2oI zeeland
Geen weg terug voor camping
Verschil in eisen voor motorrijbewijs
Nederland-België 'nekt' Oost-Vlaming
HET ZWIN Eigenaar Flor Vriends wilde eigendom verplaatsen, maar hij werd het niet eens over een geschikte plek
Verkeersplatéau
bij uitrit Hulster
Blaauwe Hoeve
Hulster jongeren
in actie voor
betere wereld
vrijdag 6 mei 2011
door Martijn de Koning
Minutenlang kan
Flor Vriends, op
het oog onbewo
gen, praten over
de verkoop van
zijn camping De Sandtplaet aan
de provincie. Waar nu nog cara
vans staan, moet straks het vergro
te natuurgebied Het Zwin tot bij
Retranchement reiken. Maar als
het gesprek komt op het wel en
wee van zijn gasten, schiet
Vriends vol. „Voor mensen met
een beperkt budget houdt het hele
maal op. Die kunnen straks ner
gens heen. En ze kijken mij er op
aan. Dat vind ik nog het ergste."
Eind dit jaar moeten alle gasten
van De Sandtplaet, voorheen De
Wildhof, verdwenen zijn. En dat
neemt niet iedereen Vriends in
dankbaarheid af. Hoewel een
groot deel van de gasten ook be
grip heeft voor de lastige positie
waarin de campingeigenaar zich
bevindt, zo blijkt tijdens een rond
je met Vriends over de camping.
Bij die gasten richt het onbegrip
zich vooral op het besluit om het
land op en rond de camping te
ontpolderen.
Van de pakweg 325 vaste klanten
is de helft al vertrokken. „Die heb
ben eieren voor hun geld geko
zen", stelt Vriends. Anderen doen
dat tijdens of net na de komende
zomer, die de laatste op de Sandt
plaet zal zijn. Het gros van de cara
vaneigenaren kan nergens anders
heen, waardoor afbraak en sloop
van hun eigendommen dreigt.
„De campinghouders in de buurt
eisen dat de caravan nieuw is, of
hoogstens een paar jaar oud", zegt
Vriends. Dat valt hem tegen, geeft
hij aan. „Wat maakt het uit als een
caravan tien jaar oud is? Als-ie
goed is onderhouden, zie je dat er
toch niet aan af?" Ter illustratie
'Ik wil naar een plek die
vergelijkbaar is met deze,
middenin de natuur'
toont hij de plekken van gasten
die hun caravan ombouwden tot
mini-paradijsjes, met prachtige
tuintjes en verrassende hoekjes.
„Die zijn gewoon te verplaatsen.
Als iemand het maar toestond."
Vriends krijgt het verwijt
krokodillentranen te hui
len. Hij werkt immers vrij
willig mee aan de verkoop. Zo sim
pel ligt het niet, stelt hij. En dat
wil hij graag uitleggen.
Het onderwerp 'vrijwillige ver
plaatsing' kwam zes jaar geleden
Ook deze Duitse meneer moet zijn uitgebouwde caravan straks afbreken
en naar de sloop brengen.
ter sprake, verklaart hij, toen gede
puteerde Thijs Kramer hem kwam
vragen hoe hij daar tegenover
stond. „Ik heb voorzichtig welwil
lend gereageerd. Op mijn huidige
locatie was uitbreiding immers on
mogelijk. Ik zit ingeklemd tussen
een woning, een kanaal, weilan
den met een natuurfunctie en de
landsgrens. Als ik méér wilde,
moest dat ergens anders."
Het verzoek van Kramer kwam
voort uit onderzoek van de provin
cie naar mogelijke vergroting van
Het Zwin. In eerste instantie ging
het om vrijwillige verplaatsing,
maar tijdens een presentatie in het
Ledeltheater, in 2007, zag Vriends
tot zijn verrassing dat hij sowieso
het veld moest ruimen. „Ik ben
toen in gesprek gegaan over ver
koop. Dat was op basis van 'recon
structie', vrijwillige verplaatsing
dus. Al werd het me gaandeweg
het proces wel steeds duidelijker
dat onteigening zou dreigen als we
het niet eens zouden worden."
De zaak kwam in een stroomver
snelling toen het plan voor uitbrei
ding van Het Zwin twee jaar gele
den groen licht kreeg van de Twee
de Kamer. „Eind 2009 was ik bijna
rond", geeft Vriends aan. „Maar
toen kwam de zaak uitgebreid in
de media." Dat veranderde de
boel. Vriends zou immers gecom
penseerd worden op basis van ver
plaatsing van zijn gehele, volle
camping. Door de publiciteit ver
trok een deel van zijn gasten. „Ik
liep dus inkomensschade op, en
daar had ik niet op gerekend."
Compensatie daarvoor werd nu
ook onderdeel van de onderhande
lingen.
Parallel daaraan diende zich een
tweede probleem aan. Voor ver
plaatsing was (en is) wel de mede
werking van de gemeente Sluis no
dig. „De provincie heeft daar bijna
geen invloed op, en dat werd een
steeds groter probleem." Bij de ge
meente stonden ze niet te sprin
gen om Vriends te helpen, zegt
hij. Ambtenaren wekten de indruk
dat Vriends zou stoppen en niet
wilde verplaatsen. „Een ambte
naar zei zelfs tegen me: 'jij werkt
toch zelf mee aan die ontpolde-
ring. (e hóeft niet te verkopen'.
