2oI zeeland Geen weg terug voor camping Verschil in eisen voor motorrijbewijs Nederland-België 'nekt' Oost-Vlaming HET ZWIN Eigenaar Flor Vriends wilde eigendom verplaatsen, maar hij werd het niet eens over een geschikte plek Verkeersplatéau bij uitrit Hulster Blaauwe Hoeve Hulster jongeren in actie voor betere wereld vrijdag 6 mei 2011 door Martijn de Koning Minutenlang kan Flor Vriends, op het oog onbewo gen, praten over de verkoop van zijn camping De Sandtplaet aan de provincie. Waar nu nog cara vans staan, moet straks het vergro te natuurgebied Het Zwin tot bij Retranchement reiken. Maar als het gesprek komt op het wel en wee van zijn gasten, schiet Vriends vol. „Voor mensen met een beperkt budget houdt het hele maal op. Die kunnen straks ner gens heen. En ze kijken mij er op aan. Dat vind ik nog het ergste." Eind dit jaar moeten alle gasten van De Sandtplaet, voorheen De Wildhof, verdwenen zijn. En dat neemt niet iedereen Vriends in dankbaarheid af. Hoewel een groot deel van de gasten ook be grip heeft voor de lastige positie waarin de campingeigenaar zich bevindt, zo blijkt tijdens een rond je met Vriends over de camping. Bij die gasten richt het onbegrip zich vooral op het besluit om het land op en rond de camping te ontpolderen. Van de pakweg 325 vaste klanten is de helft al vertrokken. „Die heb ben eieren voor hun geld geko zen", stelt Vriends. Anderen doen dat tijdens of net na de komende zomer, die de laatste op de Sandt plaet zal zijn. Het gros van de cara vaneigenaren kan nergens anders heen, waardoor afbraak en sloop van hun eigendommen dreigt. „De campinghouders in de buurt eisen dat de caravan nieuw is, of hoogstens een paar jaar oud", zegt Vriends. Dat valt hem tegen, geeft hij aan. „Wat maakt het uit als een caravan tien jaar oud is? Als-ie goed is onderhouden, zie je dat er toch niet aan af?" Ter illustratie 'Ik wil naar een plek die vergelijkbaar is met deze, middenin de natuur' toont hij de plekken van gasten die hun caravan ombouwden tot mini-paradijsjes, met prachtige tuintjes en verrassende hoekjes. „Die zijn gewoon te verplaatsen. Als iemand het maar toestond." Vriends krijgt het verwijt krokodillentranen te hui len. Hij werkt immers vrij willig mee aan de verkoop. Zo sim pel ligt het niet, stelt hij. En dat wil hij graag uitleggen. Het onderwerp 'vrijwillige ver plaatsing' kwam zes jaar geleden Ook deze Duitse meneer moet zijn uitgebouwde caravan straks afbreken en naar de sloop brengen. ter sprake, verklaart hij, toen gede puteerde Thijs Kramer hem kwam vragen hoe hij daar tegenover stond. „Ik heb voorzichtig welwil lend gereageerd. Op mijn huidige locatie was uitbreiding immers on mogelijk. Ik zit ingeklemd tussen een woning, een kanaal, weilan den met een natuurfunctie en de landsgrens. Als ik méér wilde, moest dat ergens anders." Het verzoek van Kramer kwam voort uit onderzoek van de provin cie naar mogelijke vergroting van Het Zwin. In eerste instantie ging het om vrijwillige verplaatsing, maar tijdens een presentatie in het Ledeltheater, in 2007, zag Vriends tot zijn verrassing dat hij sowieso het veld moest ruimen. „Ik ben toen in gesprek gegaan over ver koop. Dat was op basis van 'recon structie', vrijwillige verplaatsing dus. Al werd het me gaandeweg het proces wel steeds duidelijker dat onteigening zou dreigen als we het niet eens zouden worden." De zaak kwam in een stroomver snelling toen het plan voor uitbrei ding van Het Zwin twee jaar gele den groen licht kreeg van de Twee de Kamer. „Eind 2009 was ik bijna rond", geeft Vriends aan. „Maar toen kwam de zaak uitgebreid in de media." Dat veranderde de boel. Vriends zou immers gecom penseerd worden op basis van ver plaatsing van zijn gehele, volle camping. Door de publiciteit ver trok een deel van zijn gasten. „Ik liep dus inkomensschade op, en daar had ik niet op gerekend." Compensatie daarvoor werd nu ook onderdeel van de onderhande lingen. Parallel daaraan diende zich een tweede probleem aan. Voor ver plaatsing was (en is) wel de mede werking van de gemeente Sluis no dig. „De provincie heeft daar bijna geen invloed op, en dat werd een steeds groter probleem." Bij de ge meente stonden ze niet te sprin gen om Vriends te helpen, zegt