auto 15
Jetta op eigen
benen verder
Porsche maakt goede
sier met een super-911
Renault Twingo scoort
verhoogde belangstelling
vrijdag 6 mei 2011
De Volkswagen Jetta was altijd
de sedanversie van de Golf! Maar
het merk heeft de twee modellen
uit elkaar getrokken en zet de Jetta
nu individueel in.
door Tony Vos
Dat de Volkswagen Jetta nu op eigen
benen staat, is maar een halve waar
heid. Onderhuids is de Jetta nog
steeds familie van de Golf Sterker nog,
Volkswagen bouwt de Jetta in Mexico op de
zelfde productielijn als de Golf Variant. In
vormgeving echter lijkt de Jetta totaal niet
meer op de hatchback, maar dat was bij het
vorige model ook al niet het geval.
Bijzonder is dat er in de fabriek twee ver
schillende Jetta's worden gemaakt, die uiter
lijk grotendeels gelijk zijn. De Jetta is im
mers de best verkopende Volkswagen op de
Amerikaanse markt. Om het model prijs-
technisch goed te kunnen neerzetten, heeft
de auto in de VS een starre achteras en
trommelremmen. Niets van dat al in Euro
pa, waar het model met een normale, onaf
hankelijke achterwielophanging en rondom
schijfremmen wordt afgeleverd. Bovendien
zorgt VW in Europa voor mooiere materia
len in het interieur.
Omdat de Passat door de jaren heen tot
Volkswagen jetta 1.2 TS! Comfortline
Zakelijke sedan met zuinige techniek. Bagage 510 li
ter. Gewicht 1205 kg. Benzine 1,2 I; 105 pk.
Vanaf 21.390 euro, Comfortline 24.490 euro.
Plus: brandstofverbruik, binnenruimte, comfort.
Min: weinig spannende vormgeving.
enorme proporties is gegroeid, is er wel de
gelijk plaats voor de Jetta, die met een leng
te van 4,64 meter beslist geen kleine auto
meer is. Dat is ook aan alles te merken. Het
Volkswagen-DNA blijkt overal uit: de auto
ziet er uitermate correct uit, maar is tegelijk
weinig opvallend. De Jetta is daardoor een
model dat met het verstand wordt gekocht.
Voordeel is beslist dat alle uitvoeringen met
de 1.2 TSI-motor binnen de normen voor
20 procent bij telling vallen, zakelijk beslist
een belangrijk argument.
De relatief nieuwe 1.2 liter-motor met turbo
levert een keurig vermogen van 105 pk en
een bijna dieselachtig koppel van 175 Nm
tussen 1500 en 4000 toeren per minuut. Al
vaker hebben we de souplesse van deze
compacte krachtbron geprezen. Zonder veel
met de handgeschakelde zesbak te hoeven
spelen, pakt de motor over een breed toe-
renbereik uitermate soepel op. Alleen bo
venaan een flinke helling komt de TSI iets
adem tekort. In 10,9 seconden accelereert de
sedan naar de 100 kilometer per uur en
haalt hij een top van 190. De 20 procent bij
telling is uiteraard gebaseerd op een gunsti
ge C02-uitstoot van 123 gram per kilometer,
wat weer overeenkomt met een gemiddeld
brandstofverbruik volgens de officiële meet
methode van 1 op 18,9. Uiteraard heeft ook
deze Jetta een start-stopsysteem.
Het rijdrag van de auto is uiterst neutraal,
voorspelbaar en dus ook veilig. De ophan
ging van voor- en achterwielen is behoorlijk
comfortabel, ook omdat de banden hoog ge
noeg zijn. No-nonsense is eigenlijk de term
die het meest op de nieuwe Jetta betrekking
heeft.
