Kansen voor logistiek in Zeeland Frisse ideeën voor ondernemers «logistiek 12 De logistieke sector dreigt in Zeeland onevenredig zwaar getroffen te worden door een te krappe arbeidsmarkt. Door de komst van het gloed nieuw Logistiek Opleidingcen trum Zeeland (LOC) aan de Noorwegenweg in Terneuzen wordt deze branche in onze pro vincie nieuw leven ingeblazen. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Tot dusverre wor den logistieke opleidingen her en dei- verspreid (met name) in de Zeeuwse havengebieden gegeven. Met het nieuwe centrum wordt er op kwalita tieve wijze structuur aangebracht in het woud van theorie en praktijk in de logistiek in Zeeland. De bouw is inmiddels in volle gang nadat donderdag 17 maart de eerste paal in de grond is geslagen. Ze wordt in de maand juli voltooid en vervol gens zal het LOC in september opera tioneel zijn. Het complex zal in totaal 12.000 vierkante meter omvatten, waaronder 5.000 m2 loodsruimte en 7.000 m2 buitenterrein. ,,De sector transport en logistiek heeft te kampen met een wat minder imago. Dat pro beren we te verbeteren door goed op te leiden. Het is belangrijk dat de be roepen in deze sector aantrekkelijk worden gemaakt zodat meer mensen kiezen voor de logistiek. Het Logis tiek Opleidingcentrum Zeeland kan middels haar uitgebreide voorzienin gen daar een belangrijke bijdrage aan leveren", aldus commercieel manager Marc Cardon van het LOC. De realisatie van het Logistiek Oplei dingscentrum is mede mogelijk ge maakt door subsidie van Pieken in de Delta. Het ROC Zeeland bouwt het LOC- en De Ruyter Training Sc Con sultancy (DRTC) is verantwoordelijk voor de exploitatie. Vanuit Maritiem Instituut de Ruyter is er de mogelijk heid logistieke opleidingen via het LOC te volgen. Er worden gesprek ken gevoerd met een aantal opleiders om de krachten te bundelen. Totaalpakket Door de handen ineen te slaan wordt ingespeeld op de vraag naar een totaal pakket in opleidingen. Het aanbod Mare Cardon (links) en Huib Gerretsen: 'Theorie en praktijk onder één dak'. van cursussen en trainingen wordt uit gebreid en naar een hoger plan getild. De beoogde partners zijn complemen tair aan elkaar. Jonkman voorziet in een breed scala aan opleidingen op transport- en veiligheidsgebied, ter wijl DRTC over veel kennis beschikt met betrekking tot scheepvaartgerela- teerde opleidingen. „Met de komst van het logistieke centrum worden theorie en praktijk geïntegreerd op de zelfde locatie. Dat komt kwaliteit en efficiency sterk ten goede. Oorspron kelijke initiatiefnemers van het LOC zijn Zeeland Seaports en Maritiem In stituut de Ruyter die een logistiek centrum wilden realiseren met het oog op de achterban in de havenge bieden. Mede door de economische crisis is er de nodige vertraging opge treden, maar uitstel betekent gelukkig geen afstel", aldus directeur Huib Ger retsen van DRTC. De lastige arbeidsmarktsituatie in de logistiek kan de groei van de Zeeuw se economie blokkeren. Er stromen relatief veel mensen uit, terwijl het aanbod van voldoende gekwalificeerd personeel achter blijft. Bovendien wordt in de Zeeuwse havens stevig geïnvesteerd waardoor de vraag naar logistieke medewerkers nog verder zal toenemen. Er zijn wel mensen te vinden, maar deze zijn doorgaans laag opgeleid. Ze moeten ondersteuning krijgen óm aan de juiste kwalificatie te voldoen zodat ze bij de havenbe drijven aan de slag kunnen gaan. In het nieuwe centrum zullen mensen worden opgeleid voor uiteenlopende functies in de logistieke sector. Zo worden diverse mensen de mogelijk heid geboden om voor een veilige baan in de haven te kiezen. Men wordt bijvoorbeeld opgeleid voor lo gistiek medewerker, cargadoor, hef truckchauffeur of kraanmachinist. Directe omgeving „De havenbedrijven hebben er baat bij dat goede opleidingen in de direc te omgeving worden aangeboden. Ge lukkig is ook de bereikbaarheid en parkeergelegenheid van het LOC pri ma. De bedrijven hebben allemaal last gehad van de recessie, maar nu zie je dat de economie weer flink aantrekt. Vandaar dat het zaak is dat logistieke medewerkers goed geschoold wor den. We maken daarbij gebruik van de kennis en competentie van onder wijs en bedrijfsleven. Zo huren we docenten in van Maritiem Instituut De Ruyter en het ROC. Vanwege de toenemende belangstelling van di verse partijen uit bedrijfsleven en on Foto: Marijke Folkertsma derwijs is de totstandkoming van het LOC, met praktijk en theorie onder één dak, in een stroomversnelling ge raakt. Vele (grote) bedrijven omar men het logistieke centrum. Wij staan open voor synergie met andere partijen. We zijn er trots op dat het uiteindelijk is gelukt om met alle be trokken partijen het logistiek cen trum tot stand te brengen. Zeeland is een mooie provincie om de handen ineen te slaan. Dit initiatief illustreert waar we toe in staat zijn door con structief samen te werken", verklaart Mare Cardon. Ingenieursbureau Koch heeft het LOC ontworpen en voert ook de regie voor het hele pro ject. Bij Maritiem Instituut De Ruyter te Vlissingen is er op zaterdag 16 april van 10.30 tot 15.00 uur een Logistie ke Dag. Internet ontpopt zich als een bodemloze put van frisse ideeën. Voor productontwikkelling, marketing en grafisch werk: tienduizenden internetters staan klaar. Dat fenomeen heet in goed Engels crowdsour- cing. Een soort verbastering van crowd en outsourcen. De term is be dacht voor journalist Jeff Howe. In Wired Magazine schetste hij in 2006 hoe internet kennis en kwaliteit bijeenbrengt. MIDDELBURG - Allerlei initiatie ven hebben de kop opgestoken. Batt- leofconcepts geeft studenten de kans oplossingen te bedenken voor het vraagstuk van een bedrijf of organisa tie. Achterliggend idee is dat studen ten zo op weg worden geholpen aan een baan. Wereldwijd is InnoCentive een marktplaats voor dit soort kwes ties.Boomerang Create laat zich bij re clamecampagnes helpen door internet ters. Ontwerpen-vopr-geld^ richt zich op het aanbesteden van grafisch werk. Bedrijven die huisstijlen, folders of ad vertenties willen laten ontwerpen, zet ten een wedstrijd op de site. Ontwer- pen-voor-geld gaat de grens over en komt dan internationale concurren ten tegen als 99Designs en Crowdspring. Vanuit Eindhoven doet Redesignme een duit in het zak je. 'Slimme ondernemers doen het niet alleen', zegt een plakkaat op het raam. „We maken gebruik van de in novatiekracht van externe creatieve communities", verklaart oprichter Maxim Schram. „Via internet kun je ideeën ontsluiten waar je als onderne mer zelf niet op komt." Onbeschei denheid is de directeur vreemd. Rede signme claimt 's werelds grootste 'crowdsourcing agency' te zijn voor marketing en design. „Geen concur rent opereert op zo'n breed terrein als wij. Wij doen alles. Ideeën voor nieu we producten, marketingconcepten, logo's, verpakkingen. Het liefst inno- vatie-achtige vraagstukken." Dat gaat met 'challenges'. De vraag van een be drijf verschijnt op de website en de community gaat aan de slag. „Je ziet interactie ontstaan." Dat gezelschap bestaat uit 8000 mensen (uit meer dan 20 landen, 40% Nederlands). Van hen is 40% professioneel actiefin ont werp en 30% in marketing. Resteren nog 20% studenten en 10% consu menten. Het laatste jaar is crowdsourcing in een stroomversnelling geraakt. Rede signme groeit volgend jaar van 5 Vi naar 15 banen. „Het is meer gaan le ven. Er is heel veel vraag naar en dat wordt alleen maar meer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 130