'Tijd voor een hoger verzet'
interview
drijven als Sabic, Cargill en Cosun. Je
ziet nu heel veel zaken ontstaan in de
ze regio."
"Het Havenbedrijf Rotterdam is be
zig met de Havenvisie 2030. Daar zoe
ken ze ook West-Brabant voor op.
Het Industrie- en Havenschap Moer
dijk zit daarbij aan tafel. Het contain
ervervoer kan volgens de scenario's
verdrievoudigen. Daar heeft deze re
gio een toegevoegde waarde in met
arbeid."
Die contacten moeten resultaat ople
veren. "Het is nu zaak om naar een
hoger verzet te gaan", zegt Van der
Velden. "De subsidiemogelijkheden
van het programma Pieken in de Del
ta worden niet verlengd en worden
vervangen door het ministerie van
Economie, Landbouw en Innovatie
(ELI) aangestuurde topdossier. We
moeten nu zorgen dat we daarop kun
nen inspelen. We hebben in deze re
gio parels en die zijn nu opgepoetst.
Het gaat erom dat ze nog beter gaan
blinken. Dat vergt inspanningen maar
biedt ook enorme kansen."
Een voorbeeld is volgens de Bredase
burgemeester de hogesnelheidstrein
Fyra, die onlangs in gebruik is geno
men. "Je kunt nu van Breda naar Am
sterdam in 1 uur en 10 minuten en
straks met het nieuwe materieel zelfs
in 50 minuten. Daar ontsluit je niet al
leen Breda, maar ook het gebied er
omheen mee. En datzelfde geldt voor
Amsterdam. Kijk wat de TGV voor
Lille heeft betekend. Zo krijgen Bre
da en met haar West-Brabant nu ook
nieuwe kansen."
Europese regio
Zo blijven de resultaten van nieuwe
initiatieven niet beperkt tot één re
gio. "De Rijn-Schelde Delta Samen
werkingsorganisatie biedt kansen. Bio-
based activiteiten zijn er in Terneu-
zen en in West-Brabant. Dat kan wor
den uitgebreid naar Vlaanderen, waar
ook veel ondernemingen in die sec
tor te vinden zijn. In 2014 treden de
nieuwe Europese regionale fondsen
in werking. Daar moeten we in dit ge
bied slim mee omgaan. Voor Zuid
west-Nederland biedt dat grote kan
sen. Dat wordt de uitdaging voor de
komende tijd. De overheid moet haar
faciliterende rol en verantwoordelijk
heid doorontwikkelen. We moeten
naar een model toe waarbij overheid,
onderwijs en ondernemers een gelijk
waardige rol spelen."
De resultaten zullen er naar zijn. Daar
is Van der Velden van overtuigd.
"West-Brabant heeft nu al samen met
Zeeland, Rotterdam en Antwerpen
enorm aan betekenis gewonnen. Per
spectief voor de werkgelegenheid is
er voldoende. Als de industrie beter
draait, zal dat ook zijn uitstraling heb
ben op het midden- en kleinbedrijf.
Ik geloof in de kracht van dit hele ge
bied. Je hebt een rol als grote stad met
174.000 inwoners. Dat biedt verant
woordelijkheden. De economie laat
zich echter niet beperken door ge
meentegrenzen. De sociaaleconomi-
sche werkelijkheid overstijgt die gren
zen. Naast Brainport in Zuidoost-Ne
derland hebben we straks wat mij be
treft Dutch Delta in Zuidwest-Neder
land."
°r^ ^ass Maintenan-
W ce is een goede ont
wikkeling voor heel Zuidwest-Ne
derland. Deze regio doet ertoe."
Burgemeester Peter van der Vel
den heeft hoge verwachtingen
voor de komende jaren. "De
overheid kan voorwaarden schep
pen. Onderwijs en bedrijfsleven
moeten nu de volgende stap zet
ten."
door Peter de Jong
BREDA - Van der Velden geldt vol
gens velen die het World Class Main
tenance kennen als het boegbeeld en
de voortrekker van het programma,
mede omdat hij voorzitter was van
de programmacommissie Pieken in
de Delta Zuidwest. "In het kader van
het stimuleringsprogramma Pieken in
de Delta werden we uitgedaagd om
een economisch programma in te die
nen. Brainport rond Eindhoven had
al veel aandacht gekregen en daar is
een fantastische prestatie geleverd.
