Niet zo auto-mobiel ift)balans Mobiliteit Ervaringsdeskundige Piërre van den Boomen foto Aad Meijer Wist u dat... Iemand die zijn beide benen mist of niet meer kan gebruiken altijd nog kan leren autorijden met een handbediening? Iemand die zijn rechter been niet meer heeft of kan gebruiken de auto kan leren besturen met een automaat en gaspedaal links? Iemand die rechtszijdïg verlamd of beperkt is eenhandig kan leren sturen en de bediening van ruitenwisser, richtingaanwijzing e.d. naar links kan worden gezet? Iemand die geen armen meer heeft of deze niet meer kan gebruiken, kan leren autorijden met een voetbesturing? Iemand in een (elektrische) rolstoel met zware lichamelijke beperkingen (met die rolstoel achter het stuur) met behulp van een joystickbesturing toch kan leren autorijden? j Bron: Bever wel degelijk nog tot de mogelijkheden behoort." „Tenslotte heb je ook nog de personen met een li chamelijke handicap. Voor hen komen doorgaans de aanpassingsbedrijven in beeld." Specialist Bever (meerdere vestigingen door het hele land) is daar een bekend voorbeeld van. ERVARINGSDESKUNDIGE Iedere dag weer opnieuw wenden vakmensen er al hun kennis en kunde aan om de mobiliteit te vergro ten door gebruik te maken van de mogelijkheden die de techniek te bieden heeft. En die zijn legio, vandaag de dag. Piërre van den Boomen (41) is op dat terrein ervaringsdeskundige tegen wil en dank. „Het was april 1993. Een bedrijfsongeluk werd me bijna fataal. De diagnose luidde 'dwarslaesie' en ik kwam terecht in een rolstoel. Dan staat je wereld wel even stil. Maar, je moet door. Ik heb me toen la ten omscholen, een nieuwe baan gevonden en kwam ook al heel snel tot de conclusie dat ik het maar niets vond dat ik van anderen afhankelijk was om ergens te komen. Dank zij de voorschriften van het CBR en het inbouwen van een systeem door het erkende aanpassingsbedrijf Bever had ik mijn zelf standigheid teruggewonnen. Alweer heel wat jaren zit ik inmiddels op de weg, maar als vanzelfsprekend zal ik mobiliteit alvast nooit meer beschouwen!" Mobiliteit is voor de meesten van ons een vanzelfsprekendheid. Maar wat als lichamelijke of geestelijke on gemakken roet in het eten gooien. Is auto (leren) rijden dan nog steeds zo simpel als het lijkt? door Wiljan Broeders „De groep voor wie mobiliteit niet (langer) wegge legd is, wordt gelukkig steeds kleiner met dank aan de almaar voortschrijdende techniek en medische wetenschap." Aan het woord is Jos de Vries, senior productmanager praktische rïjgeschiktheïd bij het CBR. „In mijn functie krijg ik te maken met die men- sen voor wie auto (leren) rijden net iets minder van zelfsprekend is. Zij hebben het formulier Eigen ver klaring ingevuld, één of meer vragen betreffende de gezondheidstoestand met 'ja' beantwoord en een arts bezocht. De medisch adviseur van het CBR verwijst indien nodig door naar een specialist (oog arts, neuroloog, cardioloog, psychiater). Het meest voorkomende scenario is vervolgens dat er geen on overkoombare belemmeringen zijn waarna we een rijtest laten bepalen of er les genomen mag worden dan wel een verklaring van geschiktheid (indien die gene al een rijbewijs heeft) uitgegeven wordt." LOEPJE „Wij laten ons dus niet uit het veld slaan door pro blemen maar gaan voortvarend op zoek naar oplos singen", vervolgt De Vries gedreven. „Mensen zijn namelijk afhankelijk van mobiliteit en dat moetje ze zo lang mogelijk bieden, mits het verantwoord en wettelijk toegestaan is. De Regeling eisen geschikt heid is daarbij onze leidraad. Dat de kaders in de loop der jaren flink opgerekt zijn, laten de huidige richtlijnen wel zien. Stoornissen van het gezichtsver mogen komen naar alle waarschijnlijkheid het vaakst voor. Tot een paar jaar geleden viel er volstrekt niet te tornen aan de grens van 0,5 (binoculaire visus). Zat je daaronder dan kon je autorijden wel verge ten. Dat is niet langer meer het geval. Die eis van 0,5 geldt weliswaar nog steeds maar zit je wat lager (tussen 0,5 en 0,4) en is er geen sprake van andere visuele functiestoornissen dan kan met een positief advies van de oogarts en een positieve rijtest nog steeds auto worden gereden. Sterker nog: zelfs voor mensen die daar nog onder zitten, hoeft het niet per definitie 'einde oefening' te betekenen. Het monoculair bioptisch telescoopsysteem - een klein loepje op de bril - maakt autorijden voor nog meer mensen mogelijk." DEMENTIE „,Ook op andere gebieden zijn er de laatste jaren steeds meer nuances aangebracht. Personen met MS, Parkinson, hersenletsel, autismestoornissen, AD/HD; er wordt vooral gekeken naar de mogelijk heden en die zijn op hun beurt ook nog eens in hel dere regels gevat. Gebruikte je voorheen Ritalin of Concerta dan was je ongeschikt om achter het stuur plaats te nemen. Terwijl het natuurlijk simpelweg middelen zijn om de aandoening/ziekte te onder drukken. Vandaar dat ze nu als uitzonderingen in de Regeling eisen geschiktheid zijn opgenomen. Een rijtest is echter ook in dergelijke gevallen wel een vereiste. Dat geldt evenzeer voor bijvoorbeeld de mentie. Betekende die diagnose tot voor kort een nog go, de clinical dimension rate - opbouw in fasen - zorgt ervoor dat in bepaalde gevallen een rijtest

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 68