totaalplaatje is Egypte weer het land van zon, zee, strand en liefde m wonen@wegener.nl 25 wonen *^1 024-3650509 Zaterdag 16 april 2011 Reageren? wonen@wegener.nl foto's PR zit 'm niet altijd in de vorm. Ik vind het leuk om te kijken wat je met een bepaald materiaal kunt doen. Wat zijn de mogelijk heden, hoe kun je het zó maken dat het ook nog begeerlijk wordt, je het echt wilt hebben. Ik begin dus altijd met het onder zoeken van de mogelijkheden van een pro duct. Dat levert een startpunt op, een idee. Daar houd ik dan aan vast. Maar in de uit voering ben ik helemaal niet zo rechtlijnig. Ik ben zelfs behoorlijk pragmatisch, denk graag mee over wat wel en niet kan. Maar het basisidee moet intact blijven. Wat ik niet wil, is dat een product zijn inhoud ver liest. Dan blijft alleen styling over. Ik zou dan ook graag willen dat ik meer betrokken zou worden bij de productontwikkeling", stelt Pot. Zeifis hij behoorlijk tevreden over de sa menwerking met Arco. Dat Nederlandse be drijf is gespecialiseerd in houtbewerking. Sa men met Pot bedacht Arco een werkwijze om staal met houtfineer te beplakken. Het leverde de Slim op (foto 6), een ultradunne, houten tafel waarvan je je afvraagt waarom hij niet doorbuigt. Met dank aan de stalen kern dus. Eerder dit jaar presenteerde Arco de Fat (fo to 7). Ook een tafel, maar nu met omge keerd principe. Deze tafel ziet er fors uit, maar is lichter dan je denkt. Het geheim: de kern is een soort honingraat. „Het fijne aan het werken met Arco is dat je dicht op het productieproces zit. Maar als ik toch moet kiezen tussen de twee, zeg ik dat de Slim echt helemaal af is." www.bertjanpot.nl trouwd ben met een Italiaan en met hem drie kinderen heb gekre gen. We hadden een slagerij. Op een gegeven moment, na vele ja ren huwelijk, is de relatie op de klippen gelopen. Een vriendin nam me toen mee naar Egypte, op vakantie. Zon, zee, strand, de eer ste ontmoeting met Nasser, mijn huidige partner: ik ging voor de bijl, stelde me ook open voor iets nieuws. Toch duurde het nog twee jaar voordat ik daadwerkelijk naar Egypte emigreerde. Ik had er nog geen huis en belangrijker: geen werk. Ik heb geen gerichte oplei ding, maar wel gevoel voor taal. Dus zag ik kansen in de toerisme- branche. Na overleg met de kinde ren ben ik vijfjaar geleden defini tief gegaan. Op de bonnefooi, ja. Ik heb eerst een tijd in een hotel gewerkt waar veel Duitse gasten kwamen, als guest relation. En ik zat een paar maanden op een ma kelaarskantoor. Dat was geen suc ces. Ik heb er de woningmarkt le ren kennen, een voordeel. Maar ik Monique en Nasser. foto's MvG Het appartementencomplex in een relatief rustige buurt van Hurghada. wie Monique van Gerwen (45) en Nasser Gaber (31), en haar kinderen Simon (25), Lukas (23) en Nora (19, allen in Italië) beroep zij: reisleidster Sunweb; hij: mede-eigenaar souvenir winkel eerder Nuenen, Uden, Italië nu Hurghada, Egypte (sinds 2006) was nooit zeker of ik salaris zou ontvangen. Pas later kreeg ik een freelance-contract als reisleider." Jullie wonen in een appartement. „Inderdaad, in een deel van de stad waar het niet té toeristisch en luidruchtig is. Wij huren het appartement. De huurprijzen zijn, in verhouding, laag. Voor 250 euro per maand huur je een gemeubileerd appartement, toe gesneden op de wensen van de westerling. Wie geen waarde hecht aan luxe, vindt al iets voor 50 euro per maand. Dan leef je tussen de Egyptenaren. Kopen kan natuurlijk ook. Ik zou wel adviseren een betrouwbare Egyp tische tolk mee te nemen, want eigendomspapieren zijn ingewik keld en alleen rechtsgeldig in de Arabische taal. In Hurghada tref je best veel Nederlanders die hier een tweede huis hebben. Voor 30.000 a 40.000 euro koop je een ruime woning." Zijn er zaken waarop je moet letten als je naar Egypte wilt emigreren? „Houd rekening met lage lonen. De overgangsregering wil de lo nen voor Egyptenaren opkrik ken naar 150 euro per maand. Nog weinig, maar het was 50! Het salaris van buitenlanders in Egyp te ligt hoger. Dat is voor de men sen niet te begrijpen. Ik had er zelf ook moeite mee, voelde mij als buitenlander soms meer waard dan mijn man in zijn eigen land. Dan is er nog het klimaat: het kan in de zomer wel 50 graden wor den. Daar moet je aan wennen. Ik heb ook een advies aan vrou wen: om trouw te blijven aan je geloof en principes moet je sterk in je schoenen staan. Egypte is een moslimland. Mijn partner is moslim, ik ben katholiek. Ik draag geen sluier. Nasser en zijn ouders hebben dat ook niet