Maintenance moet
wereldtop zijn
interview
19
\%7'T orld Class Maintenance in
yftr Zuidwest- Nederland
moet 'wereldtop' worden. "Di
recteuren van grote bedrijven die
hier gevestigd zijn en die hier
hun machinepark laten onderhou
den, moeten aan hun collega's
overal zeggen: zoals ze dat hier
in Nederland doen, dat is uniek.
Daar kunnen wij nog wat van le
ren." Een interview met Aad
Veenman, voorzitter van de
Raad van Toezicht van het Dut
ch InstituteWorld Class Mainte
nance in Breda.
door Ron Gregoor
ARNHEM - Niet voor niets kozen
ze twee jaar geleden Aad Veenman
als 'ambassadeur en trekker van het
project World Class Maintenance' in
Zuidwest Nederland. Veenman, een
zwaargewicht met veel kennis van de
onderhoudssector. Van 2002 tot 2008
president- directeur van de Neder
landse Spoorwegen. Nu is hij onder
meer president- commissaris van Ten-
net, de enige internationale exporteur
van stroom. Hij heet nu geen ambassa
deur of projecttrekker meer, maar is
voorzitter van de Raad van Toezicht
van het Dutch Institute World Class
Maintenance.
Kunt u maintenance in één
woord samenvatten?
Je zou het heel simpel onderhoud
kunnen noemen. Onderhouden en in
stand houden. Ik bedoel daarmee al
het dagelijks onderhoud. Met de be
doeling de installaties door dat goede
onderhoud langer en beter te laten
functioneren. In stand houden van in
stallaties gaat dan weer net iets verder.
Dat vergt nieuwe investeringen.
Waarom is maintenance zo be
langrijk voor Zuidwest Neder
land?
Zuidwest Nederland ligt op de as van
twee zeer belangrijke verbindingswe
gen. De noord-zuid as, van de Rand
stad naar Antwerpen en de west- oost
as van Zeeland naar Duitsland. Daar
gebeurt ontzettend veel. Zuid- Neder
land heeft veel kapitaalsintensieve in
dustrieën. Procesindustrie vooral
langs de noord- zuid as, maakindus
trie langs de west- oost as. Breda is
daarvan zo'n beetje het snijpunt. Met
een geweldig achterland: de havens
van Rotterdam, Zeeland, Moerdijk,
Antwerpen. Grote industrieën als
Shell, DOW, van de meest uiteenlo
pende soort. En langs die west- oost
as heb je bedrijven als ASML, weer
heel wat anders. Alles heeft onder
houd nodig. Industriële activiteit bete
kent ook transport. Ook dat heeft on
derhoud nodig. Of dat nu over de
weg, over water, over het spoor of
door de lucht is.
Zuidwest- Nederland moet een
wereldspeler worden op het ge
bied van maintenance. Waarom?
World Class Maintenance verbindt
de kapitaalsintensieve industrieën-
luchtvaart, maritiem, infra, proces en
energie- in het veld van maintenance,
(Repair Overhaul MRO). We
moeten wel naar een hoger niveau,
Gen topniveau. De toenemende globa
lisering dwingt de Nederlandse indus
trieën om het onderhoud naar een
topniveau te brengen. Alleen dan kan
Nederland duurzame werkgelegen
heid en bedrijvigheid bewerkstelligen
en behouden. Zuidwest- Nederland
is in Pieken in de Delta aangewezen
als regio, waar dat allemaal moet ge
beuren. Daar kan het ook het beste
gebeuren omdat alle ingrediënten
daar aanwezig zijn. We hebben hier
een goede uitgangspositie.
Hoe word je als regio een
wereldspeler?
Het zou goed zijn als bedrijven over
de hele wereld deze regio als voor
beeld nemen voor het onderhoud
van hun machinepark en installaties.
We hebben hier heel veel buitenland
se bedrijven, die overal in de wereld
vestigingen hebben. Hoe word je dan
top in maintenance? Ten eerste door
de samenwerking te zoeken. Aan de
ene kant hebben de sectoren onder
wijs, overheid en ondernemers (Tri
ple O) elkaar gevonden in dit project.
'World Class Maintenance' wordt ge
steund door de overheid, vooral figu
ren als Peter van der Velden (burge
meester van Breda) heeft daar ontzet
tend veel goed werk voor gedaan.
Wil je het beste jongetje van de klas
worden, dan zul je heel veel moeten
leren. Dat wil dus zeggen dat het on
derwijs perfect moet aansluiten bij dat
wat de bedrijven willen. En zeker zo
belangrijk is dat bedrijven met elkaar
samenwerken.
Hoe belangrijk is samenwerking
tussen bedrijven?
