'Die V8, wat een geluid!' 'Net een S40 zonder kont' auto 17 Alternatief: Alfa Romeo 147 1.9 JTD Alternatief: Volkswagen Golf 1.9 TDI vrijdag 15 april 2011 KLASSIEKER Michel en Eimry Buijs en hun Triumphs Stag en Spitfire door Lucas Boot Michel Buijs uit Breda mailt: 'Mijn vrouw en ik hebben een Triumph Stag uit 1973 V8 3 liter. Onze zoon rijdt een Triumph Spitfire uit 19781,5 li ter. Wij zijn twee keer zo oud als onze zoon en onze Stag heeft twee keer een 1,5 liter motor.' Als je dat soort berichten onder ogen krijgt, dan weet je; hier zit een ver haal in. En dat luidt als volgt. Michel Buijs kreeg vlinders in zijn buik toen hij een Triumph Stag (1970 -1977) zag staan in een garage van een juwe lier. Zo'n wagen wilde hij ook wel. Michel kocht er uiteindelijk eentje van een Amsterdamse student die er niets mee kon. Het bleek een Amerikaanse uitvoering van de Stag te zijn. Op de dag van de aankoop zat zoonlief Eimry thuis in spanning te wachten tot pa met de aanwinst arriveerde. Pas rond half een 's nachts kwam hij aangereden. Geen nagels meer over. Eimry Buijs is gek van auto's. En van de Triumph Spitfire (1962 - 1980) in het bijzonder. Zijn droom kwam uit toen hij voor zijn acht tiende verjaardag een 'Spit' van zijn ouders cadeau kreeg. „Een on vergetelijke dag. Alleen ik mocht nog niet in de Triumph rijden. Ik had nog geen rijbewijs." Er gingen nog wat maandjes overheen voor dat het zover was. En toen, einde lijk! De Spitfire is wat rijden be treft het tegenovergestelde van de Stag. „De Spit is eenvoudig, doch een echte sportieve auto", aldus Eimry. Maar die Stag van pa zweeft over de weg. Michel demon OCCASION Volvo C30 1.6D Kinetic streert het veercomfort graag in de praktijk, terwijl de achtcilinder het uitpruttelt van genot. „Die V8, wat een geluid, hè!" Ondertussen vertelt Michel een aantal vermakelijke anekdotes. Zo als die keer dat hij tijdens een toer rit met een lekke band naast de weg kwam te staan. Dat een ANWB-monteur met een 'big smi le' hielp en de rekening voor de re paratie nooit kwam. En oh ja, die eerste toerrit in België. „Er zat nog een Amerikaanse kentekenplaat op de auto. Iemand zei: 'Goh, die man is helemaal vanuit Amerika naar hier gekomen.' Prachtig!" Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Michel en Eimry Buijs en hun Triumphs Stag en Spitfire. Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor je uit. Deze week een Volvo C30. door Lucas Boot De eerste keer in een C30 weet ik nog goed. Het ding was net uit en ik reed ermee door Amsterdam voor een fotoshoot Reacties liepen sterk uit een van 'wat een lijpe Volvo' (straattaal voor wat een toffe Vol vo) tot 'net een S40 zonder kont'. Aanhangers van die laatste opmer king wisten de C30 niet in het juis te perspectief te plaatsen. Mijns in ziens is deze Volvo namelijk een evolutie van de P1800 ES en de 480. Dat achterruitje, die lijnen. Je moet ervan houden en als je een C30 koopt, moet je geen kinder wens hebben. De Zweed is er na melijk alleen met twee deuren. Zonder gehannes je kind in en uit de auto halen, zit er niet in. Nee, zo'n C30 kies je bewust voor z'n looks. Fijne kar is het ook om veel kilometers mee te maken. Want comfortabele stoelen (één van Vol vo's handelsmerken) en een diesel motor in het Zweedse designneus je. Een 1.6 met 105 pk en 240 Nm koppel. Geen indrukwekkend krachthonk, wel vlot genoeg. Vol gens de fabriek moet een gemid deld verbruik van ongeveer 1 op 20 haalbaar zijn. De boordcompu ter geeft vooralsnog ruim 1 op 15 aan. Aan de motor 'hangt' een handgeschakelde vijfbak die zich strak en precies van verzet laat wis selen. De eindoverbrengingen van de vier en vijf zijn behoorlijk lang. Het blok heeft echter genoeg kop pel om gestaag door te blijven trek ken. Onze C30 - die te koop staat bij Volvo-dealer Olov in Goes - heeft honderdelfduizend kilometers ach ter de rug. Hij voelt echter aan als De geteste Volvo C30 1.6D Kinetic. een nieuw showroommodel. Het enige waaraan je merkt dat het een occasion is, is een ruisje bij gas los. En ohja, op de bumper vind je 'n beetje steenslag. De C30 maakt deel uit van de Volvo Selekt-vloot, een selectie van jonggebruikte au to's. Dat betekent onder meer een bekende onderhoudshistorie, 12 maanden garantie, omruilgarantie (1500 km of 30 dagen), mobiliteits garantie en een software-update van het motormanagement. Ie koopt met andere woorden geen troep. De Zweed kost net geen vijf-- tien mille. Daarvoor krijg je, naast Volvo C30 1.6D Kinetic Prijs: 14.950 euro Bouwjaar: 9-2007 Km-stand: 111.331 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder turbo, die sel Vermogen: 105 pk, 240 Nm 0-100 km/u: 11,9 sec* Topsnelheid: 190 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 20,4* Afleverkosten: 685 euro, inclusief on derhoudsbeurt, nieuwe APK en 12 maanden garantie Bijzonderheden: Volvo Selektgarantie, fijne stoelen, dealeronderhouden Verkooppunt: Volvo-dealer Olov, Goes Website: www.olov.nl foto Lucas Boot al die garanties, zes airbags, kli maatcontrole, elektrische ramen en spiegels, 16-inch lichtmetalen wielen en een afdekhoes voor de kofferruimte. Met een laadvolume van 251 liter meteen de zwakste schakel. Het is de prijs die je be taalt voor zo'n 'lijpe' Volvo. *fabrieksopgave Historie: De Volvo C30 zag in 2006 het levenslicht. De nieuwkomer - een late navolgeling van de 480 - werd ge positioneerd als premium hatchback en ging de concurrentie aan met auto's als een BMW 1-serie en Audi A3. Een verkooptopper is de C30 tot op he den niet. Wel een eigenzinnig alterna tief op de gevestigde orde. Prijs: 14.500 euro (NAP) Bouwjaar: 3-2008 Km-stand: 79.257 Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 119 pk, 280 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395, incl. nieuwe APK, onderhoudsbeurt en M maanden garantie Bijzonderheden: lederen bekleding, 16-inch lichtmetalen wielen Verkooppunt: Autobedrijf Otten, Oosterhout Website: www.ottenauto.nl Prijs: 14.695 euro (NAP) Bouwjaar: 4-2008 Km-stand: 64.455 Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 105 pk, 250 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 495, incl. nieuwe APK, onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: Volkswa gen Voorkeurselectie, auto van eerste eigenaar Verkooppunt: Autobedrijf Van Tilburg Bastianen, Etten-Leur Website: www.tb.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75