Opel Astra Sports: de merkbare vooruitgang Toyota Auris full hybrid: spaarvarken op z'n Japans Volkswagen Touareg hybrid: opvallende afvalkuur onderweg 32 Opel is duidelijk op de goede weg. Nadat decennialang de Kadett als hét ultieme bewijs van middelmatigheid gold - wat hen overigens wel voorbeeldiger verkoopcijfers opleverde - wordt vormgeving spannender. door Ad van Bladel Dat-geldt zeker ook voor de nagel- nieuwe Astra en Astra Sports Tourer (ST). Geen rauwdouwer meer maar een geciviliseerde stationcar die niet alleen behoorlijk wat bagage weet mee te nemen, maar toch ook gezien kan worden als een lifestyle auto. En dat heb je nodig in deze rijd waarin dit segment werkelijk overloopt van dit type auto's. Opel heeft de zaken bij de ontwikke ling van dit model van meet af aan goed aangepakt. De carrosserie werd strak vormgegeven maar getekend met een vleug sportiviteit die ook her kenbaar is op de duurdere, en nog ruimere Insignia. Ook het interieur ziet er bepaald chic uit, zeker in de luxe Cosmo-jas van de testauto. Onder de motorkap heeft Opel voor de kópers een riante keuze aan zowel benzine- als dieselmotoren. Opel geeft ze de namen Ecotec of Ecoflex, al naar gelang de auto's zuinig zijn. De naam moet stellig een beeld oproe pen van zuinigheid en milieubewust zijn en dat zijn ze tot op zekere hoog te ook, al naar gelang de uitvoering natuurlijk. Ze zijn allemaal toegerust voor Euro-5 nonnen dus in die zin zit het wel goed. De gereden uitvoe ring was niet voorzien van een start-stopautomaat, wat natuurlijk in deze tijd wel jammer is. Volgens de brochure is die start-stopautomaat nog maar op één versie van de Astra standaard. Maar eerst het interieur. De stoelen zijn zoals ze dat van alle Opeis zijn, stevig en bieden een goe de steun opzij. De lengte van de zit ting is verstelbaar wat vooral door lan ge mensen wordt geapprecieerd. Al met al valt een prima zitpositie te ver krijgen en vanaf die plek voorin heb je een goed zicht op het fraaie dash board dat is opgebouwd uit mooie materialen en op het duidelijk aflees bare instrumentarium. Pluimpje voor de Rïisselsheimers. Ook de ruimte die je als passagiers ervaart is behoor lijk groot wat het reizen over grote af standen natuurlijk prettiger maakt. Op de weg is de Astra ST met 1.4 tur bomotor absoluut lekker pittig. Hij ligt strak op de weg, stuurt behoorlijk direct en weet zijn vermogen goed op het asfalt te krijgen. In die zin heb je als weggebruiker eigenlijk niet meer te wensen, tenzij je een scheur- neus bent natuurlijk. Opel doet be hoorlijk goed mee met het terugdrin gen van grote motoren in auto's. Qua benzineblokken is de 1.6 turbomotor voor de Astra al de grootste, terwijl het daar een aantal jaren geleden pas zo'n beetje mee begon. Al met al is de Astra Sports Tourer een prettige ruime stationwagon (tot 1550 liter laadvolume) die er ook nog eens goed uitziet. De gereden Astra Sports Tourer is voorzien van een A milieukeurmerk en valt daarmee in het fiscale 20-procents tarief. De ver sie is verkrijgbaar vanaf 24.945 euro, inclusief belastingen. Toyota heeft de afgelopen ja ren naam gemaakt als fabri kant van vooruitstrevende auto's als het gaat over hybridetechnolo gie. Binnenkort gaan we hun Lexus CT200 ook heel vaak in het straatbeeld zien, let maar op. door Ad van Bladel De Toyota Prius heeft in de ogen van sommigen een groot nadeel en dat is zijn carrosserievorm, die niet door ie dereen fraai wordt gevonden. Om dat euvel wat op te vangen is sinds korte tijd de - in ons land nooit zo geliefde Auris - ook voorzien van dezelfde full hybridtechniek. En zie, het wonder voltrekt zich want ineens is de Auris een veel populairder model dan het te voren was. En is zelfs in korte tijd po pulairder dan de Prius geworden. Kennelijk wil niet iedereen in een bui tengewoon vormgegeven model rij den en dan is de Auris, met zijn toch wel anonieme koetswerk, een goede keuze. De Auris met full hybrid moto ren, een benzineblok met een cilinde rinhoud van 1,8 liter en een elektro motor, is een optie voor diegenen die liever geen cent meer belasting beta len dan strikt noodzakelijk is. De auto valt, net als de meeste andere hybride voertuigen, in het fiscaal gunstige 14-procentstarief. Dat de Auris in ons land weinig potten wist te breken is eigenlijk verwonderlijk en dat valt waarschijnlijk voornamelijk de wat behoudende carrosserievorm te ver wijten. Veel anoniemer als met deze auto kun je eigenlijk niet rondrijden. Voor wie dat weinig tot niets kan schelen is hij er nu dus als