Biutm &l 119 BUutm. :;00ttechnautic S O L A R A< -HYBRID Mensen kijken steeds vaker in hun portemon nee als het gaat om een vervoermiddel. Benzine slurpers zijn passé. In auto's, maar tegenwoordig ook in jachten zitten steeds vaker zelfs hybride motoren als antwoord op de almaar stijgende brandstofprijzen. De Greenline 33 Hybrid is zo'n motorjacht, speciaal ontworpen om zo efficiënt mogelijk te varen. Hybride matwbütft Solara flexibele zonnepanelen: altijd energie aan boord Aan de steiger van de D jachthaven in Bruinisse ligt de Noa, het motor jacht van Hans en Shewa Gremmen uit Amsterdam. Het is een splinternieuwe Greenline 33 Hybrid. Het stel is bezig met het inrichten van de kastjes en het opmaken van de bedden. Nu ze niet meer zeilen hebben ze bewust gekozen voor een hybride motorboot met een zuinige standaard motor. In deze uitvoering zit een Volkswagen Marine SDI 75 pK~55kW. Verder heeft de boot een optimale rompvorm waardoor hij minder brandstof nodig heeft en minder CO2 uitstoot dan an dere motorboten. „Op één volle tank varen we gemakkelijk naar Denemarken" zegt Hans. „Bovendien is dit schip zeewaardig en dankzij de stabilisatievinnen kan je ermee droogval len op een zandplaat. De vinnen beschermen de schroef en zorgen ervoor dat de boot overeind blijft." Greenline importeur Marnix Hameeteman van Nova Yachting in Bruinisse stapt op het zwemplatform van het naastgelegen jacht. Hij klapt de glazen achterpui omhoog waardoor salon en dek in elkaar overlopen. Anders dan de Noa beschikt deze uitvoering naast een standaard dieselmotor over een elektromotor dinsdag 26 april 2011 en zes zonnepanelen op het dak. Elektrisch aangedreven heeft de boot een actieradius van 40 kilometer, bij een snelheid van 9 km per uur. Het enige wat we nog horen is het kabbelende water achter de boot, veroorzaakt door de schroef Alsof je op een zeilboot zit. „Een ander voordeel is datje geen last hebt van uitlaatgassen. De zonnepanelen leveren op een zonnige dag net zoveel energie als de elektromotor nodig heeft om een hele dag te varen, waardoor zelfs de accu niet extra wordt aangesproken. Wil je harder of verder varen dan schakel je heel simpel een knop om waar door de dieselmotor aanslaat", zegt Marnix die meteen de daad bij het woord voegt. De dieselmotor werkt ook als generator om de energiehuishouding aan boord op peil te hou den. „En eenmaal voor anker of in de haven heb je geen externe energiebron nodig voor het laten draaien van de airco, of de koelkast." Hans en Shewa moeten nog even geduld heb ben voordat de Noa klaar is voor haar eerste vaartocht. „In mei wordt de boot officieel opgeleverd", zegt Hans. „Dan varen we naar onze thuishaven in Monnikendam waar we de champagne opentrekken." Elian van't Westeinde Foto's Lex de Meester m* Flexibel voor montage op gebogen ondergrond Multi kristallijne zonnecellen met hoog rendement Bevestigd op zeewaterbestendig RVS Antislip loopoppervlak Compleet systeem voor aan boord

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19