MVO is volwassen geworden evenement 28 Duurzame modeshow Foto's: Image4Life, Marijana Pajovic. Maatschappelijk Verant- woord Ondernemen is een vol wassen businesscase geworden." Hiermee slaat professor Herman Wijffels, dagvoorzitter tijdens het MVO Event in Kortrijk, de spij ker op zijn kop. De professionali seringsslag bleek ook uit de vele interessante workshops en toe spraken. door Henk van de Voorde KORTRIJK - Vele ondernemers il lustreerden hun rendabele duurzame bedrijfsactiviteiten. In het hart van het reusachtige Xpo Kortrijk waren er tientallen standhouders die hun duurzame waren met verve aanpre zen. Zo waren bijvoorbeeld Henk Ta zelaar en zijn dochter Carin van De Appelaere uit Waterlandkerkje p're- sent, niet ver van IJzendijke waar de wieg stond van Herman Wijffels. De familie Tazelaar legt zich toe op het produceren van vers geperst appelsap. Een tak van sport die een toenemen de populariteit geniet vanwege het feit dat mensen zich steeds meer be wust worden van het belang van ge zond eten en drinken. Naast het vers geperst appelsap is ook 'de Perelaere' en de 'Sinaasappelaere' aan het assorti ment toegevoegd. Behalve een diver siteit aan bedrijven en instellingen die vanuit hun stands de ruim duizend be zoekers verwelkomden, waren er ook verschillende MVO horecagelegenhe den en duurzame modeshows. Als slagroom op de taart werd er een duurzame, hybride nieuwe Lexus ont huld. Staalkaart ,,Het MVO Event in Kortrijk heeft de verwachtingen overtroffen. De Even bijkletsen in Kortrijk. stands vormen een prachtige staal kaart van wat er in Vlaanderen en Zeeland eigentijds voorhanden is. Het was een buitengewoon geslaagde dag. Hoewel ik me toch al lang bezig hou met MVO, heb ik er toch het no dige van kunnen leren", aldus CDA politicus Herman Wijffels. De oud-topman van de Rabobank, de Wereldbank en de Sociaal Economi sche Raad beseft als geen ander dat maatschappelijk verantwoord onder nemen het stadium van idealisme al lang is gepasseerd. MVO is gewoon economisch verantwoord en bij legio ondernemingen speerpunt van beleid. ,,In essentie gaat MVO over het creë ren van maatschappelijke waarden. Het meest in het oog springend is dat MVO zich ontwikkeld heeft tot een volwassen, volwaardige en aantrekke lijke businesscase. Voorheen was er veel idealisme, goede wil, amateuris me en een matig rendement. Tegen woordig leidt MVO juist in alle op zichten tot hogere kwaliteit." Wijf fels, die zich al dertig jaar bezig houdt met MVO, wijst nog eens op de enor me welvaartsgroei van de laatste vijf tien jaar. Met het oog op de komen de generaties, moeten we overschake len naar een circulaire economie die de hulpbronnen niet uitput. Hij is voorstander van een andere meting van welvaart en welzijn, breder dan het Bruto Nationaal Product. Er was in de workshops veel belang stelling voor onderwerpen als duur zaam personeelsbeleid, duurzaam in kopen en duurzame innovatie. Tus sendoor laten de duurzame hapjes van The Colour Kitchen zich goed«sma- ken. Bezoekers kunnen een rondje maken in een fietstaxi van de gemeen te Hasselt of even zitten in de gloed nieuwe hybride Lexus met Retumi- ty-binnenbekleding, een stof die in de' kringloop blijft. Bedrijven die het cradle to cradle gedachtengoed aan hangen, zijn ruim vertegenwoordigd in Kortrijk. Op het C2C-eiland pre senteren Gyproc, Desso en Wiener- berger hoe zij hun bedrijf hebben ge transformeerd om de kringlopen te sluiten. Andere houders van C2C-cer- tificaten zoals Eco-Point, Van Hou- tum en Jules Clarysse zijn vertegen woordigd op het eiland 'Duurzame Innovatie'. Creativiteit De Duitse chemicus Michael Braungart bekritiseert in zijn Engelsta lige toespraak statements als 'mission zero' en 'minimaliseren van de C02 voetafdruk'. „Pas als je niet bestaat, heb je een emissie van nul. Je hoeft je niet te schamen dat je leeft, je kunt ook een positieve en gunstige emissie hebben, zoals een boom die zuurstof produceert." Hij roept burgers en be drijven op om te kiezen voor creativi teit, verantwoordelijkheid en onder nemerschap. Ook professor Jacques Reijniers, ge specialiseerd in inkoopmanagement, heeft zijn roots in Zeeuws-Vlaande ren. De Aardenburger van origine me moreert in een drukbezochte work shop zijn visie op duurzaam aanko- peri. Uit ervaring weet hij dat inko pers te veel willen voorschrijven wat de leveranciers moeten leveren. De in novatieve en creatieve kracht van de leverancier wordt zo in de kiem ge smoord. Duurzaam inkopen vraagt om een open gesprek in een vroeg sta dium om wensen en mogelijkheden uit te wisselen. Reijniers roept op tot samenwerking: in de keten en met concullega's. „We moeten een 21e eeuwse ambitie realiseren met een 20e eeuwse organisatie. Dat betekent worstelen, maar elke Zeeuw weet: wie worstelt, komt boven." Het familiebedrijf Beltrami legde be slag op de MVO Award, een groot handel in natuursteen in het Vlaamse Harelbeke. De jury prijst vooral de vasthoudendheid waarmee dit bedrijf duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid aanpakt in .de hele keten tot aan de productieloca ties in China, India en Vietnam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 146