'Onderbouw
overlast van
sportkooi'
Vlaamse veren blijven
V;
Tuinmeubelseizoen
bij Pot Interieur!
2e Paasdag geopend
261 zeeland
Koper is zelf opdrachtgever voor
woningen aan Haven Aardenburg
Jan Stins
Scherven
30% KORTING
Met 153 over N61
HULS 1 Tussenuitspraak bestuursrechter
van 12.00 - 18.00 uur
almanak
BEZUINIGEN OF NIET
Rijkswaterstaat bezuinigt op de Rijkspont bij Sluiskil, omdat
er te weinig mensen mee zouden gaan. De Vlaamse Kanaal
veren zijn veel drukker. Van beknibbelen is daar geen sprake.
zaterdag 23 april 2011
uurwerkmaker/ instrumentmaker
op
Longines
lonqines
damplein 7, middelburg
t. 0118-636635
www.janstins.nl
biervliet - Een 18-jarige jongen uit
Terneuzen is donderdag tegen mid
dernacht zijn rijbewijs kwijtge
raakt.
Hij werd gepakt toen hij met 153
kilometer per uur over de Midden
weg (rijksweg N61) bij Biervliet
reed. Ter plaatse is tachtig kilome
ter per uur toegestaan.
door Harold de Puysseleijr
hulst - De gemeente Hulst moet
onderbouwen waarom de angst
van de bezwaarmaker voor over
last van de geplande sportkooi in
de wijk Groote Kreek ongegrond
is.
Dat heeft de bestuursrechter in
Middelburg bepaald in het geding
dat door de bezwaarmaker bij de
rechtbank was aangespannen te
gen de voorgenomen afgifte van
de bouwvergunning voor de sport
kooi. Die is gepland op de hoek
van de Stanleystraat en de Water
straat.
„Dat zou betekenen dat er over
vier tot zes weken definitief uit
spraak door de rechter wordt ge
daan", zegt Otto Vosveld van de
wijkraad Hulst-Zuid, die de sport
kooi wil realiseren.
Vosveld blijft betreuren dat er in
middels ruim drie jaar verstreken
zijn sinds twee jongens uit de
buurt handtekeningen ophaalden
in de wijk om de sportkooi er te
krijgen, „gekscherend heb ik toen
gezegd: het zal toch niet zo lang
gaan duren dat kinderen voor wie
de voorziening, bedoeld is dan in
middels in het eerste elftal van
HW voetballen. Welnu, de voor
zitter van onze sportkooicommis-
sie, die mede het idee had voor de
sportkooi, voetbalt daar inmid
dels."
Toch blijft de wijkraad ervan over
tuigd dat de sportkooi in Groote
Kreek nog lang in een behoefte zal
voorzien. Uit recente bevolkingscij
fers blijkt dat er ruim zeshonderd
kinderen tot achttien jaar in de
wijk wonen; twee op de drie van
hen zijn zelfs twaalf jaar of jonger.
Ook wat de overlast betreft, heeft
de wijkraad Hulst-Zuid voorwerk
gedaan door bij de politie cijfers
op te vragen. „In twee jaar tijd zijn
er maar twee aangiften uit de
wijk. Eén was voor overlast door
afsteken van vuurwerk, de andere
melding betrof lawaaioverlast, dus
dat valt reuze mee." Besluit de
rechter in het voordeel van de
wijkraad, dan kan de bezwaarma
ker in laatste instantie nog naar de
Raad van State stappen.
Pot Interieur. Nieuwendijk 8!
9. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: 0115-5620101: www.pot.nl
Tip? redactie@pzc.nl
Kinderen gaan de komende dagen
massaal op jacht naar paaseieren. Ie
dere zichzelf respecterende speeltuin,
middenstandsvereniging en sport
club houdt een 'gezellige zoektocht',
waarvoor soms zelfs een paar uur is
uitgetrokken. Terwijl kinderen dat
snoepspul natuurlijk in een paar mi
nuten opsporen... In Zéeuws-Vlamde-
ren is het ook voor archeologen feest.
