Afspraak is afspraak
Samenwerking in maintenance
De Column
pas begonnen
<2
^0
*0
U
Auto
02
Vroeg of laat krijgt iedere on
dernemer te maken met
wanbetalers, met alle gevolgen
van dien. Precasso Zuid-West is
gericht op het aanpakken van be
talingsachterstanden zónder tus
senkomst van een incassobureau.
Doelgroep: mkb en zzp'ers in het
gebied van Vlissingen tot Breda
door Loes van der Hoeven
MIDDELBURG - Precasso Zuid-
West stoelt op een degelijke fundatie.
Eigenaar Roel Kavelaars (48) heeft
zijn sporen verdiend in dè verkoop'
en met het voeren van lastige gesprek
ken bij een klachtenbureau. Daaruit is
zijn concept voortgekomen. "Met na
me het contact met relaties spreekt
mij enorm aan. Helaas werd ik als ac
countmanager vaak geconfronteerd
met het niet nakomen van betalings
verplichtingen, wat regelmatig resul
teerde in forse betalingsachterstanden.
Met Precasso Zuid-West heb ik de
link gelegd tussen verkoop en incasso..
Onze drijfveer is een positieve bijdra
ge te leveren aan het contact tussen
de ondernemer en zijn debiteuren.
Tijdens 'on the job' trainingssessies le
ren wij onze opdrachtgever zelf ge
richt zijn betalingsachterstanden aan
te pakken en daarmee de tussenkomst
van een incassobureau uit te sluiten
en wat veel belangrijker is: de relatie
met zijn klant te behouden! Dat maat
werk voeren wij uit als 100 procent
zelfstandige en onafhankelijke organi
satie."
'Voorkomen is beter dan genezen' ty
peert de werkwijze van Precasso
Zuid-West: bouw een goed contact
Bedrijf: Precasso Zuid-West
Eigenaar: Roel Kavelaars
Begonnen: op 17 januari 2011
Tegenvaller: Veel tijd ons be
drijf goed in de markt te zetten.
Meevaller: Deuren werden geo
pend
Roel Kavelaars.
met je klant op, daarmee voorkom je
een heleboel narigheid.
Ideale mix
Roel Kavelaars: "Standaard adviseren
wij onze opdrachtgever de volgende
vijf stappen te zetten als hij in zee gaat
met een bedrijf:
1. Check de gegevens van je
potentiële klant in het handelsregister
bij de Kamer van Koophandel;
2. Maak een duidelijke factuur;
3. Neem samen met hem de Algeme
ne Voorwaarden door, voor het on
dertekenen van de overeenkomst;
4. Informeer na levering of de klant
tevreden is, los eventuele klachten di
rect op en doe watje belooft;
5. Betaling binnen? Bedank de klant
voor zijn betaling.
Deze stappen lijken voor de hand Eg
gend, maar worden in de praktijk
lang niet door iedereen toegepast.
Foto: Marijke Folkertsma
"Onze 'learning on the job' methode
maakt onze werkwijze uniek, ver
volgt Roel Kavelaars. "Als mensen bij
ons komen, is het leed'vaak al ge
schied: de ondernemer zit met veel te
lang openstaande rekeningen en de re
latie met zijn klant verslechtert per
dag. Bij onze training is de debiteur
van onze opdrachtgever onze praktijk
school-In zijn eigen omgeving leren
wij onze opdrachtgever hoe hij zelf
een succesvol debiteurengesprek
voert, smoezen herkent, weet hoe hij
deze kan pareren en hoe hij duidelij
ke afspraken met zijn debiteur moet
maken. Tijdens deze gesprekken luis
teren wij mee, geven feedback en
praktische tips, onze opdrachtgever
staat er dus niet alleen voor. Het is be
langrijk, snel te achterhalen of er spra
ke is van betalingsonmacht of beta-
lingsonwil.
Bij onmacht kan wellicht een beta-
Het Dutch Institute World Class Maintenance (DI-WCM) heeft tij
dens een bijeenkomst met bijna 200 deelnemende bedrijven en
onderwijsinstellingen alle activiteiten van het Maintenance Competen
ce Center (MCC) overgenomen en geïntegreerd in haar eigen activitei
ten. Deze overname omvat de lopende maintenance innovatieprojec
ten en ideeën die tot nieuwe business moet leiden.
