cultuur 113 Zware emoties licht benaderd Racoon klinkt vertrouwd goed, ondanks ander geluid TONEELVOORSTELLING Pauze speelt 'De nacht van de pauw' agenda Nieuwe single Tuxedo Bandido Liverpool Rain i t i< M' 'i1 i tW i V i iiid\ i7,V* r-'.W! f 'j' Kb h dinsdag 10 mei 2011 Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto Repetitiescène uit De nacht van de pauw door Toneelgroep Pauze. foto Ruben Oreel door Ali Pankow Het publiek zal niet ge bukt onder narigheid de zaal uitkomen", be looft Ineke van Door maal van Theatergroep Pauze. Zij voert daar de regie van het toneel stuk De nacht van de pauw dat za terdag in 't Spiegeltheater in Mid delburg in première gaat. Het stuk is in 1997 geschreven door Willem ]an Otten en biedt een roetsjbaan aan emoties. „Geen gemakkelijk stuk, zeker niet bin nen het amateurcircuit", erkent Van Doormaal. Maar wel een uit daging die zij niet langer uit de weg wilde gaan. „Ik had het stuk al diverse malen in mijn handen gehad, maar ook weer weggelegd. Het had me bij de eerste lezing di rect aangesproken, maar ik durfde het toen nog niet aan. Nu wel. Ook de leescommissie was het er helemaal mee eens." Het verhaal speelt zich afin het huis van Carl en Laura in Naarden op de avond voor Pasen. Het stuk begint met op de achtergrond een tv-uitzending van de uitvoering van de Matthëus Passion. Het lij densverhaal heeft een symboli sche betekenis voor het verloop van het conflict in het stuk. „Het gaat over het omgaan met verdriet en over de schuldvraag over de dood van een kind. De ouders hebben geen van beiden ooit het verdriet daarover kunnen verwerken. Dat klinkt heel zwaar maar de manier waarop het stuk geschreven is, biedt ruimte voor een lichte benadering", vindt Van Doormaal. Zij heeft met de spelers hard ge werkt aan de rolopbouw, ofwel het eigen maken van de persona ges. „Zeker de helft van het repeti tieproces zijn we bezig geweest met speloefeningen, rolinterviews en improvisaties om te ontdekken hoe de rolfïguren in elkaar zitten en hoe zij zich tegenover elkaar verhouden en gedragen." Twee weken geleden maakte Van Doormaal gretig gebruik van de mogelijkheid een persoonlijk ge sprekje te hebben met de auteur van het stuk. Willem ]an Otten be geleidde zijn vrouw, schrijfster Vonne van der Meer, tijdens een li teraire avond in Zierikzee. „Het was een inspirerende ontmoeting, vooral ook omdat Otten zelf zo en thousiast werd. We hebben het on der meer gehad over de aanpak van de lange monoloog tegen het einde van het stuk. Moeilijk om het stuk daar boeiend te houden. Ik heb ervoor gekozen een deel er van als passage uit een brief te la ten voorlezen. Vrij neutraal dus om de acteur daarna weer de ruim te te bieden volop in de emoties te schieten. Otten noemde dat een creatieve oplossing", aldus Van Doormaal, die zich daarmee ge sterkt voelt in haar regiekeuze. Ver der sprak zij met de auteur over het belang van diverse geluidsfrag menten in het stuk. „Ze voegen symbolisch wat toe of maken iets duidelijk over de drijfveren van sommige personages." De vormgeving houdt ze strak en simpel. De diverse locaties waar het stuk zich afspeelt worden, vol gens de keus van de regisseur, met belichting gemarkeerd. Zat. 14 mei, 't Spiegeltheater, Middel burg, 20.00 uur. Daar ook op zon. 15 mei, 14.30 uur; vrij. 20 en zat. 21 mei, 20.00 uur. Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. PODIUM Middelburg Live-muziek met Laurens Joensen en Pol de Poorter. Braai-tapperij De Mug, 20.30 uur Terneuzen Concertlezing: Jan Brokken (tekst), Mar cel Worms (piano) en Ursula Schoch (viool) brengen tekst- en muziekprogram ma Baltische Zielen, gebaseerd op Brok- kens gelijknamige boek. Porgy en Bess, 20.00 uur. SSI^^jJIilillllUillüllllUIII—Wi VLISSINGEN - De Zeeuwse band Tuxedo Bandido heeft gisteren haar nieuwe single gepresenteerd: Take me back. In het nummer is een mysterieuze gastzanger te ho ren. Luisteraars die de stem me nen te herkennen, kunnen dit mai len naar headquarters@tuxedo- bandido.com. Onder de goede in zendingen wordt een originele fles Tuxedo Bandido-wijn verloot In de videoclip figureert naast de Nederlandse acteurs Martin Reu- ser en Stephanie Mertens de Ame rikaanse danseres Ruby Champag ne, die vorig jaar werd gekroond tot Miss Viva Las Vegas. J) De single is gratis te downloaden op www.tuxedobandido.com. Daar is ook de videoclip te bekijken. BL0FBLOG Dagelijks een verse bijdrage op "het Blof-weblog van Ernst Jan Rozendaal op www.pzc.nl/blof. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl door Rolf Bosboom Hoewel de Zeeuwse popmu ziek de laatste jaren flo reert en menig landelijk doorgebroken talent heeft voortge bracht, blijven Blaf en Racoon de onbetwiste vaandeldragers. Het toeval wil dat ze kort na elkaar een nieuw album hebben uitgebracht. En beide presenteren een 'nieuw geluid', lijken bezig aan een 'twee de jeugd'. Biof bracht eind februari Alles blijft anders uit, waarop de band na een ingetogen, semi-akoesti- sche periode de versterkers open gooide en de gitaren weer liet scheuren. Ook Racoon was na de uiterst succesvolle comeback-cd CD-RECENSIE rm-fft v y rr Another day (2005) en het in het verlengde daarvan gelegen Before you leave (2008) op zoek naar een 'andere invalshoek'. Het resultaat is Liverpool rain, het vijfde studioal bum van de groep, dat sinds afgelo pen weekeinde uit is. Waar Blof met een onvervalste rockplaat terugkeert naar haar ba sis, kiest Racoon eerder voor ver dieping. Geen rentree van de bra niepop (Feel like flying) van de Be ginjaren - zoals sommigen wel licht hadden gehoopt - maar een andere draai aan de singer/song- writer-achtige nummers die sinds Another day het handelsmerk zijn en waarmee het kwartet een breed publiek aanspreekt. No mercy, de onweerstaanbare eer ste single, is nog een van de stevig ste tracks op Liverpool rain. Het nummer is meteen een goed voor beeld van het andere geluid dat Wouter Van Belle heeft gecreëerd, met de prachtig gearrangeerde strij kers van het London Chamber Or chestra, subtiele blazersaccenten en uiteenlopende toetsenpartijen van Van Belle zelf Maar net zoals Blof altijd uit dui zenden herkenbaar is, blijft Ra coon onmiskenbaar Racoon. De fraaie opener 2014 en het bijna ex perimentele sluitstuk Better be kind zijn de verrassendste bijdra gen; de andere nummers klinken vrijwel meteen vertrouwd, niet in de laatste plaats dankzij de ken merkende stem van Bart van der Weide, die nog meer dan voor heen centraal staat. Hoewel je soms verlangt naar een wat rauwer randje, weet Racoon keer op keer heel ver te komen in haar eeuwige streven naar Het Vol maakte Popliedje. Titelnummer Li verpool rain, Don't hold me down en het ontroerende Don't give up the fight zijn daar de beste voor beelden van. Dat het album voorbeeldig klinkt en is vormgegeven, spreekt bij Ra coon al bijna vanzelf. Ook dat is een overeenkomst met Blof. Het album 'Liverpool rain' wordt don derdag officieel gepresenteerd in Para- diso in Amsterdam (uitverkocht). pagina 23: Racoon geeft aftrap voor 'Tank aan de toekomst'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13