cultuur 113
Zware emoties licht benaderd
Racoon klinkt vertrouwd goed, ondanks ander geluid
TONEELVOORSTELLING Pauze speelt 'De nacht van de pauw'
agenda
Nieuwe single
Tuxedo Bandido
Liverpool Rain
i t i< M' 'i1 i
tW i V i iiid\
i7,V* r-'.W!
f 'j' Kb h
dinsdag 10 mei 2011
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
Repetitiescène uit De nacht van de pauw door Toneelgroep Pauze.
foto Ruben Oreel
door Ali Pankow
Het publiek zal niet ge
bukt onder narigheid
de zaal uitkomen", be
looft Ineke van Door
maal van Theatergroep Pauze. Zij
voert daar de regie van het toneel
stuk De nacht van de pauw dat za
terdag in 't Spiegeltheater in Mid
delburg in première gaat.
Het stuk is in 1997 geschreven
door Willem ]an Otten en biedt
een roetsjbaan aan emoties. „Geen
gemakkelijk stuk, zeker niet bin
nen het amateurcircuit", erkent
Van Doormaal. Maar wel een uit
daging die zij niet langer uit de
weg wilde gaan. „Ik had het stuk
al diverse malen in mijn handen
gehad, maar ook weer weggelegd.
Het had me bij de eerste lezing di
rect aangesproken, maar ik durfde
het toen nog niet aan. Nu wel.
Ook de leescommissie was het er
helemaal mee eens."
Het verhaal speelt zich afin het
huis van Carl en Laura in Naarden
op de avond voor Pasen. Het stuk
begint met op de achtergrond een
tv-uitzending van de uitvoering
van de Matthëus Passion. Het lij
densverhaal heeft een symboli
sche betekenis voor het verloop
van het conflict in het stuk.
„Het gaat over het omgaan met
verdriet en over de schuldvraag
over de dood van een kind. De
ouders hebben geen van beiden
ooit het verdriet daarover kunnen
verwerken. Dat klinkt heel zwaar
maar de manier waarop het stuk
geschreven is, biedt ruimte voor
een lichte benadering", vindt Van
Doormaal.
Zij heeft met de spelers hard ge
werkt aan de rolopbouw, ofwel
het eigen maken van de persona
ges. „Zeker de helft van het repeti
tieproces zijn we bezig geweest
met speloefeningen, rolinterviews
en improvisaties om te ontdekken
hoe de rolfïguren in elkaar zitten
en hoe zij zich tegenover elkaar
verhouden en gedragen."
Twee weken geleden maakte Van
Doormaal gretig gebruik van de
mogelijkheid een persoonlijk ge
sprekje te hebben met de auteur
van het stuk. Willem ]an Otten be
geleidde zijn vrouw, schrijfster
Vonne van der Meer, tijdens een li
teraire avond in Zierikzee. „Het
was een inspirerende ontmoeting,
vooral ook omdat Otten zelf zo en
thousiast werd. We hebben het on
der meer gehad over de aanpak
van de lange monoloog tegen het
einde van het stuk. Moeilijk om
het stuk daar boeiend te houden.
Ik heb ervoor gekozen een deel er
van als passage uit een brief te la
ten voorlezen. Vrij neutraal dus
om de acteur daarna weer de ruim
te te bieden volop in de emoties te
schieten. Otten noemde dat een
creatieve oplossing", aldus Van
Doormaal, die zich daarmee ge
sterkt voelt in haar regiekeuze. Ver
der sprak zij met de auteur over
het belang van diverse geluidsfrag
menten in het stuk. „Ze voegen
symbolisch wat toe of maken iets
duidelijk over de drijfveren van
sommige personages."
De vormgeving houdt ze strak en
simpel. De diverse locaties waar
het stuk zich afspeelt worden, vol
gens de keus van de regisseur, met
belichting gemarkeerd.
Zat. 14 mei, 't Spiegeltheater, Middel
burg, 20.00 uur. Daar ook op zon. 15
mei, 14.30 uur; vrij. 20 en zat. 21 mei,
20.00 uur.
Meer agendanieuws en het
complete bioscoopprogramma
zijn te vinden op
de website van deze krant.
PODIUM
Middelburg
Live-muziek met Laurens Joensen en
Pol de Poorter.
