'Tijd voor een hoger verzet' interview drijven als Sabic, Cargill en Cosun. Je ziet nu heel veel zaken ontstaan in de ze regio." "Het Havenbedrijf Rotterdam is be zig met de Havenvisie 2030. Daar zoe ken ze ook West-Brabant voor op. Het Industrie- en Havenschap Moer dijk zit daarbij aan tafel. Het contain ervervoer kan volgens de scenario's verdrievoudigen. Daar heeft deze re gio een toegevoegde waarde in met arbeid." Die contacten moeten resultaat ople veren. "Het is nu zaak om naar een hoger verzet te gaan", zegt Van der Velden. "De subsidiemogelijkheden van het programma Pieken in de Del ta worden niet verlengd en worden vervangen door het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie (ELI) aangestuurde topdossier. We moeten nu zorgen dat we daarop kun nen inspelen. We hebben in deze re gio parels en die zijn nu opgepoetst. Het gaat erom dat ze nog beter gaan blinken. Dat vergt inspanningen maar biedt ook enorme kansen." Een voorbeeld is volgens de Bredase burgemeester de hogesnelheidstrein Fyra, die onlangs in gebruik is geno men. "Je kunt nu van Breda naar Am sterdam in 1 uur en 10 minuten en straks met het nieuwe materieel zelfs in 50 minuten. Daar ontsluit je niet al leen Breda, maar ook het gebied er omheen mee. En datzelfde geldt voor Amsterdam. Kijk wat de TGV voor Lille heeft betekend. Zo krijgen Bre da en met haar West-Brabant nu ook nieuwe kansen." Europese regio Zo blijven de resultaten van nieuwe initiatieven niet beperkt tot één re gio. "De Rijn-Schelde Delta Samen werkingsorganisatie biedt kansen. Bio- based activiteiten zijn er in Terneu- zen en in West-Brabant. Dat kan wor den uitgebreid naar Vlaanderen, waar ook veel ondernemingen in die sec tor te vinden zijn. In 2014 treden de nieuwe Europese regionale fondsen in werking. Daar moeten we in dit ge bied slim mee omgaan. Voor Zuid west-Nederland biedt dat grote kan sen. Dat wordt de uitdaging voor de komende tijd. De overheid moet haar faciliterende rol en verantwoordelijk heid doorontwikkelen. We moeten naar een model toe waarbij overheid, onderwijs en ondernemers een gelijk waardige rol spelen." De resultaten zullen er naar zijn. Daar is Van der Velden van overtuigd. "West-Brabant heeft nu al samen met Zeeland, Rotterdam en Antwerpen enorm aan betekenis gewonnen. Per spectief voor de werkgelegenheid is er voldoende. Als de industrie beter draait, zal dat ook zijn uitstraling heb ben op het midden- en kleinbedrijf. Ik geloof in de kracht van dit hele ge bied. Je hebt een rol als grote stad met 174.000 inwoners. Dat biedt verant woordelijkheden. De economie laat zich echter niet beperken door ge meentegrenzen. De sociaaleconomi- sche werkelijkheid overstijgt die gren zen. Naast Brainport in Zuidoost-Ne derland hebben we straks wat mij be treft Dutch Delta in Zuidwest-Neder land." °r^ ^ass Maintenan- W ce is een goede ont wikkeling voor heel Zuidwest-Ne derland. Deze regio doet ertoe." Burgemeester Peter van der Vel den heeft hoge verwachtingen voor de komende jaren. "De overheid kan voorwaarden schep pen. Onderwijs en bedrijfsleven moeten nu de volgende stap zet ten." door Peter de Jong BREDA - Van der Velden geldt vol gens velen die het World Class Main tenance kennen als het boegbeeld en de voortrekker van het programma, mede omdat hij voorzitter was van de programmacommissie Pieken in de Delta Zuidwest. "In het kader van het stimuleringsprogramma Pieken in de Delta werden we uitgedaagd om een economisch programma in te die nen. Brainport rond Eindhoven had al veel aandacht gekregen en daar is een fantastische prestatie geleverd. Maar dat richt zich vooral op Zuid oost-Nederland. We moesten ons de vraag stellen wat we zelf konden doen. Breda had altijd al de vaste overtuiging dat de toekomst gericht zou moeten zijn op de verbinding met Rotterdam, Antwerpen en Pa rijs. We stelden vast dat er maar ma tig contacten waren met die steden en met West-Brabant en Zeeland. We hebben ons gericht op verbete ring daarvan met de 30's van over heid, ondernemingen en onderwijs en hebben geïnventariseerd waar dit gebied sterk in is: procesindustrie, kusttoerisme en logistiek." Eyeopener De programmacommissie ging aan de slag. In die commissie zaten de verte genwoordigers van de verschillende bedrijfstakken, van het hoger onder wijs in Zuidwest-Nederland en van de beide provincies en de Regio West-Brabant. Voor vijfjaar was er vanuit het Rijk een budget van ruim 8 miljoen euro beschikbaar. De beide provincies hebben dit in de verhou ding 60% (Brabant) en 40% (Zee land) verdubbeld. De ontwikkelings maatschappijen als Rewin, BOM en de NV Economische Impuls Zee land, kregen de opdracht na te gaan wat er voor procesindustrie, logistiek en kusttoerisme moest gebeuren om die sectoren op een hoger plan te krij gen. "Daarvoor moesten we van met na me het bedrijfsleven weten wat hun ideeën waren. We hadden diverse ontmoetingen om te inventariseren welke ontwikkelingen er plaatsvon den en waar behoefte aan was. Met name de Boardmeetings tussen en met bedrijven waren een eyeopener. Zo waren we als overheid nog niet aan de tafel geweest met onderne mers. Ik ben er diep van overtuigd dat cïè overheid moet faciliteren. We kunnen de regie pakken, maar onder nemingen en onderwijs moeten het doen." De zorg of bedrijven in de toekomst goed en voldoende personeel zouden Peter van der Velden trekt bestuurlijk de kar van het inaintenanceproject. kunnen krijgen fungeerde volgens Van der Velden als vliegwiel. "Ze zochten contact met elkaar. Dat ge beurde bijvoorbeeld in de vliegtuigin dustrie, in de scheepsbouw, de proces industrie en in de energiesector. Zo kwam het hele maintenance-verhaal tot stand. ROC's, HBO-instellingen en universiteiten, die voor het perso neel van de toekomst moeten zorgen, jzijn daarbij ongelooflijk belangrijk ge weest. Er werd niet alleen gedacht in de eigen competenties, maar vooral in termen van waar kunnen we elkaar versterken. Zo ontstond in grote lij nen in de afgelopen jaren het Dutch Institute World Class Maintenance." De projecten die zo geformuleerd werden, konden, als ze voldeden aan de criteria, rekenen op een bijdrage van de Programmacommissie. Stappen Sindsdien zijn er al belangrijke stap Foto's: Aad Meijer pen gemaakt, vindt Van der Velden. "Dat zien we zeker bij het logistiek topinstituut Dinalog. Maar onlangs was ik bij Aviolanda Woensdrecht (de naam van de vestiging van Mainte nance Valley in Woensdrecht, PdJ) waar Chileense piloten een F16-oplei- ding kregen. Zo ontstaan er contac ten over de hele wereld. Ook op het gebied van Biobased Economy wor den krachten vrijgemaakt in heel Zuidwest-Nederland met en door be-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143