auto5
Peugeot
comfort
508 SW:
voorop
Jaguar XF goedkoper Elektrische Golf rijdt
dankzij kleinere diesel als een conventionele
Peugeot 508 SW 2.0 HDi
Comfortabele en forse stationwagon.-Bagage 550-
1.598 liter. Gewicht 1.475 kg. Diesel 2.0 1,140 pk.
Active 35.040 euro, Allure 38.625 euro.
Plus: binnenruimte, afwerking, rijcomfort.
Min: neutrale uitstraling achterzijde.
en warmt in de zomer het interieur snel op.
Gelukkig is er voorzien in een rolhoes.
Ruim is het sleutelwoord voor het interieur
en dat geldt voor alle vier tot vijf passagiers
en hun bagage. De 508 is een fors bemeten
auto en dat begint al voorin. Peugeot zorgt
daar voor flinke stoelen, die prima instel
baar zijn en goed ondersteunen. Het aan de
onderkant afgeplatte stuurwiel zorgt voor
net iets meer bewegingsvrijheid. Achterin
heeft niemand te klagen, want ook daar zijn
hoofd- en beenruimte helemaal in orde.
Met minimaal 550 liter is de bagageruimte
royaal. De vorm is mooi hoekig, zodat er op
timaal geladen kan worden. Onder de vloer
is nog een handig, extra vak te vinden en
zijn er twee bergvakken in de zijkanten,
met een uiterst bruikbare inhoud.
Dat de nadruk in Europa bij dit soort auto's
op diesels ligt, blijkt direct na een eerste
blik op de prijslijst. Benzinerijders hebben
slechts de keuze uit een 1.6 liter (met of zon
der turbo), terwijl dieselmotoren met drie
slagvolumes beschikbaar zijn. De middelste
is de 2.0 liter, die met handgeschakelde zes
vrijdag 15 april 2011
Peugeot schudt het zakelijke
segment op met de nieuwe 508,
die vooral als stationwagon SW
hoge ogen zal gooien bij de
Nederlandse kopersgroep.
door Tony Vos
Door zijn forse lengte probeert de 508 zowel de 407 als de 607 te vervangen, foto's Automedia
De logica in de naamgeving binnen
het Peugeot-programma begint
langzaam te vervagen. Het merk is
bezig aan haar 08-reeks en omdat
de nieuwe 508 bedoeld is als opvolger van
zowel de 407 als de 607, past dit nieuwe mo
del beslist nog in het bestaande stramien.
Bij veel Europese merken zijn echte topmo
dellen verdwenen en nemen de grotere za-
kenauto's deze positie over. Dat geldt ook
voor de 508, die met een lengte van 4,81 me
ter meteen overtuigt wat dimensies betreft.
Door de relatief lange wielbasis is de enor
me overhang aan de voorkant verdwenen.
Daardoor komt de vlakverdeling wat harmo
nieuzer over. Ook de enorme luchtinlaat in
de voorbumper is tot redelijke proporties te
ruggebracht. Dat zorgt bij de 508 voor een
uitermate beschaafde uitstraling. De daklijn
loopt bij de SW in geringe mate af en ein
digt bij een achterkant die erg neutraal over
komt, zonder merkspecifieke eigenschap
pen. Het glazen dak is leuk, kan niet open
bak goed is voor 140 pk en een koppel van
320 Nm. De motor bestaat ook met 163 pk,
maar heeft dan vanzelf een automaat.
Al vanaf het moment van starten is de die
sel opvallend stil. Peugeot heeft sowieso de
isolatie bij de 508 goed voor elkaar. De zes-
bak levert geen klachten op en brengt de au
to in 9,8 seconden naar de 100 kilometer
per uur (en een top van 210). De 508 heeft
vanwege zijn C02-uitstoot een gunstig A-la
bel. Het gemiddelde verbruik van 1 op 17,5 is
bovendien uitstekend.
