Hecontroverse. Valt het mee of tegen? uit 7 fl U selectie k_ donderdag 21 april 2011 Grote controverses heb je niet meer in de theaterkritiek. Omdat wij op vlak van in houd tegenwoordig praktisch al les moeten verdragen. Er zijn vrijwel geen taboes, de vrijheid van 'meningsuiting' heeft de grenzen van de moraal ver opge rekt. Elke boodschap is een goe de boodschap. En de vorm? Bijna alles kan gewaardeerd wor den, desnoods als experiment. Daarom is het misschien wel inte ressant om nog eens een keertje zélf te gaan oordelen over een voorstelling die heel uitzonderlijk eens een keer grote meningsver schillen oproept. De aanleiding is de opvoering door NTGent van Een bruid in de morgen, de eerste grote theater tekst van Hugo Claus uit 1954. Vol gens sommigen meteen ook zijn beste. Terwijl ik zelf eerder aan Sui ker (1958) of aan Vrijdag (1969) zou denken. Of nog liever aan zijn bewerkingen van de klassiekers, zo als de geweldige Thyestes en de al even fascinerende Oedipus, allebei naar Seneca. Maar goed, Een bruid in de morgen dus. Het stuk over de familie Pat- tijn, beter Pattini. Want dat is de artiestennaam van vader Rik Pat- tijn, een componist zonder talent en carrière. Zijn vrouw Madeleine is verbitterd. Ze leven met hun twee kinderen in verborgen ar moede. De zoon Thomas is overge voelig, lichtelijk gestoord en zorg behoevend, de dochter Andrea is rebels. Samen hebben ze een niet zo gezonde intimiteit. In een poging om het gezin uit de financiële zorgen te halen (en haar kinderen uit elkaar), wil Madelei- Friska Viljor Friska Viljor is een Zweedse in- die-folk band, die met haar catchy muziek gestaag een grote groep fans binnen Europa aan het verza melen is. In Nederland begint de band ook flink aan bekendheid te winnen. Later dit jaar staan ze ook op de grote festivals. Als voorpro gramma de Zeeuwse band Zaniac. Vrijdag 22 april, De Spot, Middelburg, 21.30 uur. Dolf Jansen Cabaretier Dolf Jansen nadert zijn 25-jarig artiestenjubileum en komt met de try-out van zijn nieuwe programma - Als ik het niet doe, doet niemand het getiteld - naar Renesse: 'stand-up zonder vang net, poëzie die pijn mag doen, im provisatie en hier en daar een kwinkslag'. Zaterdag 23 april, Theater aan Zee, Renesse, 20.00 uur. Maiden United Gerenommeerde namen uit de me- talwereld, onder wie Ruud Jolie (Within Temptation), Anneke van Giersbergen (The Gathering/ Agua d'Annique) en Damian Wilson (Threshold), brengen een tribute aan Iron Maiden. Ook optredens van Leafblade en Never Comes Si lence. Zaterdag 23 april, De Pit, Terneuzen, 20.00 uur. Amsterdam Klezmer De Amsterdam Klezmer Band speelt op een aanstekelijke manier klezmer en Balkanmuziek. Het be langrijkste deel van repertoire is van de hand van de bandleden zelf De groep bestaat uit Jasper de Beer, Job Chajes, Alec Kopyt, Gijs Levelt, Joop van der Linden, Janfie van Strien en Theo van Tol. Zaterdag 23 april, 't Beest, Goes, 20.30 uur (zaal open). wordt heftig gespeeld, waardoor al les sterk wordt aangezet, en de tra gikomedie wegglijdt in de richting van een (weliswaar wrange) kome die. De twee 'grote' kranten van België verschillen fel van mening. De Mor gen heeft het over 'één van de ac teursprestaties van het jaar', De Standaard concludeert: „Toont NT Gent dan de sociale ontreddering van eén arm gezin? Veeleer die van het theater zelf." Beide kranten zien wel het dubbe le in deze voorstelling. De Morgen noemt de 'overacting', maar ziet dat het 'dan weer onmiddellijk stil, ontroerend en beklijvend' wordt. De Standaard zegt het met een prachtige woordvondst: „Al leen het laatste halfuur wordt de Alex Klaasen (bekend van zijn ei gen cabaretvoorstellingen en Gooi- sche Vrouwen) kruipt in Toon De Musical in de huid van theaterle gende Toon Hermans, die precies elf jaar geleden overleed. De cast bestaat verder uit Wieneke Rem mers, Jan Poppink, Tina de Bruyn, Guy Clemens en Wouter Zweers. Vrijdag 22 april, Scheldetheater, Temeuzen, 20.00 uur. ne haar zoon laten trouwen met nicht Hilda, een rijke oude vrijster uit de familie. Maar dat is tegen de zin van Andrea. Zij kiest voor een draconisch middel, de zelfgekozen dood. Een paar pittige thema's dus, in cest en zelfmoord, die nog altijd wel op de rand van het taboe ba lanceren. En die in de jaren vijftig de destijdse gemoederen hard raak ten. Drie jaar lang was er geen re gisseur of toneelgroep te vinden die het stuk wilde spelen. Maar uit eindelijk werd het stuk een succes en vestigde het Claus' reputatie in de toneelwereld. NTGent heeft Een bruid in de mor gen als noodgreep op het repertoi re gezet, ter vervanging van een vastgelopen productie. Een 'ac teurskeuze', in korte tijd in elkaar gezet. De tekst van Claus is dras tisch aangepakt. Zo zijn alle dialo gen tussen Thomas en zijn zus Andrea er uit gehaald en vervan gen door scènische beelden, waar schijnlijk omdat geen taal zo snel veroudert als jongerentaal. De vormgeving is radicaal mo dern. De acteurs zitten in een lege ruimte op stoelen naast elkaar. Op de achterwand nog sporen van wat ooit wellicht een aangeklede ruimte was. Nu is alles weg, zelfs de piano waarop gecomponeerd zou moeten worden. En omdat Claus uiteindelijk toch een man van woorden is, en zijn theater dus teksttheater, komt er een accent op wat er zich afspeelt tussen man, vrouw en nicht. Er voorstelling een naakte Claus, in plaats van Claus in zijn blootje." Voor De Morgen is het wel duide lijk: „Voor dat soort roetsjbanen ga je graag naar het theater." Maar De Standaard is zuur: „Hun spel is weergaloos, daar niet van. Maar als het dat absoluut wil zijn, voor de 'ho,ho,ho' van de zaal, zitten we weer terug in de toneeltijden waar tegen Claus opkwam." Heerlijk, controverse. Riskant ook wel, een beetje. Gaat het mee- of tegenvallen? Maar ik denk wel, dat Een bruid in de morgen alleen daarom al eigenlijk niet te missen is. NTGent met 'Een bruid in de morgen, woensdag 27 t/m zaterdag 30 april in schouwburg op St-Baafsplein in Gent. Toon De Musical Scène uit Een bruid in de morgen door NTGent. foto Phile Deprez Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 81