Maar wat moet ik dan? Als ik me
laat onteigenen, krijg ik de waarde
van een camping die op dat mo
Flor Vriends ontvangt nog één zomer gasten op zijn camping.
ment helemaal is leeggelopen.
Daar heb ik niet 32 jaar lang een
zaak voor opgetuigd en gedraaid."
Sluis kwam eind vorig jaar wel
met twee mogelijke nieuwe loca
ties op de proppen, maar Vriends
wees die van de hand. „Ik kon een
plek krijgen in Nieuwvliet, tussen
andere campings en parken. En an
ders verwezen ze met naar het bin
nenland van de gemeente. Dat
heb ik dus geweigerd. Ik wil een
plek die vergelijkbaar is met deze:
op een rustige plaats, dichtbij de
kust en toch middenin de natuur."
Die mogelijkheden zijn er, weet
Vriends uit eigen onderzoek.
Het weigeren van de locaties,geeft
anderen wel de kans Vriends de
schuld te geven van de situatie
waarin zijn gasten nu terecht zijn
gekomen. Hij had immers zo'n lo
catie kunnen accepteren en daar
mee al zijn klanten mee kunnen
nemen. „Maar dan had ik mezelf
niet recht in de ogen kunnen kij-
HULST - Bij de uitrit van woonzorg
complex De Blaauwe Hoeve aan
de Zandstraat in Hulst wordt een
verkeersplateau aangelegd. De
werkzaamheden beginnen aan
staande dinsdag. Als eerste wor
den de trottoirs aangepast. Vanaf
maandag 16 mei wordt de klinker
verharding ter hoogte van het
Blaauwe Hofke in de Zandstraat
vervangen. Dit duurt tot en met
vrijdag 20 mei en gedurende deze
werkzaamheden wordt het ver
keer omgeleid. Het Blaauwe Hofke
en De Blaauwe Hoeve kunnen in
die periode alleen worden bereikt
via de Hontenissestraat over een
strook rijplaten.
door Harmen van der Werf
ERTVELDE - Matyas Laureys (27) uit
Ertvelde - een kleine negen kilo
meter over de grens vanaf Sas van
Gent - voelt zich zwaar benadeeld.
Vrijdag 22 april was hij op zijn mo
tor van 125 cc in Terneuzen. De po
litie hield hem aan en vroeg zijn
rijbewijs. Matyas liet zijn rijbewijs
zien, in de veronderstelling dat al
les goed was. Hij kreeg tot zijn ver
bazing echter een bekeuring, want
hij bleek geen, in Nederland gel
dig, motorrijbewijs te hebben.
Twee weken na dato is Matyas nog
altijd met stomheid geslagen. Wat
wil het geval? De regelgeving voor
het rijden op een lichte motor is
in België anders dan in Nederland.
„Als je in België twee jaar je auto-
rijbewijs hebt", legt de Oost-Vla
ming uit, „mag je met een motor
fiets of een scooter van 125 cc rij
den, zonder dat je daarvoor apart
een rijbewijs moet halen." In Ne
derland is evenwel altijd een apart
motorrijbewijs verplicht.
Matyas wist dat. Hij heeft daarom
naar eigen zeggen vooraf de poli
tie in Middelburg gebeld. „Daar is
mij verteld dat ik toch in Neder
land met de motorfiets mag rij
den. Ik heb dat gesprek opgeno
men met mijn mobiele telefoon."
Des te verbaasder was Matyas dat
twee agenten hem in Terneuzen
staande hielden en hem vervol
gens een bekeuring gaven.
Elke Kool, woordvoerster van het
openbaar ministerie, kent de kwes
tie niet. Zij stelt in het algemeen:
„Hier geldt Nederlandse regelge
ving. Stel dat in een land geen gor
delplicht bestaat, dan betekent het
niet dat je in Nederland geen gor
del hoeft te dragen." Bij de politie
in Middelburg is niet bekend dat
daar een andere uitleg is gegeven
aan Matyas. Hem is inmiddels een
transactie aangeboden van 270 eu
ro. Hij overweegt beroep aan te te
kenen. „Waarom deze verschillen?
We leven in één Europa."
HULST - Negen jongeren uit Hulst,
allemaal meiden, zijn vanmiddag
vanaf 15.00 uur op de Grote Markt
in Hulst te vinden voor een bijzon
dere actie rond Moederdag. Aan
staande zondag is het moederdag
en de jongeren, zogenoemde 'Up-
graders', delen aan jongeren sym
bolische cadeautjes uit die ze aan
hun moeder kunnen geven. Die ca
deautjes dragen bij aan een betere
wereld en dat is ook wat Upgra-
ders willen doen; de wereld met
positieve, bijzondere acties steeds
een beetje beter maken. Upgraders
is een landelijk programma dat
wordt uitgevoerd door de provin
ciale Centra voor Internationale Sa
menwerking.