van mij ver langd. Maar als we bij de ouders in huis waren gaan wonen, zoals vaak gebeurt, was dat moeilijk ge weest. Ik heb besloten mezelf niet te veranderen, maar ik pas me wel aan. Ik draag bijvoorbeeld geen bi kini als zijn familie er is." fW Reageren en aanmelden? redactie.wonen@wegener.nl sign Academy in Eindhoven, waaraan Pot eind jaren negentig afstudeerde. Met Daniel White zette hij vervolgens het bedrijf Mon key Boys op. Ook in die tijd werkte Pot al volgens het principe dat een product méér moet zijn dan alleen een mooie vorm. Nadat Pot in 1999 van zich deed spreken met de Random Light (foto 5), brak hij in 2002 internationaal door met de Carbon Chair (foto 2), die hij samen met Marcel Wanders maakte. Bij dat ontwerp ligt de fo cus volledig op het gebruik van het materi aal: koolstofvezels met kunsthars. Moroso is, met de bank voor Milaan, niet het eerste merk dat zich verslikt in de tech nisch innovatieve ontwerpen van Pot. Zo vormde de indirecte aanleiding voor de sa menwerking met Moroso de stoel Jumper (foto 1), die Pot vorig jaar presenteerde bij Established Sons. „Ik ben al jaren bezig om een stoel naadloos te bekleden. Toen ik een paar jaar geleden in het textielmuseum een breimachine zag die schijnbaar alles kan maken wat je wilt, was dat voor mij de oplossing. Als je wol heet wast, wordt het namelijk vilt. Ze hebben die machine toen geprogrammeerd voor een hoes voor een stoel", vertelt Pot. Nu wordt echter door de fabrikant nog steeds gewerkt aan de vervol making van diezelfde stoel. „We hadden aanloopproblemen bij de productie. Welke wol, welke temperatuur en hoelang moet je wassen: allemaal vragen die van belang zijn. Het is ook de reden waarom de stoel nog maar twee kleuren kent", zegt Pot. De werkwijze van Pot is zó innovatiefj dat de betrokken merken door hem moeten worden begeleid. „In de praktijk werkt het vaak zo dat een merk jou vraagt als ontwer per. Jij levert vervolgens tekeningen aan, waarna het merk de fabriek opdraagt die te keningen precies uit te voeren. Maar het is niet altijd direct goed." Bij het Franse merk Moustache weten ze in middels wat die opvatting inhoudt. Al in 2003 ontwierp Pot voor Moustache de Fold Up (foto 4), een lamp met een nonchalant gekreukte kap. „De presentatie moet natuur lijk goed zijn. De lamp mag niet zomaar kreuken. Ie moet zien dat dat zo hoort. Dat blijkt best lastig te zijn." Keer op keer ver wees Pot de lamp om die reden terug naar de tekentafel: hij was niet tevreden met het resultaat. Ook bij Skitsch merkten ze al rap dat Pot niet snel content is. „Ze vroegen mij of ik met een specifiek materiaal aan de slag wil de. Ik besloot een lamp te maken die er uit zou zien als een zon op een voetstuk, uit twee platte delen gemaakt. Bij de eerste pre sentatie bleken ze de lamp toch uit vier de len te hebben geconstrueerd." Pion (foto 3), zoals de lamp heet, ging dus ook terug naar de fabriek. „Ik heb ze voorgedaan hoe je het kunt doen. De lamp wordt nu helemaal plat gemaakt en krijgt met behulp van een spreidstokje zijn vorm. Zonder vouw of lijmnaden. Dat was van het begin af aan het idee." Zo op het eerste gezicht lijkt Bertjan Pot niet de makkelijkste ontwerper voor een merk om mee te werken. „Ik maak spullen met een idee erachter, een concept waar door zo'n product bestaansrecht krijgt. Dat Voor bezoekers van de meubel beurs in Milaan, die deze week wordt gehouden, is de stand van het Italiaanse Moroso vaak de eer ste halte. Daar wordt de traditie van het tonen van prototypes nog in ere ge houden, waardoor er veel ruimte is voor ex perimenten. Het is de plek waar gerenom meerde ontwerpers als bijvoorbeeld Patricia Urquiola hun kunsten laten zien. )e zou zeggen dat het een grote eer is als jouw ontwerpen door zo'n toonaangevend merk worden 'gelekt'. „Dat is het ook, maar het is een nogal ingewikkeld ding. Na het bespreken van mijn tekeningen heb ik niets meer van ze gehoord. Ik denk niet dat we het op tijd voor elkaar krijgen", zegt Bertjan Pot vanuit zijn werkplaats in Schiedam, kort voordat de beurs in Milaan begint. Een vooruitziende blik, want Pot krijgt ge lijk. Het is Moroso inderdaad niet gelukt zijn bank Simple Complex op tijd af te krij gen voor 'Milaan'. Het modulaire meubelsys teem is uitgesteld naar volgend jaar. Maar hoe dan ook: de uitnodiging van Moroso om samen te werken, lijkt wel een voorlopi ge kroon op de loopbaan van Bertjan Pot. kDe basis voor dat succes legde hij op de De-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 99