Heel anders voelen, schrijven en zingen uit| 5 selectie WM donderdag 14 april 2011 ■t Record Store Day Zaterdag is het Record Store Day. Ook De Drukkerij doet eraan mee, met een lezing van Yuri Landman (11.00 uur) en optredens van folk- en countryzangeres Lea (12.30 uur), singer-songwriter The Wood wards (15.00 uur) en, om 16.00 uur, Gerhardt (foto; bekend van Beans 8c Fatback.) Zaterdag 16 april, De Drukkerij, Middelburg. Jeugdtheaterschooi Alle groepen van Jeugdtheater- school Zeeland presenteren een weekend lang hun nieuwe produc ties. Op zaterdagmiddag en -avond komen de 12+-groepen aan bod (waaronder de voorstelling Foute liefde van Josien de Graaf, foto); op zondagmiddag de 9+-groepen. Zaterdag 16 (vanaf 13.30 uur) en zondag 17 april (vanaf 12.00 uur), 't Beest, Goes. De Meeuw Tsjechovs toneelklassieker De Meeuw, nu in Middelburg. Het stuk is bewerkt door regisseur Ger- ardjan Rijnders en Janine Brogt. De cast bestaat uit Marisa van Ey- le, Saskia Temmink, Eline ten Camp, Paul R. Kooij, Titus Muize- laar, David Lucieer, Cees Geel en René van Zinnicq Bergmann. Zaterdag 16 april, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Bral Delfgaauw Cabaretier Sjaak Bral en meester verteller Fred Delfgaauw spelen de allerlaatste voorstelling van hun succesvolle programma De Nach- club in Rilland. Het duo heeft een nieuw vorm van theater gecreëerd: cabadrama. De twee bewegen zich op het snijvlak van ontwapenende humor en magisch realisme. Zaterdag 16 april, Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. Alia Francesca Muziekpodium Zeeland keert te rug naar de Grote Kerk voor het zomerseizoen. Dat wordt ingeluid met een concert van het ensemble Alla Francesca. Het trio speelt 'Me- diterranea', middeleeuwse trouba dour- en sefardische liederen, dan sen en tarantellas uit het Middel landse Zee-gebied. Zondag 17 april, Grote Kerk, Veere, 15.30 uur. De rijke opsomming van toneelstukken van vorige week was zo ongeveer de laatste stuiptrekking van het seizoen. Er gebeurt nog wel wat, onder andere komt vanaf 12 mei 1953 De Musical nog eens vier dagen terug naar Zeeland, naar Goes (De Mythe). Maar veel aanbod van formaat is er niet meer. Of het moet Stef Bos zijn. Hij komt zondag naar Vlissingen (Ar senaaltheater) met zijn solopro gramma Vuurvlieg. Maar wat te zeggen over een vermaard artiest die met een verrassingspakket van oud (dus overbekend) repertoire én met nieuwe liedjes (daar voor het eerst te horen) komt optre den? Toch is Stef Bos wel een intrige rend artiest, met een biografie die bepaald niet doorsnee is. En dan bedoel ik niet eens de start van zijn carrière, van cabaret (als 20-ja- rige in 1981 winnaar van de pu blieksprijs van het fameuze caba retfestival Camaretten in Delft) naar toneel, en dat dan weer in België. Daar ook tekstschrijver van onder andere Clouseau. En dan een plotselinge doorbraak als zan ger van eigen nummers, met na me met de single Papa van de cd Is Dit Nu Later. Dat is allemaal ge kauwde kost. Dat hij ondertussen al jaren onge veer de helft van het jaar in Kaap stad woont en werkt, is misschien als 'kost' al even oud. Hij kwam al vroeg in aanraking met de Afri kaanse cultuur, was in 1993 voor het eerst in Zuid-Affika voor een opname. En dan begint er iets te groeien tussen Stef Bos en Afrika. De cd Van Mpumalanga Tot Die die allerlei bijverschijnselen heeft, zoals leen- en mengwoorden, maar waar ook een énorme vitali teit uit spreekt. In zo'n taal moet het heel anders voelen, heel an ders schrijven en heel anders zin gen zijn. En dat maakt een artiest als Stef Bos tot een heel uitzonder lijke. Nu 'de ultieme reprise inclu sief surprise!'. Afgelopen week was ik in Middelburg bij Vrije Radi calen, het laatste deel van een vierluik van toneelmaker Frans Strijards. Als artistiek leider van Art&Pro was hij van 1985 tot 2001 bijzonder spraakmakend. In de workshop die hij komende zo mer organiseert, gaat het over 'li chamelijk acteren', over 'methodes van de Commedia dell' Arte' en over 'ruimtelijke ordening in spel en beweging'. Dat kenmerkt de man en de voor stelling Vrije Radicalen vrij com pleet. Het is een politieke satire, over bouwfraudes en lokale poli tiek. Met een nieuwe wethouder (Han Romer, geweldig acteur in déze speelstijl) die een 'aanraakba- re politicus' wil zijn. En die dan na tuurlijk veel eerder en veel vaker door bouwmagnaten wordt aange raakt dan door de burger. Duistere zaakjes en intermenselijk gepruts worden afgehandeld in café Hades (de god van de onderwereld, ofte wel het schimmenrijk).— Doorzichtiger kan een verhaal niet zijn. Een verhaal dat niet wordt ge speeld (of anders gezegd: dat niet mag groeien), maar dat in flitsen en momenten wordt terugverteld, met de analytische blik van de al wetende achteraffer. Spannend wordt het nooit, een plot is er niet, komisch is het wel. En als to neelervaring verrijkend. Inderdaad een heel ander soort gebruik van de ruimte, en de tijd, en de actie. Een keertje kijken met andere ogen, en luisteren met andere oren. Dat kan er ook toe doen. Stef Bos, zondag in Arsenaaltheater in Vlissingen, 20.15 uur. Kaap uit 2000 kent al vergaande Afrikaanse invloeden en is ook op genomen met de assistentie van een aantal Afrikaanse muzikanten. En anno 2011 is een goed deel van zijn teksten nu in het Zuid-Afri kaans en is er heel veel Afrikaanse klankkleur en dito ritme in zijn muziek aanwezig. Zelfs solo is dat te merken. Over dat Zuid-Afrikaans (ook wel foto Michel Muider Stef Bos. het Afrikaans genoemd) wil ik het hebben. Het is een zogenoemde dochtertaal van het Nederlands, ontstaan uit ons zeventien- de-eeuwse taaltje, vooral uit het Zuid-Hollands en ook uit wat Zeeuws. Het was een taal van avonturiers, van doeners eerder dan van denkers. Dat geeft al een heel andere woordenschat, met heel andere dynamiek. En omdat die taal in den vreemde levend wordt gehouden (ook nog eens te gen Britse overheersing in), wordt er stevig aan die taal en de tradi ties vastgehouden. Hij staat als het ware een beetje stil, en blijft dicht bij zijn wortels. Zelfs nu het Afrikaans in de loop van de 20e eeuw is gegroeid van 50.000 naar ongeveer 750.000 woorden. Een ongelooflijke groei, Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 67