Zij verovert io I uit selectie donderdag 28 april 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Elsje van Ree Elsje van Ree maakt pure, rake op namen van een geladen onder werp als een desolate ziekenzaal in een werkkamp van de Argentijnse dictator Pinochet, maar toont ook een serie Boeddha's die beschou wingen oproepen over tijdelijk heid en eeuwigheid, cultuur en na tuur, tijd en plaats. T/m 29/4, Kunstuitleen Ter neuzen, Bellamystraat 26a, Ter neuzen.. Di. t/m vr. 13 -17 uur, za. 10 -14 uur. Piros B. Hegedüs Piros B. Hegedüs combineert voor werpen, geschilderde en echte fo to's tot caleidoscopische composi ties. Zij schept geraffineerd span ning tussen het platte vlak en de il lusie van driedimensionale werke lijkheid, tussen het concrete van het schilderij en diverse momen ten en plaatsen in het beeld. T/m 7/5. Galerie Bellas Artes, Heuvels weg 2, Kerkwerve. Do. t/m za 12.00-17.00 uur Hein Verwer Hein Verwer transformeert met grote collages de entree van deWil- lem3 in een visuele ervaring. Hij combineert elementen uit de na tuur in strakke, horizontale banen en zet er als contrast ook composi ties naast met door mensen ge maakte structuren. Zo schept hij nieuwe landschappen T/m 8/5. DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. T/m 8/5. Wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Jeltje Hoogenkamp Jeltje Hoogenkamp nam tien woor den als uitgangspunt voor een in tens doorleefde reeks schilderijen rond het lijden en sterven van Christus. Kleurrijk en vol van inge houden dramatiek komen plekken en symbolen langs, zoals de afge beelde Hof'naar de tuin waar Je zus werd verraden. T/m 28/5. Galerie Rue du Nord, Lange Noordstraat 44. Do. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Bert Vernooij Bert Vernooij zet zijn liefde voor de natuur om in lyrisch abstracte composities. Lichte krachtige, vaak primaire kleuren wisselt hij af met meer subtiele partijen. In zijn werk lijkt de zon altijd te schijnen en niet voor niets kregen veel van zijn schilderijen als titel 'lente' of 'zomer' mee. T/m 1/5. Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur. kende wybertjes zijn of met inkt getrokken lusjes. De compositie groeit al werkend en vormt een pa troon dat het vlak bedekt. Elk blad uit de recente reeks van twintig te keningen bestaat uit lusjes in blau we inkt. Kratz neemt zich steeds voor om die aanpak strak uit te voeren, maar als zij uitschiet laat ze zich daardoor leiden. Zo ont staan variaties, verdichtingen of meer open stukken. Ook de ran den zijn niet perfect strak, maar golven. De tekeningen zijn dus for mele bladen, de uitkomst van een visueel onderzoek, maar verwij- zen ook naar lappen textiel, zeker omdat het tekenen te vergelijken is met het haken van een kleedje. Werkwijze, beeld en betekenis zijn onlosmakelijk met elkaar ver weven. De tekeningen tonen over tuigend de schoonheid van de her haling, een schoonheid die juist door de afwijkingen boeit. Kratz trekt als het ware een parallel met de natuur. Elk kastanjeblad dat de ze dagen aan de bomen prijkt is hetzelfde als alle andere, maar toch steeds anders. Zo laat Kratz je niet allen naar haar tekeningen kij ken, maar ook naar de omringen de werkelijkheid. Paul Raguénès (1964) maakte geruime tijd schilderijachtige objecten die bestonden uit pig ment op doek. Uiterst kwetsbaar waren de fluwelen oppervlakken en erg mooi. Ze boden een medita tieve schoonheidservaring. Inmid dels heeft hij dit zelfgebaande pad verlaten en is hij op zoek gegaan naar andere wegen. Hij vond die in kleine objecten van multiplex en plexiglas. Het plexiglas