Afspraak is afspraak Samenwerking in maintenance De Column pas begonnen <2 ^0 *0 U Auto 02 Vroeg of laat krijgt iedere on dernemer te maken met wanbetalers, met alle gevolgen van dien. Precasso Zuid-West is gericht op het aanpakken van be talingsachterstanden zónder tus senkomst van een incassobureau. Doelgroep: mkb en zzp'ers in het gebied van Vlissingen tot Breda door Loes van der Hoeven MIDDELBURG - Precasso Zuid- West stoelt op een degelijke fundatie. Eigenaar Roel Kavelaars (48) heeft zijn sporen verdiend in dè verkoop' en met het voeren van lastige gesprek ken bij een klachtenbureau. Daaruit is zijn concept voortgekomen. "Met na me het contact met relaties spreekt mij enorm aan. Helaas werd ik als ac countmanager vaak geconfronteerd met het niet nakomen van betalings verplichtingen, wat regelmatig resul teerde in forse betalingsachterstanden. Met Precasso Zuid-West heb ik de link gelegd tussen verkoop en incasso.. Onze drijfveer is een positieve bijdra ge te leveren aan het contact tussen de ondernemer en zijn debiteuren. Tijdens 'on the job' trainingssessies le ren wij onze opdrachtgever zelf ge richt zijn betalingsachterstanden aan te pakken en daarmee de tussenkomst van een incassobureau uit te sluiten en wat veel belangrijker is: de relatie met zijn klant te behouden! Dat maat werk voeren wij uit als 100 procent zelfstandige en onafhankelijke organi satie." 'Voorkomen is beter dan genezen' ty peert de werkwijze van Precasso Zuid-West: bouw een goed contact Bedrijf: Precasso Zuid-West Eigenaar: Roel Kavelaars Begonnen: op 17 januari 2011 Tegenvaller: Veel tijd ons be drijf goed in de markt te zetten. Meevaller: Deuren werden geo pend Roel Kavelaars. met je klant op, daarmee voorkom je een heleboel narigheid. Ideale mix Roel Kavelaars: "Standaard adviseren wij onze opdrachtgever de volgende vijf stappen te zetten als hij in zee gaat met een bedrijf: 1. Check de gegevens van je potentiële klant in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel; 2. Maak een duidelijke factuur; 3. Neem samen met hem de Algeme ne Voorwaarden door, voor het on dertekenen van de overeenkomst; 4. Informeer na levering of de klant tevreden is, los eventuele klachten di rect op en doe watje belooft; 5. Betaling binnen? Bedank de klant voor zijn betaling. Deze stappen lijken voor de hand Eg gend, maar worden in de praktijk lang niet door iedereen toegepast. Foto: Marijke Folkertsma "Onze 'learning on the job' methode maakt onze werkwijze uniek, ver volgt Roel Kavelaars. "Als mensen bij ons komen, is het leed'vaak al ge schied: de ondernemer zit met veel te lang openstaande rekeningen en de re latie met zijn klant verslechtert per dag. Bij onze training is de debiteur van onze opdrachtgever onze praktijk school-In zijn eigen omgeving leren wij onze opdrachtgever hoe hij zelf een succesvol debiteurengesprek voert, smoezen herkent, weet hoe hij deze kan pareren en hoe hij duidelij ke afspraken met zijn debiteur moet maken. Tijdens deze gesprekken luis teren wij mee, geven feedback en praktische tips, onze opdrachtgever staat er dus niet alleen voor. Het is be langrijk, snel te achterhalen of er spra ke is van betalingsonmacht of beta- lingsonwil. Bij onmacht kan wellicht een beta- Het Dutch Institute World Class Maintenance (DI-WCM) heeft tij dens een bijeenkomst met bijna 200 deelnemende bedrijven en onderwijsinstellingen alle activiteiten van het Maintenance Competen ce Center (MCC) overgenomen en geïntegreerd in haar eigen activitei ten. Deze overname omvat de lopende maintenance innovatieprojec ten en ideeën die tot nieuwe business moet leiden. BREDA - Ook werd een regionale sa menwerkingsovereenkomst getekend tussen het DI-WCM, het Maintenan ce Education Consortium (MEC) en de Technasia Netwerk- en Zuidwest Nederland, West Brabant en Drecht- steden. De economie van Zuidwest Nederland is voor een belangrijk deel gebaseerd op maakindustrieën met een kapitaal intensief karakter, de pro ces industrie, de maritieme sector en energieproducenten zijn hiervan een goed voorbeeld. Hoogwaardig tech nisch onderhoud - World Class Main tenance - voor een langere, veilige en duurzame levensduur, versterking van de concurrentiepositie en behoud van werkgelegenheid is hierbij van wezenlijk