ambtenaren vreemd
zeeland 119
Cathelijne Maat treedt
op voor eigen publiek
Idyllische Japanse tuin open voor het publiek
naar de klant.'
dinsdag 10 mei 2011
wat er wordt bedoeld en de ambte
naren op het stadhuis zijn veel
minder tijd kwijt aan extra uitleg.
Rouw: „Het taalprobleem speelt
natuurlijk niet alleen in Terneu-
zen. Het is een algemeen euvel.
Ook interne stukken, bestemd
voor burgemeester en wethouders
bijvoorbeeld, zijn vaak veel te inge
wikkeld geformuleerd. Het college
stuurt die stukken weer door naar
de gemeenteraad en vervolgens
worden ze ook zo gepubliceerd. Je.
moet het in de kiem smoren. Dat
voorkomt veel tijd en ergernis."
Broekhuysen stelt vast dat amb
tenaren en bestuurders er te
gemakkelijk vanuit gaan dat men
sen direct snappen wat ze bedoe
len. „Zonder er erg in te hebben
dat niet iedereen hele dagen met
dat soort teksten bezig is. Veel
mensen lezen en schrijven weinig.
Eenvoudig schrijven is een uiting
van respect naar de klant."
De cursussen zijn inmiddels be
gonnen. En op de gemeentelijke
website kunnen Temeuzenaren
hun mening over het taalgebruik
kwijt.
Nog één ambtelijk tekstje ter afslui
ting (om te lachen): „Voeg bij deze
aanvraag een welgelijkend fotogra
fisch portret, zonder hoofddeksel,
van de aanvrager van ongeveer 4
centimeter hoogte en 3 centimeter
breedte."
Het ging om een pasfoto.
Het Simeonkwartet. Van links naar rechts Cathelijne Maat, Emile Engel, Af-
ke Wiersma, Rien Wulffraat. eigen foto
foto Mark Neelemans
door Jeanette Vergouwen
GROEDE - In huize Maat stond al
tijd Radio 4 aan. En ook voor de
moeder van Cathelijne Maat was
er geen dag zonder muziek. Eerst
was ze zangeres bij de ZOMA in
Oostburg, later bij het Zeeuws
Vlaams Kamerkoor.
Cathelijne zelf speelde in Harmo
nievereniging Breskens/ Groede
en nam vanaf haar elfde pianoles.
Na het Zwincollege in Oostburg
durfde ze het conservatorium nog
niet aan, maar tenslotte gaf ze toe
aan het muziekvirus en ging naar
het conservatorium in Arnhem.
„Ik was te onzeker in het begin.
De meeste leerlingen, die ik op
open dagen tegenkwam, speelden
al piano vanaf hun zesde. Daarom
heb ik eerst wat geneusd in andere
studies, maar ergens wist ik zeker
dat ik piano wilde studeren. Ik
woonde toen in Nijmegen en leste
nog op de muziekschool in Knok-
ke. Ik ben heel hard gaan studeren
en heb bij een aantal conservatoria
proeflessen genomen. Arnhem
sprak me qua inhoud van de stu
die en ook qua sfeer het meeste
aan." Na het examen voor uitvoe
rend musicus studeerde ze nog an
derhalf jaar aan het Conservatoire
Russe in Parijs.
Zij kwam er al snel achter dat het
samen met anderen musiceren
haar goed lag. Vooral het creatieve
proces van samen iets nieuws in
studeren, sprak haar aan. Ze deed
vooral podiumervaring op met
muziektheaterensemble Xantippe.
„Dat heb ik in 2001 samen met
drie zangeressen opgericht. On
danks het succes in de Nederland
se theaters, hebben we vorig jaar
besloten te stoppen. We hadden te
weinig tijd om een goed nieuw
programma samen te stellen."
Haar droom kwam uit toen ze lid
werd van het Simeonkwartet. „Ik
geniet enorm van het samenspel,
het creatieve proces naar een con
cert toe en de communicatie on
derling en met het publiek."
Cathelijne, moeder van twee kin
deren en nu woonachtig in Zut-
phen, vindt het ontzettend leuk
om zaterdag met het kwartet op te
treden in Groede. „De gerestau
reerde Grote Kerk is een prachtige
locatie. In 2010 heb ik er tijdens
het Groede Festival gespeeld. Ik
vind het heel speciaal om Canto
Ostinato hier uit te voeren Het
stuk voor vier grote vleugels is nog
niet uitgevoerd in de regio en het
publiek krijgt nu de kans het te le
ren kennen. Het publiek mag tij
dens de uitvoering (stilletjes) rond
lopen. Op elke plek in de kerk
klinkt de muziek anders. Het
wordt voor ons en het publiek een
echt aparte ervaring."
Het Simeonkwartet speelt zaterdag
in de Grote Kerk in Groede twee gro
te composities: Canto Ostinato van
Simeon ten Holt en een arrangement
van de bekende Bolero van Maurice
Ravel. Aanvang 20.00 uur.
Toegangskaarten 17,50 euro inclusief
consumptie. Reserveren kan via
info@grotekerkgroede of 0117-371718.
mmssmizzaam.
MEEST CELEZEN
1Stroomstoring treft Terneuzen
2. Zorg voor Elkaar in Blokkerpand
3. Forse daling aantal huisinbraken
STELLING
'Het wordt tijd dat ambtenaren begrij
pelijker leren schrijven'. Reageer via:
www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen
TIPS NAAR zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
IBM
ZELZATE - Op een onvermoede lo
catie, net over de grens, valt de ko
mende dagen een unieke Japanse
tuin te bewonderen. De tuin
vormt onderdeel van het complex
aan de Havenlaan in Zelzate, waar
vroeger het Tolkantoor en het Vre
degerecht waren gevestigd.
Kort nadat Carlos Betsens en
Christiane Van Dijck in 1999 het
honderd jaar oude en verkrotte ge
bouw hadden gekocht, ging tuinar
chitect Ilse Beunen er aan de slag.
Haar voorliefde voor de Japanse
tuin dateert uit de periode dat ze
woonde en werkte in Japan. Ze
had een tuin voor ogen met een
zachte, natuurlijke overgang naar
de omgeving. Glooiende grasveld
jes met grote partijen azalea's,
bonsais, rotsgroepen, keien en kab
belende waterpartijen vormden de
belangrijkste elementen van wat
een Japanse tuin werd, die kracht
uitstraalt en alle seizoenen be
strijkt.
Voor de vele tuinelementen maak
te de ontwerpster gebruik van
oude bouwmaterialen, die werden
aangeschaft toen de straat voor de
deur werd gerenoveerd. Een grote
muur met oude borduurstenen
van de Havenlaan staat centraal.
Er sijpelt water uit.
In het kader van de Open Tuinda
gen kan de Japanse tuin nog tot en
met donderdag worden bezich
tigd. Ilse toont er ook haar Japanse
bloemstukken (ikebana). En de ei
genaren Carlos en Christiane expo
seren hun kunstwerken in staal,
glas en brons én keramiek.
De Japanse tuin van het oude Tolkantoor in Zelzate. foto Mark Neelemans