Kansen voor logistiek in Zeeland
Frisse ideeën voor ondernemers
«logistiek
12
De logistieke sector dreigt in
Zeeland onevenredig
zwaar getroffen te worden door
een te krappe arbeidsmarkt.
Door de komst van het gloed
nieuw Logistiek Opleidingcen
trum Zeeland (LOC) aan de
Noorwegenweg in Terneuzen
wordt deze branche in onze pro
vincie nieuw leven ingeblazen.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Tot dusverre wor
den logistieke opleidingen her en dei-
verspreid (met name) in de Zeeuwse
havengebieden gegeven. Met het
nieuwe centrum wordt er op kwalita
tieve wijze structuur aangebracht in
het woud van theorie en praktijk in
de logistiek in Zeeland.
De bouw is inmiddels in volle gang
nadat donderdag 17 maart de eerste
paal in de grond is geslagen. Ze wordt
in de maand juli voltooid en vervol
gens zal het LOC in september opera
tioneel zijn. Het complex zal in totaal
12.000 vierkante meter omvatten,
waaronder 5.000 m2 loodsruimte en
7.000 m2 buitenterrein. ,,De sector
transport en logistiek heeft te kampen
met een wat minder imago. Dat pro
beren we te verbeteren door goed op
te leiden. Het is belangrijk dat de be
roepen in deze sector aantrekkelijk
worden gemaakt zodat meer mensen
kiezen voor de logistiek. Het Logis
tiek Opleidingcentrum Zeeland kan
middels haar uitgebreide voorzienin
gen daar een belangrijke bijdrage aan
leveren", aldus commercieel manager
Marc Cardon van het LOC.
De realisatie van het Logistiek Oplei
dingscentrum is mede mogelijk ge
maakt door subsidie van Pieken in de
Delta. Het ROC Zeeland bouwt het
LOC- en De Ruyter Training Sc Con
sultancy (DRTC) is verantwoordelijk
voor de exploitatie. Vanuit Maritiem
Instituut de Ruyter is er de mogelijk
heid logistieke opleidingen via het
LOC te volgen. Er worden gesprek
ken gevoerd met een aantal opleiders
om de krachten te bundelen.
Totaalpakket
Door de handen ineen te slaan wordt
ingespeeld op de vraag naar een totaal
pakket in opleidingen. Het aanbod
Mare Cardon (links) en Huib Gerretsen: 'Theorie en praktijk onder één dak'.
van cursussen en trainingen wordt uit
gebreid en naar een hoger plan getild.
De beoogde partners zijn complemen
tair aan elkaar. Jonkman voorziet in
een breed scala aan opleidingen op
transport- en veiligheidsgebied, ter
wijl DRTC over veel kennis beschikt
met betrekking tot scheepvaartgerela-
teerde opleidingen. „Met de komst
van het logistieke centrum worden
theorie en praktijk geïntegreerd op de
zelfde locatie. Dat komt kwaliteit en
efficiency sterk ten goede. Oorspron
kelijke initiatiefnemers van het LOC
zijn Zeeland Seaports en Maritiem In
stituut de Ruyter die een logistiek
centrum wilden realiseren met het
oog op de achterban in de havenge
bieden. Mede door de economische
crisis is er de nodige vertraging opge
treden, maar uitstel betekent gelukkig
geen afstel", aldus directeur Huib Ger
retsen van DRTC.
De lastige arbeidsmarktsituatie in de
logistiek kan de groei van de Zeeuw
se economie blokkeren. Er stromen
relatief veel mensen uit, terwijl het
aanbod van voldoende gekwalificeerd
personeel achter blijft. Bovendien
wordt in de Zeeuwse havens stevig
geïnvesteerd waardoor de vraag naar
logistieke medewerkers nog verder
zal toenemen. Er zijn wel mensen te
vinden, maar deze zijn doorgaans laag
opgeleid. Ze moeten ondersteuning
krijgen óm aan de juiste kwalificatie
te voldoen zodat ze bij de havenbe
drijven aan de slag kunnen gaan. In
het nieuwe centrum zullen mensen
worden opgeleid voor uiteenlopende
functies in de logistieke sector. Zo
worden diverse mensen de mogelijk
heid geboden om voor een veilige
baan in de haven te kiezen. Men
wordt bijvoorbeeld opgeleid voor lo
gistiek medewerker, cargadoor, hef
truckchauffeur of kraanmachinist.
