Een gevangene van je eigen spel 'Compensatie voor mijn age opleiding' II 'Het leverde me aanzien op, iets wat ik niet had in het echte leven. Ik was onzeker, en ineens kón ik iets.' Videospellen niet alleen slecht donderdag 12 mei 2011 Dennis (36), ex-gamesverslaafde erbij neervalt Kerssemakers ziet daarnaast graag initiatief vanuit de producenten. „Een verplichte onderbreking tij dens het spelen of een feed- back-functie waarin makkelijk te zien is hoelang er is gespeeld zijn mogelijke maatregelen." Blizzard, producent van World of Warcraft, geeft in een reactie aan dat ze het probleem onderkent en verschillende opties in de game heeft verwerkt om verslaving te gen te gaan. Zo kunnen gamers ge bruik maken van een alarmklok en worden spelers beloond voor een pauze. Ouders kunnen een speelschema opstellen dat aangeeft wanneer er wel en niet gespeeld mag worden. Het spelen van videogames heeft niet alleen maar negatieve kanten. Behalve dat gamen voor velen een aantrekkelijk tijdver drijf is, biedt het ook verschillen de voordelen. Roel Kerssema kers van verslavingskliniek Jelli- nek geeft een voorbeeld: „Een bekende van me mislukte hope loos op school maar doordat hij zoveel games speelde, sprak hij wel vloeiend Engels." Ook het strategisch inzicht en het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden kunnen verbete ren door games te spelen, ver telt hij. De Amerikaanse journalist Ste ven Johnsen schreef in zijn boek Everything Bad Is Good for You: How Today's Popular Culture Is Ac tually Making Us Smarter dat ga mes complex zijn en het pro bleemoplossend vermogen sti muleren. Daarnaast verbeteren ze de hand-oogcoördinatie en het reactievermogen, aldus de schrijver. Er valt veel plezier te bele ven in virtuele werelden, maar verslaving ligt op de loer. Hoe raak je opge slokt door een onechte wereld? De meeste verslaafden zijn vooral online te vinden; je speelt samen met anderen in een vir tuele wereld vol fantasie, actie en 'vrienden'. De zogenaamde Onli ne Role Playing Games zijn in Ne derland vooral populair geworden dankzij het immense succes van het online spel World ofWarcraft. Deze online wereld is tegen maan delijkse betaling van abonnements geld te betreden. De speler begint een dergelijk spel met het creëren van een uniek per sonage, vervolgens kunnen de eer ste stappen in de virtuele wereld worden gezet. Onmiskenbaar na deel: je stelt nog niets voor. Spelers krijgen respect en status voor hun 'level' en de uitrusting (lees: wa pens en uitdossing) die ze tijdens het spelen hebben bemachtigd. Het level geeft aan hoeveel erva- ringspunten er zijn verdiend. Door opdrachten te voltooien, vij anden te verslaan en het tegen an dere spelers op te nemen worden deze felbegeerde punten verdiend. Hoe meer je speelt, hoe meer erva ring, hoe hoger je level en hoe ho ger je status ten opzichte van ande re spelers. Als beginneling kijk je op naar de karakters met een ho ger level; ze zijn populair door hun mooie uitrusting en brute kracht. Om ook dit aanzien en res pect te vergaren zit er maar één ding op; spelen, spelen en nog eens spelen. Door samen te wer ken in het spel ontstaan er verschil lende voordelen waardoor er vriendschappen ontstaan én men zich verenigt in groeperingen. Ook hier is de status binnen de groep afhankelijk van het level van het personage en de uitrusting die hij/zij bij zich draagt. De stoerste en sterkste bewoners van de fantasiewereld mogen dan online aanbeden worden. In de echte wereld wordt daar in sommi ge gevallen een hoge prijs voor be taald. Dat niet alleen tieners verslaafd kunnen raken aan online gamen, be wijst Dennis (36). Hij was rond de twintig toen hij com pleet verslingerd raakte aan Coun ter Strike, Dark Ages of Camelot en World ofWarcraft. „Het online ga men was een soort veilige vervan ging van het sociale leven. Ik heb een lagere opleiding dan mijn vrienden en wilde dat compense ren. Ik was goed in het gamen en daardoor kreeg ik erkenning, ande re gamers keken tegen me op. Het leverde me aanzien op, iets wat ik niet had in het echte leven. Ik was onzeker, en ineens kón ik iets. Ik ging gamen in plaats van naar de kroeg en verzon allerlei smoe zen, bijvoorbeeld dat het goedko per was dan stappen. Maar intus sen zat ik dertig tot veertig uur per week aan mijn spelcomputer, soms tot twee uur 's nachts. Tegelijkertijd had ik wel een baan, waarvoor ik gewoon op tijd aanwe zig moest zijn. Ik kreeg te lijden onder slaaptekort en kwam ook vaak te laat. Bovendien zat ik on der werktijd vaak op internet naar taaieken voor mijn games te zoe ken en begaf ik me op allerlei fora voor gamers. Mijn werkgever merkte het op een gegeven mo ment en uiteindelijk zijn we maar uit elkaar gegaan. Ik kreeg nog wel een zak geld mee, waardoor ik alle tijd van wereld had en nog veel dieper in het gamen raakte. Zo werd ik nog eenzamer. Vervolgens vond ik een baan in de horeca. Van het eind van de middag tot 's nachts werken en dus kunnen uit slapen, ideale werktijden voor een gamer natuurlijk. Op enig moment was ik het zat. Vrienden zeiden me al wel eens dat ik te veel speelde. Zij waren ge trouwd, hadden kinderen. Ik ont kende eerst, maar kwam toch tot het besef dat het zo niet langer kon. Ik ben gaan afbouwen, nu speel ik nog een uur of acht per week, meer niet. Nee, ik heb geen hulp gehad, in die tijd was die er nog nauwelijks of in ieder geval niet bekend. Hulp kan je in de goe de richting duwen, maar je moet er uiteindelijk zelf uitkomen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11