Applaus voor water in stadscentrum
Zeeland
PZCU
'Hoeveel is
dit tegeltje
waard?'
STADSCENTRUM Terneuzenaren willen vaart achter projecten binnenstad
ZEEUWS-VLAANDEREN
28 en 29
31
Grote onderhoudsstop Dow leidde c/oot Varm v r Terneuzen wil proef met gratis
niet tot meer verkeersproblemen brandje taTtrobaien openbaar vervoer MBO-scholieren
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het stadscentrum
van Terneuzen is niet aantrekke-
I lijk en heeft te weinig uitstraling.
Winkelen is daardoor niet echt ge
zellig. Met water en bootjes in de
stad zou dat heel anders zijn. De
gemeentelijke stedebouwkundigen
j moeten zich vooral op de terug-
r keer van dat water richten.
t
1 Die boodschap kregen de gemeen-
tebestuurders mee tijdens een in
formatieavond over de Structuurvi
sie voor de binnenstad van Terneu
zen. In de Grote Kerk in de Noord
straat verzamelden zich dinsdaga
vond ruim tweehonderd Terneuze
naren, die zich lieten informeren
over de toekomstige ontwikkeling
van het stadscentrum. „We stre
ven naar een mooie, fijne, leefbare
stad aan het water", zei gemeente
lijk teamleider ruimte, Lodewijk
Nolson. Burgemeester Jan Lonink
had het over 'plannen, die het ge
zicht van de stad de komende
twintig jaar bepalen'. Dat vonden
veel Terneuzenaren, zo bleek uit
hun reactie, veel te lang. Ze maan
den de bestuurders tot snelheid.
„Want het zijn prachtige plannen
allemaal, maar wanneer beginnen
we er nu eindelijk eens aan", ver
zuchtte een binnenstadsbewoner.
Lonink wees erop dat de verwezen
lijking van een groot deel van de
'fraaie plannen' voor de Veerha
ven, de Markt, Nieuwstraat-zuid,
de Kop van de Noordstraat en de
Kennedylaan afhankelijk is van
projectontwikkelaars en onderne
mers. „Maar via deze visie geven
we natuurlijk wel de richting aan."
Lonink had alle begrip voor de
'roep om het water', verwoord
door Terneuzenaar Maikel Harte.
Hij kreeg er de handen mee op el
kaar. Harte wilde weten of de ge
meente die 'roep' serieus neemt.
Lonink: „Ja, daarom ook hebben
we afgezien van een parkeergarage
aan het Schuttershof Die zou de
eventuele aanleg van bevaarbaar
water daar kunnen blokkeren. We
moeten wel realistisch zijn. Op dit
moment hebben we er gewoon
het geld niet voor en stellen we an
dere prioriteiten." Verschillende
bewoners, die klaagden over het
gebrek aan uitstraling en gezellig
heid, pleitten voor 'het vasthou
den van oude bouwstijlen, ook bij
de nieuwbouw op de Kop van de
Noordstraat, want dat zorgt voor
'warmte'. Een bewoner: „Die Kop
is geen visitekaartje, maar een ver
pauperde achterbuurt. Breek de
boel snel af en ga bouwen."
BIERVLIET - Als scherven geluk
brengen, dan zit het wel snor met
jh. de kinderen van basisscholen De
I Komme en De Maatjes in Bier-
|T vliet. De leerlingen van de hoogste
groepen mochten gisteren aan de
^^raakmanlaan, waar hun nieuwe
I^Rede school komt, in enkele zand-
j^popen wroeten.
^Beel scherven doken op, maar ook
H^fttten, stukken rioolbuis en een
^^Bimstok. „Wat levert dit tegeltje
PH?", wilde Jesse van archeoloog
^Marcel de Koning weten. Het za-
I keninstinct zit er al vroeg in. Het
i 300 jaar oude fragment bleek geen
I handelswaarde te hebben.
De mooiste vondsten krijgen
f straks een plaatsje in de maquette-
t kamer in Het Trefpunt aan de
L Kerkstraat. De kinderen kregen
I een certificaat, waarin staat dat ze
S hebben meegeholpen aan archeo-
logische opgravingen vóór de
K school is gebouwd,
fcop het terrein worden nu drie
Bproefsleuven gegraven. Aan de
Phand van de resultaten wordt be-
j slist of verder archeologisch onder
zoek nodig is. Volgens projectlei
der Frederik d'Hondt van SOB Re
search zijn nog geen spectaculaire
dingen ontdekt. Vandaag kunnen
inwoners van Biervliet een kijkje
nemen. Ze zijn om 14.30 uur eerst
welkom in het Trefpunt.
Marcel de Koning van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (I) legt de kinderen uit wat ze precies hebben opgegraven. Zoals hier bij Niels, (tweede van
rechts) die de onderkant van een 700 jaar oude pot heeft gevonden. foto Mark Neelemans
Donderdag 21 april 2011
Made in Zeeuws-
Vlaanderen in teken
van paard en leer
Zeeland grote
onbekende als
duiklocatie
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
TERNEUZEN - De grote onderhouds
stop bij Dow in Terneuzen heeft
niet tot extra verkeersopstoppin
gen geleid, ondanks dat er op top
dagen meer dan duizend mensen
extra werkten. De stop die zes we
ken geleden begon, verloopt vol
gens schema. Naftakrake&2 en vier
bijbehorende fabrieken worden de
komende dagen opgestart, wat tot
hinder kan leiden door het fakke
len van reststoffen.
Om verkeersproblemen te voorko
men, is de calamiteitenroute rich
ting-het westen van Zeeuws-Vlaan-
deren 's ochtends en 's middags tij
dens de stop in één richting open
gesteld. Het is nog onbekend of er
veel gebruik van is gemaakt.
De calamiteitenroute is vanaf mor
gen weer volledig afgesloten. De
provincie laat momenteel de ver
keersstromen rondom Terneuzen
onderzoeken vanwege klachten
over grote drukte, met name op
en rond de sluizen.
De Hulster brandweer is gistermid
dag uitgerukt om een brandje in
een aantal strobalen op het erf van
een boerderij aan de Grindweg
naar Hontenisse in Ossenisse te
blussen. In eerste instantie werd
groot alarm geslagen, nadat was ge
meld dat een schuur bij de boerde
rij in brand stond. Toen de eerste
ploeg spuitgasten arriveerde, bleek
het echter om een brandje in stro
balen te gaan. De brandweerlieden
kregen het vuur snel in bedwang.
TERNEUZEN - In Zeeuws-Vlaande-
ren moet een proef worden gehou
den met gratis openbaar vervoer
voor leerlingen uit het middelbaar
beroepsonderwijs (MBO). De ge
meente Terneuzen gaat daarvoor
bij de provincie pleiten.
Het balletje werd tijdens de raads
vergadering opgegooid door Cees
Hamelink (Christenunie). Hij
wees erop dat leerlingen uit het
MBO steeds verder naar school
moeten reizen en daarvoor zijn
aangewezen op het openbaar ver
voer. Dat betekent voor de ouders
een fikse extra kostenpost. Wet
houder Co van Schaik wees erop
dat leerlingenvervoer een verant
woordelijkheid van de provincie
is. Hij gaat de zaak aankaarten bij
Gedeputeerde Staten en er een
brief over sturen. De gemeente
raad ging ook akkoord met het
voortzetten van de proef met gra
tis openbaar vervoer voor oude
ren.