Dynamisch, innovatief, duurzaam
Innovatieve krachten bundelen voor de regio
intro
14
Wil Nederland met haar
(maak)industrie excelleren en
zich ontwikkelen als kennisland
dan zal een aantal randvoorwaar
den anders moeten worden inge
vuld. Maintenance op topniveau
kan daarbij gezien worden als
schakelaar om onze industrie te
kunnen laten concurreren met de
bestaande en nieuwe opkomende
economieën zoals Brazilië, Rus
land, India en China." Dat stelt
ir. Lex Besselink, directeur van
het Dutch Institute World Class
Maintenance.
Wat maakt World Class Mainte
nance (WCM) zo succesvol?
"WCM is een netwerk dat crosssecto-
raal - Procesindustrie, Luchtvaart,
Energiesector, High Tech Materi
als, Sendee Logistiek, Mantiem en In
frastructuur - vanaf 2007 in Zuidwest
Nederland is opgezet en waarin, van
uit de open innovatie gedachte, ken
nis wordt ontwikkeld, gedeeld en toe
gepast. Vooral de crosssectorale aan
pak, waar zowel nieuwe als bestaande
kennis en en*aringen tussen sectoren
worden uitgewisseld, is van onschatba
re waarde! In dit dynamisch, innova
tief en duurzaam netwerk van meer
dan 300 ondernemingen en onder
wijs- en onderzoekinstellingen is spra
ke van een intensieve samenwerking
tussen de 4 O's, zijnde de crossindus
triële ondernemers (in de keten van as-
set?owners, contractors en asset-provi-
ders), onderwijs, onderzoek en over
heid om met elkaar te werken aan de
versterking en toekomst van onze in
dustrie. In dit netwerk heeft iedere
'O' een eigen belangrijke rol te ver
vullen om de andere te laten excelle
ren. Het Dutch Institute World Class
Maintenance vervult hierbij een initië
rende, coördinerende, regisserende
en ondersteunende rol."
Hoe werkt het WCM? netwerk?
"De crossindustriële ondernemers
werken zowel in de keten als crosssec-
toraal met elkaar samen en vormen
clusters met een diversiteit aan deelne
mende bedrijven, kennis? en onder
wijsinstellingen waarbij ook de over
heid betrokken is. Binnen deze clus
tervorming staat het verhogen van
het innovatief vermogen en de con
currentiekracht centraal. De gehele
keten moet op topniveau acteren om
te kunnen excelleren. Belangrijke
randvoorwaarden daarbij zijn kennis
ontwikkeling op topniveau en vol
doende menskracht op topniveau.
Door het inrichten van WCM?Value
Parken, zoals Aviolanda Woensdrecht
rond de (militaire) luchtvaart, MVP
Terneuzen rond de procesindustrie,
Aerospace Maintenance rond heli
kopters in Rijen/Tilburg en het Avia
tion Competence Center rond civiele
luchtvaart op Maastricht/Aachen Air-
port, worden deze randvoorwaarden
ingevuld. WCM-Value Parken wor
den gekenmerkt door continue sa
menwerking tussen ondernemingen,
onderwijs en onderzoekinstellingen.
Gezamenlijk wordt gewerkt aan
vraagstukken c.q. problemen waar de
industrie mee worstelt, deze samen
werking geeft inspiratie en creëert en
zorgt voor continue innovatie. De on
dernemers worden intensief betrok
ken bij zowel de kennisontwikkeling,
als bij het onderwijs (Excellente Trai
ning Centers) én bij het enthousiasme
ren van jonge talenten voor een uitda
gende loopbaan in de industrie.
De samenwerking met onderzoekin
stellingen, waarbij zowel fundamen
teel als toegepast onderzoek aan de or
de is, is een must. Universiteiten (Ver-
enigde Leerstoel WCM), hogescho
len (Verenigd Maintenance Lecto
raat) en industrie werken in de onder-
zoeksketen met elkaar samen, waarbij
het niet alleen gaat over het ontwikke
len van nieuwe kennis, maar ook
over het delen van de al bestaande
kennis crosssectoraal, het toepassen
én implementeren in zowel het be
drijfsleven als het verankeren in het
onderwijs. De kennis moet gaan stro
men en verankerd worden. Dit maakt
dat het WCM?netwerk duurzaam, dy
namisch en innovatiefis!
De stichting Dutch Institute World
Class Maintenance (Dl-WCM) werd
in september 2010 opgericht als op
volger van het Program Office World
Class Maintenance dat in 2008 werd
opgezet om alle initiatieven op het ge
bied van maintenance te bundelen en
is gehuisvest in hetzelfde kantoor als
het Dutch Institute for Advanced Lo
gistics (Dinalog) in Breda onder het
motto: "Zonder maintenance geen lo
gistiek en zonder logistiek geen main
tenance."
