auto 15 Jetta op eigen benen verder Porsche maakt goede sier met een super-911 Renault Twingo scoort verhoogde belangstelling vrijdag 6 mei 2011 De Volkswagen Jetta was altijd de sedanversie van de Golf! Maar het merk heeft de twee modellen uit elkaar getrokken en zet de Jetta nu individueel in. door Tony Vos Dat de Volkswagen Jetta nu op eigen benen staat, is maar een halve waar heid. Onderhuids is de Jetta nog steeds familie van de Golf Sterker nog, Volkswagen bouwt de Jetta in Mexico op de zelfde productielijn als de Golf Variant. In vormgeving echter lijkt de Jetta totaal niet meer op de hatchback, maar dat was bij het vorige model ook al niet het geval. Bijzonder is dat er in de fabriek twee ver schillende Jetta's worden gemaakt, die uiter lijk grotendeels gelijk zijn. De Jetta is im mers de best verkopende Volkswagen op de Amerikaanse markt. Om het model prijs- technisch goed te kunnen neerzetten, heeft de auto in de VS een starre achteras en trommelremmen. Niets van dat al in Euro pa, waar het model met een normale, onaf hankelijke achterwielophanging en rondom schijfremmen wordt afgeleverd. Bovendien zorgt VW in Europa voor mooiere materia len in het interieur. Omdat de Passat door de jaren heen tot Volkswagen jetta 1.2 TS! Comfortline Zakelijke sedan met zuinige techniek. Bagage 510 li ter. Gewicht 1205 kg. Benzine 1,2 I; 105 pk. Vanaf 21.390 euro, Comfortline 24.490 euro. Plus: brandstofverbruik, binnenruimte, comfort. Min: weinig spannende vormgeving. enorme proporties is gegroeid, is er wel de gelijk plaats voor de Jetta, die met een leng te van 4,64 meter beslist geen kleine auto meer is. Dat is ook aan alles te merken. Het Volkswagen-DNA blijkt overal uit: de auto ziet er uitermate correct uit, maar is tegelijk weinig opvallend. De Jetta is daardoor een model dat met het verstand wordt gekocht. Voordeel is beslist dat alle uitvoeringen met de 1.2 TSI-motor binnen de normen voor 20 procent bij telling vallen, zakelijk beslist een belangrijk argument. De relatief nieuwe 1.2 liter-motor met turbo levert een keurig vermogen van 105 pk en een bijna dieselachtig koppel van 175 Nm tussen 1500 en 4000 toeren per minuut. Al vaker hebben we de souplesse van deze compacte krachtbron geprezen. Zonder veel met de handgeschakelde zesbak te hoeven spelen, pakt de motor over een breed toe- renbereik uitermate soepel op. Alleen bo venaan een flinke helling komt de TSI iets adem tekort. In 10,9 seconden accelereert de sedan naar de 100 kilometer per uur en haalt hij een top van 190. De 20 procent bij telling is uiteraard gebaseerd op een gunsti ge C02-uitstoot van 123 gram per kilometer, wat weer overeenkomt met een gemiddeld brandstofverbruik volgens de officiële meet methode van 1 op 18,9. Uiteraard heeft ook deze Jetta een start-stopsysteem. Het rijdrag van de auto is uiterst neutraal, voorspelbaar en dus ook veilig. De ophan ging van voor- en achterwielen is behoorlijk comfortabel, ook omdat de banden hoog ge noeg zijn. No-nonsense is eigenlijk de term die het meest op de nieuwe Jetta betrekking heeft. De (etta 1.2 TSi is er in drie uitrustingsva- rianten, waarbij de Comfortline bovenaan staat. Die heeft onder meer standaard au dio, skiluik, climate control, licht- en regen- sensor en zogenoemde comfortstoelen, die ook op lange ritten goed ondersteunen en niet voor extra vermoeidheid zorgen. De beenruimte achterin is aanzienlijk en ook de hoofdruimte laat weinig te wensen over. Daar hoort dan nog eens een lel van een ba gageruimte bij, liefst 510 liter inhoud. Han dig is dat door middel van twee hendels in de bagageruimte de achterbank kan neer klappen, al werkt dat alleen als de voorstoe- len ver genoeg naar voren staan. Prijstechnisch hangt de Jetta tussen de mid denklasse en het hogere segment in. De Jet ta 1.2 TSI is vanaf 21.390 euro te koop en kost als Comfortline 24.490 euro. CONCURRENT®Chevrolet Cruze 1.8 LT Sportief gelijnde vierdeurs sedan met een Europees ge tint interieur. Motorisch niet meer van deze tijd. Bagage 450 liter. Gewicht 1265 kg. Benzine 1.8 I; 141 pk. Vanaf 18.780 euro, 1,8 LT 24.495 euro. Plus: vormgeving, binnenruimte. Min: verbruik, geen 20 procent bijtelling. door Willem de Volder Sommige automerken blijven de bovengrens opzoeken. Por sche levert het bewijs met de 911GT3 RS 4.0. Porsche heeft met de 911GT3 een traditie op het race- circuit. Het verlengstuk gaat de au tobaan op, want de 911GT3 RS 4.0 is de openbare weg waardig. Wereldwijd kunnen zeshonderd liefhebbers vanaf juli genieten van de sportieve geneugten van de au to. Voor de gelimiteerde versie is leentjebuur gespeeld bij de racever sie. Zo is de 4.0 liter boxermotor uit