'Onderbouw overlast van sportkooi' Vlaamse veren blijven V; Tuinmeubelseizoen bij Pot Interieur! 2e Paasdag geopend 261 zeeland Koper is zelf opdrachtgever voor woningen aan Haven Aardenburg Jan Stins Scherven 30% KORTING Met 153 over N61 HULS 1 Tussenuitspraak bestuursrechter van 12.00 - 18.00 uur almanak BEZUINIGEN OF NIET Rijkswaterstaat bezuinigt op de Rijkspont bij Sluiskil, omdat er te weinig mensen mee zouden gaan. De Vlaamse Kanaal veren zijn veel drukker. Van beknibbelen is daar geen sprake. zaterdag 23 april 2011 uurwerkmaker/ instrumentmaker op Longines lonqines damplein 7, middelburg t. 0118-636635 www.janstins.nl biervliet - Een 18-jarige jongen uit Terneuzen is donderdag tegen mid dernacht zijn rijbewijs kwijtge raakt. Hij werd gepakt toen hij met 153 kilometer per uur over de Midden weg (rijksweg N61) bij Biervliet reed. Ter plaatse is tachtig kilome ter per uur toegestaan. door Harold de Puysseleijr hulst - De gemeente Hulst moet onderbouwen waarom de angst van de bezwaarmaker voor over last van de geplande sportkooi in de wijk Groote Kreek ongegrond is. Dat heeft de bestuursrechter in Middelburg bepaald in het geding dat door de bezwaarmaker bij de rechtbank was aangespannen te gen de voorgenomen afgifte van de bouwvergunning voor de sport kooi. Die is gepland op de hoek van de Stanleystraat en de Water straat. „Dat zou betekenen dat er over vier tot zes weken definitief uit spraak door de rechter wordt ge daan", zegt Otto Vosveld van de wijkraad Hulst-Zuid, die de sport kooi wil realiseren. Vosveld blijft betreuren dat er in middels ruim drie jaar verstreken zijn sinds twee jongens uit de buurt handtekeningen ophaalden in de wijk om de sportkooi er te krijgen, „gekscherend heb ik toen gezegd: het zal toch niet zo lang gaan duren dat kinderen voor wie de voorziening, bedoeld is dan in middels in het eerste elftal van HW voetballen. Welnu, de voor zitter van onze sportkooicommis- sie, die mede het idee had voor de sportkooi, voetbalt daar inmid dels." Toch blijft de wijkraad ervan over tuigd dat de sportkooi in Groote Kreek nog lang in een behoefte zal voorzien. Uit recente bevolkingscij fers blijkt dat er ruim zeshonderd kinderen tot achttien jaar in de wijk wonen; twee op de drie van hen zijn zelfs twaalf jaar of jonger. Ook wat de overlast betreft, heeft de wijkraad Hulst-Zuid voorwerk gedaan door bij de politie cijfers op te vragen. „In twee jaar tijd zijn er maar twee aangiften uit de wijk. Eén was voor overlast door afsteken van vuurwerk, de andere melding betrof lawaaioverlast, dus dat valt reuze mee." Besluit de rechter in het voordeel van de wijkraad, dan kan de bezwaarma ker in laatste instantie nog naar de Raad van State stappen. Pot Interieur. Nieuwendijk 8! 9. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: 0115-5620101: www.pot.nl Tip? redactie@pzc.nl Kinderen gaan de komende dagen massaal op jacht naar paaseieren. Ie dere zichzelf respecterende speeltuin, middenstandsvereniging en sport club houdt een 'gezellige zoektocht', waarvoor soms zelfs een paar uur is uitgetrokken. Terwijl kinderen dat snoepspul natuurlijk in een paar mi nuten opsporen... In Zéeuws-Vlamde- ren is het ook voor archeologen feest. Bij het project Bierkaai in Hulst ko men de antieke scherven met schop pen tegelijk boven. Ook in Biervliet wordt de grond omgewoeld. Daar viel