat is de buitenkant. Bij een
museum gaat het ook om wat er
binnen te zien is. In het MAS zijn
dat de verzamelde collecties van
vier oude teloorgegane musea: het
Volkenkundemuseum, het Scheep
vaartmuseum, het Etnografisch
Museum, en museum Het Vlees
huis. Collecties die al jaren niet
meer te zien waren en deels in de
pots lagen te verstoffen. Ze zijn nu
bijeengebracht in de toren van het
MAS in de vorm van een zestal
permanente exposities, telkens
één thema per verdieping, zoals
Wereldhaven, Wereldstad, Machts
vertoon, of Leven en dood. Er is
een tijdelijke expositie, Meestwer-
ken in het MAS, waarin geput
wordt uit werk van de allergroot
ste Antwerpse kunstenaars, van
Rubens tot Fabre.
Voor iedere expositie is er dezelfde
U-vormige ruimte, steeds een
kwart slag gedraaid ten opzichte
van die van de etage eronder. De
opzet is altijd dezelfde: een entree
die bewust wat verwarring schept
(bij Leven en Dood een aardedon
kere gang, die je op de tast door
moet), vervolgens de expositie
ruimte en tenslotte de gelegenheid
om interactief bezig te zijn.
Het zijn geen statische tentoonstel
lingen. Elke 'doos' vertelt een ver
haal dat direct of indirect met de
stad te maken heeft. Directeur