Tussen schijn 10 uit selectie wand bedekt. Een tweede element van schijnarchitectuur, dat refe reert aan de transformatie van na tuur in prestigieuze gebouwen met glanzende interieurs als decor van een onecht bestaan. Deze op het eerste gezicht wat flauwe expo sitie biedt bij nader inzien veel stof tot kijken en denken. Geldt dat ook voor 'Published by: Abake'? Dat is een ten toonstelling in De Kabinetten, deel van een reeks over: „boeken, niet zozeer als voltooide objecten of vormen, maar vanwege hun ont wrichtende potentieel en hun ver mogen nieuwe sociale situaties te creëren waarin nieuwe relaties en nieuwe betekenissen kunnen ont staan". Dat roept verwachtingen op, die wat mij betreft blijven han gen in dunne kunstjes. Het inter nationale collectief ontwerpers laat bijvoorbeeld een schrijver zijn handtekening in een bibliotheek boek zetten. Verandert dat de waarde en de betekenis van het boek en de relatie met de lezer? Er hangen op maat gemaakte boeken plankjes voor boeken die de expo santen kregen van organisatoren. Curieuze kleine verzamelingen. Maar ik zie niet dat ze een licht werpen op een overigens interes sante thematiek. De betekenis van het alfabet komt sterker in beeld. Er ligt een in een fantasie alfabet gezet en daardoor voor ons onlees baar exemplaar van het boek 'Uto pia' van Thomas More. Hij ont wierp zelf de bij de ideale staat die hij beschrijft passende letters. Abake ontwerpt ook zelf letters die als paginagrote beelden in di verse tijdschriften opduiken. Een mooie presentatie daarvan ver beeldt naast de schoonheid van de letters wellicht ook de kunstmatig heid ervan als betekenisdrager. Maar dat vind ik inhoudelijk erg mager. Net zoals de tafel waarvan één poot deel is vervangen door een boek met over elkaar gedrukte beeld-tekstcombinaties waarin he den en verleden, kunst en com mercie zich met elkaar vermen gen. Er zijn sterkere gedachten en beel den denkbaar rond dit thema. Visie en verbeelding komen in de Bewaerschole geconcen treerder uit de verf dan in de Kabi J Mandia Reuter in de Vleeshal Middell netten. De Franse kunstenares Ni- na Boas (1980) en Maurice Meewis- se (1978) tonen ieder een installa tie waarin ze spelen met maat en schaal en daarmee met illusie en werkelijkheid. In grond voor het gebouw groef Meewisse een me tersdiep gat, dat hij keurig aftim merde. Het zou de ingang van een mijn kunnen zijn. De gereedschap pen van de maker - de 'mijnwer ker' - hangen binnen aan de wand. De houwelen en hamers zijn van klei, dus 'denkbeelden'. Een touw ladder leidt naar planken op de zolderbalken waar Meewisse met attributen als een emmer, voor- raadbussen en een hangmat de woonplek van de mijnwerker sug gereert. Hij brengt arbeid (laag) en dromen (hoog) samen in een in stallatie die verwondering oproept en zo essentiële aspecten van ons menszijn met elkaar verbindt. Dat doet Nina Boas zeker zo intrige donderdag 21 april 2011 Maar het begint natuurlijk bij de ervaring. Wat biedt Mandia Reu ter (Zuid-Affika, 1974) ons? De fris drankautomaat met een verlicht front dat stromende frisheid be looft, is de opmaat naar een exposi tie over schijn en werkelijkheid. Het apparaat pretendeert ons een natuurbeleving te bieden. Wij la ten ons vaak en graag voor de gek houden, sterker nog, we kennen vaak de oorspronkelijke ervaring niet eens. Wie heeft er de laatste tijd gedronken uit een beekje? De zwarte stalen balk die Reuter tus sen de wanden van de Vleeshal aanbracht lijkt een misplaatst ana chronisme, maar zet de thematiek verder op scherp: de schijnbaar meer dan 500 jaar oude gotische ruimte is feitelijk naoorlogs. En wat moet ik met die hoop zand waaruit een stok steekt? Ik lees dat dat aarde is afkomstig van een lap grond die Reuter bij Hollywood kocht. Die zal daar wel duur zijn. Maar wat is de waarde ervan hier in Middelburg? Een verwijzing naar de relatieve waarde, die cultu reel en economisch wordt be