de oogst echter tegen. Pijnlijk, want de schooljeugd kwam juist mee scherven zoeken. Wat doe je dan als begeesterd archeoloog? ie verstopt wat oude scherven in zo'n sleuf. Als waren het paaseieren... door Harmen van der Werf oor de veerpont over het Kanaal Gent-Terneu- zen bij het Vlaamse Lan- gerbrugge is het vrijdag tegen elf uur een drukte van be lang. Glenn Cantre uit Doornzele wacht vooraan bij zijn brommer tot de Lieven Bauwens, het veer van dienst, aanlegt. Hij is havenar beider. „Ik heb speciaal voor deze overtocht een brommer aange schaft. 's Ochtends kun je anders wel drie afvaarten wachten voor dat je over kunt, zoveel auto's staan er dan." Hoe anders is het een halfuur eer der bij Sluiskil, bij de Rijkspont. Schipper Evert Buitjes komt er net aan. Veel mensen zijn vrij en ook scholen zijn dicht. „Wij moeten het van de scholieren hebben en van werkmensen", vertelt Buitjes. Het is dus logisch dat het niet al te druk is. Rijkswaterstaat vindt het sowieso te stil op het veer en dat zal, vreest Buitjes, door de nieuwe vaarregeling die op 1 mei ingaat, niet verbeteren. Nu vaart de Rijks pont nög volgens een vaste dienst regeling tussen half vijf's och tends en tien over tien 's avonds. Dat wordt vanaf 1 mei tussen 7.00 en 19.00 uur, alleen nog op werk dagen en op afroep. „De mensen van de ochtendploeg van Yara en Heros, toch gemid deld zo'n acht personen, kunnen straks 's ochtends niet meer met ons mee", stelt Buitjes vast, „en die van de middagploeg kunnen dat niet meer, als ze 's avonds te rugkomen." De schipper had ge hoopt dat de rijkspont nog zeker tot de oplevering van de tunnel Sluiskil in 2014/2015 volgens sche ma zou blijven varen. „En als die tunnel gereed is, verwachten wij als schippers juist een toename van het aantal passagiers. Het maakt dan minder uit dat de brug langer openstaat. Het autoverkeer kan toch door. Fietsers en brom fietsers zullen vaker hun neus voor de brug. Ze komen dan wel naar ons toe." Het mag waarschijnlijk niet zo zijn, al probeert een actiecomité in Sluiskil alles om het veer te behou den. Rijkswaterstaat moet bezuini gen en heeft het oog laten vallen op de rijkspont. Op het Vlaamse deel van het Kanaal Gent-Terneu- zen denkt de vlootafdeling van de Vlaamse overheid absoluut niet aan het beknibbelen op de veer ponten. T\vee stuks zijn er, bij Ter donk en Langerbrugge. „Al weet je het natuurlijk nooit of ze blijven", merken Peter Hendrick en Johan Tange aan boord van het veer bij Terdonk op. „Komt er ooit een tunnel hier vlakbij onder het Ka naal, dan zullen wij wel moeten Schipper Evert Buitjes, pont Sluiskil. wijken. Langerbrugge niet,""dat is veel drukker." Zover is het in Vlaanderen nog lang niet, dat de veerponten ter discussie staan. In Zelzate, bij scheepswerf Carron, wordt zelfs een nieuw schip gebouwd. Dat blijkt in Langerbrugge ook niet voor z'n tijd. Schipper Peter Van- staen wijst op het veer van Langer brugge naar een pont langs de kant. Die ziet er niet uit. „Maar", tekent Vanstaen aan, „technisch is alles in orde." Vanstaen is om half vijf vrijdagoch tend al begonnen. Een collega neemt het later op de dag over, om door te varen tot tien over elf 's avonds, ,,'s Ochtends vroeg is het al volle bak", weet Vanstaen uit ervaring, „meestal staan er dan al twintig, dertig auto's te wach ten." Hij vindt dat hij 'een mooie