spaarvarken- tje. Door de toepassing van deze hy bridetechniek heeft de Auris een aan tal specifieke voor- en nadelen. Een van de grote voordelen is al ge noemd, het milde fiscale klimaat dat voor deze auto geldt. Een ander, niet te onderschatten voordeel is de rust waarmee de auto rijdt. Met volle ac cu's - en tot een matige snelheid - kan de auto een stuk helemaal elek trisch rijden. Bij stilstand draait de benzinemotor zelden of nooit en dat geeft een weldadige rust in het interi eur. Doordat de benzinemotor zo heerlijk stil is, en de start-stopauto maat zo geciviliseerd, hoor je bij weg rijden de benzinemotor nauwelijks aanslaan. Dat maakt deze Auris full hy brid zeker tot de stilste auto's in zijn klasse, en misschien ook wel daarbo ven. Het enige wat in die zin wat roet in het eten gooit is de CVT-auto- maat, de doorontwikkelde DAF-bak dus, Toyota kiest voor deze automaat omdat hij bij elke snelheid exact het goede toerental pakt wat de auto extra zuinig maakt. Een nadeel is dat wanneer je snel wilt accelereren, je een hoop geloei van onder de motor kap hoort. Iets dat in die zin dus to taal niet bij het concept past. Een van de andere nadelen van het concept is dat de Auris, pas naderhand is aangepast voor deze motortechnolo gie en men een plaats moest zoeken voor de omvangrijke hoeveelheid ac cu's. Toyota heeft ze uiteindelijk in de kofferruimte geplaatst wat de ruim te daar natuurlijk behoorlijk bena deelt. Wie niet wekelijks met enorme hoeveelheden bagage zit, kan hier waarschijnlijk heel best mee leven. Vanaf het moment van de presentatie van de eerste ge neratie Volkswagens Touareg, is de auto een doorslaand succes ge bleken. De markt voor grote SUV's was kennelijk rijp voor zo'n fantastisch ruime auto met beresterke motoren. door Ad van Bladel De Touareg werd indertijd tegelijk gepresenteerd met de Phaeton, de luxe limousine die nooit veel potten heeft kunnen breken, ondanks zijn fas cinerende kwaliteiten. Vorig jaar werd de tweede generatie Touareg gepresenteerd. De tijd is ech ter nu aanzienlijk minder gunstig voor dergelijke grote auto's. Volkswa gen verzon een list om hem toch aan de man te brengen en kwam met een hybrideversie. Maar bovenal is de Touareg een buitengewoon fijn rij dende auto die niet alleen op asfalt zijn mannetje staat, maar ook in het terrein - voor zover hij daar ooit komt natuurlijk - heel wat mans is. De nieuwe Touareg is een volledig nieuw ontwikkelde auto. Opvallend is dat de styling van de auto zo'n beet je hetzelfde is gebleven, wat logisch is gezien het grote succes van de auto. Bij de ontwikkeling van de auto stond duurzaamheid centraal. De au to werd weliswaar langer dan zijn voorganger maar tegelijk knabbelden de ingenieurs van VW meer dan 200 kilogram van het gewicht af terwijl er eveneens vooruitgang werd geboekt op het gebied van luchtweerstand. De Touareg hybrid is de eerste hybride die Volkswagen ooit op de markt bracht, maar daar zal het zeker niet bij blijven. Onder de motorkap ligt een kracht patser van een drieliter motor. In to taal brengt hij 380 paardenkrachten op het asfalt. Natuurlijk is de Touareg nog steeds een grote, zware auto, maar 380 paarden is nog steeds een he leboel en dat merkje als je met de au to rijdt. Geen seconde heb je het idee datje, ergens in het bereik, kracht te kort komt. De auto rijdt weliswaar rustig maar is tegelijkertijd bloedsnel. Exact zoals veel eigenaren van een dergelijke SUV dat wensen. Net als de vorige versie is ook deze ontwik keld in samenwerking met Porsche en ook dat is natuurlijk een verrukke lijke automobiel. Opmerkelijk aan de nieuwe Touareg hybrid zijn natuurlijk de aanspreken de prestaties. Een topsnelheid van 240 km/h en een razendsnelle accele ratie doen echt nooit naar méér ver langen. En dat is toch opmerkelijk bij een auto die een leeggewicht van meer dan 2200 kilogram op de schaal brengt. Tijdens het rijden merkje wel enigs zins datje met een mastodont op weg bent, al is het alleen al door de hoge zitpositie die je inneemt. Het interi eur is natuurlijk van alle gemakken voorzien en maakt een ultra luxueuze indruk met prachtige materialen. Al met al heeft Volkswagen met deze Touareg weer volop in de roos ge schoten. Wie het zich kan permitte ren heeft aan deze fraaie auto een reis wagen van formaat. De auto is voor zien van een B milieukenmerk maar valt bij zakelijk gebruik uiteraard in het hoogste bij tellingtarief. Prijzen voor de hybrideversie beginnen bij 94.690 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 150