binnenland 17 Minder files in eerste vier maanden Hoogleraar: klimaat verandert, maar niet erg snel Onderzoek: huisartsen zijn telefonisch vaak slecht te bereiken 9 Q Telfort zakelijk OpMaat 50 E Eén mobiele bundel voor het -1 9 hele bedrijf In gesprek met elkaar bij Kamp Westerbork n m s-s Werkt in je voordeel dinsdag 10 mei 2011 HOOGHALEN - De Rotterdamse burgemeester leb bracht samen met de ruim 150 scholieren log. De burgemeester sprak met de leerlingen Ahmed Aboutaleb (links) luistert samen met Rot- een bezoek aan het herinneringscentrum, waar over de invloed van de gebeurtenissen in de terdamse havo- en vwo-leerlingen naar uitleg bij ze onder andere met elkaar in discussie gingen Tweede Wereldoorlog op de huidige samenle- herinneringscentrum Kamp Westerbork. Abouta- over het herdenken van de Tweede Wereldoor- ving. foto Robert Vos/ANP AMSTERDAM - Na twee koude win ters op rij en na de kritische gelui den die de laatste jaren over het klimaatpanel van de Verenigde Na ties naar buiten zijn gekomen, den ken veel Nederlandets dat het wel meevalt met de klimaatverande ring. Toch is het zeker dat het kli maat verandert. Een enorme vaart loopt het alleen niet. Dat is de boodschap van hoogleraar klimaat verandering Pier Vellinga (Wage- ningen Universiteit en Vrije Uni versiteit Amsterdam) in zijn boek Klimaatverandering, hoezo klimaat verandering, dat vandaag uitkomt. In het boek zet hij feiten, fabels en vragen over klimaatverandering op een rij en gaat hij er aan de hand van wetenschappelijke argu menten op in. Zo wil hij mensen stimuleren om over klimaatveran dering na te denken en te discus siëren. Vellinga legt uit dat de recente op warming van de aarde niet alleen maar te wijten is aan zonneactivi- teit en dat CO2 wel degelijk een opwarmende werking heeft. „Op korte.termijn hebben we er in Nederland niet zoveel last van", aldus Vellinga. „De aarde warmt de komende honderd jaar zo'n 2 tot 6 graden op. De natuur kan zich hieraan niet in zo'n snel tem po aanpassen, maar we kunnen in Nederland wel de dijken verho gen. Daarmee kunnen we de pro blemen nog enige tijd het hoofd bieden." LIJNDEN - De filedruk op de Neder landse wegen is in de eerste vier maanden van dit jaar fors afgeno men ten opzichte van een jaar eer der. Dat meldde de Verkeersinformatie- Dienst (VID) gisteren. De druk (de lengte van de files maal de duur) daalde met 16,9 procent. Daarmee lag de filedruk op vrijwel hetzelfde niveau als tien jaar gele den. Volgens de VID kan de afname maar voor een klein deel worden gezocht in het weer. Vorig jaar was het droog, maar ook in de eerste maanden van dit jaar was er wei nig neerslag. Ook wat betreft win terweer was er slechts een gering verschil tussen beide periodes. De verkeersdienst schrijft een groot deel van de afname toe aan de extra rijstroken die er op het hoofdwegennet bij zijn gekomen. Zo werden in het afgelopen jaar wegverbredingen op de A2, de A12 en de A58 en de Randweg Eind hoven (A2/N2) in gebruik geno men. Op de Ag bij Haarlem gin gen begin dit jaar de spitsstroken open. De ingebruikname van vier tijstroken op de A2 bij Utrecht gaf flink wat lucht. Alle extra ruimte op de gehele A2 zorgde voor een veel bétere door stroming. De VID schat dat die heeft ge zorgd voor ruim 4 procent van de daling van 16,9. UTRECHT - Slechts 60 procent van de mensen die de huisarts bellen, krijgt bij de eerste belpoging con tact. Dat blijkt uit onderzoek dat is uit gevoerd binnen het Consumenten panel Gezondheidszorg van het Nederlands instituut voor onder zoek van de gezondheidszorg (Ni- vel). Het onderzoek is gisteren ge publiceerd in het tijdschrift Huis arts en Wetenschap. Ruim 30 procent van de onder vraagden zegt dat het een pro bleem is om de huisartsenpraktijk te bereiken. Het grootste deel van de patiënten die niet meteen con tact krijgen met de huisarts, pro beert het later nog eens. Daarnaast belt 9 procent de spoedlijn en 4 procent belt 112. Om deze ongewenste neveneffec ten te voorkomen, is de telefoni sche bereikbaarheid van huisart sen van groot belang, volgens Ni- vel. Het uitgangspunt van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is dat niet-spoedoproepen bij de huisarts binnen twee minuten moeten worden beantwoord. Bij spoedoproepen is dit 30 seconden. De Landelijke Huisartsenvereni ging (LHV) vindt ook dat de huis arts in spoedeisende gevallen bin nen 30 seconden de telefoon moet opnemen. „Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze in geval van nood binnen 30 seconden te woord gestaan worden", aldus een woordvoerster van de LHV. Maar ook in niet-spoedeisende si tuaties moeten huisartsen patiën ten snel te woord kunnen staan. „Huisartsen moeten er een schep je bovenop doen om hun bereik baarheid te verbeteren, maar we zijn ons ervan bewust dat dat niet altijd even makkelijk is. Een huis arts runt zijn praktijk vaak met on dersteunend personeel, doktersas sistentes of praktijkondersteuners. Die leveren in toenemende mate zorg. Maar op de momenten dat zij zorg aan het leveren zijn, bij voorbeeld aan diabetespatiënten, kunnen zij de telefoon niet aanne men." De LHV pleit voor meer personeel om de bezetting van huisartsen praktijken op peil te krijgen, maar daar is meer geld voor nodig van uit de overheid. „Alleen op die manier kan je het spanningsveld tussen de beschikba re capaciteit en de service die je kan bieden, optimaal benutten", al dus de LHV-woordvoerster. van 36,40 voor maar Gratis Sony Ericsson Xperia™ are Incl. 16 GB geheugenkaart j telfort.nl/zakelijk I 08001707 Telfort winkels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 7