auto5 Peugeot comfort 508 SW: voorop Jaguar XF goedkoper Elektrische Golf rijdt dankzij kleinere diesel als een conventionele Peugeot 508 SW 2.0 HDi Comfortabele en forse stationwagon.-Bagage 550- 1.598 liter. Gewicht 1.475 kg. Diesel 2.0 1,140 pk. Active 35.040 euro, Allure 38.625 euro. Plus: binnenruimte, afwerking, rijcomfort. Min: neutrale uitstraling achterzijde. en warmt in de zomer het interieur snel op. Gelukkig is er voorzien in een rolhoes. Ruim is het sleutelwoord voor het interieur en dat geldt voor alle vier tot vijf passagiers en hun bagage. De 508 is een fors bemeten auto en dat begint al voorin. Peugeot zorgt daar voor flinke stoelen, die prima instel baar zijn en goed ondersteunen. Het aan de onderkant afgeplatte stuurwiel zorgt voor net iets meer bewegingsvrijheid. Achterin heeft niemand te klagen, want ook daar zijn hoofd- en beenruimte helemaal in orde. Met minimaal 550 liter is de bagageruimte royaal. De vorm is mooi hoekig, zodat er op timaal geladen kan worden. Onder de vloer is nog een handig, extra vak te vinden en zijn er twee bergvakken in de zijkanten, met een uiterst bruikbare inhoud. Dat de nadruk in Europa bij dit soort auto's op diesels ligt, blijkt direct na een eerste blik op de prijslijst. Benzinerijders hebben slechts de keuze uit een 1.6 liter (met of zon der turbo), terwijl dieselmotoren met drie slagvolumes beschikbaar zijn. De middelste is de 2.0 liter, die met handgeschakelde zes vrijdag 15 april 2011 Peugeot schudt het zakelijke segment op met de nieuwe 508, die vooral als stationwagon SW hoge ogen zal gooien bij de Nederlandse kopersgroep. door Tony Vos Door zijn forse lengte probeert de 508 zowel de 407 als de 607 te vervangen, foto's Automedia De logica in de naamgeving binnen het Peugeot-programma begint langzaam te vervagen. Het merk is bezig aan haar 08-reeks en omdat de nieuwe 508 bedoeld is als opvolger van zowel de 407 als de 607, past dit nieuwe mo del beslist nog in het bestaande stramien. Bij veel Europese merken zijn echte topmo dellen verdwenen en nemen de grotere za- kenauto's deze positie over. Dat geldt ook voor de 508, die met een lengte van 4,81 me ter meteen overtuigt wat dimensies betreft. Door de relatief lange wielbasis is de enor me overhang aan de voorkant verdwenen. Daardoor komt de vlakverdeling wat harmo nieuzer over. Ook de enorme luchtinlaat in de voorbumper is tot redelijke proporties te ruggebracht. Dat zorgt bij de 508 voor een uitermate beschaafde uitstraling. De daklijn loopt bij de SW in geringe mate af en ein digt bij een achterkant die erg neutraal over komt, zonder merkspecifieke eigenschap pen. Het glazen dak is leuk, kan niet open bak goed is voor 140 pk en een koppel van 320 Nm. De motor bestaat ook met 163 pk, maar heeft dan vanzelf een automaat. Al vanaf het moment van starten is de die sel opvallend stil. Peugeot heeft sowieso de isolatie bij de 508 goed voor elkaar. De zes- bak levert geen klachten op en brengt de au to in 9,8 seconden naar de 100 kilometer per uur (en een top van 210). De 508 heeft vanwege zijn C02-uitstoot een gunstig A-la bel. Het gemiddelde verbruik van 1 op 17,5 is bovendien uitstekend. Wat bij de 508 SW altijd overheerst, is het moderne, Franse comfort. Vroeger stond dat voor een soepel veergedrag met stevig duiken bij afremmen en overhellen in boch ten. Maar zonder het prettige veergedrag uit het oog te verliezen, heeft Peugeot de nade len allang opgelost. Zodoende blijft de stabi- liteit tot aan hoge snelheden keurig behou den. Fransen hebben hier de term Grand Routier voor bedacht en dat is de nieuwe, grote Peugeot ten voeten uit. Dit zal door de doorgaans zakelijke berijder hoog wor den gewaardeerd. Het is overigens opval lend dat enkele weken na de introductie op de Nederlandse markt de 508 al zichtbaar is in het verkeer. De 508 SW begint bij 27.325 euro voor de 1.6 benzine. De 1.6 e-HDi met 20 procent bij telling kost minimaal 29.680 euro. De 2.0 HDi Allure staat voor 38.625 euro in de lijst. door Roel van Cils De Jaguar XF-serie wordt naar beneden toe uitge breid uit met een 2.2 liter viercilinder dieselmotor. Daarmee wordt de stijlvolle limou sine iets betaalbaarder. Het is in de basis dezelfde motor als Land Rover toepast in de Free- lander. Maar voor de XF heeft Ja guar de diesel op diverse punten aangepast en, anders dan in de Freelander, in de lengterichting ge plaatst en aan een nieuwe acht- trapsautomaat van ZF gekoppeld. Er is 190 pk aan vermogen beschik baar eri een koppel van 450 Nm. Mooie waarden, maar nóg mooier zijn de verbruikscijfers. Met een brandstofconsumptie van gemid deld 5,4 liter per 100 kilometer en een C02-uitstoot van 149 gram per kilometer is de XF 2.2 D de zui nigste Jaguar ooit. Een en ander wordt mede