De (etta 1.2 TSi is er in drie uitrustingsva-
rianten, waarbij de Comfortline bovenaan
staat. Die heeft onder meer standaard au
dio, skiluik, climate control, licht- en regen-
sensor en zogenoemde comfortstoelen, die
ook op lange ritten goed ondersteunen en
niet voor extra vermoeidheid zorgen. De
beenruimte achterin is aanzienlijk en ook
de hoofdruimte laat weinig te wensen over.
Daar hoort dan nog eens een lel van een ba
gageruimte bij, liefst 510 liter inhoud. Han
dig is dat door middel van twee hendels in
de bagageruimte de achterbank kan neer
klappen, al werkt dat alleen als de voorstoe-
len ver genoeg naar voren staan.
Prijstechnisch hangt de Jetta tussen de mid
denklasse en het hogere segment in. De Jet
ta 1.2 TSI is vanaf 21.390 euro te koop en
kost als Comfortline 24.490 euro.
CONCURRENT®Chevrolet Cruze 1.8 LT
Sportief gelijnde vierdeurs
sedan met een Europees ge
tint interieur. Motorisch niet
meer van deze tijd. Bagage
450 liter. Gewicht 1265 kg.
Benzine 1.8 I; 141 pk.
Vanaf 18.780 euro, 1,8 LT 24.495 euro.
Plus: vormgeving, binnenruimte.
Min: verbruik, geen 20 procent bijtelling.
door Willem de Volder
Sommige automerken blijven
de bovengrens opzoeken. Por
sche levert het bewijs met de
911GT3 RS 4.0. Porsche heeft met
de 911GT3 een traditie op het race-
circuit. Het verlengstuk gaat de au
tobaan op, want de 911GT3 RS 4.0
is de openbare weg waardig.
Wereldwijd kunnen zeshonderd
liefhebbers vanaf juli genieten van
de sportieve geneugten van de au
to. Voor de gelimiteerde versie is
leentjebuur gespeeld bij de racever
sie. Zo is de 4.0 liter boxermotor
uit de raceversie overgenomen en
blijkt ook de aangepaste wielop
hanging racewaardig. Andere op
vallende, onderhuidse elementen
zijn de gesmede zuigers en drijf
stangen, die zijn vervaardigd uit ti
tanium. Bij 8.250 tr/min levert de
zescilinder motor 500 pk en het
koppel van 460 Nm is bij 5.750
tr/min beschikbaar. Al spreekt 'in
12 seconden van 0 naar 200 km/u'
wellicht meer tot de verbeelding.
Tijdens die acceleratie wordt de
100 al in 3,9 seconden gehaald en
de sprint eindigt bij 310 km/u.
Porsche besteedde bij de ontwikke-
ling veel aandacht aan gewichtsbe
sparing. Standaard is de 911 GT3
RS 4.0 voorzien van motorkap,
voorspoilers en kuipstoelen uit car-
bonfiber. De achterruit is van
kunststof en er is zelfs bij de keuze
van het tapijt rekening gehouden
met het gewicht. Dat bedraagt met
volle tank 1.360 kg (anderhalf keer
een Fiat 500), 15 kilo zwaarder dan
de 'gewone' GT3 RS. Door de gro
tere spoorbreedte, een grote achter
spoiler (zorgt bij topsnelheid voor
een neerwaartse druk van 190 kg),
luchtgeleiders aan de zijkanten en
een centraal gepositioneerde dub
bele uitlaat, laat Porsche er geen
twijfel over bestaan wat deze GT3
RS 4.0 allemaal in zijn mars heeft.
Interesse? Voor 256.100 euro bent
u eigenaar.
door Tony Vos
De kleine Renault Twingo
had al niet te klagen over
gebrek aan belangstelling,
maar door de belastingvrije uitvoe
ringen is het nu echt een kaskra
ker geworden. De Twingo stamt
uit 2007. De 1.2 liter 16-klepper
met 75 pk had toen een C02-uit-
stoot van zo'n 135 g/km. In ver
schillende etappes is dat terugge
bracht naar de huidige versie, die
net onder de 110 g/km uitkomt.
