Dynamisch, innovatief, duurzaam Innovatieve krachten bundelen voor de regio intro 14 Wil Nederland met haar (maak)industrie excelleren en zich ontwikkelen als kennisland dan zal een aantal randvoorwaar den anders moeten worden inge vuld. Maintenance op topniveau kan daarbij gezien worden als schakelaar om onze industrie te kunnen laten concurreren met de bestaande en nieuwe opkomende economieën zoals Brazilië, Rus land, India en China." Dat stelt ir. Lex Besselink, directeur van het Dutch Institute World Class Maintenance. Wat maakt World Class Mainte nance (WCM) zo succesvol? "WCM is een netwerk dat crosssecto- raal - Procesindustrie, Luchtvaart, Energiesector, High Tech Materi als, Sendee Logistiek, Mantiem en In frastructuur - vanaf 2007 in Zuidwest Nederland is opgezet en waarin, van uit de open innovatie gedachte, ken nis wordt ontwikkeld, gedeeld en toe gepast. Vooral de crosssectorale aan pak, waar zowel nieuwe als bestaande kennis en en*aringen tussen sectoren worden uitgewisseld, is van onschatba re waarde! In dit dynamisch, innova tief en duurzaam netwerk van meer dan 300 ondernemingen en onder wijs- en onderzoekinstellingen is spra ke van een intensieve samenwerking tussen de 4 O's, zijnde de crossindus triële ondernemers (in de keten van as- set?owners, contractors en asset-provi- ders), onderwijs, onderzoek en over heid om met elkaar te werken aan de versterking en toekomst van onze in dustrie. In dit netwerk heeft iedere 'O' een eigen belangrijke rol te ver vullen om de andere te laten excelle ren. Het Dutch Institute World Class Maintenance vervult hierbij een initië rende, coördinerende, regisserende en ondersteunende rol." Hoe werkt het WCM? netwerk? "De crossindustriële ondernemers werken zowel in de keten als crosssec- toraal met elkaar samen en vormen clusters met een diversiteit aan deelne mende bedrijven, kennis? en onder wijsinstellingen waarbij ook de over heid betrokken is. Binnen deze clus tervorming staat het verhogen van het innovatief vermogen en de con currentiekracht centraal. De gehele keten moet op topniveau acteren om te kunnen excelleren. Belangrijke randvoorwaarden daarbij zijn kennis ontwikkeling op topniveau en vol doende menskracht op topniveau. Door het inrichten van WCM?Value Parken, zoals Aviolanda Woensdrecht rond de (militaire) luchtvaart, MVP Terneuzen rond de procesindustrie, Aerospace Maintenance rond heli kopters in Rijen/Tilburg en het Avia tion Competence Center rond civiele luchtvaart op Maastricht/Aachen Air- port, worden deze randvoorwaarden ingevuld. WCM-Value Parken wor den gekenmerkt door continue sa menwerking tussen ondernemingen, onderwijs en onderzoekinstellingen. Gezamenlijk wordt gewerkt aan vraagstukken c.q. problemen waar de industrie mee worstelt, deze samen werking geeft inspiratie en creëert en zorgt voor continue innovatie. De on dernemers worden intensief betrok ken bij zowel de kennisontwikkeling, als bij het onderwijs (Excellente Trai ning Centers) én bij het enthousiasme ren van jonge talenten voor een uitda gende loopbaan in de industrie. De samenwerking met onderzoekin stellingen, waarbij zowel fundamen teel als toegepast onderzoek aan de or de is, is een must. Universiteiten (Ver- enigde Leerstoel WCM), hogescho len (Verenigd Maintenance Lecto raat) en industrie werken in de onder- zoeksketen met elkaar samen, waarbij het niet alleen gaat over het ontwikke len van nieuwe kennis, maar ook over het delen van de al bestaande kennis crosssectoraal, het toepassen én implementeren in zowel het be drijfsleven als het verankeren in het onderwijs. De kennis moet gaan stro men en verankerd worden. Dit maakt dat het WCM?netwerk duurzaam, dy namisch en innovatiefis! De stichting Dutch Institute World Class Maintenance (Dl-WCM) werd in september 2010 opgericht als op volger van het Program Office World Class Maintenance dat in 2008 werd opgezet om alle initiatieven op het ge bied van maintenance te bundelen en is gehuisvest in hetzelfde kantoor als het Dutch