Maar dat richt zich vooral op Zuid
oost-Nederland. We moesten ons de
vraag stellen wat we zelf konden
doen. Breda had altijd al de vaste
overtuiging dat de toekomst gericht
zou moeten zijn op de verbinding
met Rotterdam, Antwerpen en Pa
rijs. We stelden vast dat er maar ma
tig contacten waren met die steden
en met West-Brabant en Zeeland.
We hebben ons gericht op verbete
ring daarvan met de 30's van over
heid, ondernemingen en onderwijs
en hebben geïnventariseerd waar dit
gebied sterk in is: procesindustrie,
kusttoerisme en logistiek."
Eyeopener
De programmacommissie ging aan de
slag. In die commissie zaten de verte
genwoordigers van de verschillende
bedrijfstakken, van het hoger onder
wijs in Zuidwest-Nederland en van
de beide provincies en de Regio
West-Brabant. Voor vijfjaar was er
vanuit het Rijk een budget van ruim
8 miljoen euro beschikbaar. De beide
provincies hebben dit in de verhou
ding 60% (Brabant) en 40% (Zee
land) verdubbeld. De ontwikkelings
maatschappijen als Rewin, BOM en
de NV Economische Impuls Zee
land, kregen de opdracht na te gaan
wat er voor procesindustrie, logistiek
en kusttoerisme moest gebeuren om
die sectoren op een hoger plan te krij
gen.
"Daarvoor moesten we van met na
me het bedrijfsleven weten wat hun
ideeën waren. We hadden diverse
ontmoetingen om te inventariseren
welke ontwikkelingen er plaatsvon
den en waar behoefte aan was. Met
name de Boardmeetings tussen en
met bedrijven waren een eyeopener.
Zo waren we als overheid nog niet
aan de tafel geweest met onderne
mers. Ik ben er diep van overtuigd
dat cïè overheid moet faciliteren. We
kunnen de regie pakken, maar onder
nemingen en onderwijs moeten het
doen."
De zorg of bedrijven in de toekomst
goed en voldoende personeel zouden
Peter van der Velden trekt bestuurlijk de kar van het inaintenanceproject.
kunnen krijgen fungeerde volgens
Van der Velden als vliegwiel. "Ze
zochten contact met elkaar. Dat ge
beurde bijvoorbeeld in de vliegtuigin
dustrie, in de scheepsbouw, de proces
industrie en in de energiesector. Zo
kwam het hele maintenance-verhaal
tot stand. ROC's, HBO-instellingen
en universiteiten, die voor het perso
neel van de toekomst moeten zorgen,
jzijn daarbij ongelooflijk belangrijk ge
weest. Er werd niet alleen gedacht in
de eigen competenties, maar vooral
in termen van waar kunnen we elkaar
versterken. Zo ontstond in grote lij
nen in de afgelopen jaren het Dutch
Institute World Class Maintenance."
De projecten die zo geformuleerd
werden, konden, als ze voldeden aan
de criteria, rekenen op een bijdrage
van de Programmacommissie.
Stappen
Sindsdien zijn er al belangrijke stap
Foto's: Aad Meijer
pen gemaakt, vindt Van der Velden.
"Dat zien we zeker bij het logistiek
topinstituut Dinalog. Maar onlangs
was ik bij Aviolanda Woensdrecht
(de naam van de vestiging van Mainte
nance Valley in Woensdrecht, PdJ)
waar Chileense piloten een F16-oplei-
ding kregen. Zo ontstaan er contac
ten over de hele wereld. Ook op het
gebied van Biobased Economy wor
den krachten vrijgemaakt in heel
Zuidwest-Nederland met en door be-