Maintenance moet wereldtop zijn interview 19 \%7'T orld Class Maintenance in yftr Zuidwest- Nederland moet 'wereldtop' worden. "Di recteuren van grote bedrijven die hier gevestigd zijn en die hier hun machinepark laten onderhou den, moeten aan hun collega's overal zeggen: zoals ze dat hier in Nederland doen, dat is uniek. Daar kunnen wij nog wat van le ren." Een interview met Aad Veenman, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Dut ch InstituteWorld Class Mainte nance in Breda. door Ron Gregoor ARNHEM - Niet voor niets kozen ze twee jaar geleden Aad Veenman als 'ambassadeur en trekker van het project World Class Maintenance' in Zuidwest Nederland. Veenman, een zwaargewicht met veel kennis van de onderhoudssector. Van 2002 tot 2008 president- directeur van de Neder landse Spoorwegen. Nu is hij onder meer president- commissaris van Ten- net, de enige internationale exporteur van stroom. Hij heet nu geen ambassa deur of projecttrekker meer, maar is voorzitter van de Raad van Toezicht van het Dutch Institute World Class Maintenance. Kunt u maintenance in één woord samenvatten? Je zou het heel simpel onderhoud kunnen noemen. Onderhouden en in stand houden. Ik bedoel daarmee al het dagelijks onderhoud. Met de be doeling de installaties door dat goede onderhoud langer en beter te laten functioneren. In stand houden van in stallaties gaat dan weer net iets verder. Dat vergt nieuwe investeringen. Waarom is maintenance zo be langrijk voor Zuidwest Neder land? Zuidwest Nederland ligt op de as van twee zeer belangrijke verbindingswe gen. De noord-zuid as, van de Rand stad naar Antwerpen en de west- oost as van Zeeland naar Duitsland. Daar gebeurt ontzettend veel. Zuid- Neder land heeft veel kapitaalsintensieve in dustrieën. Procesindustrie vooral langs de noord- zuid as, maakindus trie langs de west- oost as. Breda is daarvan zo'n beetje het snijpunt. Met een geweldig achterland: de havens van Rotterdam, Zeeland, Moerdijk, Antwerpen. Grote industrieën als Shell, DOW, van de meest uiteenlo pende soort. En langs die west- oost as heb je bedrijven als ASML, weer heel wat anders. Alles heeft onder houd nodig. Industriële activiteit bete kent ook transport. Ook dat heeft on derhoud nodig. Of dat nu over de weg, over water, over het spoor of door de lucht is. Zuidwest- Nederland moet een wereldspeler worden op het ge bied van maintenance. Waarom? World Class Maintenance verbindt de kapitaalsintensieve industrieën- luchtvaart, maritiem, infra, proces en energie- in het veld van maintenance, (Repair Overhaul MRO). We moeten wel naar een hoger niveau, Gen topniveau. De toenemende globa lisering dwingt de Nederlandse indus trieën om het onderhoud naar een topniveau te brengen. Alleen dan kan Nederland duurzame werkgelegen heid en bedrijvigheid bewerkstelligen en behouden. Zuidwest- Nederland is in Pieken in de Delta aangewezen als regio, waar dat allemaal moet ge beuren. Daar kan het ook het beste gebeuren omdat alle ingrediënten daar aanwezig zijn. We hebben hier een goede uitgangspositie. Hoe word je als regio een wereldspeler? Het zou goed zijn als bedrijven over de hele wereld deze regio als voor beeld nemen voor het onderhoud van hun machinepark en installaties. We hebben hier heel veel buitenland se bedrijven, die overal in de wereld vestigingen hebben. Hoe word je dan top in maintenance? Ten eerste door de samenwerking te zoeken. Aan de ene kant hebben de sectoren onder wijs, overheid en ondernemers (Tri ple O) elkaar gevonden in dit project. 'World Class Maintenance' wordt ge steund door de overheid, vooral figu ren als Peter van der Velden (burge meester van Breda) heeft daar ontzet tend veel goed werk voor gedaan. Wil je het beste jongetje van de klas worden, dan zul je heel veel moeten leren. Dat wil dus zeggen dat het on derwijs perfect moet aansluiten bij dat wat de bedrijven willen. En zeker zo belangrijk is dat bedrijven met elkaar samenwerken. Hoe belangrijk is samenwerking tussen bedrijven? Het allerbelangrijkste in het hele tra ject is de cross- sectorale samenwer king. Bedrijven kunnen ontzettend veel van elkaar leren. Geen enkele on- derhoudsklus is hetzelfde, iedere tech niek, iedere aanpak is anders. Onder houd van installaties bij DOW is heel wat anders dan de machines van ASML. En