totaalplaatje
is Egypte weer het land van zon, zee, strand en liefde
m wonen@wegener.nl 25 wonen
*^1 024-3650509
Zaterdag 16 april 2011
Reageren?
wonen@wegener.nl
foto's PR
zit 'm niet altijd in de vorm. Ik vind het
leuk om te kijken wat je met een bepaald
materiaal kunt doen. Wat zijn de mogelijk
heden, hoe kun je het zó maken dat het
ook nog begeerlijk wordt, je het echt wilt
hebben. Ik begin dus altijd met het onder
zoeken van de mogelijkheden van een pro
duct. Dat levert een startpunt op, een idee.
Daar houd ik dan aan vast. Maar in de uit
voering ben ik helemaal niet zo rechtlijnig.
Ik ben zelfs behoorlijk pragmatisch, denk
graag mee over wat wel en niet kan. Maar
het basisidee moet intact blijven. Wat ik
niet wil, is dat een product zijn inhoud ver
liest. Dan blijft alleen styling over. Ik zou
dan ook graag willen dat ik meer betrokken
zou worden bij de productontwikkeling",
stelt Pot.
Zeifis hij behoorlijk tevreden over de sa
menwerking met Arco. Dat Nederlandse be
drijf is gespecialiseerd in houtbewerking. Sa
men met Pot bedacht Arco een werkwijze
om staal met houtfineer te beplakken. Het
leverde de Slim op (foto 6), een ultradunne,
houten tafel waarvan je je afvraagt waarom
hij niet doorbuigt. Met dank aan de stalen
kern dus.
Eerder dit jaar presenteerde Arco de Fat (fo
to 7). Ook een tafel, maar nu met omge
keerd principe. Deze tafel ziet er fors uit,
maar is lichter dan je denkt. Het geheim: de
kern is een soort honingraat. „Het fijne aan
het werken met Arco is dat je dicht op het
productieproces zit. Maar als ik toch moet
kiezen tussen de twee, zeg ik dat de Slim
echt helemaal af is."
www.bertjanpot.nl
trouwd ben met een Italiaan en
met hem drie kinderen heb gekre
gen. We hadden een slagerij. Op
een gegeven moment, na vele ja
ren huwelijk, is de relatie op de
klippen gelopen. Een vriendin
nam me toen mee naar Egypte, op
vakantie. Zon, zee, strand, de eer
ste ontmoeting met Nasser, mijn
huidige partner: ik ging voor de
bijl, stelde me ook open voor iets
nieuws. Toch duurde het nog twee
jaar voordat ik daadwerkelijk naar
Egypte emigreerde. Ik had er nog
geen huis en belangrijker: geen
werk. Ik heb geen gerichte oplei
ding, maar wel gevoel voor taal.
Dus zag ik kansen in de toerisme-
branche. Na overleg met de kinde
ren ben ik vijfjaar geleden defini
tief gegaan. Op de bonnefooi, ja.
Ik heb eerst een tijd in een hotel
gewerkt waar veel Duitse gasten
kwamen, als guest relation. En ik
zat een paar maanden op een ma
kelaarskantoor. Dat was geen suc
ces. Ik heb er de woningmarkt le
ren kennen, een voordeel. Maar ik
Monique en Nasser.
foto's MvG
Het appartementencomplex in een
relatief rustige buurt van Hurghada.
wie Monique van Gerwen (45) en
Nasser Gaber (31), en haar kinderen
Simon (25), Lukas (23) en Nora (19,
allen in Italië) beroep zij: reisleidster
Sunweb; hij: mede-eigenaar souvenir
winkel eerder Nuenen, Uden, Italië
nu Hurghada, Egypte (sinds 2006)
was nooit zeker of ik salaris zou
ontvangen. Pas later kreeg ik een
freelance-contract als reisleider."
Jullie wonen in een appartement.
„Inderdaad, in een deel van de
stad waar het niet té toeristisch
en luidruchtig is. Wij huren het
appartement. De huurprijzen
zijn, in verhouding, laag. Voor
250 euro per maand huur je een
gemeubileerd appartement, toe
gesneden op de wensen van de
westerling. Wie geen waarde
hecht aan luxe, vindt al iets voor
50 euro per maand. Dan leef je
tussen de Egyptenaren. Kopen
kan natuurlijk ook. Ik zou wel
adviseren een betrouwbare Egyp
tische tolk mee te nemen, want
eigendomspapieren zijn ingewik
keld en alleen rechtsgeldig in de
Arabische taal. In Hurghada tref
je best veel Nederlanders die
hier een tweede huis hebben.
Voor 30.000 a 40.000 euro koop
je een ruime woning."
Zijn er zaken waarop je moet letten
als je naar Egypte wilt emigreren?
„Houd rekening met lage lonen.
De overgangsregering wil de lo
nen voor Egyptenaren opkrik
ken naar 150 euro per maand.
Nog weinig, maar het was 50! Het
salaris van buitenlanders in Egyp
te ligt hoger. Dat is voor de men
sen niet te begrijpen. Ik had er
zelf ook moeite mee, voelde mij
als buitenlander soms meer waard
dan mijn man in zijn eigen land.
Dan is er nog het klimaat: het kan
in de zomer wel 50 graden wor
den. Daar moet je aan wennen.