voorziet hij aan de achterzijde van één kleur en plakt het op het multiplex. Tussen twee van die plaatjes zit dan nog een stukje plexiglas. Het achterste blok je multiplex is kleiner dan het voorste, zodat het voorste deel los komt van de wand. Het glanzende oppervlak neemt de omgeving in zich op. Het zijn ook nu weer abstracte ico nen. Waar in het oudere werk de kwetsbaarheid aan de buitenkant lag, is die nu achter het glanzende kunststof oppervlak verborgen. Dat spel van tonen en verbergen speelt Raguénès ook op groter for maat. Hij bedekte de binnenzijde Werk van Femke Gerestein in de van een houten kist met een diep donkerrode laag plexiglas. Het lijkt alsof de kist gevuld is met een ge heimzinnige vloeistof, terwijl hij in feite leeg is. Absorberen en re flecteren speelt conceptueel een rol in twee objecten van Pvc-buis. Op een kist rust een uit pvc-buis gemaakte fel rode rechthoek. De inhoud komt overeen met de kist, de vorm en de plek in de ruimte is echter heel anders. De ruimte in de kist is als het ware opgesloten in de buis die de om ringende ruimte bepaalt en zo de in de kist verborgen inhoud naar buiten brengt, zonder hem te ont hullen. Eén object bepaalt de tentoonstel lingszaal letterlijk. Het is een han gende Mazda-blauw gespoten rechthoekige constructie van PVC-buizen. Die hangt horizon- Ze hangen in de royale ex positieruimte van de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg en zijn groot, meer dan levensgroot zelfs. Femke Gerestein (1982) tekent meisjes, jonge vrouwen, naakt of met alleen een slip en beha. Ze eta leren nietj maar zijn in zichzelf ge keerd, zeker de vier naakten waar van je alleen de rug ziet. Als ik die zie moet ik even denken aan een beroemd naakt van Ingres, strak geschilderd en ongrijpbaar. Maar de koele erotiek die Ingres zijn mo dellen meegaf speelt bij Gerestein geen rol. Ik moet ook denken aan 19e eeuwse fotostudies in zwart wit. Die veroverden het beeld op het licht en dat is wat Gerestein ook doet, maar dan al tekenend. Zij bouwt de oppervlakken van haar naakten op uit kleine losse streepjes die zij afwisselt met vlek jes die je kunt vergelijken met re gendruppels waarin het licht weer spiegelt. Wat als gladde huid oogt is in feite een zinderend opper vlak. Het tekenen zelf is net zo be langrijk als het beeld dat ontstaat. Dat zie je ook aan de vouwen die in de bladen achterbleven als ge volg van het stukje bij beetje vul len van het vlak; ik stel me voor dat het blad deels over de rand van de tafel hangt tijdens het teke nen. Er is ook ander werk, waarin de grijswaarden wat traditioneler tot stand kwamen: een op de vloer liggende 5 bij 2 meter grote tekening van een meisje dat op haar eigen haar lijkt te drijven, een uit losse bladen samengesteld beeld van een vrouw van wie het gezicht achter haar haar verborgen is en een eveneens uit aparte vel len bestaande compositie waarin voor het hoofd geen plaats was. Opvallend is het gebruik van een overdreven perspectief: de teke ning is dan als het ware vertekend. De tekeningen zijn een puur visue le ontdekkingstocht die zeer de moeite waard is. Ik zie ze ook als metafoor voor het jezelf een plaats verwerven in de wereld, waarbij het gaat om een balans tussen je zelf en de ruimte om je heen en tussen kracht en kwetsbaarheid. Eén van vaste exposanten in Ga lerie Van den Berge in Goes is Stephanie Kratz (1967). Zij bouwt haar tekeningen altijd op uit een vast patroon van lijntjes. Dat kun nen met een scherp potlood gete Paul Raguénès exposeert in Galerie van den Berge in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76