ambtenaren vreemd zeeland 119 Cathelijne Maat treedt op voor eigen publiek Idyllische Japanse tuin open voor het publiek naar de klant.' dinsdag 10 mei 2011 wat er wordt bedoeld en de ambte naren op het stadhuis zijn veel minder tijd kwijt aan extra uitleg. Rouw: „Het taalprobleem speelt natuurlijk niet alleen in Terneu- zen. Het is een algemeen euvel. Ook interne stukken, bestemd voor burgemeester en wethouders bijvoorbeeld, zijn vaak veel te inge wikkeld geformuleerd. Het college stuurt die stukken weer door naar de gemeenteraad en vervolgens worden ze ook zo gepubliceerd. Je. moet het in de kiem smoren. Dat voorkomt veel tijd en ergernis." Broekhuysen stelt vast dat amb tenaren en bestuurders er te gemakkelijk vanuit gaan dat men sen direct snappen wat ze bedoe len. „Zonder er erg in te hebben dat niet iedereen hele dagen met dat soort teksten bezig is. Veel mensen lezen en schrijven weinig. Eenvoudig schrijven is een uiting van respect naar de klant." De cursussen zijn inmiddels be gonnen. En op de gemeentelijke website kunnen Temeuzenaren hun mening over het taalgebruik kwijt. Nog één ambtelijk tekstje ter afslui ting (om te lachen): „Voeg bij deze aanvraag een welgelijkend fotogra fisch portret, zonder hoofddeksel, van de aanvrager van ongeveer 4 centimeter hoogte en 3 centimeter breedte." Het ging om een pasfoto. Het Simeonkwartet. Van links naar rechts Cathelijne Maat, Emile Engel, Af- ke Wiersma, Rien Wulffraat. eigen foto foto Mark Neelemans door Jeanette Vergouwen GROEDE - In huize Maat stond al tijd Radio 4 aan. En ook voor de moeder van Cathelijne Maat was er geen dag zonder muziek. Eerst was ze zangeres bij de ZOMA in Oostburg, later bij het Zeeuws Vlaams Kamerkoor. Cathelijne zelf speelde in Harmo nievereniging Breskens/ Groede en nam vanaf haar elfde pianoles. Na het Zwincollege in Oostburg durfde ze het conservatorium nog niet aan, maar tenslotte gaf ze toe aan het muziekvirus en ging naar het conservatorium in Arnhem. „Ik was te onzeker in het begin. De meeste leerlingen, die ik op open dagen tegenkwam, speelden al piano vanaf hun zesde. Daarom heb ik eerst wat geneusd in andere studies, maar ergens wist ik zeker dat ik piano wilde studeren. Ik woonde toen in Nijmegen en leste nog op de muziekschool in Knok- ke. Ik ben heel hard gaan studeren en heb bij een aantal conservatoria proeflessen genomen. Arnhem sprak me qua inhoud van de stu die en ook qua sfeer het meeste aan." Na het examen voor uitvoe rend musicus studeerde ze nog an derhalf jaar aan het Conservatoire Russe in Parijs. Zij kwam er al snel achter dat het samen met anderen musiceren haar goed lag. Vooral het creatieve proces van samen iets nieuws in studeren, sprak haar aan. Ze deed vooral podiumervaring op met muziektheaterensemble Xantippe. „Dat heb ik in 2001 samen met drie zangeressen opgericht. On danks het succes in de Nederland se theaters, hebben we vorig jaar besloten te stoppen. We hadden te weinig tijd om een goed nieuw programma samen te stellen." Haar droom kwam uit toen ze lid werd van het Simeonkwartet. „Ik geniet enorm van het samenspel, het creatieve proces naar een con cert toe en de communicatie on derling en met het publiek." Cathelijne, moeder van twee kin deren en nu woonachtig in Zut- phen, vindt het ontzettend leuk om zaterdag met het kwartet op te treden in Groede. „De gerestau reerde Grote Kerk is een prachtige locatie. In 2010 heb ik er tijdens het Groede Festival gespeeld. Ik vind het heel speciaal om Canto Ostinato hier uit te voeren Het stuk voor vier grote vleugels is nog niet uitgevoerd in de regio en het publiek krijgt nu de kans het te le ren kennen. Het publiek mag tij dens de uitvoering (stilletjes) rond lopen. Op elke plek in de kerk klinkt de muziek anders. Het wordt voor ons en het publiek een echt aparte ervaring." Het Simeonkwartet speelt zaterdag in de Grote Kerk in Groede twee gro te composities: Canto Ostinato van Simeon ten Holt en een arrangement van de bekende Bolero van Maurice Ravel. Aanvang 20.00 uur. Toegangskaarten 17,50 euro inclusief consumptie. Reserveren kan via info@grotekerkgroede of 0117-371718. mmssmizzaam. MEEST CELEZEN 1Stroomstoring treft Terneuzen 2. Zorg voor Elkaar in Blokkerpand 3. Forse daling aantal huisinbraken STELLING 'Het wordt tijd dat ambtenaren begrij pelijker leren schrijven'. Reageer via: www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen TIPS NAAR zeeuws-vlaanderen@pzc.nl IBM ZELZATE - Op een onvermoede lo catie, net over de grens, valt de ko mende dagen een unieke Japanse tuin te bewonderen. De tuin vormt onderdeel van het complex aan de Havenlaan in Zelzate, waar vroeger het Tolkantoor en het Vre degerecht waren gevestigd. Kort nadat Carlos Betsens en Christiane Van Dijck in 1999 het honderd jaar oude en verkrotte ge bouw hadden gekocht, ging tuinar chitect Ilse Beunen er aan de slag. Haar voorliefde voor de Japanse tuin dateert uit de periode dat ze woonde en werkte in Japan. Ze had een tuin voor ogen met een zachte, natuurlijke overgang naar de omgeving. Glooiende grasveld jes met grote partijen azalea's, bonsais, rotsgroepen, keien en kab belende waterpartijen vormden de belangrijkste elementen van wat een Japanse tuin werd, die kracht uitstraalt en alle seizoenen be strijkt. Voor de vele tuinelementen maak te de ontwerpster gebruik van oude bouwmaterialen, die werden aangeschaft toen de straat voor de deur werd gerenoveerd. Een grote muur met oude borduurstenen van de Havenlaan staat centraal. Er sijpelt water uit. In het kader van de Open Tuinda gen kan de Japanse tuin nog tot en met donderdag worden bezich tigd. Ilse toont er ook haar Japanse bloemstukken (ikebana). En de ei genaren Carlos en Christiane expo seren hun kunstwerken in staal, glas en brons én keramiek. De Japanse tuin van het oude Tolkantoor in Zelzate. foto Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 47