Het allerbelangrijkste in het hele tra
ject is de cross- sectorale samenwer
king. Bedrijven kunnen ontzettend
veel van elkaar leren. Geen enkele on-
derhoudsklus is hetzelfde, iedere tech
niek, iedere aanpak is anders. Onder
houd van installaties bij DOW is heel
wat anders dan de machines van
ASML. En vliegtuigmotoren zien er
heel anders uit dan die van treinen en
schepen. Toch zijn er ook overeen
komsten waardoor deze bedrijven
veel aan elkaar hebben. Steeds meer
bedrijven beseffen gelukkig dat hun
collega die vliegtuigmotoren onder
houdt, weieens goede gedachten zou
den kunnen hebben voor het onder
houd van die ene machine bij Shell.
Of voor Van Melle. Door met elkaar
te kijken, te overleggen. Gelukkig
zijn in deze tijd de meeste bedrijven
innoyatief bezig. Kennis delen is heel
belangrijk. Wij hebben World Class
Maintenance ook gezamenlijk opge
zet. Bedrijven die elkaar kunnen en
willen helpen. Dat is onze kracht.
Goed opgeleid personeel is onont
beerlijk?
Uiteraard. Dat gaan we zelf ook oplei
den. Van vmbo tot wo, inclusief lecto
raten. Onder leiding van Emmy Bak
ker, directeur van het Maintenance
Education Consortium (MEC). Op
het bedrijfsleven geënte opleidingen
op het gebied van maintenance. De
ROC's West- Brabant, Zeeland, Wes-
terschelde, Tilburg, Zadkine, Leeu-
wenborgh en het Albeda College, de
Hogeschool Zeeland, Avans Hoge
school, de Hogeschool Utrecht,en
kenniscentrum Kenteq werken samen
in het MEC. Dat houdt zich primair
bezig met opleidingen in de vijf secto
ren van het maintenance vakgebied.
Zeer praktijkgericht, samen met be
drijven. Studenten lopen veelvuldig
stages. Kennisdeling en kennisontwik
keling is daarbij heel erg belangrijk.
Zoals ook onderzoek heel belangrijk
U heeft veel mensen nodig. Nu is
techniek niet bepaald de meest po
pulaire keuze voor jongelui
Dat is trouwens wel wat aan het ver
anderen. Je ziet eindelijk weer wat
meer interesse in techniek. Men gaat
nu eindelijk inzien dat daar toch wel
een grote toekomst ligt. Ons initiatief
voor een Maintenance Education
Consortium was destijds ook ingege
ven door het feit dat er een groeiend
tekort aan technici dreigde. Dat Main
tenance Education Consortium is ove
rigens een geweldig goed initiatief ge
weest. Daartoe hebben wij ook sa
menwerking gevonden met bijvoor
beeld vliegtuigindustrieën en scheeps
bouwbedrijven.
Het maintenance project be
gonen toen brak de crisis uit.
Dat stagneerde niet echt. We hebben
wel even gedacht: hoe nu verder.
Maar alle partijen waren toch van me
ning dat je juist in een crisistijd moet
investeren in dit soort projecten. Dat
gebeurt in de praktijk toch ook. Als
je geen geld hebt om nieuwe machi
nes te kopen, zul je ze zo goed moe
ten onderhouden dat ze nog wel even
mee kunnen.
Bijna tegelijkertijd met World
Class Maintenance meldde zich
ook het Logistiek Topinstituut Di-
nalog in Breda. Biedt dat jullie
voordelen?
We zijn letterlijk buren, sterker nog,
we hebben ruimte gehuurd in het
pand van Dinalog. Natuurlijk zijn wij
daar blij mee. Logistiek streeft dezelf
de wereldklasse na als wij, we willen
allebei tot de wereldtop behoren. En
we horen natuurlijk een beetje bij el
kaar. Overal waar bedrijvigheid is, is
maintenance en logistiek.
Wat is de doelstelling van het Dut
ch Institute World Class Mainte
nance?
Wij ontwikkelen Zuid- Nederland
tot een gebied waar hoogwaardige
Maintenance kennis en vaardigheden
op wereldschaal ontstaan, gedeeld en
toegepast worden. Dat wil concreet
zeggen dat we ervoor moeten zorgen
dat prestaties beter worden en er slim
mer geproduceerd moet worden.
Goedkopere productie ook, maar wel
veilig. Dat betekent winstgroei door
innovatief de levensduur van de goe
deren te verlengen, onderhoudskos
ten reduceren en duurzame winst
groei bewerkstelligen. Duurzame
werkgelegenheid moeten we zien te
ontwikkelen door meer opdrachten
voor de maintenancesector naar
Zuid- Nederland te halen. We moe
ten de ketenregisseur in maintenance
worden. Dat kan door standaarden te
maken voor de ketens in de sector en
het opzetten van regionale WCM be
drijvenparken. Dat zijn bedrijventer
reinen waar maintenance samen komt
in onderwijs- ondernemingen- over
heid. Belangrijk in dit geval is ook dat
we onze kennis, in de vorm bijvoor
beeld van kwalitatief hoge opleidin
gen, producten en diensten, naar het
buitenland exporteren. Zodat ze over
al ter wereld zeggen: 'daar in Zuid-
Nederland, daar hebben ze nog eens
verstand van maintenance'.
Aad Veenman: 'Bedrijven die elkaar willen en kunnen helpen, dat is onze kracht.