belang. De industrieën stel len hoge eisen aan de beschikbaarheid van hun systemen en de hierbij beho rende dienstverlening. Ook de maat schappelijke waarde van maintenance is groot. De samenleving is gebaat bij een goede veiligheid en beschikbaar heid. Behalve de overdracht van alle MCC activiteiten aan het DI-WCM werd tijdens dezelfde bijeenkomst de Ondernemer' is UITGEVER: ADVERTENTIES: een uitgave van Adelinde Harms Verkoopteam Zeeland BN DeStem 1 PZC T: 0118-434070 ADRESGEGEVENS: BLADMANAGER: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Postbus 3805, 4800 DV Breda Johan van den Kieboom T: 076-5 312 277 de Ondernemer' verschijnt VORMGEVING: F: 076-5 312 274 in een oplage van REDACTIE: Nicole Hoepelman E: info@deondernemerzwn.nl 184.000 exemplaren Ron Gregoor Bianca Beekers, Angela van Eck lingsregeling worden getroffen. Sa men met de opdrachtgever onderzoe ken wij bijvoorbeeld hoeveel krediet hij wil verlenen aan de debiteur, welk risico wil hij lopen en voor hoe lang? Ook leren wij hem contactmo menten met zijn klant in te bouwen om zijn relatie te beheren. Die ge sprekken hoeven niet per se zakelijk te zijn. Zij kosten weliswaar tijd, maar leveren in combinatie met de eerdergenoemde vijf stappen resultaat op. Bij gebleken onwil is het zaak, di rect een incassobureau in te schake len om het openstaande bedrag als nog betaald te krijgen. Een klant die niet betaalt, is immers geen klant! Daarmee voorkom je bovendien dat je het imago krijgt van 'het bedrijf bij wie je gratis kunt shoppen, omdat geen enkele actie wordt ondernomen om vorderingen betaald te krijgen." Vooralsnog geeft het Roel Kavelaars veel voldoening als zijn opdrachtge ver en diens debiteur samen tot een betalingsoplossing komen. In de toe komst wil hij zijn inmiddels bewezen concept uitbreiden door het aangaan van partnerships. Dat betekent tevens een samenvoeging van netwerken, waarbinnen het concept kan uit vloeien tot een enorme 'koffrevlek'. een samenwerkingsovereenkomst ge tekend tussen het DI-WCM, het Maintenance Education Consortium (MEC) en de Technasium Netwer ken Zuidwest Nederland, West Bra bant en Drechtsteden ten behoeve van de ontwikkeling van een mainte nance onderwijs en examenprogram ma Ontwerp &Onderzoek. Samen gaan betrokken partijen een Bètawe reld Maintenance ontwikkelen en gaan zij zich inzetten voor een opti male begeleiding en aansluiting van de technasium leerlingen. Ik kreeg een brief van mijn werkgever. Ik krijg de laatste tijd niet zo heel veel post meer, iedereen die mij wat te zeggen heeft, mailt, belt, twittert of linked in mij. Dus denk je dan al gauw: komt daar dat pensioenaanbod? Helaas voor al mijn collega's, ik moet nog een paar jaar. De brief maakte mij niet blij. Ik moet een nieuwe auto. Ik lease. Mijn contract loopt in juli af, of ik voor die tijd maar even een nieuwe auto wil uit zoeken. Ik weet dat ik niet normaal ben, maar mij doen ze daar geen plezier mee. Ik heb totaal geen verstand van auto's, het interesseert me ook helemaal niet in wat voor kar ik rij. Als hij maar start, een goede stoel en een fatsoenlijke radio- en cd spe ler heeft, airco bezit en mij middels een tomtom de weg kan wijzen. Vroeger raakte ik helemaal in paniek als ik een andere auto moest kiezen. Had ik na een paar jaar eindelijk door waar alle knoppen voor dienden, moest ik hem weer inleveren. Een paar weken geleden, bij het omzetten van winter- naar zomertijd, ontdekte ik voor het eerst zonder hulp hoe de klok werkt. Heel lo gisch, klik op de tekst 'regio naal weer'. Dan zie je vanzelf de tijd verschijnen. Pas sinds twee maanden weet ik zon der instructieboekje waar ik de olie in moet gooien. En net op dat moment moet ik hem inruilen. Ik kies ook nooit bewust een merk. Ik rijd Citroen, maar dat komt omdat de garage tegenover de krant ligt. Da's makkelijk, breng ik hem 's ochtends voor een beurt, kan ik hem tussen de middag weer opha len. Ik kom er toch langs. Daarvoor reed ik Renault en Fiat, maar dat kwam omdat mijn schoonvader daar werk- I te. Het zal dus wel weer een Citroen worden. Ik zal om de zelfde vragen en als het kan wat goedkoper. Maar dat zal er wel niet in zitten. Ron Gregoor Meer columns op: www. deondernemërzwn. nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 120