'Die V8, wat een geluid!'
'Net een S40 zonder kont'
auto 17
Alternatief: Alfa Romeo 147 1.9 JTD
Alternatief: Volkswagen Golf 1.9 TDI
vrijdag 15 april 2011
KLASSIEKER Michel en Eimry Buijs en hun Triumphs Stag en Spitfire
door Lucas Boot
Michel Buijs uit Breda
mailt: 'Mijn vrouw en ik
hebben een Triumph Stag
uit 1973 V8 3 liter. Onze zoon rijdt
een Triumph Spitfire uit 19781,5 li
ter. Wij zijn twee keer zo oud als
onze zoon en onze Stag heeft
twee keer een 1,5 liter motor.' Als
je dat soort berichten onder ogen
krijgt, dan weet je; hier zit een ver
haal in.
En dat luidt als volgt. Michel Buijs
kreeg vlinders in zijn buik toen hij
een Triumph Stag (1970 -1977) zag
staan in een garage van een juwe
lier. Zo'n wagen wilde hij ook wel.
Michel kocht er uiteindelijk eentje
van een Amsterdamse student die
er niets mee kon. Het bleek een
Amerikaanse uitvoering van de
Stag te zijn.
Op de dag van de aankoop zat
zoonlief Eimry thuis in spanning
te wachten tot pa met de aanwinst
arriveerde. Pas rond half een 's
nachts kwam hij aangereden.
Geen nagels meer over.
Eimry Buijs is gek van auto's. En
van de Triumph Spitfire (1962 -
1980) in het bijzonder. Zijn droom
kwam uit toen hij voor zijn acht
tiende verjaardag een 'Spit' van
zijn ouders cadeau kreeg. „Een on
vergetelijke dag. Alleen ik mocht
nog niet in de Triumph rijden. Ik
had nog geen rijbewijs." Er gingen
nog wat maandjes overheen voor
dat het zover was. En toen, einde
lijk! De Spitfire is wat rijden be
treft het tegenovergestelde van de
Stag. „De Spit is eenvoudig, doch
een echte sportieve auto", aldus
Eimry. Maar die Stag van pa
zweeft over de weg. Michel demon
OCCASION Volvo C30 1.6D Kinetic
streert het veercomfort graag in de
praktijk, terwijl de achtcilinder het
uitpruttelt van genot. „Die V8,
wat een geluid, hè!"
Ondertussen vertelt Michel een
aantal vermakelijke anekdotes. Zo
als die keer dat hij tijdens een toer
rit met een lekke band naast de
weg kwam te staan. Dat een
ANWB-monteur met een 'big smi
le' hielp en de rekening voor de re
paratie nooit kwam. En oh ja, die
eerste toerrit in België. „Er zat nog
een Amerikaanse kentekenplaat
op de auto. Iemand zei: 'Goh, die
man is helemaal vanuit Amerika
naar hier gekomen.' Prachtig!"
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Michel en Eimry Buijs en hun Triumphs Stag en Spitfire.
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt-ie
nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er
voor ongeveer hetzelfde
bedrag nog meer te koop?
We zoeken het voor je uit.
Deze week een Volvo C30.
door Lucas Boot
De eerste keer in een
C30 weet ik nog goed.
Het ding was net uit
en ik reed ermee door
Amsterdam voor een
fotoshoot Reacties liepen sterk uit
een van 'wat een lijpe Volvo'
(straattaal voor wat een toffe Vol
vo) tot 'net een S40 zonder kont'.
Aanhangers van die laatste opmer
king wisten de C30 niet in het juis
te perspectief te plaatsen. Mijns in
ziens is deze Volvo namelijk een
evolutie van de P1800 ES en de
480. Dat achterruitje, die lijnen. Je
moet ervan houden en als je een
C30 koopt, moet je geen kinder
wens hebben. De Zweed is er na
melijk alleen met twee deuren.