hij. Ambtenaren wekten de indruk dat Vriends zou stoppen en niet wilde verplaatsen. „Een ambte naar zei zelfs tegen me: 'jij werkt toch zelf mee aan die ontpolde- ring. (e hóeft niet te verkopen'. Maar wat moet ik dan? Als ik me laat onteigenen, krijg ik de waarde van een camping die op dat mo Flor Vriends ontvangt nog één zomer gasten op zijn camping. ment helemaal is leeggelopen. Daar heb ik niet 32 jaar lang een zaak voor opgetuigd en gedraaid." Sluis kwam eind vorig jaar wel met twee mogelijke nieuwe loca ties op de proppen, maar Vriends wees die van de hand. „Ik kon een plek krijgen in Nieuwvliet, tussen andere campings en parken. En an ders verwezen ze met naar het bin nenland van de gemeente. Dat heb ik dus geweigerd. Ik wil een plek die vergelijkbaar is met deze: op een rustige plaats, dichtbij de kust en toch middenin de natuur." Die mogelijkheden zijn er, weet Vriends uit eigen onderzoek. Het weigeren van de locaties,geeft anderen wel de kans Vriends de schuld te geven van de situatie waarin zijn gasten nu terecht zijn gekomen. Hij had immers zo'n lo catie kunnen accepteren en daar mee al zijn klanten mee kunnen nemen. „Maar dan had ik mezelf niet recht in de ogen kunnen kij- HULST - Bij de uitrit van woonzorg complex De Blaauwe Hoeve aan de Zandstraat in Hulst wordt een verkeersplateau aangelegd. De werkzaamheden beginnen aan staande dinsdag. Als eerste wor den de trottoirs aangepast. Vanaf maandag 16 mei wordt de klinker verharding ter hoogte van het Blaauwe Hofke in de Zandstraat vervangen. Dit duurt tot en met vrijdag 20 mei en gedurende deze werkzaamheden wordt het ver keer omgeleid. Het Blaauwe Hofke en De Blaauwe Hoeve kunnen in die periode alleen worden bereikt via de Hontenissestraat over een strook rijplaten. door Harmen van der Werf ERTVELDE - Matyas Laureys (27) uit Ertvelde - een kleine negen kilo meter over de grens vanaf Sas van Gent - voelt zich zwaar benadeeld. Vrijdag 22 april was hij op zijn mo tor van 125 cc in Terneuzen. De po litie hield hem aan en vroeg zijn rijbewijs. Matyas liet zijn rijbewijs zien, in de veronderstelling dat al les goed was. Hij kreeg tot zijn ver bazing echter een bekeuring, want hij bleek geen, in Nederland gel dig, motorrijbewijs te hebben. Twee weken na dato is Matyas nog altijd met stomheid geslagen. Wat wil het geval? De regelgeving voor het rijden op een lichte motor is in België anders dan in Nederland. „Als je in België twee jaar je auto- rijbewijs hebt", legt de Oost-Vla ming uit, „mag je met een motor fiets of een scooter van 125 cc rij den, zonder dat je daarvoor apart een rijbewijs moet halen." In Ne derland is evenwel altijd een apart motorrijbewijs verplicht. Matyas wist dat. Hij heeft daarom naar eigen zeggen vooraf de poli tie in Middelburg gebeld. „Daar is mij verteld dat ik toch in Neder land met de motorfiets mag rij den. Ik heb dat gesprek opgeno men met mijn mobiele telefoon." Des te verbaasder was Matyas dat twee agenten hem in Terneuzen staande hielden en hem vervol gens een bekeuring gaven. Elke Kool, woordvoerster van het openbaar ministerie, kent de kwes tie niet. Zij stelt in het algemeen: „Hier geldt Nederlandse regelge ving. Stel dat in een land geen gor delplicht bestaat, dan betekent het niet dat je in Nederland geen gor del hoeft te dragen." Bij de politie in Middelburg is niet bekend dat daar een andere uitleg is gegeven aan Matyas. Hem is inmiddels een transactie aangeboden van 270 eu ro. Hij overweegt beroep aan te te kenen. „Waarom deze verschillen? We leven in één Europa." HULST - Negen jongeren uit Hulst, allemaal meiden, zijn vanmiddag vanaf 15.00 uur op de Grote Markt in Hulst te vinden voor een bijzon dere actie rond Moederdag. Aan staande zondag is het moederdag en de jongeren, zogenoemde 'Up- graders', delen aan jongeren sym bolische cadeautjes uit die ze aan hun moeder kunnen geven. Die ca deautjes dragen bij aan een betere wereld en dat is ook wat Upgra- ders willen doen; de wereld met positieve, bijzondere acties steeds een beetje beter maken. Upgraders is een landelijk programma dat wordt uitgevoerd door de provin ciale Centra voor Internationale Sa menwerking.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 50