De aanstaande bewoners van
het Maintenance Value
Park (MVP) in Terneuzen doen
allemaal mee in het Kennis- en In
novatiecentrum (KIC) dat aan
het park is verbonden. Samen
ontwikkelen ze nieuwe technolo
gieën of organisatievormen die
bijdragen aan het verbeteren van
duurzaamheid, verminderen van
de kosten, het tegengaan van per
soneelstekorten en het vergroten
van veilige werkomstandigheden.
Ook externe bedrijven haken aan
bij het KIC.
De contractorfinna's die nu nog op
het Dow-terrein zitten, verhuizen me
dio 2013 naar het nieuwe park. De
centrale onderhoudsdienst van Dow
(circa driehonderd medewerkers) gaat
ook 'buiten het hek'. De spil van
Maintenance Value Park is het Ken
nis- en Innovatiecentrum (KIC) dat
op praktische wijze de thema's waar
de onderhoudssector mee worstelt,
wil aanpakken.
'Het is efficiënter om hier samen te
werken aan oplossingen dan om tien
keer hetzelfde te doen in de regio',
zegt Padraig Naughton van KIC.
Naughton werkt samen met Oscar
Smulders van adviesbureau Minase
aan het opzetten van het KIC. Beide
benadrukken dat het een centrum is
van en voor de bedrijven yan;i het
komst was zeker een goed begin. Het
viel me wel op dat niet alle mensen
weten wat er allemaal mogelijk is.
Dat geldt voor ieder thema. Daar lig
gen dus mogelijkheden om kennis te
delen. De beschikbaarheid van perso
neel kwam ook bij ieder onderwerp
aan de orde.' Samenwerken stond
ook flink in de belangstelling, zegt
Naughton. 'Hoe je dat zo aanpakt,
dat iedereen er goed uitkomt. De bij
eenkomst heeft mensen aan het den
ken gezet.'
Contractfirma's verlaten het terrein van Dow en gaan naar het MVP.
MVP. Smulders: 'We kijken naar al
les wat er in onderhoudsland leeft.
We focussen 'op drie thema's: techno
logie, werkprocessen en samenwer
ken.' DI-WCM werkt mee in het
KIC en verzorgt de communicatie en
een deel van het projectmanagement.
Het kennisnetwerk van DI-WCM en
het Maintenance Education Center
kunnen ook belangrijke rollen spelen
in het KIC, met een link naar andere
industriebranches', vindt Naughton.
Aanpak
Het KIC zoekt samen met de bedrij
ven en onderwijsinstellingen binnen
de thema's naar onderwerpen om
mee aan de slag te gaan. De eerste
punten die de bedrijven willen oppak
ken, zijn samenwerken in de klant-le
verancierrelatie, condition based
maintenance, werken op hoogte, in
dustrieel reinigen, digitalisering en be
schikbaarheid van personeel.
Naughton: 'De bedrijven bepalen de
prioriteiten. Wij faciliteren en begelei
den. Bijvoorbeeld bij het maken van
een planning en het bepalen van ^de
beslissingsmomenten.' De zes onder
werpen werden in een eerste bijeen
komst op 22 februari verder uitge
werkt. Circa negentig deelnemers
brainstormden over de onderwerpen,
telkens in sessies van een kwartier.
'Daarna koos men een tafel om die
per te discussiëren over het onder
werp en de mogelijkheden van samen
werken af te tasten.' Naughton en
Smulders zullen de komende periode
de uitkomsten verzamelen en analyse
ren. 'Het is nog te vroeg om nu al
conclusies te trekken, maar de bijeen
Projecten
Er staat een tweede workshop ge
pland voor april waarin KIC wil
voortborduren op de resultaten van
de bijeenkomst in februari.
Naughton: 'Niet iedereen kon de eer
ste keer aanwezig zijn. In april hopen
we met nieuwe mensen weer nieuwe
ideeën op te doen.'
De onderwerpen worden daarna in
projectvorm opgepakt. 'We zoeken
de juiste partners erbij, verzamelen
ideeën en maken een stappenplan. De
uitkomst kan een nieuwe technologie
zijn, of een nieuw werkproces, maar
ook een nieuwe samenwerkings
vorm.' De projecten zullen uiteenlo
pen van hele praktische kortetermijn-
oplossingen tot langdurige onderzoek
sopdrachten samen met kenniscentra.
'We beginnen nu met het verdiepen
in de thema's en dat is een heel pro-
Lex Besselink: Een aantal dingen anders doen.