Zonder gehannes je kind in en uit
de auto halen, zit er niet in. Nee,
zo'n C30 kies je bewust voor z'n
looks. Fijne kar is het ook om veel
kilometers mee te maken. Want
comfortabele stoelen (één van Vol
vo's handelsmerken) en een diesel
motor in het Zweedse designneus
je. Een 1.6 met 105 pk en 240 Nm
koppel. Geen indrukwekkend
krachthonk, wel vlot genoeg. Vol
gens de fabriek moet een gemid
deld verbruik van ongeveer 1 op
20 haalbaar zijn. De boordcompu
ter geeft vooralsnog ruim 1 op 15
aan. Aan de motor 'hangt' een
handgeschakelde vijfbak die zich
strak en precies van verzet laat wis
selen. De eindoverbrengingen van
de vier en vijf zijn behoorlijk lang.
Het blok heeft echter genoeg kop
pel om gestaag door te blijven trek
ken.
Onze C30 - die te koop staat bij
Volvo-dealer Olov in Goes - heeft
honderdelfduizend kilometers ach
ter de rug. Hij voelt echter aan als
De geteste Volvo C30 1.6D Kinetic.
een nieuw showroommodel. Het
enige waaraan je merkt dat het
een occasion is, is een ruisje bij gas
los. En ohja, op de bumper vind je
'n beetje steenslag. De C30 maakt
deel uit van de Volvo Selekt-vloot,
een selectie van jonggebruikte au
to's. Dat betekent onder meer een
bekende onderhoudshistorie, 12
maanden garantie, omruilgarantie
(1500 km of 30 dagen), mobiliteits
garantie en een software-update
van het motormanagement. Ie
koopt met andere woorden geen
troep. De Zweed kost net geen vijf--
tien mille. Daarvoor krijg je, naast
Volvo C30 1.6D Kinetic
Prijs: 14.950 euro
Bouwjaar: 9-2007
Km-stand: 111.331 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motor: 1,6 liter viercilinder turbo, die
sel
Vermogen: 105 pk, 240 Nm
0-100 km/u: 11,9 sec*
Topsnelheid: 190 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 20,4*
Afleverkosten: 685 euro, inclusief on
derhoudsbeurt, nieuwe APK en 12
maanden garantie
Bijzonderheden: Volvo Selektgarantie,
fijne stoelen, dealeronderhouden
Verkooppunt: Volvo-dealer Olov, Goes
Website: www.olov.nl
foto Lucas Boot
al die garanties, zes airbags, kli
maatcontrole, elektrische ramen
en spiegels, 16-inch lichtmetalen
wielen en een afdekhoes voor de
kofferruimte. Met een laadvolume
van 251 liter meteen de zwakste
schakel. Het is de prijs die je be
taalt voor zo'n 'lijpe' Volvo.
*fabrieksopgave
Historie: De Volvo C30 zag in 2006
het levenslicht. De nieuwkomer - een
late navolgeling van de 480 - werd ge
positioneerd als premium hatchback en
ging de concurrentie aan met auto's als
een BMW 1-serie en Audi A3.
Een verkooptopper is de C30 tot op he
den niet. Wel een eigenzinnig alterna
tief op de gevestigde orde.
Prijs: 14.500 euro (NAP) Bouwjaar: 3-2008 Km-stand: 79.257
Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 119 pk, 280 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395, incl. nieuwe
APK, onderhoudsbeurt en M maanden garantie
Bijzonderheden: lederen bekleding, 16-inch lichtmetalen wielen
Verkooppunt: Autobedrijf Otten, Oosterhout Website: www.ottenauto.nl
Prijs: 14.695 euro (NAP) Bouwjaar: 4-2008 Km-stand: 64.455
Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 105 pk, 250 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 495, incl. nieuwe
APK, onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: Volkswa
gen Voorkeurselectie, auto van eerste eigenaar Verkooppunt: Autobedrijf
Van Tilburg Bastianen, Etten-Leur Website: www.tb.nl