io gameverslaving Ongeveer twaalfdui zend tieners zijn verslaafd aan online gamen en dat wor den er alleen maar meer. „Gamen is leuk, maar doe het niet langer dan 2 a 2,5 uur." Top vijf games donderdag 12 mei 2011 Doorgaan tot je World of Warcraft Verscheen begin 2005 en is nog steeds ongekend populair. De ga me maakte online 'Role Playing Ga mes' groot/Spelers verkennen de wereld Azeroth door samen te wer ken en uitdagende opdrachten te voltooien. Hoe meer je speelt, hoe sterker en populairder je wordt. Na de release van de game zijn er nog drie uitbreidingen bijgekomen. Het spel heeft ruim twaalf miljoen gere gistreerde gamers. EverQuest Voor het World of Warcraft-tijd- perk maakte de vergelijkbare game EverQuest furore. Ondanks de ho ge moeilijkheidsgraad en hoge in stapdrempel speelden miljoenen gamers het spel. Wegens de hoge verslavingsfactor kreeg de Ever Quest bijnamen als 'NeverRest' en 'EverCrack'. Counter Strike Counter Strike is een online schietspel. Spelers nemen het in teams tegen elkaar op en dienen strategisch samen te werken om te winnen. Goede spelers kunnen veel geld verdienen door toer nooien te winnen. Om een topper te worden, moet je veel spelen om de omgevingen en tactieken door en door te leren kennen. StarCraft Een strategische game waar spelers slim gebruik moeten maken van eenheden en grondstoffen om te genstanders te verslaan. Jarenlang immens populair. Vooral in Korea een grote fsport', goede spelers worden daar vereerd als helden. Tactisch inzicht en handelingssnel heid zijn essentieel om te winnen. Football Manager Mannen en voetbal zijn vaak een gelukkige combinatie. In Football Manager krijgt de speler een voet balelftal onder zijn hoede. Als ma nager ben je verantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen van de club. Een club runnen kost veel tijd en blijkt erg verslavend. Er zijn hu welijken om minder gestrand. zie onze website:binnenland Documentaireprogramma Zem- bla volgt gameverslaafden door Herman Bluemink en Joost Bosman illustratie Mark Reijntjens Trillen als je niet mag spelen, bij nacht en ontij door het huis lo pen spoken op zoek naar de door je ouders verstopte rou ter en knetterende ruzies als je ou welui het internet voor je hebben afgesloten. De tiener die zich in dit beeld herkent, loopt grote kans gameverslaafd te zijn. Dat zijn zo'n twaalfduizend Neder landse jongeren (vooral jongens) in de leeftijd van dertien tot zes tien, zo blijkt uit een deze week ge publiceerd promotieonderzoek van Tony van Rooij van versla vingsonderzoeksinstituut IVO van de Rotterdamse Erasmus Universi teit. En omdat nieuwe technologie steeds meer met het dagelijks le ven verweven raakt, zal het aantal verslaafden alleen maar groeien, verwacht Van Rooij. Online gamen is verslavend, van wege het belonende, in combina tie met het sociale aspect ervan, stelt hij. „De aard van de spellen is de laatste jaren sterk van karakter veranderd: het draait steeds meer om samenwerking met anderen. Maar ook om het tegen elkaar op bieden. )e krijgt een beloning als je goed speelt. En bovendien houdt een spel nooit op", zegt Van Rooij. Een gameverslaving heeft in tegenstelling tot alcohol en drugs geen schadelijke gevolgen voor het lichaam, zegt hij. „Maar gamen kost wel ontzettend veel tijd, die ten koste gaat van andere activitei ten. Zoals school en sociale contac ten", zegt Van Rooij. Overigens is tijd niet het enige criterium voor een gameverslaving. Van Rooij noemt ook controleverlies (echt niet kunnen stoppen met spelen, ook al probeer je het) en het ont staan van conflicten vanwege het vele gamen. De toenemende onlinegameversla- ving past in het bredere beeld van internetverslaving bij jongeren: ve len kunnen immers ook maar moeilijk buiten TVvitter en Face- book. De verslavingen zijn verge lijkbaar (bij beide speelt het con- 'Jongeren die veel gamen, vereenzamen en gaan nog meer gamen' tact met anderen een rol), zegt Van Rooij, maar het verschil is vol gens hem dat online games compe- tatief zijn en de sociale media niet. „Daar valt niets te winnen. In die zin heeft gameverslaving meer weg van een gokverslaving." Van Rooij stelt in zijn promotieon derzoek vast, dat gameverslaafden vaak sociaal niet sterk zijn, vaker dan leeftijdsgenoten despressieve gevoelens hebben en dat hun zelf beeld laag is. De vraag is natuurlijk wat nu wat veroorzaakt: de game verslaving de slechte gevoelens of de slechte gevoelens de gameversla ving? Volgens gedragswetenschap per Jeroen Lemmens, verbonden aan de Universiteit van Amster- Online gamen Aantal jongeren dat online garnet Hoe vaak per week 1 dag 2-3 4-5 (bijna) of minder elke dag Psychische gesteldheid dagelijkse online gamers gameverslaafden overige jongeren depressiviteit negatief zelfbeeld sociale angst eenzaamheid infographic CRW i bron IVO dam, is het laatste het geval. Lem mens volgde in 2009 een halfjaar lang gamende jongeren en liet hen een vragenlijst invullen. „Het bleek dat voornamelijk jongeren die pycho-sociaal wat zwakker zijn vatbaarder zijn voor game- en an dere verslavingen. Vervolgens krijg je een wisselwerking: jongeren die veel online gamen zien weinig an deren, vereenzamen en gaan daar door nog meer gamen. Ze vluch ten in hun virtuele wereld, waar door hun eenzaamheid nog ster ker wordt", vertelt Lemmens. Roel Kerssemakers van verslavings kliniek [ellinek beaamt dit. De mensen die hij in de kliniek ont vangt, hebben vaak naast de game verslaving andere problemen, zo als onzekerheid of eenzaamheid. „Gamen kan deze problemen ver ergeren", aldus Kerssemakers. Van de duizenden verslaafden uit het onderzoek van Tony de Rooij ziet hij er slechts een 'handjevol' per jaar op het spreekuur. „Er is een discrepantie tussen de cijfers." Het illustreert hoezeer het probleem maatschappelijk nog altijd niet (h)erkend wordt. De behandeling die Jellinek game verslaafden biedt, begint met ge sprekken om de controle over het gamegedrag terug te krijgen. Ver volgens worden er duidelijke doe len gesteld. De gamer moet de speeltijd vastleggen, om te zien of hij de doelstellingen daadwerkelijk haalt. Vervolgens brengen de be handelaar en de verslaafde de risi cosituaties in kaart (zoals rustige momenten na school), en stellen ze een actieplan op om de gamer concrete handvatten te geven. Hoe kunnen ouders hun kinderen wapenen tegen gameverslaving? Kerssemaker: „Erop toezien dat ze niet te lang spelen. Gamen is leuk maar niet langer dan 2 a 2,5 uur." Volgens zowel Kerssemakers als Van Rooij zou ook de overheid een rol moeten spelen. „Een Si- re-campagne voert wat ver, maar de overheid zou betere informatie moeten verstrekken over de geva ren van gamen", stelt Van Rooij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10