BREDA - Ook werd een regionale sa
menwerkingsovereenkomst getekend
tussen het DI-WCM, het Maintenan
ce Education Consortium (MEC) en
de Technasia Netwerk- en Zuidwest
Nederland, West Brabant en Drecht-
steden. De economie van Zuidwest
Nederland is voor een belangrijk deel
gebaseerd op maakindustrieën met
een kapitaal intensief karakter, de pro
ces industrie, de maritieme sector en
energieproducenten zijn hiervan een
goed voorbeeld. Hoogwaardig tech
nisch onderhoud - World Class Main
tenance - voor een langere, veilige en
duurzame levensduur, versterking
van de concurrentiepositie en behoud
van werkgelegenheid is hierbij van
wezenlijk belang. De industrieën stel
len hoge eisen aan de beschikbaarheid
van hun systemen en de hierbij beho
rende dienstverlening. Ook de maat
schappelijke waarde van maintenance
is groot. De samenleving is gebaat bij
een goede veiligheid en beschikbaar
heid. Behalve de overdracht van alle
MCC activiteiten aan het DI-WCM
werd tijdens dezelfde bijeenkomst
de Ondernemer' is
UITGEVER:
ADVERTENTIES:
een uitgave van
Adelinde Harms
Verkoopteam Zeeland
BN DeStem 1 PZC
T: 0118-434070
ADRESGEGEVENS:
BLADMANAGER:
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Postbus 3805, 4800 DV Breda
Johan van den Kieboom
T: 076-5 312 277
de Ondernemer' verschijnt
VORMGEVING:
F: 076-5 312 274
in een oplage van
REDACTIE:
Nicole Hoepelman
E: info@deondernemerzwn.nl
184.000 exemplaren
Ron Gregoor
Bianca Beekers, Angela van Eck
lingsregeling worden getroffen. Sa
men met de opdrachtgever onderzoe
ken wij bijvoorbeeld hoeveel krediet
hij wil verlenen aan de debiteur,
welk risico wil hij lopen en voor hoe
lang? Ook leren wij hem contactmo
menten met zijn klant in te bouwen
om zijn relatie te beheren. Die ge
sprekken hoeven niet per se zakelijk
te zijn. Zij kosten weliswaar tijd,
maar leveren in combinatie met de
eerdergenoemde vijf stappen resultaat
op. Bij gebleken onwil is het zaak, di
rect een incassobureau in te schake
len om het openstaande bedrag als
nog betaald te krijgen. Een klant die
niet betaalt, is immers geen klant!
Daarmee voorkom je bovendien dat
je het imago krijgt van 'het bedrijf bij
wie je gratis kunt shoppen, omdat
geen enkele actie wordt ondernomen
om vorderingen betaald te krijgen."
Vooralsnog geeft het Roel Kavelaars
veel voldoening als zijn opdrachtge
ver en diens debiteur samen tot een
betalingsoplossing komen. In de toe
komst wil hij zijn inmiddels bewezen
concept uitbreiden door het aangaan
van partnerships. Dat betekent tevens
een samenvoeging van netwerken,
waarbinnen het concept kan uit
vloeien tot een enorme 'koffrevlek'.
een samenwerkingsovereenkomst ge
tekend tussen het DI-WCM, het
Maintenance Education Consortium
(MEC) en de Technasium Netwer
ken Zuidwest Nederland, West Bra
bant en Drechtsteden ten behoeve
van de ontwikkeling van een mainte
nance onderwijs en examenprogram
ma Ontwerp &Onderzoek. Samen
gaan betrokken partijen een Bètawe
reld Maintenance ontwikkelen en
gaan zij zich inzetten voor een opti
male begeleiding en aansluiting van
de technasium leerlingen.
Ik kreeg een brief van mijn
werkgever. Ik krijg de laatste
tijd niet zo heel veel post
meer, iedereen die mij wat te
zeggen heeft, mailt, belt,
twittert of linked in mij. Dus
denk je dan al gauw: komt
daar dat pensioenaanbod?
Helaas voor al mijn collega's,
ik moet nog een paar jaar.
De brief maakte mij niet blij.
Ik moet een nieuwe auto. Ik
lease. Mijn contract loopt in
juli af, of ik voor die tijd maar
even een nieuwe auto wil uit
zoeken. Ik weet dat ik niet
normaal ben, maar mij doen
ze daar geen plezier mee. Ik
heb totaal geen verstand van
auto's, het interesseert me
ook helemaal niet in wat
voor kar ik rij. Als hij maar
start, een goede stoel en een
fatsoenlijke radio- en cd spe
ler heeft, airco bezit en mij
middels een tomtom de weg
kan wijzen.
Vroeger raakte ik helemaal in
paniek als ik een andere auto
moest kiezen. Had ik na een
paar jaar eindelijk door waar
alle knoppen voor dienden,
moest ik hem weer inleveren.
Een paar weken geleden, bij
het omzetten van winter-
naar zomertijd, ontdekte ik
voor het eerst zonder hulp
hoe de klok werkt. Heel lo
gisch, klik op de tekst 'regio
naal weer'. Dan zie je vanzelf
de tijd verschijnen. Pas sinds
twee maanden weet ik zon
der instructieboekje waar ik
de olie in moet gooien.
En net op dat moment moet
ik hem inruilen. Ik kies ook
nooit bewust een merk. Ik
rijd Citroen, maar dat komt
omdat de garage tegenover
de krant ligt. Da's makkelijk,
breng ik hem 's ochtends
voor een beurt, kan ik hem
tussen de middag weer opha
len. Ik kom er toch langs.
Daarvoor reed ik Renault en
Fiat, maar dat kwam omdat
mijn schoonvader daar werk-
I te. Het zal dus wel weer een
Citroen worden. Ik zal om de
zelfde vragen en als het kan
wat goedkoper. Maar dat zal
er wel niet in zitten.
Ron Gregoor
Meer columns op:
www. deondernemërzwn. nl