Opel Astra Sports: de merkbare vooruitgang
Toyota Auris full hybrid: spaarvarken op z'n Japans
Volkswagen Touareg hybrid: opvallende afvalkuur
onderweg
32
Opel is duidelijk op de goede
weg. Nadat decennialang
de Kadett als hét ultieme bewijs
van middelmatigheid gold - wat
hen overigens wel voorbeeldiger
verkoopcijfers opleverde - wordt
vormgeving spannender.
door Ad van Bladel
Dat-geldt zeker ook voor de nagel-
nieuwe Astra en Astra Sports Tourer
(ST). Geen rauwdouwer meer maar
een geciviliseerde stationcar die niet
alleen behoorlijk wat bagage weet
mee te nemen, maar toch ook gezien
kan worden als een lifestyle auto. En
dat heb je nodig in deze rijd waarin
dit segment werkelijk overloopt van
dit type auto's.
Opel heeft de zaken bij de ontwikke
ling van dit model van meet af aan
goed aangepakt. De carrosserie werd
strak vormgegeven maar getekend
met een vleug sportiviteit die ook her
kenbaar is op de duurdere, en nog
ruimere Insignia. Ook het interieur
ziet er bepaald chic uit, zeker in de
luxe Cosmo-jas van de testauto.
Onder de motorkap heeft Opel voor
de kópers een riante keuze aan zowel
benzine- als dieselmotoren. Opel
geeft ze de namen Ecotec of Ecoflex,
al naar gelang de auto's zuinig zijn.
De naam moet stellig een beeld oproe
pen van zuinigheid en milieubewust
zijn en dat zijn ze tot op zekere hoog
te ook, al naar gelang de uitvoering
natuurlijk. Ze zijn allemaal toegerust
voor Euro-5 nonnen dus in die zin
zit het wel goed. De gereden uitvoe
ring was niet voorzien van een
start-stopautomaat, wat natuurlijk in
deze tijd wel jammer is. Volgens de
brochure is die start-stopautomaat
nog maar op één versie van de Astra
standaard. Maar eerst het interieur.
De stoelen zijn zoals ze dat van alle
Opeis zijn, stevig en bieden een goe
de steun opzij. De lengte van de zit
ting is verstelbaar wat vooral door lan
ge mensen wordt geapprecieerd. Al
met al valt een prima zitpositie te ver
krijgen en vanaf die plek voorin heb
je een goed zicht op het fraaie dash
board dat is opgebouwd uit mooie
materialen en op het duidelijk aflees
bare instrumentarium. Pluimpje voor
de Rïisselsheimers. Ook de ruimte
die je als passagiers ervaart is behoor
lijk groot wat het reizen over grote af
standen natuurlijk prettiger maakt.
Op de weg is de Astra ST met 1.4 tur
bomotor absoluut lekker pittig. Hij
ligt strak op de weg, stuurt behoorlijk
direct en weet zijn vermogen goed
op het asfalt te krijgen. In die zin heb
je als weggebruiker eigenlijk niet
meer te wensen, tenzij je een scheur-
neus bent natuurlijk. Opel doet be
hoorlijk goed mee met het terugdrin
gen van grote motoren in auto's. Qua
benzineblokken is de 1.6 turbomotor
voor de Astra al de grootste, terwijl
het daar een aantal jaren geleden pas
zo'n beetje mee begon.
Al met al is de Astra Sports Tourer
een prettige ruime stationwagon (tot
1550 liter laadvolume) die er ook nog
eens goed uitziet. De gereden Astra
Sports Tourer is voorzien van een A
milieukeurmerk en valt daarmee in
het fiscale 20-procents tarief. De ver
sie is verkrijgbaar vanaf 24.945 euro,
inclusief belastingen.
Toyota heeft de afgelopen ja
ren naam gemaakt als fabri
kant van vooruitstrevende auto's
als het gaat over hybridetechnolo
gie. Binnenkort gaan we hun
Lexus CT200 ook heel vaak in het
straatbeeld zien, let maar op.
door Ad van Bladel
De Toyota Prius heeft in de ogen van
sommigen een groot nadeel en dat is
zijn carrosserievorm, die niet door ie
dereen fraai wordt gevonden. Om dat
euvel wat op te vangen is sinds korte
tijd de - in ons land nooit zo geliefde
Auris - ook voorzien van dezelfde full
hybridtechniek. En zie, het wonder
voltrekt zich want ineens is de Auris
een veel populairder model dan het te
voren was. En is zelfs in korte tijd po
pulairder dan de Prius geworden.
Kennelijk wil niet iedereen in een bui
tengewoon vormgegeven model rij
den en dan is de Auris, met zijn toch
wel anonieme koetswerk, een goede
keuze. De Auris met full hybrid moto
ren, een benzineblok met een cilinde
rinhoud van 1,8 liter en een elektro
motor, is een optie voor diegenen die
liever geen cent meer belasting beta
len dan strikt noodzakelijk is. De auto
valt, net als de meeste andere hybride
voertuigen, in het fiscaal gunstige
14-procentstarief. Dat de Auris in ons
land weinig potten wist te breken is
eigenlijk verwonderlijk en dat valt
waarschijnlijk voornamelijk de wat
behoudende carrosserievorm te ver
wijten. Veel anoniemer als met deze
auto kun je eigenlijk niet rondrijden.