paald. De stok herinnert me trou wens aan het markeren van een stuk land door degene die het ei gendom claimde in de tijd van de Far West. Die ik slechts uit films ken. Het betoog gaat verder met een filmpje dat is te zien op een hoog aan de wand opgehangen monitor. Het toont een feestelijke verlichte Las Vegas versie van de 18e eeuwse Trevi-fontein uit Ro me. Hier lopen kunst en kitsch, toen en nu, plaats en tijd, werke lijkheid en illusie flink door elkaar, wat nog wordt versterkt door de positie van de monitor tegenover de altijd in de hal aanwezige beel den van middeleeuwse machtheb bers. Het laatste element is een glad gepolijste marmeren plaat die tegen de achterwand van de ruim te staat en zo een deel van die in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Installatie van Maurice Meewisse Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. 3 Ik zag een frisdrankauto maat in de Vleeshal, een boekenplank in de Kabinet ten en een hangmat in de Bewaerschole. Eigentijdse beel dende kunst is soms bijna niet van de werkelijkheid te onder scheiden. De mate waarin zij met kleine of grote ingrepen de werkelijkheid anders laat zien en de toeschouwer daarin kan meenemen bepaalt haar waarde als kunst. Die is relatief: niet voor iedereen hetzelfde. Wat niet betekent dat elk oordeel er over gelijkwaardig is. Niet ieder een kan immers even goed waar nemen en associëren. Dat zijn voorwaarden om de dia loog met kunst aan te gaan. Net zo als je referentiekader. Dat stelt je in staat wat je ziet te duiden ten opzichte van andere kunst én de werkelijkheid waartoe die zich ver houdt. Daarnaast is openheid no dig: om niet meteen te oordelen, maar daarvoor de tijd te nemen. Naast het verrijken en verdiepen van inzichten en ervaringen, ligt de waarde van kunst in het ont wikkelen van die eigenschappen. Frame Frame is het alias van Frank van der Meijden. Na zijn carrière als manager van onder meer Blof heeft hij zich op de beeldende kunst gestort. In wijnkistjes ensce neert hij maatschappijkritische ta ferelen met beeldjes en andere ma terialen. De pop art-achtige objec ten verbeelden de spanning tussen authenticiteit en massacultuur. T/m 14/5: Turfkaai 25/27 Middelburg. Do. t/m zo. 11.00-16.00 uur. Paul Raguénès Paul Raguénès prikkelt zinnen en geest met kleine en grote objecten zoals een hangende Mazda blauw gespoten constructie van PVC-bui- zen. Hij speelt met tegenstellingen: wat onder de grond zat zweeft, wat hol is vult de ruimte. Stepha nie Kratz toont intrigerende teke ningen die balanceren tussen be heersing en het onvolkomene. T/m 21/5: Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes, Do.t/mza. 12-17 u. Kobe de Peuter schildert kale, mo- derne ruimtes, waarin niemand te zien is. Ze zijn lastig te overzien omdat beeld en spiegelbeeld met elkaar versmelten. Je raakt jezelf als het ware kwijt in de schilde rijen. De leegheid van de moderni teit laat ons volgens De Peuter ons zelf verliezen. T/m 1/5: Freemen Gallery, Markstraat 11, Aardenburg. Zo. en zo. 13.00 - 18.00 uur. Sieberen-Henk De long verbeeldt in zijn schilderijenreeks 'Blue Ica rus' een visie op de werkelijkheid die de idee ondergraaft dat wij die kunnen kennen, laat staan dat we haar kunnen beheersen. Vliegtui gen worden door oerwoud over woekerd of liggen onder de water spiegel, wegzakkend in de mod der. T/m 8/5: DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11 -17 uur. Kobe de Peuter Sieberen-Henk De Jong Ab van Hanegem Ab van Hanegem maakte in het ge reconstrueerde tentoonstellingsge bouwtje een visueel prikkelende installatie. Een muurschildering re fereert aan de kunstgeschiedenis. Kleine schilderijen in rood en groen en zwart- wit contrasteren met hun ondergrond als fragmen ten van individueel bestaan. T/m 12/6: Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10-A Domburg. Di. t/m zo. 13.00 -17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 84