job' heeft. Vanstaen straalt één en al rust uit, als hij de overtocht maakt in amper twee minuten. Als een zeeschip aankomt vanaf Zelzate, maakt hij er een ruime bocht omheen. „Je moet wel altijd goed opletten." Met mooi weer, zoals dit paas weekeinde wordt verwacht, komen er ook veel dagjesmensen, volgens Vanstaen. Filip Deschee- maeker maakt vrijdagochtend van de overtocht al een toeristisch uit stapje. „Het scheelt tijd, want rond om Gent zijn vaak files en", wijst hij naar achteren, „mijn dochter vindt dit ook leuk." Schipper Vanstaen hoort ervan op dat het veer Sluiskil onder druk staat. Hij vreest zelf niet voor zijn baan. „Sinds ik hier werk, en dat is zeventien jaar, wordt al gesproken over een tunnel. Het zal nog zeker zo'n tijd duren, voordat die er is. Er is geen budget voor." Het éne veer, dat van Sluiskil, wordt dus afgeknepen, omdat moet worden bezuinigd. Twee an dere veren op het Kanaal Gent-Ter- neuzen danken juist hun voortbe staan aan gebrek aan geld voor een alternatief Een groot verschil is na tuurlijk ook dat de rijkspont veel klanten heeft verloren door aller lei ingrepen, zoals de sloop van de woonwijk Sluiskil-Oost en de slui ting van de cokesfabriek eind 1999. Het is in tegenstelling tot de Vlaamse veren vooral ook een fietsveer. „Maar dat niet alleen", be nadrukt veerman Buitjes, „drie, vier keer per maand gaat ook een ambulance mee, als de brug bij Sluiskil dicht is." Of en vooral ook wanneer de rijkspont helemaal verdwijnt, is Buitjes (nog) niet meegedeeld. Hij moet nog twee jaar tot zijn pen sioen, maar hij weet niet of hij dat op het veer zal halen. „Het kan eind dit jaar over zijn, of eerder, of later." door Frank Cijsel aardenburc - De gemeente Sluis wil op korte termijn aan de Haven in Aardenburg vier starterswonin- gen en zes levensloopbestendige appartementen bouwen met ge meenschappelijke voorzieningen. Bewoners zullen zelf bij de tot standkoming van hun woning en woonomgeving nauw worden be trokken. Geen projectontwikke laar meer die alles bepaalt, maar de kopers zijn zelf opdrachtgever. Door samen te bouwen kan de kostprijs van de woningen worden gedrukt. De stichting Collectief Particulier Opdrachtgeverschap Zeeland (CPOZ) zal als interme diair optreden tussen particulieren en gemeente. De stichting ver strekt ook een voorfinanciering voor het opzetten van de plannen. CPOZ is sinds drie jaar op diverse plaatsen in Zeeland actief Uit een onlangs gehouden enquête van de stadsraad van Aardenburg is geble ken dat er voldoende belangstel ling bestaat voor dergelijke wonin gen. Er is inmiddels opdracht gegeven voor een studie van het plange bied en een enquête naar de woon behoeften. Er wordt over gedacht de woningen neer te zetten in de vorm van 'agrarische lintbebou wing'. De appartementen kunnen worden ingericht als zorgwonin- gen met gemeenschappelijke func ties als een hobby- en recreatie ruimte en een gezamenlijke tuin. De mogelijkheid bestaat om aan de achterzijde garageboxen neer te zetten en parkeerplaatsen op eigen grond aan te leggen. Voor de starterwoningen bestaan verschillende uitbreidingsmogelijk heden. Zo kan de woning later pro bleemloos worden vergroot. De stichtingskosten worden geschat op ruim 160.000 euro. Binnenkort wordt voor belangstel lenden een informatie-avond geor ganiseerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 60