Veel groene winst te halen
transport
05
Joost de Maat: 'Verbruik van diesel verder terugbrengen.'
De hoge dieselprijs drukt de
transportsector met de
neus op de feiten. De stijgende
vraag naar olie en de onrust in de
Arabische wereld blijft het rende
ment van transporteurs sterk beïn
vloeden. Er valt in de transport
sector een wereld te winnen aan
groene innovatie. Niet alleen
goed voor het milieu en het terug
dringen van de C02 uitstoot, in
het licht van de actuele brandstof
prijzen ook zeer welkom als kos
tenreductie.
door Annet van de Ree
KAPELLE - In Zeeland is transpor
teur 2W uit Kapelle één van de voor
lopers op dit gebied. Met enkele slim
me, relatief eenvoudige aanpassingen
op het gebied van brandstofbesparing,
krijgt het bedrijf het gelijk aan haar
kant. Groen denken is niet alleen een
kostenpost, het levert ook een aan
zienlijke kostenbesparing op.
Het relatief jonge transportbedrijf
2W, in 2009 ontstaan uit een fusie tus
sen de Zeeuwse transportbedrijven
Wondergem uit Kapelle en Van der
Wekken uit Zierikzee, is de vaste
transportpartner van groothandel SLI-
GRO. 2W rijdt met ca. 40 vrachtwa
gens zes dagen per week met kruide
nierswaren, vers- en diepvriesproduc
ten naar alle EMTE supermarkten on
der de lijn van Den Haag tot Am-
hem. Het vervoer van food heeft een
eigen dynamiek en vereist de HAC-
CP en TLM keurmerken. In het ver
lengde hiervan is 'ook de stap naar
Maatschappelijk Verantwoord Onder
nemen gezet. In samenspraak met SLI-
GRO wordt er op deze manier actief
gewerkt aan de aanpak van C02 re
ductie.
C02 foodpnnt
"Vanuit de MVO visie zijn wij gaan
zoeken naar effectieve mogelijkheden
om het verbruik van diesel verder te
rug te dringen. Ons materieel voldoet
al aan de 'pieknorm' en we hebben
schone Euro 5 motoren. Dit levert
een aanzienlijk voordeel op de 4,5
miljoen km per jaar die we rijden,
maar onze recente aanpak op het ver
bruik door de koelmotoren blijkt een
schot in de roos." vertelt Joost de
Maat, directeur 2W enthousiast. "We
koppelen nu 's avonds de beladen au
to's aan op krachtstroom, zodat de la
ding diepgevroren (-23) en gekoeld
blijft. Normaal gesproken parkeerden
we de geladen wagens op het terrein
Het groene wagenpark van 2W.
met een draaiende koelmotor tot het
moment van vertrek, zo rond 6 uur 's
ochtends. Een relatief eenvoudige aan
passing aan het doek door middel van
het installeren van een stekker naast
het laadperron, blijkt zeer effectief.
"De motor heeft ca. 12 tot 14 KW
stroom nodig om'de lading op tempe
ratuur te houden. In de oude situatie
kostte dit al gauw 30 liter diesel per
nacht. Door het aankoppelen op de
stroom besparen wij nu dus duizen
den liters diesel per jaar, door een be
scheiden investering besparen we nu
op de kosten en het milieu. De C02
uitstoot is minder, het is 's nachts stil
ler en de onderhoudsintervallen wor
den langer. Met de huidige hoge
brandstofprijzen worden wij hier ook
nog eens vrolijk van."
"Via het project 'sustainablelogistics'
wordt ons bedrijf gestimuleerd om
'Lean en Green' te opereren. 'Sustai
nablelogistics' is een project van Con-
nekt, een onafhankelijk netwerk van
ca. 125 bedrijven en overheden, dat
partijen activeert om te werken aan
duurzame verbetering van de mobili
teit in Nederland. Voor 2W betekent
dit dat er binnenkort een 0-meting
plaatsvindt. Deze wordt vastgelegd in
een zgn. C02 foodprint, van waaruit
dan doelen kunnen worden gesteld
o.a. om de C02-uitstoot met 20% te
rug te dringen.
Gestimuleerd door het succes wordt
er binnen 2W verder gezocht naar
groene oplossingen. Met de aanschaf
van een aantal 'dubbeldekkers' wordt
er een verdubbeling van de verlaadca-
paciteit bereikt. De Maat: "Maar deze
wagens kunnen alleen ingezet wor
den op goed bereikbare locaties. Ver
der onderzoeken we de mogelijkhe
den voor het rijden op aardgas. Pro
bleem'is dat er nog maar weinig tank-
punten zijn, waardoor de afstand per
rit te beperkt wordt. Datzelfde geldt
overigens voor het rijden op elektrici
teit. 'Met een actieradius van maxi
maal 400 km is dit in de cirkel van
een grote stad wel mogelijk. Voor de
afstanden die onze wagens afleggen
per dag, is dit niet haalbaar."
Nano technologie
Inmiddels experimenteert 2W in sa
menwerking met het innovatieve be
drijf Nano Technic Solutions uit
Goes met het effect van het aanbren
gen van een ultradunne vloeibare glas-
laag op de zijkant van een oplegger.
De flexibele en ademde coating is ul-
tradun (500x dunner dan een mense^
lijke haar). De behandelde oppervlak
ten worden veel minder vuil en zijn
zeer eenvoudig te reinigen. Toepas
sing op de voorruit is zowel winter
als zomer een uitkomst; vuil en insec
ten zijn heel makkelijk te verwijderen
en de ruit vriest minder snel aan. Toe
passing op het hele wagenpark van
2W kan vele liters water en reinigings
middel besparen. Voor het zomersei
zoen is gepland ook de bezorgwagens
voor de horeca van deze glascoating
te voorzien. De Maat zegt ook de
koelmotoren ermee te willen impreg
neren, want hoe minder vuil blijft
hangen, hoe hoger het rendement.
Over het toepassen van zonnepanelen
is De Maat nog terughoudend. "Het
geleverde vermogen is nog niet krach
tig genoeg, de continuïteit te onzeker
en de panelen te zwaar."
Voor Joost de Maat geldt de aanpak
binnen 2W als een bewustwording
van de onbenutte mogelijkheden op
het gebied van MVO. "Er heerst bij
traditionele transporteurs nog een ma
te van weerstand om het oude los te
laten en te investeren in innovatie.
Ondersteund door diverse initiatie
ven vanuit de transportsector o.a.
Transport en Logistiek Nederland,
maar ook op lokaal niveau door Syn-
tens, is er voldoende basis om ermee
aan de slag te gaan. Voor ons geldt
dat het mes aan tweekanten snijdt.
Het is goed voor het milieu en het be
spaart kosten. Nu de prijzen onder
druk staan leveren de groene innova
ties dus aanzienlijk voordeel op."