Bij het project Bierkaai in Hulst ko
men de antieke scherven met schop
pen tegelijk boven. Ook in Biervliet
wordt de grond omgewoeld. Daar
viel de oogst echter tegen. Pijnlijk,
want de schooljeugd kwam juist mee
scherven zoeken. Wat doe je dan als
begeesterd archeoloog? ie verstopt
wat oude scherven in zo'n sleuf. Als
waren het paaseieren...
door Harmen van der Werf
oor de veerpont over
het Kanaal Gent-Terneu-
zen bij het Vlaamse Lan-
gerbrugge is het vrijdag
tegen elf uur een drukte van be
lang. Glenn Cantre uit Doornzele
wacht vooraan bij zijn brommer
tot de Lieven Bauwens, het veer
van dienst, aanlegt. Hij is havenar
beider. „Ik heb speciaal voor deze
overtocht een brommer aange
schaft. 's Ochtends kun je anders
wel drie afvaarten wachten voor
dat je over kunt, zoveel auto's
staan er dan."
Hoe anders is het een halfuur eer
der bij Sluiskil, bij de Rijkspont.
Schipper Evert Buitjes komt er net
aan. Veel mensen zijn vrij en ook
scholen zijn dicht. „Wij moeten
het van de scholieren hebben en
van werkmensen", vertelt Buitjes.
Het is dus logisch dat het niet al te
druk is. Rijkswaterstaat vindt het
sowieso te stil op het veer en dat
zal, vreest Buitjes, door de nieuwe
vaarregeling die op 1 mei ingaat,
niet verbeteren. Nu vaart de Rijks
pont nög volgens een vaste dienst
regeling tussen half vijf's och
tends en tien over tien 's avonds.
Dat wordt vanaf 1 mei tussen 7.00
en 19.00 uur, alleen nog op werk
dagen en op afroep.
„De mensen van de ochtendploeg
van Yara en Heros, toch gemid
deld zo'n acht personen, kunnen
straks 's ochtends niet meer met
ons mee", stelt Buitjes vast, „en
die van de middagploeg kunnen
dat niet meer, als ze 's avonds te
rugkomen." De schipper had ge
hoopt dat de rijkspont nog zeker
tot de oplevering van de tunnel
Sluiskil in 2014/2015 volgens sche
ma zou blijven varen. „En als die
tunnel gereed is, verwachten wij
als schippers juist een toename
van het aantal passagiers. Het
maakt dan minder uit dat de brug
langer openstaat. Het autoverkeer
kan toch door. Fietsers en brom
fietsers zullen vaker hun neus
voor de brug. Ze komen dan wel
naar ons toe."
Het mag waarschijnlijk niet zo
zijn, al probeert een actiecomité in
Sluiskil alles om het veer te behou
den. Rijkswaterstaat moet bezuini
gen en heeft het oog laten vallen
op de rijkspont. Op het Vlaamse
deel van het Kanaal Gent-Terneu-
zen denkt de vlootafdeling van de
Vlaamse overheid absoluut niet
aan het beknibbelen op de veer
ponten. T\vee stuks zijn er, bij Ter
donk en Langerbrugge. „Al weet je
het natuurlijk nooit of ze blijven",
merken Peter Hendrick en Johan
Tange aan boord van het veer bij
Terdonk op. „Komt er ooit een
tunnel hier vlakbij onder het Ka
naal, dan zullen wij wel moeten
Schipper Evert Buitjes, pont Sluiskil.
wijken. Langerbrugge niet,""dat is
veel drukker."
Zover is het in Vlaanderen nog
lang niet, dat de veerponten ter
discussie staan. In Zelzate, bij
scheepswerf Carron, wordt zelfs
een nieuw schip gebouwd. Dat
blijkt in Langerbrugge ook niet
voor z'n tijd. Schipper Peter Van-
staen wijst op het veer van Langer
brugge naar een pont langs de
kant. Die ziet er niet uit. „Maar",
tekent Vanstaen aan, „technisch is
alles in orde."
Vanstaen is om half vijf vrijdagoch
tend al begonnen. Een collega
neemt het later op de dag over,
om door te varen tot tien over elf
's avonds, ,,'s Ochtends vroeg is
het al volle bak", weet Vanstaen
uit ervaring, „meestal staan er dan
al twintig, dertig auto's te wach
ten." Hij vindt dat hij 'een mooie
job' heeft. Vanstaen straalt één en
al rust uit, als hij de overtocht
maakt in amper twee minuten.