vliegtuigmotoren zien er heel anders uit dan die van treinen en schepen. Toch zijn er ook overeen komsten waardoor deze bedrijven veel aan elkaar hebben. Steeds meer bedrijven beseffen gelukkig dat hun collega die vliegtuigmotoren onder houdt, weieens goede gedachten zou den kunnen hebben voor het onder houd van die ene machine bij Shell. Of voor Van Melle. Door met elkaar te kijken, te overleggen. Gelukkig zijn in deze tijd de meeste bedrijven innoyatief bezig. Kennis delen is heel belangrijk. Wij hebben World Class Maintenance ook gezamenlijk opge zet. Bedrijven die elkaar kunnen en willen helpen. Dat is onze kracht. Goed opgeleid personeel is onont beerlijk? Uiteraard. Dat gaan we zelf ook oplei den. Van vmbo tot wo, inclusief lecto raten. Onder leiding van Emmy Bak ker, directeur van het Maintenance Education Consortium (MEC). Op het bedrijfsleven geënte opleidingen op het gebied van maintenance. De ROC's West- Brabant, Zeeland, Wes- terschelde, Tilburg, Zadkine, Leeu- wenborgh en het Albeda College, de Hogeschool Zeeland, Avans Hoge school, de Hogeschool Utrecht,en kenniscentrum Kenteq werken samen in het MEC. Dat houdt zich primair bezig met opleidingen in de vijf secto ren van het maintenance vakgebied. Zeer praktijkgericht, samen met be drijven. Studenten lopen veelvuldig stages. Kennisdeling en kennisontwik keling is daarbij heel erg belangrijk. Zoals ook onderzoek heel belangrijk U heeft veel mensen nodig. Nu is techniek niet bepaald de meest po pulaire keuze voor jongelui Dat is trouwens wel wat aan het ver anderen. Je ziet eindelijk weer wat meer interesse in techniek. Men gaat nu eindelijk inzien dat daar toch wel een grote toekomst ligt. Ons initiatief voor een Maintenance Education Consortium was destijds ook ingege ven door het feit dat er een groeiend tekort aan technici dreigde. Dat Main tenance Education Consortium is ove rigens een geweldig goed initiatief ge weest. Daartoe hebben wij ook sa menwerking gevonden met bijvoor beeld vliegtuigindustrieën en scheeps bouwbedrijven. Het maintenance project be gonen toen brak de crisis uit. Dat stagneerde niet echt. We hebben wel even gedacht: hoe nu verder. Maar alle partijen waren toch van me ning dat je juist in een crisistijd moet investeren in dit soort projecten. Dat gebeurt in de praktijk toch ook. Als je geen geld hebt om nieuwe machi nes te kopen, zul je ze zo goed moe ten onderhouden dat ze nog wel even mee kunnen. Bijna tegelijkertijd met World Class Maintenance meldde zich ook het Logistiek Topinstituut Di- nalog in Breda. Biedt dat jullie voordelen? We zijn letterlijk buren, sterker nog, we hebben ruimte gehuurd in het pand van Dinalog. Natuurlijk zijn wij daar blij mee. Logistiek streeft dezelf de wereldklasse na als wij, we willen allebei tot de wereldtop behoren. En we horen natuurlijk een beetje bij el kaar. Overal waar bedrijvigheid is, is maintenance en logistiek. Wat is de doelstelling van het Dut ch Institute World Class Mainte nance? Wij ontwikkelen Zuid- Nederland tot een gebied waar hoogwaardige Maintenance kennis en vaardigheden op wereldschaal ontstaan, gedeeld en toegepast worden. Dat wil concreet zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat prestaties beter worden en er slim mer geproduceerd moet worden. Goedkopere productie ook, maar wel veilig. Dat betekent winstgroei door innovatief de levensduur van de goe deren te verlengen, onderhoudskos ten reduceren en duurzame winst groei bewerkstelligen. Duurzame werkgelegenheid moeten we zien te ontwikkelen door meer opdrachten voor de maintenancesector naar Zuid- Nederland te halen. We moe ten de ketenregisseur in maintenance worden. Dat kan door standaarden te maken voor de ketens in de sector en het opzetten van regionale WCM be drijvenparken. Dat zijn bedrijventer reinen waar maintenance samen komt in onderwijs- ondernemingen- over heid. Belangrijk in dit geval is ook dat we onze kennis, in de vorm bijvoor beeld van kwalitatief hoge opleidin gen, producten en diensten, naar het buitenland exporteren. Zodat ze over al ter wereld zeggen: 'daar in Zuid- Nederland, daar hebben ze nog eens verstand van maintenance'. Aad Veenman: 'Bedrijven die elkaar willen en kunnen helpen, dat is onze kracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 137