ii SBS verloor eigen kijker uit het oog weer oplappen ff SanomaMedia donderdag 21 april 2011 zie onze website:binnenland door Joost de Poel Danny dé Munk kon zijn geluk niet op toen SBS hem vroeg voor zijn eerste klus als tv-presentator. Dat het format nou niet bepaald uitblonk in originaliteit, nam de volkszanger voor lief. Het ging om alwéér een talentenjacht waarbij ambitieuze zangers - ditmaal a-ca- pellagroepen - werden bewierookt danwel afgemaakt door een jury vol BN'ers. Volgende week had The Sing-Off zijn climax moeten beleven met 'een spetterende show', maar in middels is de finale al achter de rug en Danny de Munk een teleur stelling rijker. Wegens dramatische kijkcijfers kortte SBS de reeks in. Dat Gentle Voices de finale won, kon slechts 361.000 kijkers boeien. Het maakt The Sing-Ojf tot een van de grootste flops uit de histo rie van SBS 6. Het is tekenend voor de vrije val waarin de zender verkeert. SBS was jaren uiterst suc cesvol in het bedenken van pro gramma's, al kwamen veel hits tot stand dankzij het adagium 'beter goed afgekeken dan slecht be dacht'. Anno 2011 incasseert datzelfde SBS klap op klap. 'Zekerheidje' Popstars scoorde beroerd en maan dag was er een nieuw dieptepunt: de stekker gaat eruit bij zowel Af vallers XXL als Je leven op de rit. „Het toont aan dat SBS de touch een beetje kwijt is", beweert me diadeskundige Bert van der Veer. „]e hoefde echt geen tv-kenner te zijn om te voorspellen dat The Sing-OJf geen publiekstrekker zou worden. Veel te Amerikaans van opzet. Nederland is helemaal niet zo bekend met close harmony." Oud-directeur Fons van Wester- loo, de man die SBS mede groot maakte, was recent in een column nog harder: Bij SBS 'zijn ze nu echt de weg kwijt'. Als voorbeeld nam hij Secret Story van Nets, dat ook onder het SBS-concern valt. 'Secret Story is een prachtig voor beeld van een programma dat met veel poeha is neergezet en al na een week door het ijs dreigt te zak ken'. Het zwoegen van SBS is opval lend. Tot en met 2009 werd de zen der door vriend en vijand gecom plimenteerd omdat SBS 6 de kij ker zo goed aanvoelde. Zo ook door mediahoogleraar Maarten Reesink. „Ze hadden heel scherp voor ogen voor wie ze de program ma's maakten. SBS was daarin bril jant en wist dat ze volkser moes ten zijn dan RTL4. SBS heeft min der geld dan RTL maar toch won het bijvoorbeeld de strijd met de ijsdansshows. Die van RTL zag er duurder uit, maar SBS ging 'dich ter op de kijker' zitten. Die show was volkser, gezelliger. Mensen vonden de platte grappen van pre sentator Gerard Joling net iets leu ker." Die focus op de doelgroep is tegen woordig wat minder scherp, zegt Reesink. „Dat zie je aan The Sing-OJf. A capella is niet volks, maar meer arty. Karin Bloemen in de jury staat wel erg ver af van de SBS-kijker." Maar er is nog een reden voor het kijkersverlies: „SBS heeft een beet je pech gehad. Te veel program ma's hadden het tij niet mee. Die hadden niet het momentum. Het is soms heel moeilijk te voorspel len of een programma zal aan slaan of niet." Volgens Van der Veer vergroten de media het SBS-leed uit. „Toen SBS deze week bekendmaakte twee programma's te beëindigen, was dat voorpaginanieuws. Terwijl het toch ging om uitzendingen waar van veel mensen hebben gedacht: waren die ook op tv dan?" Een vorm van SBS-bashing is de journalistiek nu niet vreemd, denkt Van der Veer. Reesink: „Het gaat niet goed met SBS, maar dat heeft ook te maken met de beeld vorming. Iedereen lijkt het ineens op te vallen dat SBS het niet goed doet. Dat versterkt het effect." Nu De Mol het overneemt, zal al les veranderen, verwacht Reesink, maar het was voor SBS hoe dan ook nog niet te laat. „Het kan snel veranderen op tv. RTL had een aantal jaar geleden ook grote pro blemen." Toch moet het herstel van SBS niet te lang op zich laten wachten. „Kijkers zijn nu eenmaal gewoontedieren. De kijkcijfers ko men te voet en gaan te paard." Nieuwe eigenaren voor SBS Nederland laatste jaren juist buitengewoon goed. Onder meer dankzij Johns zus Linda de Mol. Bestaande contracten zullen wor den nagekomen. Talpa-kaskrakers als The Voice of Holland en Ik hou van Holland zijn de komende ja ren gewoon bij RTL te zien, zei topman Bert Habets van RTL Ne derland gisteren. Maar je kunt er volgens Bakker op rekenen dat RTL minder zaken wil doen met het productiehuis van De Mol als die bij SBS aan de knoppen zit. Ook verhuizen zijn sterren wellicht op termijn met De Mol mee. Nu siddert iedereen in Hilversum? „Zoals het altijd gaat, of het nu een fietsfabriek is of een tv-zen- der, zal er eerst gekeken worden naar de poppetjes", voorspelt me diadeskundige Bert van der Veer. Dat betekent dat de top van SBS niet zeker is van zijn positie, zeker niet nu vlaggenschip SBS 6 slagzij maakt. Er zal gewied worden in het batal jon presentatoren en opnieuw worden gekeken naar programma formules en de aankoop van se ries. Wat heeft Sanoma hiermee te win nen? Dat ProSiebenSat.i eerder dit jaar zijn zenders in Nederland en Bel gië te koop zette was een buiten kansje voor Sanoma, meent Van Vuure. „Deze stap past precies in hun strategie. Iedereen ziet dat de glorietijd van tijdschriften voorbij is, zeker van de massabladen." Sanoma wil zich verbreden, net als de Persgroep en Telegraaf Me dia Groep, die ook in de race waren voor de overname. Uitgeverijen zijn allemaal op zoek naar andere platforms dan papier om hun informatie en hun amusement aan de man te bren gen. Wat wint De Mol? Hij kan straks naar believen nieu we tv-formules van zijn productie huis Talpa Media uitproberen op 'zijn' zenders, om ze vervolgens te exporteren naar andere landen. De Finse uitgever Sanoma en Talpa nemen SBS Nederland, onderdeel van SBS, over van de huidige eigenaar ProSiebenSat! dat met schulden kampt. Internationale mediadivisie van Sanoma Group Sanoma Media - Nederland: Tijdschriften (70) o.a.: Libelle, Donald Duck, Margriet, Linda., Viva, Websites (114) o.a.: Nu.nl, Startpagina, Web-log.nl, Kieskeuriq.nl, Autoweek, Schoolbank.nl Sanoma Media Sanoma Media - Nederland 2010 Ontwikkelaar, producent en distributeur tv-programma's Formats o.a.: De Gouden Kooi, The Voice of Holland, Ik hou van Holland SBS Nederland €1300 €490 Omzet (x min) €316 5.356 1.584 Werknemers 538 infographic ANP bron sanomamedia talpa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11