Biutm &l 119
BUutm.
:;00ttechnautic S O L A R A<
-HYBRID
Mensen kijken steeds vaker in hun portemon
nee als het gaat om een vervoermiddel. Benzine
slurpers zijn passé. In auto's, maar tegenwoordig
ook in jachten zitten steeds vaker zelfs hybride
motoren als antwoord op de almaar stijgende
brandstofprijzen. De Greenline 33 Hybrid is zo'n
motorjacht, speciaal ontworpen om zo efficiënt
mogelijk te varen.
Hybride matwbütft
Solara flexibele zonnepanelen:
altijd energie aan boord
Aan de steiger van de
D jachthaven in Bruinisse
ligt de Noa, het motor
jacht van Hans en Shewa
Gremmen uit Amsterdam.
Het is een splinternieuwe
Greenline 33 Hybrid. Het stel is bezig met het
inrichten van de kastjes en het opmaken van
de bedden. Nu ze niet meer zeilen hebben ze
bewust gekozen voor een hybride motorboot
met een zuinige standaard motor. In deze
uitvoering zit een Volkswagen Marine SDI 75
pK~55kW. Verder heeft de boot een optimale
rompvorm waardoor hij minder brandstof
nodig heeft en minder CO2 uitstoot dan an
dere motorboten. „Op één volle tank varen we
gemakkelijk naar Denemarken" zegt Hans.
„Bovendien is dit schip zeewaardig en dankzij
de stabilisatievinnen kan je ermee droogval
len op een zandplaat. De vinnen beschermen
de schroef en zorgen ervoor dat de boot
overeind blijft."
Greenline importeur Marnix Hameeteman
van Nova Yachting in Bruinisse stapt op het
zwemplatform van het naastgelegen jacht. Hij
klapt de glazen achterpui omhoog waardoor
salon en dek in elkaar overlopen. Anders dan
de Noa beschikt deze uitvoering naast een
standaard dieselmotor over een elektromotor
dinsdag 26 april 2011
en zes zonnepanelen op het dak. Elektrisch
aangedreven heeft de boot een actieradius
van 40 kilometer, bij een snelheid van 9 km
per uur. Het enige wat we nog horen is het
kabbelende water achter de boot, veroorzaakt
door de schroef Alsof je op een zeilboot zit.
„Een ander voordeel is datje geen last hebt
van uitlaatgassen. De zonnepanelen leveren
op een zonnige dag net zoveel energie als de
elektromotor nodig heeft om een hele dag te
varen, waardoor zelfs de accu niet extra wordt
aangesproken. Wil je harder of verder varen
dan schakel je heel simpel een knop om waar
door de dieselmotor aanslaat", zegt Marnix
die meteen de daad bij het woord voegt. De
dieselmotor werkt ook als generator om de
energiehuishouding aan boord op peil te hou
den. „En eenmaal voor anker of in de haven
heb je geen externe energiebron nodig voor
het laten draaien van de airco, of de koelkast."
Hans en Shewa moeten nog even geduld heb
ben voordat de Noa klaar is voor haar eerste
vaartocht. „In mei wordt de boot officieel
opgeleverd", zegt Hans. „Dan varen we naar
onze thuishaven in Monnikendam waar we de
champagne opentrekken."
Elian van't Westeinde
Foto's Lex de Meester
m*
Flexibel voor montage op gebogen ondergrond
Multi kristallijne zonnecellen met hoog rendement
Bevestigd op zeewaterbestendig RVS
Antislip loopoppervlak
Compleet systeem voor aan boord