Directe omgeving
„De havenbedrijven hebben er baat
bij dat goede opleidingen in de direc
te omgeving worden aangeboden. Ge
lukkig is ook de bereikbaarheid en
parkeergelegenheid van het LOC pri
ma. De bedrijven hebben allemaal last
gehad van de recessie, maar nu zie je
dat de economie weer flink aantrekt.
Vandaar dat het zaak is dat logistieke
medewerkers goed geschoold wor
den. We maken daarbij gebruik van
de kennis en competentie van onder
wijs en bedrijfsleven. Zo huren we
docenten in van Maritiem Instituut
De Ruyter en het ROC. Vanwege
de toenemende belangstelling van di
verse partijen uit bedrijfsleven en on
Foto: Marijke Folkertsma
derwijs is de totstandkoming van het
LOC, met praktijk en theorie onder
één dak, in een stroomversnelling ge
raakt. Vele (grote) bedrijven omar
men het logistieke centrum. Wij
staan open voor synergie met andere
partijen. We zijn er trots op dat het
uiteindelijk is gelukt om met alle be
trokken partijen het logistiek cen
trum tot stand te brengen. Zeeland is
een mooie provincie om de handen
ineen te slaan. Dit initiatief illustreert
waar we toe in staat zijn door con
structief samen te werken", verklaart
Mare Cardon. Ingenieursbureau
Koch heeft het LOC ontworpen en
voert ook de regie voor het hele pro
ject.
Bij Maritiem Instituut De Ruyter te
Vlissingen is er op zaterdag 16 april
van 10.30 tot 15.00 uur een Logistie
ke Dag.
Internet ontpopt zich als een bodemloze put van frisse ideeën. Voor
productontwikkelling, marketing en grafisch werk: tienduizenden
internetters staan klaar. Dat fenomeen heet in goed Engels crowdsour-
cing. Een soort verbastering van crowd en outsourcen. De term is be
dacht voor journalist Jeff Howe. In Wired Magazine schetste hij in
2006 hoe internet kennis en kwaliteit bijeenbrengt.
MIDDELBURG - Allerlei initiatie
ven hebben de kop opgestoken. Batt-
leofconcepts geeft studenten de kans
oplossingen te bedenken voor het
vraagstuk van een bedrijf of organisa
tie. Achterliggend idee is dat studen
ten zo op weg worden geholpen aan
een baan. Wereldwijd is InnoCentive
een marktplaats voor dit soort kwes
ties.Boomerang Create laat zich bij re
clamecampagnes helpen door internet
ters. Ontwerpen-vopr-geld^ richt zich
op het aanbesteden van grafisch werk.
Bedrijven die huisstijlen, folders of ad
vertenties willen laten ontwerpen, zet
ten een wedstrijd op de site. Ontwer-
pen-voor-geld gaat de grens over en
komt dan internationale concurren
ten tegen als 99Designs en
Crowdspring. Vanuit Eindhoven
doet Redesignme een duit in het zak
je. 'Slimme ondernemers doen het
niet alleen', zegt een plakkaat op het
raam. „We maken gebruik van de in
novatiekracht van externe creatieve
communities", verklaart oprichter
Maxim Schram. „Via internet kun je
ideeën ontsluiten waar je als onderne
mer zelf niet op komt." Onbeschei
denheid is de directeur vreemd. Rede
signme claimt 's werelds grootste
'crowdsourcing agency' te zijn voor
marketing en design. „Geen concur
rent opereert op zo'n breed terrein als
wij. Wij doen alles. Ideeën voor nieu
we producten, marketingconcepten,
logo's, verpakkingen. Het liefst inno-
vatie-achtige vraagstukken." Dat gaat
met 'challenges'. De vraag van een be
drijf verschijnt op de website en de
community gaat aan de slag. „Je ziet
interactie ontstaan." Dat gezelschap
bestaat uit 8000 mensen (uit meer
dan 20 landen, 40% Nederlands). Van
hen is 40% professioneel actiefin ont
werp en 30% in marketing. Resteren
nog 20% studenten en 10% consu
menten.
Het laatste jaar is crowdsourcing in
een stroomversnelling geraakt. Rede
signme groeit volgend jaar van 5 Vi
naar 15 banen. „Het is meer gaan le
ven. Er is heel veel vraag naar en dat
wordt alleen maar meer.