de dammen jubileren 15
zaterdag 23 april 2011
heeft alles te maken met de geïsoleerde ligging van de
voormalige eilanden. Pas met de aanleg van de deltadam-
men kwamen er kansen voor deze vorm van recreatie.
Wat Schot betreft is het geen nadeel geweest dat deze ont
wikkeling in Zeeland wat later op gang kwam. Daardoor
kon er geleerd worden van fouten elders en werd het ge
bied niet verpest. Maar er gebeurde meer. Het was ook de
tijdgeest. Zeeland was ontsloten, de mensen kregen meer
vrije tijd en ze gingen meer verdienen. Jachtjes en sloepen
werden goedkoper en de waterrecreatie verloor zijn elitai
re karakter. Allemaal factoren die de laatste tientallen ja
ren flink hebben bijgedragen aan de groei van de waterre
creatie in Zeeland.
En omdat dat in Zeeland allemaal wat later gebeurde was
er wel meteen oog voor kwaliteit. „Engelsen en Fransen
komen hier om te kijken hoe we dat in Zeeland allemaal
hebben gedaan. En omdat ieder water in Zeeland zijn ei
gen kenmerken heeft, is de Delta een heel aantrekkelijk
gebied. Of je nu met je kinderen rustig bij een eilandje in
het Veerse Meer of het Grevelingenmeer wil liggen, of je
kiest voor de Westerschelde, alles is mogelijk. Dat is ook
de kracht van het gebied."
Schot staat aan de wieg van de duurzame jachthaven van
de toekomst. De voorbereidingen om tot die jachthaven
te komen zijn in volle gang. Schot heeft de werkhaven
aan het Zeeuwse deel van de Brouwersdam als locatie ge
kozen. Bewust voor Zeeland. „Ja want in het provinciaal
sociaal economisch beleidsplan staat dat de provincie Zee
land voor watersport heeft gekozen als speerpunt voor
economische activiteiten. Dat wekt verwachtingen. En ik
moet zeggen dat de afgelopen jaren is gebleken dat de pro
vincie Zeeland ook inderdaad werk maakt van waterre
creatie. Kijk maar naar het watersport actieplan." Wat dat
betreft is Schot blij dat de rem er af is als het om waterre
creatie gaat. Dat is wel eens anders geweest in de tijd dat
er gesproken werd over contingentering van ligplaatsen
in Zeeland. „Contingentering is flauwekul. De onderne
mer is best in staat dat zelf te regelen. Als er geen markt
voor is, legt die geen ligplaatsen aan."
Schot is er ook heilig van overtuigd dat ondernemers de
oplossing voor het probleem van de krimp gaan bieden.
Als voorbeeld noemt hij zijn duurzame jachthavenplan,
dat voorziet in 400 woningen en 800 ligplaatsen. „Daar
gaan 400 mensen het hele jaar door werken als het gereed
is. Het levert de gemeente Schouwen-Duiveland 1,4 mil
joen euro aan belastingen en heffingen op. Dat is geld
waar de gemeente niets voor hoeft te doen, dat vloeit zo
in de kas, elk jaar weer. In de regio komt 42 miljoen euro
aan indirecte bestedingen terecht. Dat zijn geen cijfers die
ik zelfbedacht heb. Ze zijn afkomstig van de NV Economi
sche Impuls en de Hogeschool Zeeland die een maatschap
pelijke economische effect rapportage hebben opgesteld."
Ondanks die veelbelovende cijfers is het nog een hele klus
het project daadwerkelijk te beginnen. Om maar eens wat
te noemen; je wil de duurzame jachthaven van de toe
komst aanleggen, maar je moet je houden aan wetten en
regels van 30 jaar geleden. Schot gaat nu uit van eind 2012,
of 2013 voor het daadwerkelijk begin van de werkzaamhe
den.
Hij pleit er ook voor met andere ogen naar de Zeeuwse
wateren te kijken. Als voorbeeld noemt hij de activiteiten
van de garnalenvissers in Colijnsplaat: „Mensen die dat
niet gewend zijn vinden dat prachtig om te zien." Mede
om die reden wil hij ook vissers faciliteren in de duurza
me jachthaven van de toekomst.
Wat dat betreft is er voortdurend sprake van verandering:
„Het staat nooit stil. Maar je moet er wel voor open staan.
En niet alle ontwikkelingen zijn positief. Zo baart de kwa
liteit van het water mij wel zorgen. Zaken als zuurstofloos
heid en schimmels op de bodem zijn niet goed voor het
Grevelingenmeer. Ik kan me voorstellen dat na de waters
noodramp gezegd is: dicht die handel. Maar nu zijn we zo
ver dat we moeten zeggen, dat er in het verleden goede
beslissingen zijn genomen maar dat we wel de fouten uit
het verleden moeten herstellen nu we beter weten."
f
Brouwersdam
De dam verbindt Schou
wen-Duiveland met Goe-
ree-Overflakkee
Door de Brouwersdam ont
stond het Grevelingenmeer
Lengte 6 kilometer
Aangelegd met doorlaat-
caissons in het Springers-
diep; in het Brouwersha-
vense Gat zijn via een kabel
baan betonblokken gestort,
waar zand overheen werd
gespoten
De dam is onderdeel van de
N57
Co Schot, eerste havenmeester van Marina Port Zélande