de raceversie overgenomen en blijkt ook de aangepaste wielop hanging racewaardig. Andere op vallende, onderhuidse elementen zijn de gesmede zuigers en drijf stangen, die zijn vervaardigd uit ti tanium. Bij 8.250 tr/min levert de zescilinder motor 500 pk en het koppel van 460 Nm is bij 5.750 tr/min beschikbaar. Al spreekt 'in 12 seconden van 0 naar 200 km/u' wellicht meer tot de verbeelding. Tijdens die acceleratie wordt de 100 al in 3,9 seconden gehaald en de sprint eindigt bij 310 km/u. Porsche besteedde bij de ontwikke- ling veel aandacht aan gewichtsbe sparing. Standaard is de 911 GT3 RS 4.0 voorzien van motorkap, voorspoilers en kuipstoelen uit car- bonfiber. De achterruit is van kunststof en er is zelfs bij de keuze van het tapijt rekening gehouden met het gewicht. Dat bedraagt met volle tank 1.360 kg (anderhalf keer een Fiat 500), 15 kilo zwaarder dan de 'gewone' GT3 RS. Door de gro tere spoorbreedte, een grote achter spoiler (zorgt bij topsnelheid voor een neerwaartse druk van 190 kg), luchtgeleiders aan de zijkanten en een centraal gepositioneerde dub bele uitlaat, laat Porsche er geen twijfel over bestaan wat deze GT3 RS 4.0 allemaal in zijn mars heeft. Interesse? Voor 256.100 euro bent u eigenaar. door Tony Vos De kleine Renault Twingo had al niet te klagen over gebrek aan belangstelling, maar door de belastingvrije uitvoe ringen is het nu echt een kaskra ker geworden. De Twingo stamt uit 2007. De 1.2 liter 16-klepper met 75 pk had toen een C02-uit- stoot van zo'n 135 g/km. In ver schillende etappes is dat terugge bracht naar de huidige versie, die net onder de 110 g/km uitkomt. Een forse verbetering, die bekende voordelen oplevert: vrijstelling van bpm en wegenbelasting. Sinds kort is er ook een Twingo met een 85 pk sterke 1.5 dCi dieselmotor, met vergelijkbaar resultaat. Aan het concept is niets gewijzigd. BSE3HBBBKSI De 911 CT3 RS 4.0. foto Porsche Twingo: blijvertje. foto Automedia De Twingo is en blijft een guitig ogend autootje, dat met het recent doorvoeren van de Dynamic voor bumper op alle types aan uitstra ling heeft gewonnen. Het interieur doet nog het meest aan de oerver sie denken, door het in het mid den geplaatste, digitale dashboard. Grappig bij de Collectionuitvoe- ring is de op de stuurkolom ge plaatste toerenteller. Deze uitgave heeft bekleding met aardige kleur accenten. Wie kiest voor twee stoe len achterin, kan deze per stuk ver schuiven, waardoor de flexibiliteit erop vooruitgaat. Jammer dat de hoofdruimte voor mensen boven de 1,90 meter te wensen overlaat. De motor mag dan een van de on derdelen zijn die door de jaren heen onder de loep is genomen, in de relatief lichte Twingo pres teert de 1.2 liter prima, met een top van 170 km/u en acceleratie naar 100 in 12,3 seconden. De vijf- bak schakelt soepel en de aandrijf- lijn is zeker niet rumoerig. De aan trekkelijkheid van de TWingo wordt verhoogd door de prijs: 7990 euro voor de Authentique en 9190 euro voor de Collection. De diesel begint bij 9990 euro. Goodwood is kruising van Mini en Rolls-Royce Tijdens de Sjanghai Autoshow werd de mix tussen Rolls-Royce en Mini getoond: de Mini Good wood. Goodwood is de stad waar de Rolls-Roycefabriek staat. Het verschil zit in aankleding, uitrus ting én prijs. De Mini Cooper S Inspired by Goodwood zou zo'n 47.000 euro gaan kosten. Peugeot EX1 breekt record op Nürburgring De Peugeot EXi is een bijzonder gevormde, elektrische tweezitter, met twee elektromotoren. Die le veren samen 340 pk en een kop pel van 480 Nm. Mede dankzij het lage gewicht is de EXi sinds kort 'eigenaar' van het ronderecord voor elektrische voertuigen op de Nürburgring in Duitsland. De Astra GTC van Opel is in aantocht De Opel Astra GTC, als concept vo rig najaar op de autotentoonstel ling in Parijs, debuteert in septem ber op de IAA Frankfurt. De spor tieve driedeurs staat niet eerder dan eind dit jaar bij de dealer. Wat motoren en specificaties betreft, houdt Opel de spanning er nog in. - -'I TV v - De nieuwe Volkswagen Jetta neemt als sedan een plaats in onder de Passat. foto's Automedia CONCURRENTE Ford Focus 1.6 TI-VCT Titanium Plus: vormgeving, onderstel, comfort. Min: hatchback en wagon zijn aantrekkelijker. Splinternieuwe sedan met prima rijeigenschappen, mo dern en voldoende ruim inte rieur. Bagage 475 liter. Gewicht 1.233 kg. Benzine 1.6 1,125 pk. CONCURRENT#Mitsubishi Lancer 1.6 ClearTec 2 Ondergewaardeerde, spor tief ogende sedan met mo derne, zuinige benzinemotor en prettig rijgedrag. Bagage 400 liter. Gewicht 1.235 kg. Benzine 1.6 1,117 pk. Plus: prijs, vormgeving, onderstel. Min: geen 20 procent bijtelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71