Institute for Advanced Lo gistics (Dinalog) in Breda onder het motto: "Zonder maintenance geen lo gistiek en zonder logistiek geen main tenance." De aanstaande bewoners van het Maintenance Value Park (MVP) in Terneuzen doen allemaal mee in het Kennis- en In novatiecentrum (KIC) dat aan het park is verbonden. Samen ontwikkelen ze nieuwe technolo gieën of organisatievormen die bijdragen aan het verbeteren van duurzaamheid, verminderen van de kosten, het tegengaan van per soneelstekorten en het vergroten van veilige werkomstandigheden. Ook externe bedrijven haken aan bij het KIC. De contractorfinna's die nu nog op het Dow-terrein zitten, verhuizen me dio 2013 naar het nieuwe park. De centrale onderhoudsdienst van Dow (circa driehonderd medewerkers) gaat ook 'buiten het hek'. De spil van Maintenance Value Park is het Ken nis- en Innovatiecentrum (KIC) dat op praktische wijze de thema's waar de onderhoudssector mee worstelt, wil aanpakken. 'Het is efficiënter om hier samen te werken aan oplossingen dan om tien keer hetzelfde te doen in de regio', zegt Padraig Naughton van KIC. Naughton werkt samen met Oscar Smulders van adviesbureau Minase aan het opzetten van het KIC. Beide benadrukken dat het een centrum is van en voor de bedrijven yan;i het komst was zeker een goed begin. Het viel me wel op dat niet alle mensen weten wat er allemaal mogelijk is. Dat geldt voor ieder thema. Daar lig gen dus mogelijkheden om kennis te delen. De beschikbaarheid van perso neel kwam ook bij ieder onderwerp aan de orde.' Samenwerken stond ook flink in de belangstelling, zegt Naughton. 'Hoe je dat zo aanpakt, dat iedereen er goed uitkomt. De bij eenkomst heeft mensen aan het den ken gezet.' Contractfirma's verlaten het terrein van Dow en gaan naar het MVP. MVP. Smulders: 'We kijken naar al les wat er in onderhoudsland leeft. We focussen 'op drie thema's: techno logie, werkprocessen en samenwer ken.' DI-WCM werkt mee in het KIC en verzorgt de communicatie en een deel van het projectmanagement. Het kennisnetwerk van DI-WCM en het Maintenance Education Center kunnen ook belangrijke rollen spelen in het KIC, met een link naar andere industriebranches', vindt Naughton. Aanpak Het KIC zoekt samen met de bedrij ven en onderwijsinstellingen binnen de thema's naar onderwerpen om mee aan de slag te gaan. De eerste punten die de bedrijven willen oppak ken, zijn samenwerken in de klant-le verancierrelatie, condition based maintenance, werken op hoogte, in dustrieel reinigen, digitalisering en be schikbaarheid van personeel. Naughton: 'De bedrijven bepalen de prioriteiten. Wij faciliteren en begelei den. Bijvoorbeeld bij het maken van een planning en het bepalen van ^de beslissingsmomenten.' De zes onder werpen werden in een eerste bijeen komst op 22 februari verder uitge werkt. Circa negentig deelnemers brainstormden over de onderwerpen, telkens in sessies van een kwartier. 'Daarna koos men een tafel om die per te discussiëren over het onder werp en de mogelijkheden van samen werken af te tasten.' Naughton en Smulders zullen de komende periode de uitkomsten verzamelen en analyse ren. 'Het is nog te vroeg om nu al conclusies te trekken, maar de bijeen Projecten Er staat een tweede workshop ge pland voor april waarin KIC wil voortborduren op de resultaten van de bijeenkomst in februari. Naughton: 'Niet iedereen kon de eer ste keer aanwezig zijn. In april hopen we met nieuwe mensen weer nieuwe ideeën op te doen.' De onderwerpen worden daarna in projectvorm opgepakt. 'We zoeken de juiste partners erbij, verzamelen ideeën en maken een stappenplan. De uitkomst kan een nieuwe technologie zijn, of een nieuw werkproces, maar ook een nieuwe samenwerkings vorm.' De projecten zullen uiteenlo pen van hele praktische kortetermijn- oplossingen tot langdurige onderzoek sopdrachten samen met kenniscentra. 'We beginnen nu met het verdiepen in de thema's en dat is een heel pro- Lex Besselink: Een aantal dingen anders doen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 132