Ik heb ook een advies aan vrou
wen: om trouw te blijven aan je
geloof en principes moet je sterk
in je schoenen staan. Egypte is
een moslimland. Mijn partner is
moslim, ik ben katholiek. Ik draag
geen sluier. Nasser en zijn ouders
hebben dat ook niet van mij ver
langd. Maar als we bij de ouders
in huis waren gaan wonen, zoals
vaak gebeurt, was dat moeilijk ge
weest. Ik heb besloten mezelf niet
te veranderen, maar ik pas me wel
aan. Ik draag bijvoorbeeld geen bi
kini als zijn familie er is."
fW Reageren en aanmelden?
redactie.wonen@wegener.nl
sign Academy in Eindhoven, waaraan Pot
eind jaren negentig afstudeerde. Met Daniel
White zette hij vervolgens het bedrijf Mon
key Boys op. Ook in die tijd werkte Pot al
volgens het principe dat een product méér
moet zijn dan alleen een mooie vorm.
Nadat Pot in 1999 van zich deed spreken
met de Random Light (foto 5), brak hij in
2002 internationaal door met de Carbon
Chair (foto 2), die hij samen met Marcel
Wanders maakte. Bij dat ontwerp ligt de fo
cus volledig op het gebruik van het materi
aal: koolstofvezels met kunsthars.
Moroso is, met de bank voor Milaan, niet
het eerste merk dat zich verslikt in de tech
nisch innovatieve ontwerpen van Pot. Zo
vormde de indirecte aanleiding voor de sa
menwerking met Moroso de stoel Jumper
(foto 1), die Pot vorig jaar presenteerde bij
Established Sons. „Ik ben al jaren bezig
om een stoel naadloos te bekleden. Toen ik
een paar jaar geleden in het textielmuseum
een breimachine zag die schijnbaar alles
kan maken wat je wilt, was dat voor mij de
oplossing. Als je wol heet wast, wordt het
namelijk vilt. Ze hebben die machine toen
geprogrammeerd voor een hoes voor een
stoel", vertelt Pot. Nu wordt echter door de
fabrikant nog steeds gewerkt aan de vervol
making van diezelfde stoel. „We hadden
aanloopproblemen bij de productie. Welke
wol, welke temperatuur en hoelang moet je
wassen: allemaal vragen die van belang zijn.
Het is ook de reden waarom de stoel nog
maar twee kleuren kent", zegt Pot.
De werkwijze van Pot is zó innovatiefj dat
de betrokken merken door hem moeten
worden begeleid. „In de praktijk werkt het
vaak zo dat een merk jou vraagt als ontwer
per. Jij levert vervolgens tekeningen aan,
waarna het merk de fabriek opdraagt die te
keningen precies uit te voeren. Maar het is
niet altijd direct goed."
Bij het Franse merk Moustache weten ze in
middels wat die opvatting inhoudt. Al in
2003 ontwierp Pot voor Moustache de Fold
Up (foto 4), een lamp met een nonchalant
gekreukte kap. „De presentatie moet natuur
lijk goed zijn. De lamp mag niet zomaar
kreuken. Ie moet zien dat dat zo hoort. Dat
blijkt best lastig te zijn." Keer op keer ver
wees Pot de lamp om die reden terug naar
de tekentafel: hij was niet tevreden met het
resultaat.
Ook bij Skitsch merkten ze al rap dat Pot
niet snel content is. „Ze vroegen mij of ik
met een specifiek materiaal aan de slag wil
de. Ik besloot een lamp te maken die er uit
zou zien als een zon op een voetstuk, uit
twee platte delen gemaakt. Bij de eerste pre
sentatie bleken ze de lamp toch uit vier de
len te hebben geconstrueerd." Pion (foto 3),
zoals de lamp heet, ging dus ook terug naar
de fabriek. „Ik heb ze voorgedaan hoe je het
kunt doen. De lamp wordt nu helemaal plat
gemaakt en krijgt met behulp van een
spreidstokje zijn vorm. Zonder vouw of
lijmnaden. Dat was van het begin af aan het
idee."
Zo op het eerste gezicht lijkt Bertjan Pot
niet de makkelijkste ontwerper voor een
merk om mee te werken. „Ik maak spullen
met een idee erachter, een concept waar
door zo'n product bestaansrecht krijgt. Dat
Voor bezoekers van de meubel
beurs in Milaan, die deze week
wordt gehouden, is de stand van
het Italiaanse Moroso vaak de eer
ste halte. Daar wordt de traditie
van het tonen van prototypes nog in ere ge
houden, waardoor er veel ruimte is voor ex
perimenten. Het is de plek waar gerenom
meerde ontwerpers als bijvoorbeeld Patricia
Urquiola hun kunsten laten zien.
)e zou zeggen dat het een grote eer is als
jouw ontwerpen door zo'n toonaangevend
merk worden 'gelekt'. „Dat is het ook, maar
het is een nogal ingewikkeld ding. Na het
bespreken van mijn tekeningen heb ik niets
meer van ze gehoord. Ik denk niet dat we
het op tijd voor elkaar krijgen", zegt Bertjan
Pot vanuit zijn werkplaats in Schiedam,
kort voordat de beurs in Milaan begint.
Een vooruitziende blik, want Pot krijgt ge
lijk. Het is Moroso inderdaad niet gelukt
zijn bank Simple Complex op tijd af te krij
gen voor 'Milaan'. Het modulaire meubelsys
teem is uitgesteld naar volgend jaar. Maar
hoe dan ook: de uitnodiging van Moroso
om samen te werken, lijkt wel een voorlopi
ge kroon op de loopbaan van Bertjan Pot.
kDe basis voor dat succes legde hij op de De-