Braai-tapperij De Mug, 20.30 uur
Terneuzen
Concertlezing: Jan Brokken (tekst), Mar
cel Worms (piano) en Ursula Schoch
(viool) brengen tekst- en muziekprogram
ma Baltische Zielen, gebaseerd op Brok-
kens gelijknamige boek.
Porgy en Bess, 20.00 uur.
SSI^^jJIilillllUillüllllUIII—Wi
VLISSINGEN - De Zeeuwse band
Tuxedo Bandido heeft gisteren
haar nieuwe single gepresenteerd:
Take me back. In het nummer is
een mysterieuze gastzanger te ho
ren. Luisteraars die de stem me
nen te herkennen, kunnen dit mai
len naar headquarters@tuxedo-
bandido.com. Onder de goede in
zendingen wordt een originele fles
Tuxedo Bandido-wijn verloot
In de videoclip figureert naast de
Nederlandse acteurs Martin Reu-
ser en Stephanie Mertens de Ame
rikaanse danseres Ruby Champag
ne, die vorig jaar werd gekroond
tot Miss Viva Las Vegas.
J) De single is gratis te downloaden op
www.tuxedobandido.com. Daar is
ook de videoclip te bekijken.
BL0FBLOG
Dagelijks een verse bijdrage op
"het Blof-weblog van Ernst Jan
Rozendaal op www.pzc.nl/blof.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
door Rolf Bosboom
Hoewel de Zeeuwse popmu
ziek de laatste jaren flo
reert en menig landelijk
doorgebroken talent heeft voortge
bracht, blijven Blaf en Racoon de
onbetwiste vaandeldragers. Het
toeval wil dat ze kort na elkaar een
nieuw album hebben uitgebracht.
En beide presenteren een 'nieuw
geluid', lijken bezig aan een 'twee
de jeugd'.
Biof bracht eind februari Alles
blijft anders uit, waarop de band
na een ingetogen, semi-akoesti-
sche periode de versterkers open
gooide en de gitaren weer liet
scheuren. Ook Racoon was na de
uiterst succesvolle comeback-cd
CD-RECENSIE
rm-fft v y rr
Another day (2005) en het in het
verlengde daarvan gelegen Before
you leave (2008) op zoek naar een
'andere invalshoek'. Het resultaat
is Liverpool rain, het vijfde studioal
bum van de groep, dat sinds afgelo
pen weekeinde uit is.
Waar Blof met een onvervalste
rockplaat terugkeert naar haar ba
sis, kiest Racoon eerder voor ver
dieping. Geen rentree van de bra
niepop (Feel like flying) van de Be
ginjaren - zoals sommigen wel
licht hadden gehoopt - maar een
andere draai aan de singer/song-
writer-achtige nummers die sinds
Another day het handelsmerk zijn
en waarmee het kwartet een
breed publiek aanspreekt.
No mercy, de onweerstaanbare eer
ste single, is nog een van de stevig
ste tracks op Liverpool rain. Het
nummer is meteen een goed voor
beeld van het andere geluid dat
Wouter Van Belle heeft gecreëerd,
met de prachtig gearrangeerde strij
kers van het London Chamber Or
chestra, subtiele blazersaccenten
en uiteenlopende toetsenpartijen
van Van Belle zelf
Maar net zoals Blof altijd uit dui
zenden herkenbaar is, blijft Ra
coon onmiskenbaar Racoon. De
fraaie opener 2014 en het bijna ex
perimentele sluitstuk Better be
kind zijn de verrassendste bijdra
gen; de andere nummers klinken
vrijwel meteen vertrouwd, niet in
de laatste plaats dankzij de ken
merkende stem van Bart van der
Weide, die nog meer dan voor
heen centraal staat.
Hoewel je soms verlangt naar een
wat rauwer randje, weet Racoon
keer op keer heel ver te komen in
haar eeuwige streven naar Het Vol
maakte Popliedje. Titelnummer Li
verpool rain, Don't hold me down
en het ontroerende Don't give up
the fight zijn daar de beste voor
beelden van.
Dat het album voorbeeldig klinkt
en is vormgegeven, spreekt bij Ra
coon al bijna vanzelf. Ook dat is
een overeenkomst met Blof.
Het album 'Liverpool rain' wordt don
derdag officieel gepresenteerd in Para-
diso in Amsterdam (uitverkocht).
pagina 23: Racoon geeft aftrap
voor 'Tank aan de toekomst'.