Een forse verbetering, die bekende
voordelen oplevert: vrijstelling van
bpm en wegenbelasting. Sinds
kort is er ook een Twingo met een
85 pk sterke 1.5 dCi dieselmotor,
met vergelijkbaar resultaat.
Aan het concept is niets gewijzigd.
BSE3HBBBKSI
De 911 CT3 RS 4.0. foto Porsche Twingo: blijvertje. foto Automedia
De Twingo is en blijft een guitig
ogend autootje, dat met het recent
doorvoeren van de Dynamic voor
bumper op alle types aan uitstra
ling heeft gewonnen. Het interieur
doet nog het meest aan de oerver
sie denken, door het in het mid
den geplaatste, digitale dashboard.
Grappig bij de Collectionuitvoe-
ring is de op de stuurkolom ge
plaatste toerenteller. Deze uitgave
heeft bekleding met aardige kleur
accenten. Wie kiest voor twee stoe
len achterin, kan deze per stuk ver
schuiven, waardoor de flexibiliteit
erop vooruitgaat. Jammer dat de
hoofdruimte voor mensen boven
de 1,90 meter te wensen overlaat.
De motor mag dan een van de on
derdelen zijn die door de jaren
heen onder de loep is genomen,
in de relatief lichte Twingo pres
teert de 1.2 liter prima, met een
top van 170 km/u en acceleratie
naar 100 in 12,3 seconden. De vijf-
bak schakelt soepel en de aandrijf-
lijn is zeker niet rumoerig. De aan
trekkelijkheid van de TWingo
wordt verhoogd door de prijs:
7990 euro voor de Authentique en
9190 euro voor de Collection. De
diesel begint bij 9990 euro.
Goodwood is kruising
van Mini en Rolls-Royce
Tijdens de Sjanghai Autoshow
werd de mix tussen Rolls-Royce
en Mini getoond: de Mini Good
wood. Goodwood is de stad waar
de Rolls-Roycefabriek staat. Het
verschil zit in aankleding, uitrus
ting én prijs. De Mini Cooper S
Inspired by Goodwood zou zo'n
47.000 euro gaan kosten.
Peugeot EX1 breekt
record op Nürburgring
De Peugeot EXi is een bijzonder
gevormde, elektrische tweezitter,
met twee elektromotoren. Die le
veren samen 340 pk en een kop
pel van 480 Nm. Mede dankzij het
lage gewicht is de EXi sinds kort
'eigenaar' van het ronderecord
voor elektrische voertuigen op de
Nürburgring in Duitsland.
De Astra GTC van
Opel is in aantocht
De Opel Astra GTC, als concept vo
rig najaar op de autotentoonstel
ling in Parijs, debuteert in septem
ber op de IAA Frankfurt. De spor
tieve driedeurs staat niet eerder
dan eind dit jaar bij de dealer. Wat
motoren en specificaties betreft,
houdt Opel de spanning er nog in.
- -'I TV v -
De nieuwe Volkswagen Jetta neemt als sedan een plaats in onder de Passat. foto's Automedia
CONCURRENTE Ford Focus 1.6 TI-VCT Titanium
Plus: vormgeving, onderstel, comfort.
Min: hatchback en wagon zijn aantrekkelijker.
Splinternieuwe sedan met
prima rijeigenschappen, mo
dern en voldoende ruim inte
rieur. Bagage 475 liter.
Gewicht 1.233 kg.
Benzine 1.6 1,125 pk.
CONCURRENT#Mitsubishi Lancer 1.6 ClearTec 2
Ondergewaardeerde, spor
tief ogende sedan met mo
derne, zuinige benzinemotor
en prettig rijgedrag. Bagage
400 liter. Gewicht 1.235 kg.
Benzine 1.6 1,117 pk.
Plus: prijs, vormgeving, onderstel.
Min: geen 20 procent bijtelling.