Wat bij de 508 SW altijd overheerst, is het
moderne, Franse comfort. Vroeger stond
dat voor een soepel veergedrag met stevig
duiken bij afremmen en overhellen in boch
ten. Maar zonder het prettige veergedrag uit
het oog te verliezen, heeft Peugeot de nade
len allang opgelost. Zodoende blijft de stabi-
liteit tot aan hoge snelheden keurig behou
den. Fransen hebben hier de term Grand
Routier voor bedacht en dat is de nieuwe,
grote Peugeot ten voeten uit. Dit zal door
de doorgaans zakelijke berijder hoog wor
den gewaardeerd. Het is overigens opval
lend dat enkele weken na de introductie op
de Nederlandse markt de 508 al zichtbaar is
in het verkeer.
De 508 SW begint bij 27.325 euro voor de
1.6 benzine. De 1.6 e-HDi met 20 procent bij
telling kost minimaal 29.680 euro. De 2.0
HDi Allure staat voor 38.625 euro in de lijst.
door Roel van Cils
De Jaguar XF-serie wordt
naar beneden toe uitge
breid uit met een 2.2 liter
viercilinder dieselmotor.
Daarmee wordt de stijlvolle limou
sine iets betaalbaarder.
Het is in de basis dezelfde motor
als Land Rover toepast in de Free-
lander. Maar voor de XF heeft Ja
guar de diesel op diverse punten
aangepast en, anders dan in de
Freelander, in de lengterichting ge
plaatst en aan een nieuwe acht-
trapsautomaat van ZF gekoppeld.
Er is 190 pk aan vermogen beschik
baar eri een koppel van 450 Nm.
Mooie waarden, maar nóg mooier
zijn de verbruikscijfers. Met een
brandstofconsumptie van gemid
deld 5,4 liter per 100 kilometer en
een C02-uitstoot van 149 gram
per kilometer is de XF 2.2 D de zui
nigste Jaguar ooit. Een en ander
wordt mede mogelijk gemaakt
door een start- en stopsysteem.
Dat werkt voortreffelijk én eenvou
dig. Bij stilstand met de voet op de
rem slaat de motor af Zodra de
rem wordt losgelaten, start de die
sel weer. De viercilinder presteert
nauwelijks minder dan de zescilin-
derversie met 211 pk die hij ver
vangt. De acceleratie van 0 tot 100
neemt 8,5 seconden in beslag en
de topsnelheid ligt op 225.
Het geluidsniveau in het interieur
zou volgens Jaguar op snelheid ge
lijk zijn aan dat van de zespitter.
Toch klinkt de viercilinder vooral
in de hogere toerenregionen net
wat rauwer, zo ondervonden we
in een gecamoufleerd voorserie-
exemplaar. Onder het plakplastic
zit namelijk een facelift verborgen.
Slankere koplampen voorzien van
led-dagrijverlichting, een iets grote
re grille en andere Iichtunits ach
ter zijn de voornaamste wijzigin
gen. De prijzen van de vernieuw
de XF heeft Jaguar nog niet be
kendgemaakt.
JAGUAR
Uw Regionaal Jaguar Centrum
BOGAERS JAGUAR GOES
ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 4462 ES GOES
T. 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl
door Willem de Volder
Volkswagen voorziet zijn
meest populaire model
van elektrische aandrij
ving. Tegen de achter
grond van de AutoRAl 2011, waar
elektrisch rijden een belangrijke
plaats inneemt, maakten we ken
nis met de Golf Blue-e-motion.