mogelijk gemaakt door een start- en stopsysteem. Dat werkt voortreffelijk én eenvou dig. Bij stilstand met de voet op de rem slaat de motor af Zodra de rem wordt losgelaten, start de die sel weer. De viercilinder presteert nauwelijks minder dan de zescilin- derversie met 211 pk die hij ver vangt. De acceleratie van 0 tot 100 neemt 8,5 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 225. Het geluidsniveau in het interieur zou volgens Jaguar op snelheid ge lijk zijn aan dat van de zespitter. Toch klinkt de viercilinder vooral in de hogere toerenregionen net wat rauwer, zo ondervonden we in een gecamoufleerd voorserie- exemplaar. Onder het plakplastic zit namelijk een facelift verborgen. Slankere koplampen voorzien van led-dagrijverlichting, een iets grote re grille en andere Iichtunits ach ter zijn de voornaamste wijzigin gen. De prijzen van de vernieuw de XF heeft Jaguar nog niet be kendgemaakt. JAGUAR Uw Regionaal Jaguar Centrum BOGAERS JAGUAR GOES ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 4462 ES GOES T. 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl door Willem de Volder Volkswagen voorziet zijn meest populaire model van elektrische aandrij ving. Tegen de achter grond van de AutoRAl 2011, waar elektrisch rijden een belangrijke plaats inneemt, maakten we ken nis met de Golf Blue-e-motion. De e-Golf is nagenoeg productie- klaar. Toch start Volkswagen pas in 2013 met de productie. Vooral de zoektocht naar een nog sterker batterijpakket ligt daaraan ten grondslag. Een elektromotor met een piekvermogen van 115 pk drijft de Golf aan. De trekkracht bedraagt 270 Nm en is vanaf stil stand beschikbaar. Een lithium- ion accupakket met een capaciteit van 26,5 kWh voedt de motor. Dat pakket zorgt voor een actieradius tot 150 kilometer. Het pakket weegt 315 kilogram. Ten opzichte van een 2.0 liter TDI met DSG- bak is de elektrische Golf 200 kilo gram zwaarder. Tijdens het rijden merk je die last, maar de elektro motor heeft daar weinig weet van. Met het grootste gemak beweegt de auto door het verkeer. Rol- en windgeluid zijn hoorbaar. Tevens valt een lichte fluittoon op. Verder rijdt de e-Golf als een conventione le versie met verbrandingsmotor. In drie modi kan remenergie wor den gebruikt. In de D 'freewheelt' de auto en in de D3-stand wordt de maximale hoeveelheid kineti sche energie omgezet in elektrici teit. In het rijprogramma 'comfort' is een top van 135 kilometer per uur haalbaar, in 'normal' 115 en in 'range+' 105. Over de prijs wil VW niet praten, al kost een batterijpak ket nu al gauw 10.000 euro. Schaf met de e-Golf ook een iPhone aan. Via een app kunnen functies in de auto op afstand worden uit gelezen (capaciteit batterijen) en aangestuurd (airco). Via Google Maps kan de auto worden gevolgd. VW Golf Blue-e-motion. foto WdeV Wereldprimeur Focus ECOnetic op AutoRAl Ford presenteert de Focus ECO netic als wereldprimeur op de Au toRAl. Het verbruik van de diesel bedraagt 3,5 liter per 100 kilome ter, de C02-uitstoot 95 gram. Daar mee is hij vrij van bpm en motor rijtuigenbelasting. Zakelijke rij ders betalen 14 procent fiscale bij telling. Begin 2012 is hij te koop. Terughoudendheid bij Subaru over Impreza Behalve dat de nieuwe Impreza het laagste verbruik heeft van alle vierwielaangedreven auto's in de VS, wil Subaru weinig kwijt over haar nieuwste telg. De auto wordt deze maand onthuld op de auto show in New York. 'Meer comfort en nog meer binnenruimte' voegt het merk aan de info toe. Nieuwe MG 6 uit de oude MG Rover-fabriek In de oude MG Rover-fabriek in Engeland is de productie weer op gestart. De eerste auto is de MG 6, een vijfdeurs voor het zakelijk seg ment Voorlopig zijn het rechtsge- stuurde versies. Afhankelijk van het succes wordt bepaald of ook linksgestuurde worden gebouwd. Ligne Business 33.590 euro, Tendance 35.790 euro Citroen C5 Tourer 2.0 HDi Uiterst comfortabele station wagon met extra krachtige 2.0 liter diesel. Uitstekend meubilair en fraai afgewerkt. Bagage 505-1.462 liter. Ge wicht 1.542 kg. Diesel 2.0 I, 163 pk. Plus: rijcomfort, kwaliteit, motor. Min: erg druk dashboard. Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Een uitstekend rijdende za- kenauto met een fors interi eurvolume en verkrijgbaar met tal van elektronische gadgets. Bagage 554-1.745 li ter. Gewicht 1.475 kg. Diesel 2.0 1,140 pk. Plus: onderstel, interieurruimte, design. Min: druk dashboard. CONCURRENT# VW Passat Variant 2.0 TDI Plus: brandstofverbruik, afwerking, rijcomfort. Min: niet exclusief. Het voorbeeld in de grotere zakenklasse, recent nog fors gefacelift met behoud van de afwerkingskwaliteit en de ruimte. Bagage 603-1.731 li ter. Gewicht 1.471 kg. Diesel 2.0 1,140 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73