Zeeland is verankerd 3 spectrum Zaterdag 16 april 2011 rVlaketunnell Smokkelhoek Schore luchtfoto Willem Mieras een anker, 2,5 uur duurt. Heijmans wist vijf boormachines in de tunneltoerit te krijgen voor het boren van de gaten. Rijkswater staat had nog tekeningen van de bouw van de tunnel, waarop precies te zien was waar de oude ankers zaten. Zo kon opgemeten worden waar de gaten voor de nieuwe an kers moesten komen. Er werd in twee ploe gen gewerkt Op topdagen waren twee keer honderd man aan de tunnel bezig. De aannemer zette diamantboren in om de gaten in de vloer van de toeritten te kun nen maken. Op den duur moesten er dia mantboren uit China worden ingevlogen om het tempo er in te kunnen houden. Heijmans gebruikte een speciale techniek 'We hadden hier een stelletje vakidioten bij elkaar, maar zo konden we wel presteren' bij het boren van de gaten. Ze werden te gen de waterdruk in geboord. Dat is op zich niets nieuws, het wordt ook wel ge bruikt in de offshore, maar het had in de Vlaketunnel als voordeel dat daardoor min der grondwater weggemalen moest wor den en dat kon weer positief uitpakken voor de bouwwerken in de omgeving. Dat bemalen stuitte overigens wel op wat tegenslag. Niet onoverkomelijk, maar toch. Zo leverde de oude bouwput van de tun nel, die er pal naast ligt, problemen op bij het boren van de bemalingsputten. En er gingen twee sensoren kapot die de grond- waterdruk moesten meten, waardoor er waarden geregistreerd werden die men niet verwachtte. Nadat de buitenste groutlaag van de trekan- kers uitgehard was (na 7 dagen) konden de ankers op spanning gezet worden. Het is alsof je een elastiek aantrekt, legt Sjaak Luij- ten uit. Op de trekankers zit een maximum trekcapaciteit van 100 ton. Je zou aan één staaf 100 auto's kunnen hangen. Een vijzel trekt de ankers op kracht en vervolgens wordt er een moer opgedraaid. De over- lengte die vrijkomt wordt er afgeslepen en tot slot wordt het gat volgestort met beton. Tegen half maart was zo de noordbuis gé- daan en kon er een deklaag asfalt op. Ver volgens ging de tunnel even dicht en was de zuidbuis aan de beurt. Daar is de aanne mer nu nog bezig. Voor Luijten was de grootste tegenvaller waar hij bij dit karwei tegenaan liep, de fac tor tijd. Voor Bart Hendrix rekening hou den met de continue verkeershinder, al is die in de beleving van Rijkswaterstaat uit eindelijk nog meegevallen. De eerste maan dag na de afsluiting van de tunnel was die hinder wel het meest dramatisch. Toen liep alles vast. De grootste meevaller was voor Sjaak Luij ten de inzet van alle mensen die er bij be trokken waren en de betrokkenheid van die mensen bij het project: „Duitsers en Ne derlanders. Ze hebben het over hün tun nel. We hadden hier een stelletje vakidio ten bij elkaar, maar die maakten het wel mogelijk dat we zo konden presteren." Bart roemt op zijn beurt eveneens de sfeer in het team en de manier waarop er ge werkt is: „Het moest snel gebeuren en er moest wel eens soepel met regels en proce dures omgegaan worden. Maar daar kan Rijkswaterstaat ook weer van leren", voegt hij er aan toe. Als het karwei klaar is zal er intern gekeken worden wat we er uit kun nen halen. Wat we er van hebben ge leerd." Sjaak valt hem bij: „Als er draag kracht in je team zit kun je doorstomen." De aannemer zette diamantboren in om de gaten in de vloer van de toerit ten te kunnen maken. foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77