Voor wie dat weinig tot niets kan
schelen is hij er nu dus als spaarvarken-
tje. Door de toepassing van deze hy
bridetechniek heeft de Auris een aan
tal specifieke voor- en nadelen. Een
van de grote voordelen is al ge
noemd, het milde fiscale klimaat dat
voor deze auto geldt. Een ander, niet
te onderschatten voordeel is de rust
waarmee de auto rijdt. Met volle ac
cu's - en tot een matige snelheid -
kan de auto een stuk helemaal elek
trisch rijden. Bij stilstand draait de
benzinemotor zelden of nooit en dat
geeft een weldadige rust in het interi
eur. Doordat de benzinemotor zo
heerlijk stil is, en de start-stopauto
maat zo geciviliseerd, hoor je bij weg
rijden de benzinemotor nauwelijks
aanslaan. Dat maakt deze Auris full hy
brid zeker tot de stilste auto's in zijn
klasse, en misschien ook wel daarbo
ven. Het enige wat in die zin wat
roet in het eten gooit is de CVT-auto-
maat, de doorontwikkelde DAF-bak
dus, Toyota kiest voor deze automaat
omdat hij bij elke snelheid exact het
goede toerental pakt wat de auto
extra zuinig maakt. Een nadeel is dat
wanneer je snel wilt accelereren, je
een hoop geloei van onder de motor
kap hoort. Iets dat in die zin dus to
taal niet bij het concept past.
Een van de andere nadelen van het
concept is dat de Auris, pas naderhand
is aangepast voor deze motortechnolo
gie en men een plaats moest zoeken
voor de omvangrijke hoeveelheid ac
cu's. Toyota heeft ze uiteindelijk in
de kofferruimte geplaatst wat de ruim
te daar natuurlijk behoorlijk bena
deelt. Wie niet wekelijks met enorme
hoeveelheden bagage zit, kan hier
waarschijnlijk heel best mee leven.
Vanaf het moment van de
presentatie van de eerste ge
neratie Volkswagens Touareg, is
de auto een doorslaand succes ge
bleken. De markt voor grote
SUV's was kennelijk rijp voor
zo'n fantastisch ruime auto met
beresterke motoren.
door Ad van Bladel
De Touareg werd indertijd tegelijk
gepresenteerd met de Phaeton, de
luxe limousine die nooit veel potten
heeft kunnen breken, ondanks zijn fas
cinerende kwaliteiten.
Vorig jaar werd de tweede generatie
Touareg gepresenteerd. De tijd is ech
ter nu aanzienlijk minder gunstig
voor dergelijke grote auto's. Volkswa
gen verzon een list om hem toch aan
de man te brengen en kwam met een
hybrideversie. Maar bovenal is de
Touareg een buitengewoon fijn rij
dende auto die niet alleen op asfalt
zijn mannetje staat, maar ook in het
terrein - voor zover hij daar ooit
komt natuurlijk - heel wat mans is.
De nieuwe Touareg is een volledig
nieuw ontwikkelde auto. Opvallend
is dat de styling van de auto zo'n beet
je hetzelfde is gebleven, wat logisch is
gezien het grote succes van de auto.
Bij de ontwikkeling van de auto
stond duurzaamheid centraal. De au
to werd weliswaar langer dan zijn
voorganger maar tegelijk knabbelden
de ingenieurs van VW meer dan 200
kilogram van het gewicht af terwijl er
eveneens vooruitgang werd geboekt
op het gebied van luchtweerstand. De
Touareg hybrid is de eerste hybride
die Volkswagen ooit op de markt
bracht, maar daar zal het zeker niet
bij blijven.
Onder de motorkap ligt een kracht
patser van een drieliter motor. In to
taal brengt hij 380 paardenkrachten
op het asfalt. Natuurlijk is de Touareg
nog steeds een grote, zware auto,
maar 380 paarden is nog steeds een he
leboel en dat merkje als je met de au
to rijdt. Geen seconde heb je het idee
datje, ergens in het bereik, kracht te
kort komt. De auto rijdt weliswaar
rustig maar is tegelijkertijd bloedsnel.
Exact zoals veel eigenaren van een
dergelijke SUV dat wensen. Net als
de vorige versie is ook deze ontwik
keld in samenwerking met Porsche
en ook dat is natuurlijk een verrukke
lijke automobiel.
Opmerkelijk aan de nieuwe Touareg
hybrid zijn natuurlijk de aanspreken
de prestaties. Een topsnelheid van
240 km/h en een razendsnelle accele
ratie doen echt nooit naar méér ver
langen. En dat is toch opmerkelijk bij
een auto die een leeggewicht van
meer dan 2200 kilogram op de schaal
brengt.
Tijdens het rijden merkje wel enigs
zins datje met een mastodont op weg
bent, al is het alleen al door de hoge
zitpositie die je inneemt. Het interi
eur is natuurlijk van alle gemakken
voorzien en maakt een ultra luxueuze
indruk met prachtige materialen. Al
met al heeft Volkswagen met deze
Touareg weer volop in de roos ge
schoten. Wie het zich kan permitte
ren heeft aan deze fraaie auto een reis
wagen van formaat. De auto is voor
zien van een B milieukenmerk maar
valt bij zakelijk gebruik uiteraard in
het hoogste bij tellingtarief. Prijzen
voor de hybrideversie beginnen bij
94.690 euro, inclusief belastingen.