John de Mol moet SBS io overname De uitgever van Donald Duck en VT Wonen wordt samen met John de Mol eigenaar van SBS. Wat is het masterplan van Nederlands groot ste mediatycoon? Geen hoofdprijs John de Mol en de Finse uitgeverij Sanoma hebben niet de hoofdprijs hoeven te betalen voor SBS Neder land en België. De overnamesom van 1,25 miljard euro oogt groot, maar ligt flink onder de marktwaar de van tv-stations. Sanoma en De Mols tv-productiebe- drijf Talpa betalen 10,6 keer de bru- tojaarwinst van de SBS-zenders. Het duurt wel ruim tien jaar voordat de kopers de overnameprijs hebben terugverdiend. Dat kan sneller, maar dan moet SBS flink saneren in de loonkosten. Sanoma financiert de koop met ge leend geld en krijgt twee derde van de aandelen in SBS, Talpa een derde. Met de overname krijgt De Mol op nieuw veel invloed bij de Nederland se commerciële omroep, na zijn mis lukking met Talpa TV in 2005. Hij krijgt liefst drie zenders tot zijn be schikking voor het uittesten van nieuwe tv-formules: SBS 6, Net5 en Veronica. Dagelijks stemt zo'n 10 procent van de Nederlandse tv-kijkers af op SBS 6. Circa 250.000 mensen kijken naar Veronica. Bij Net5 schommelt het marktaandeel tussen de 3 en 4 procent. Talpa heeft nu nog geen plannen om zijn belang van 26,3 procent in RTL Nederland te verkopen, maar laat dat afhangen van wat RTL Group wil en eventuele bezwaren van de Nederlandse Mededingings autoriteit. Talpa blijft ook gewoon programma's maken voor RTL. De Belgische tak van SBS verandert ook van eigenaar. Bij onze zuiderbu ren neemt Sanoma samen met de Belgische holding De Vijver de activi teiten van SBS over. Daartoe stapt de uitgever in de De Vijver Holding, die tot gisteren in handen was van mediagroep Corelio en Wouter Vandenhaute/Erik Watté (Woestijn- vis). De drie partners beschikken straks elk over een derde van de aan delen in SBS België, dat over twee zenders beschikt. VT4 is de jonge ren-, serie- en filmzender, VIJFtv richt zich op vrouwen. donderdag 21 april 2011 door Ans Bouwmans beeld Mark Reijntjens Hilversum gaat op de schop. Media magnaat John de Mol krijgt een dikke vinger in de pap bij SBS 6, Nets en Veronica. Bij RTL heeft hij naar eigen zeggen niet zo veel in te brengen als aandeelhouder, dat gaat veranderen bij SBS. Daar zit hij er dichter bovenop en krijgt hij meer macht en invloed. Wanneer zien we wat De Mol gaat doen bij SBS? Voorlopig merken we er weinig van. De deal moet eerst nog wor den goedgekeurd door mededin gingswaakhond NMa. Het is 2012 voor 'we' echt kunnen beginnen, zei De Mol gisteren. Verder beloof de hij flink te investeren in nieu we programma's. Het zal volgens deskundigen vooral verschil ma ken of de nieuwe eigenaren geld steken in de zenders. De afgelo pen jaren mocht RTL meer uitge ven, terwijl er bij SBS werd gekne pen in het budget. Wat merken we straks van de nieu we grootaandeelhouder Sanoma? „De invloed van Sanoma zal zeker te merken zijn. Het bedrijf kijkt scherp naar doelgroepen, iets wat SBS heeft laten verwateren", meent bladenmaker Rob van Vuu- re, die meer dan dertig jaar bij Sa noma werkte. Sanoma gaat inzet ten op 'kruisbestuiving'. Dat bete kent bijvoorbeeld reclame voor Autoweek bij autoprogramma's op Veronica, interieuradviezen van VT Wonen bij Huizenjacht, maar ook nieuwe gezamenlijke concepten. „Sanoma zal de hoge prijs willen terugverdienen door samen producties op te zetten en hun merken in te zetten. Denk aan de titel van een tijdschrift in de titel van een programma", zegt Piet Bakker, lector crossmedia aan de Hogeschool Utrecht. Dus we krijgen straks Libelle-tv? Van Vuure: „Ik kan niet zeggen dat er volgend jaar Libelle-tv zal bestaan. Maar bij Sanoma zijn ze gewend om in doelgroepen te den ken en het publiek van SBS past goed bij de bladen van Sanoma." De publieksbladen bij SBS 6, vrou wenbladen bij Nets en auto- en mannenbladen bij Veronica. „Ze zullen de doelgroepen scher per markeren. Voor de creatieve in vulling hebben ze dan John de Mol." Dus eigenlijk krijgt John de Mol het voor het zeggen? John de Mol wordt 'hofleveran cier' van SBS en gaat straks mede bepalen wat er bij SBS op de buis wordt gebracht, zegt Bakker. „Dat zullen ze bij grote concurrent RTL niet leuk vinden." RTL scoort de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10