De e-Golf is nagenoeg productie-
klaar. Toch start Volkswagen pas
in 2013 met de productie. Vooral
de zoektocht naar een nog sterker
batterijpakket ligt daaraan ten
grondslag. Een elektromotor met
een piekvermogen van 115 pk
drijft de Golf aan. De trekkracht
bedraagt 270 Nm en is vanaf stil
stand beschikbaar. Een lithium-
ion accupakket met een capaciteit
van 26,5 kWh voedt de motor. Dat
pakket zorgt voor een actieradius
tot 150 kilometer. Het pakket
weegt 315 kilogram. Ten opzichte
van een 2.0 liter TDI met DSG-
bak is de elektrische Golf 200 kilo
gram zwaarder. Tijdens het rijden
merk je die last, maar de elektro
motor heeft daar weinig weet van.
Met het grootste gemak beweegt
de auto door het verkeer. Rol- en
windgeluid zijn hoorbaar. Tevens
valt een lichte fluittoon op. Verder
rijdt de e-Golf als een conventione
le versie met verbrandingsmotor.
In drie modi kan remenergie wor
den gebruikt. In de D 'freewheelt'
de auto en in de D3-stand wordt
de maximale hoeveelheid kineti
sche energie omgezet in elektrici
teit. In het rijprogramma 'comfort'
is een top van 135 kilometer per
uur haalbaar, in 'normal' 115 en in
'range+' 105. Over de prijs wil VW
niet praten, al kost een batterijpak
ket nu al gauw 10.000 euro. Schaf
met de e-Golf ook een iPhone
aan. Via een app kunnen functies
in de auto op afstand worden uit
gelezen (capaciteit batterijen) en
aangestuurd (airco). Via Google
Maps kan de auto worden gevolgd.
VW Golf Blue-e-motion. foto WdeV
Wereldprimeur Focus
ECOnetic op AutoRAl
Ford presenteert de Focus ECO
netic als wereldprimeur op de Au
toRAl. Het verbruik van de diesel
bedraagt 3,5 liter per 100 kilome
ter, de C02-uitstoot 95 gram. Daar
mee is hij vrij van bpm en motor
rijtuigenbelasting. Zakelijke rij
ders betalen 14 procent fiscale bij
telling. Begin 2012 is hij te koop.
Terughoudendheid bij
Subaru over Impreza
Behalve dat de nieuwe Impreza
het laagste verbruik heeft van alle
vierwielaangedreven auto's in de
VS, wil Subaru weinig kwijt over
haar nieuwste telg. De auto wordt
deze maand onthuld op de auto
show in New York. 'Meer comfort
en nog meer binnenruimte' voegt
het merk aan de info toe.
Nieuwe MG 6 uit de
oude MG Rover-fabriek
In de oude MG Rover-fabriek in
Engeland is de productie weer op
gestart. De eerste auto is de MG 6,
een vijfdeurs voor het zakelijk seg
ment Voorlopig zijn het rechtsge-
stuurde versies. Afhankelijk van
het succes wordt bepaald of ook
linksgestuurde worden gebouwd.
Ligne Business 33.590 euro, Tendance 35.790 euro
Citroen C5 Tourer 2.0 HDi
Uiterst comfortabele station
wagon met extra krachtige
2.0 liter diesel. Uitstekend
meubilair en fraai afgewerkt.
Bagage 505-1.462 liter. Ge
wicht 1.542 kg. Diesel 2.0 I,
163 pk.
Plus: rijcomfort, kwaliteit, motor.
Min: erg druk dashboard.
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi
Een uitstekend rijdende za-
kenauto met een fors interi
eurvolume en verkrijgbaar
met tal van elektronische
gadgets. Bagage 554-1.745 li
ter. Gewicht 1.475 kg. Diesel
2.0 1,140 pk.
Plus: onderstel, interieurruimte, design.
Min: druk dashboard.
CONCURRENT# VW Passat Variant 2.0 TDI
Plus: brandstofverbruik, afwerking, rijcomfort.
Min: niet exclusief.
Het voorbeeld in de grotere
zakenklasse, recent nog fors
gefacelift met behoud van
de afwerkingskwaliteit en de
ruimte. Bagage 603-1.731 li
ter. Gewicht 1.471 kg. Diesel
2.0 1,140 pk.