io uit )e raakt jezelf donderdag 14 april 2011 in een onvrijwillige navolging van maatschappelijke patronen, maar geloven inmiddels dat zij stuk voor stuk als individuen bewuste keuzes maken en denken dat hun argumentaties persoonlijk ge vormd en valide zijn." Maar hij laat ruimte voor twijfel: „De kans is groot dat ik iets over het hoofd zie, of dat een transformatie moge lijk is; dat greintje hoop is genoeg om ons het voordeel van de twij fel te geven en daarnaar proberen te handelen." De meeste schilderijen tonen lege, moderne ruimtes. Er is geen mens te zien. De Peuter laat je door zijn ogen naar de werkelijkheid kijken. Hoewel elk schilderij strak is uitge voerd, met helder afgebakende vor men, is het toch lastig om te over zien waar je staat. Dat komt om dat De Peuter niet de werkelijk heid schildert, maar het samen smelten van een door grote glasra men gereflecteerd oppervlak met de ruimte waar je 'staat'. Dat beeld vermengt zich soms met het spie gelbeeld van de ruimte achter je. Ie raakt jezelf als het ware kwijt in Jan van der Ploeg Jan van der Ploeg schildert geome trische composities in de traditie van de op art. De composities zijn meer dan puur optisch spel. Ze drukken ook de drang uit tot het ordenen van een steeds complexe re werkelijkheid. Duo-expositie met Ab van Hanegem. T/m 24/4: Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 13, Middelburg. Do t/m za. 13.00-17.00 uur en 1e zo. v/d maand Leo van Kampen Leo van Kampen vroeg 21 mensen die mede zijn leven hebben be paald hem een vingerafdruk te stu ren. Twee mensen waren overle den, één wilde niet meedoen. Van Kampen heeft alle 18 inzendingen gefotografeerd, vergroot afgedrukt en anoniem ingelijst. T/m 24/4: Leo van Kampen. Mo Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 13.00- 17.00 uur. Marja de Lange Marja de Lange roept kleurige we relden op in haar door Hooglied en psalmen geïnspireerde schilde rijen. Het zijn vooral beelden van hoop en troost. Paradijselijke tafe relen, lieflijk, sprookjesachtig, met de geliefden opgenomen in elkaar en de natuur. Maar ook beelden van (innerlijke) strijd. T/m 25/4: Marja de Lange, Nicolaaskerk, Kerkgang 2, Kortgene. Za. en zo. 15-17 uur. Peter Balm Peter Balm maakt de schoonheid zichtbaar van het stedelijke en in dustriële landschap. Hij trakteert de kijker ook op onverwachte standpunten zoals dat vanuit de cockpit van een vliegtuig. Balm bouwt zijn composities op uit vlekken en toetsen en versterkt of dempt de 'natuurlijke' kleuren. T/m 1/5: Peter Balm, Galerie La Ligne Rouge, Mee/straat 25, Zierikzee. Za. en zo. 13 - 17 uur. Andries Minderhout Andries Minderhout (1920) gaat nooit met pensioen. Hij schildert nog steeds en exposeert met acht andere Zeeuwse beeldende kunste naars van tachtig jaar en ouder. Allen werken zij op de basis van de moderne stromingen die vlak voor of rond hun geboorte het licht zagen. T/m 12/6: 'Tochtig plus', Schotse Huizen, Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00- 17.00 uur. Kobe de Peuter: Close. de schilderijen. De leegheid van de moderniteit laat ons volgens De Peuter onszelf verliezen. Alles lijkt op elkaar, moet strak en geor dend zijn. Waar de modernisten - denk aan Mondriaan en de Stijl - juist die leegheid zagen als bevrij dend, ruimte gevend aan de mens, ziet De Peuter dat de mens in een dwingende leegte zichzelf kwijt raakt, geen eigen ijkpunten heeft. Het persoonlijke is uitgebannen. Artistiek gezien, leidt dat tot intri gerende illusoire ruimtes, die met liefde zijn geschilderd. Het werk is in balans: op een strakke basis is er in de details net genoeg hand schrift om het beeld sjeu te geven. In 'The door' speelt ook nog de spanning cultuur - natuur mee. De kale bomen lossen op in de menselijke wereld van staal en glas. Eén keer komt de mens zelf in beeld, maar zonder hoofd en omgeven door een grijs niets. Ie ziet een man gekleed volgens de laatste mode, met onder het col bertje het overhemd losjes over de broekrand. Op het colbert projec teert het spiegelbeeld in de ruit die hem van ons scheidt een frag ment van een nachtelijk stads beeld op zijn borst. De omringen de realiteit bepaalt hem dus laag over laag. Het werk van Kobe de Peuter is een schilderkunstig sterk pleidooi om die lagen af te pellen, met bevrijding als gevolg. In het werk van Willem Behr ko men verwante elementen voor. Ik zie stedelijke landschappen, met wolkenkrabbers en grote brug gen. Maar ook leegte: in een onge definieerde ruimte zweven dan als ijsschotsen brokken land. Zo'n brok kan enorm zijn, een stad dra gen en zich los maken uit de omge ving, alsof de aarde de rotzooi op haar huid wil verwijderen. In het gat dat het verdwenen stuk land achterlaat, schildert Behr een nieu we, parallelle door mensen ge maakte wereld, die de lege ruimte weer bezet. Ik zie ook eenvormige blokken flats, met honingraatmo tieven. De sfeer is, door het vele grijs en vaalwit en het ontbreken van licht, desolaat en kaal. Behr vraagt zich af: „Staat de mens bin nen, buiten of boven de natuur?" en stelt: „Als we vergeten zijn te zijn, zijn we ook vergeten wat vre de is. En al helemaal als we geen Twee schilders deze week die wat te vertel len hebben, die gedre ven zijn hun visie op de samenleving te verbeelden. Ko be de Peuter (1979), geboren Belg, nu teruggetrokken wo nend in een dorpje in Catalonië. Willem Behr (1953), van de Randstad naar Cadzand ver huisd, klaar met zijn maatschap pelijke loopbaan en sinds een paar jaar hard werkend aan een carrière als beeldend kunste naar. Beiden schrijven ook be schouwingen van filosofische aard, met het opgaan in de ano nimiteit van het moderne leven als centraal gegeven. Dat sluit mooi aan bij het thema van de maand van de filosofie 'Het Ech te leven'. Leest en kijkt u mee? De Peuter stelt: „Mensen laten zich drijven door hun instincten Zijnde meer zijn maar achter de grote massa aanlopen... Als Zijnde de positie van de mens in ogen schouw genomen hebbend, kom je niet los van de regeldrang van de mens. Het voor alles regeltjes maken die weer andere regeltjes oproepen en alles samen zoveel bo dy krijgen waardoor er een lege in houd ontstaat." Elders lees ik: „De leegte is de enige kans op overle ving." Ik zie dat Behr spontaan werkt, zich laat leiden door wat de olie verf hem biedt. Vette en schrale verfpartijen wisselen elkaar af, de vormen zijn schetsmatig aange duid. Er sluimert wel kracht in de composities en toch komt die er niet uit. Ik pieker me suf hoe dat zit en kom dan op de vergelijking met John Marin, een in 1953 overle den Amerikaanse schilder die op een vergelijkbare manier veel schil- Werk van Willem Behr. Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72