Veel groene winst te halen transport 05 Joost de Maat: 'Verbruik van diesel verder terugbrengen.' De hoge dieselprijs drukt de transportsector met de neus op de feiten. De stijgende vraag naar olie en de onrust in de Arabische wereld blijft het rende ment van transporteurs sterk beïn vloeden. Er valt in de transport sector een wereld te winnen aan groene innovatie. Niet alleen goed voor het milieu en het terug dringen van de C02 uitstoot, in het licht van de actuele brandstof prijzen ook zeer welkom als kos tenreductie. door Annet van de Ree KAPELLE - In Zeeland is transpor teur 2W uit Kapelle één van de voor lopers op dit gebied. Met enkele slim me, relatief eenvoudige aanpassingen op het gebied van brandstofbesparing, krijgt het bedrijf het gelijk aan haar kant. Groen denken is niet alleen een kostenpost, het levert ook een aan zienlijke kostenbesparing op. Het relatief jonge transportbedrijf 2W, in 2009 ontstaan uit een fusie tus sen de Zeeuwse transportbedrijven Wondergem uit Kapelle en Van der Wekken uit Zierikzee, is de vaste transportpartner van groothandel SLI- GRO. 2W rijdt met ca. 40 vrachtwa gens zes dagen per week met kruide nierswaren, vers- en diepvriesproduc ten naar alle EMTE supermarkten on der de lijn van Den Haag tot Am- hem. Het vervoer van food heeft een eigen dynamiek en vereist de HAC- CP en TLM keurmerken. In het ver lengde hiervan is 'ook de stap naar Maatschappelijk Verantwoord Onder nemen gezet. In samenspraak met SLI- GRO wordt er op deze manier actief gewerkt aan de aanpak van C02 re ductie. C02 foodpnnt "Vanuit de MVO visie zijn wij gaan zoeken naar effectieve mogelijkheden om het verbruik van diesel verder te rug te dringen. Ons materieel voldoet al aan de 'pieknorm' en we hebben schone Euro 5 motoren. Dit levert een aanzienlijk voordeel op de 4,5 miljoen km per jaar die we rijden, maar onze recente aanpak op het ver bruik door de koelmotoren blijkt een schot in de roos." vertelt Joost de Maat, directeur 2W enthousiast. "We koppelen nu 's avonds de beladen au to's aan op krachtstroom, zodat de la ding diepgevroren (-23) en gekoeld blijft. Normaal gesproken parkeerden we de geladen wagens op het terrein Het groene wagenpark van 2W. met een draaiende koelmotor tot het moment van vertrek, zo rond 6 uur 's ochtends. Een relatief eenvoudige aan passing aan het doek door middel van het installeren van een stekker naast het laadperron, blijkt zeer effectief. "De motor heeft ca. 12 tot 14 KW stroom nodig om'de lading op tempe ratuur te houden. In de oude situatie kostte dit al gauw 30 liter diesel per nacht. Door het aankoppelen op de stroom besparen wij nu dus duizen den liters diesel per jaar, door een be scheiden investering besparen we nu op de kosten en het milieu. De C02 uitstoot is minder, het is 's nachts stil ler en de onderhoudsintervallen wor den langer. Met de huidige hoge brandstofprijzen worden wij hier ook nog eens vrolijk van." "Via het project 'sustainablelogistics' wordt ons bedrijf gestimuleerd om 'Lean en Green' te opereren. 'Sustai nablelogistics' is een project van Con- nekt, een onafhankelijk netwerk van ca. 125 bedrijven en overheden, dat partijen activeert om te werken aan duurzame verbetering van de mobili teit in Nederland. Voor 2W betekent dit dat er binnenkort een 0-meting plaatsvindt. Deze wordt vastgelegd in een zgn. C02 foodprint, van waaruit dan doelen kunnen worden gesteld o.a. om de C02-uitstoot met 20% te rug te dringen. Gestimuleerd door het succes wordt er binnen 2W verder gezocht naar groene oplossingen. Met de aanschaf van een aantal 'dubbeldekkers' wordt er een verdubbeling van de verlaadca- paciteit bereikt. De Maat: "Maar deze wagens kunnen alleen ingezet wor den op goed bereikbare locaties. Ver der onderzoeken we de mogelijkhe den voor het rijden op aardgas. Pro bleem'is dat er nog maar weinig tank- punten zijn, waardoor de afstand per rit te beperkt wordt. Datzelfde geldt overigens voor het rijden op elektrici teit. 'Met een actieradius van maxi maal 400 km is dit in de cirkel van een grote stad wel mogelijk. Voor de afstanden die onze wagens afleggen per dag, is dit niet haalbaar." Nano technologie Inmiddels experimenteert 2W in sa menwerking met het innovatieve be drijf Nano Technic Solutions uit Goes met het effect van het aanbren gen van een ultradunne vloeibare glas- laag op de zijkant van een oplegger. De flexibele en ademde coating is ul- tradun (500x dunner dan een mense^ lijke haar). De behandelde oppervlak ten worden veel minder vuil en zijn zeer eenvoudig te reinigen. Toepas sing op de voorruit is zowel winter als zomer een uitkomst; vuil en insec ten zijn heel makkelijk te verwijderen en de ruit vriest minder snel aan. Toe passing op het hele wagenpark van 2W kan vele liters water en reinigings middel besparen. Voor het zomersei zoen is gepland ook de bezorgwagens voor de horeca van deze glascoating te voorzien. De Maat zegt ook de koelmotoren ermee te willen impreg neren, want hoe minder vuil blijft hangen, hoe hoger het rendement. Over het toepassen van zonnepanelen is De Maat nog terughoudend. "Het geleverde vermogen is nog niet krach tig genoeg, de continuïteit te onzeker en de panelen te zwaar." Voor Joost de Maat geldt de aanpak binnen 2W als een bewustwording van de onbenutte mogelijkheden op het gebied van MVO. "Er heerst bij traditionele transporteurs nog een ma te van weerstand om het oude los te laten en te investeren in innovatie. Ondersteund door diverse initiatie ven vanuit de transportsector o.a. Transport en Logistiek Nederland, maar ook op lokaal niveau door Syn- tens, is er voldoende basis om ermee aan de slag te gaan. Voor ons geldt dat het mes aan tweekanten snijdt. Het is goed voor het milieu en het be spaart kosten. Nu de prijzen onder druk staan leveren de groene innova ties dus aanzienlijk voordeel op."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 123