Toegang van spectrum 2 Zaterdag 16 april 2011 De A58 op de voorgrond duikt onder het Kanaal door Zuid-Beveland. De foto is genomen op het moment dat het herstel van de toeritten naar de Vlaketunnel bijna gereed was. Vrijdagavond 12 november 2010 rond tien uur sloeg het noodlot toe. Eén van de segmenten van de oostelijke toerit van de Vlaketunnel kwam aan één kant ongeveer 15 centimeter omhoog. Ook commissaris van de koningin Karla Peijs stuiterde die avond door de tunnel. Nu, ruim vijf maanden later, zijn de herstelwerken bijna klaar. Donderdag 21 april gaat de tunnel weer volledig open. De klus is bewonderenswaardig snel geklaard. Op dit moment kan het ver keer nog steeds maar over één rijstrook in beide rich tingen. Nog even, minder dan een week. Net voor het Paasweekeinde is de Vlaketunnel volledig beschikbaar om de toeristische drukte op de A58 te verwerken. Aannemer Heijmans heeft dan in de tun- neltoeritten in totaal 1254 nieuwe zoge naamde trekankers geplaatst. Dat is op zich niet zo bijzonder. Maar de grote tijdsdruk waaronder dat werk is gebeurd, is wel heel bijzonder. Toch zal Sjaak Luijten, uitvoe ringsmanager van Heijmans, geen zucht van opluchting slaken op 21 april: „Ik zal het jammer vinden dat het klaar is. Dit was echt een mooi werk zoals we dat aangevlo gen hebben. Er was sprake van een unieke samenwerking met Rijkswaterstaat en de omgeving." Het unieke zat hem in de grote mate van improvisatie die aan de dag moest worden gelegd en dat alles om de tijdslimiet te ha len. Dat begon al in het eerste weekeinde waarin de tunnel afgesloten was. Om te voorkomen dat het segment verder naar boven zou komen, werd besloten er ballast op te plaatsen. Maar waar haal je dat zo gauw vandaan. Bart Hendrix, adviseur tun nelbouw van Rijkswaterstaat en projectlei der techniek in de Vlaketunnel, herinnert zich dat uit alle hoeken en gaten van alles naar de tunnel werd gedirigeerd. Als het maar gewicht had: „Vrachtwagens met aardappels en uien, big bags met zand, alles wat men maar bedenken kon." Al snel werd duidelijk dat een zogenaamde kijk- proef nodig was om na te gaan wat er aan de hand was. Er werd onder meer met een kleine camera onder de tunnel gekeken om een beeld te kunnen vormen. Onder tussen werden contacten met aannemers gelegd. De vraag was niet zozeer: wie kan het doen, maar veel meer wie kan het bin nen de daarvoor gestelde tijd doen? De oorzaak bleek het slechte staal te zijn dat was gebruikt voor de trekankers waar mee de tunnelsegmenten in de bodem zijn vastgemaakt. Dat staal bleek bij een aantal onderzochte ankers te zijn afgebroken. Om dat er geen aanleiding was te veronderstel len dat er ander staal onder de toerit aan de westelijke kant was gebruikt, is meteen besloten die kant ook aan te pakken. Hen drix vertelt: „We hebben die informatie meteen aan de aannemers doorgespeeld. Op 23 december hebben die hun aanbie ding gedaan en op 24 december is het werk 'Dit was echt een mooi werk, zoals we dat met zijn allen aangevlogen hebben' aan Heijmans gegund. Dat is uitzonderlijk snel." Vervolgens lag de bal bij de aannemer. Luij ten en zijn team begonnen op maandag 24 januari alles op te starten. Luijten zag zich geplaatst voor een unieke logistieke klus. Hij moest zorgen dat alles op zijn plaats was. Niet alleen het materiaal om mee te werken, maar ook de keten, stroom en wa ter en onderkomens voor de werknemers. De meesten - sommigen kwamen uit Duits land - kregen een plek in hotels in de omge ving. Een dag later, dinsdag 25 januari, ging het eerste nieuwe anker al de grond in. De mannen die de ankers plaatsten, zouden uiteindelijk een prestatie leveren van 35 an kers per etmaal. En dan te bedenken dat het hele proces van boren en plaatsen van door René Schrier Ballast op het wegdek, om te voorkomen dat de tunneldelen naar boven zou den komen. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76