de dammen jubileren 15 zaterdag 23 april 2011 heeft alles te maken met de geïsoleerde ligging van de voormalige eilanden. Pas met de aanleg van de deltadam- men kwamen er kansen voor deze vorm van recreatie. Wat Schot betreft is het geen nadeel geweest dat deze ont wikkeling in Zeeland wat later op gang kwam. Daardoor kon er geleerd worden van fouten elders en werd het ge bied niet verpest. Maar er gebeurde meer. Het was ook de tijdgeest. Zeeland was ontsloten, de mensen kregen meer vrije tijd en ze gingen meer verdienen. Jachtjes en sloepen werden goedkoper en de waterrecreatie verloor zijn elitai re karakter. Allemaal factoren die de laatste tientallen ja ren flink hebben bijgedragen aan de groei van de waterre creatie in Zeeland. En omdat dat in Zeeland allemaal wat later gebeurde was er wel meteen oog voor kwaliteit. „Engelsen en Fransen komen hier om te kijken hoe we dat in Zeeland allemaal hebben gedaan. En omdat ieder water in Zeeland zijn ei gen kenmerken heeft, is de Delta een heel aantrekkelijk gebied. Of je nu met je kinderen rustig bij een eilandje in het Veerse Meer of het Grevelingenmeer wil liggen, of je kiest voor de Westerschelde, alles is mogelijk. Dat is ook de kracht van het gebied." Schot staat aan de wieg van de duurzame jachthaven van de toekomst. De voorbereidingen om tot die jachthaven te komen zijn in volle gang. Schot heeft de werkhaven aan het Zeeuwse deel van de Brouwersdam als locatie ge kozen. Bewust voor Zeeland. „Ja want in het provinciaal sociaal economisch beleidsplan staat dat de provincie Zee land voor watersport heeft gekozen als speerpunt voor economische activiteiten. Dat wekt verwachtingen. En ik moet zeggen dat de afgelopen jaren is gebleken dat de pro vincie Zeeland ook inderdaad werk maakt van waterre creatie. Kijk maar naar het watersport actieplan." Wat dat betreft is Schot blij dat de rem er af is als het om waterre creatie gaat. Dat is wel eens anders geweest in de tijd dat er gesproken werd over contingentering van ligplaatsen in Zeeland. „Contingentering is flauwekul. De onderne mer is best in staat dat zelf te regelen. Als er geen markt voor is, legt die geen ligplaatsen aan." Schot is er ook heilig van overtuigd dat ondernemers de oplossing voor het probleem van de krimp gaan bieden. Als voorbeeld noemt hij zijn duurzame jachthavenplan, dat voorziet in 400 woningen en 800 ligplaatsen. „Daar gaan 400 mensen het hele jaar door werken als het gereed is. Het levert de gemeente Schouwen-Duiveland 1,4 mil joen euro aan belastingen en heffingen op. Dat is geld waar de gemeente niets voor hoeft te doen, dat vloeit zo in de kas, elk jaar weer. In de regio komt 42 miljoen euro aan indirecte bestedingen terecht. Dat zijn geen cijfers die ik zelfbedacht heb. Ze zijn afkomstig van de NV Economi sche Impuls en de Hogeschool Zeeland die een maatschap pelijke economische effect rapportage hebben opgesteld." Ondanks die veelbelovende cijfers is het nog een hele klus het project daadwerkelijk te beginnen. Om maar eens wat te noemen; je wil de duurzame jachthaven van de toe komst aanleggen, maar je moet je houden aan wetten en regels van 30 jaar geleden. Schot gaat nu uit van eind 2012, of 2013 voor het daadwerkelijk begin van de werkzaamhe den. Hij pleit er ook voor met andere ogen naar de Zeeuwse wateren te kijken. Als voorbeeld noemt hij de activiteiten van de garnalenvissers in Colijnsplaat: „Mensen die dat niet gewend zijn vinden dat prachtig om te zien." Mede om die reden wil hij ook vissers faciliteren in de duurza me jachthaven van de toekomst. Wat dat betreft is er voortdurend sprake van verandering: „Het staat nooit stil. Maar je moet er wel voor open staan. En niet alle ontwikkelingen zijn positief. Zo baart de kwa liteit van het water mij wel zorgen. Zaken als zuurstofloos heid en schimmels op de bodem zijn niet goed voor het Grevelingenmeer. Ik kan me voorstellen dat na de waters noodramp gezegd is: dicht die handel. Maar nu zijn we zo ver dat we moeten zeggen, dat er in het verleden goede beslissingen zijn genomen maar dat we wel de fouten uit het verleden moeten herstellen nu we beter weten." f Brouwersdam De dam verbindt Schou wen-Duiveland met Goe- ree-Overflakkee Door de Brouwersdam ont stond het Grevelingenmeer Lengte 6 kilometer Aangelegd met doorlaat- caissons in het Springers- diep; in het Brouwersha- vense Gat zijn via een kabel baan betonblokken gestort, waar zand overheen werd gespoten De dam is onderdeel van de N57 Co Schot, eerste havenmeester van Marina Port Zélande

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143