Als een zeeschip aankomt vanaf
Zelzate, maakt hij er een ruime
bocht omheen. „Je moet wel altijd
goed opletten."
Met mooi weer, zoals dit paas
weekeinde wordt verwacht,
komen er ook veel dagjesmensen,
volgens Vanstaen. Filip Deschee-
maeker maakt vrijdagochtend van
de overtocht al een toeristisch uit
stapje. „Het scheelt tijd, want rond
om Gent zijn vaak files en", wijst
hij naar achteren, „mijn dochter
vindt dit ook leuk."
Schipper Vanstaen hoort ervan op
dat het veer Sluiskil onder druk
staat. Hij vreest zelf niet voor zijn
baan. „Sinds ik hier werk, en dat is
zeventien jaar, wordt al gesproken
over een tunnel. Het zal nog zeker
zo'n tijd duren, voordat die er is.
Er is geen budget voor."
Het éne veer, dat van Sluiskil,
wordt dus afgeknepen, omdat
moet worden bezuinigd. Twee an
dere veren op het Kanaal Gent-Ter-
neuzen danken juist hun voortbe
staan aan gebrek aan geld voor een
alternatief Een groot verschil is na
tuurlijk ook dat de rijkspont veel
klanten heeft verloren door aller
lei ingrepen, zoals de sloop van de
woonwijk Sluiskil-Oost en de slui
ting van de cokesfabriek eind 1999.
Het is in tegenstelling tot de
Vlaamse veren vooral ook een
fietsveer. „Maar dat niet alleen", be
nadrukt veerman Buitjes, „drie,
vier keer per maand gaat ook een
ambulance mee, als de brug bij
Sluiskil dicht is."
Of en vooral ook wanneer de
rijkspont helemaal verdwijnt, is
Buitjes (nog) niet meegedeeld. Hij
moet nog twee jaar tot zijn pen
sioen, maar hij weet niet of hij dat
op het veer zal halen. „Het kan
eind dit jaar over zijn, of eerder, of
later."
door Frank Cijsel
aardenburc - De gemeente Sluis
wil op korte termijn aan de Haven
in Aardenburg vier starterswonin-
gen en zes levensloopbestendige
appartementen bouwen met ge
meenschappelijke voorzieningen.
Bewoners zullen zelf bij de tot
standkoming van hun woning en
woonomgeving nauw worden be
trokken. Geen projectontwikke
laar meer die alles bepaalt, maar
de kopers zijn zelf opdrachtgever.
Door samen te bouwen kan de
kostprijs van de woningen worden
gedrukt. De stichting Collectief
Particulier Opdrachtgeverschap
Zeeland (CPOZ) zal als interme
diair optreden tussen particulieren
en gemeente. De stichting ver
strekt ook een voorfinanciering
voor het opzetten van de plannen.
CPOZ is sinds drie jaar op diverse
plaatsen in Zeeland actief Uit een
onlangs gehouden enquête van de
stadsraad van Aardenburg is geble
ken dat er voldoende belangstel
ling bestaat voor dergelijke wonin
gen.
Er is inmiddels opdracht gegeven
voor een studie van het plange
bied en een enquête naar de woon
behoeften. Er wordt over gedacht
de woningen neer te zetten in de
vorm van 'agrarische lintbebou
wing'. De appartementen kunnen
worden ingericht als zorgwonin-
gen met gemeenschappelijke func
ties als een hobby- en recreatie
ruimte en een gezamenlijke tuin.
De mogelijkheid bestaat om aan
de achterzijde garageboxen neer te
zetten en parkeerplaatsen op eigen
grond aan te leggen.
Voor de starterwoningen bestaan
verschillende uitbreidingsmogelijk
heden. Zo kan de woning later pro
bleemloos worden vergroot. De
stichtingskosten worden geschat
op ruim 160.000 euro.
Binnenkort wordt voor belangstel
lenden een informatie-avond geor
ganiseerd.