Zet volledig in op toerisme stipreizen.nl ...dé nieuwe manier van busreizen! 261 zeeland Storm in een glas water te gast Drie bussen vanuit Zeeland tegen kernenergie En... gratis overnachting en parkeren vooraf, nabij de grens! En... géén lange opstaproutes in Nederland zoals elders! donderdag 14 april 2011 door Ad Dorst, Statenlid voor de SCP Het bericht van woens dag 13 april over het ver meende conflict tussen Delta NV en ERH over de eigendom van kerncentrale-ex ploitant EPZ, en vooral ook de ge suggereerde financiële consequen ties, is naar mijn mening minder schokkend dan het op het eerste gezicht lijkt. Als eerste: Van den Oetelaar gaat voorbij aan het feit dat de rechter zich reeds drie keer gebogen heeft over deze zaak en Delta daarbij steeds in het gelijk heeft gesteld. Dat is ook niet verwonderlijk. Wanneer twee partijen namelijk afspraken maken die verder gaan dan de wet, dan mogen zij elkaar daaraan houden. Niet het publiek recht, maar het privaatrecht is dan van toepassing. En dan als tweede: de claim van 370 miljoen euro is natuurlijk uit de lucht gegrepen. Alleen al het feit dat er wordt uitgegaan van een rentecomponent van 8 procent is onjuist. Vanaf 1 juli 2009 bedraagt de wettelijke rente (zoals bedoeld in artikel 119 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek) bij Koninklijk Besluit 4 procent. Dat bedrag van 370 miljoen euro kan dus sowieso al door de helft. Wat eveneens niet wordt meegere kend, en dat is mijn derde opmer king, is dat ERH de komende vier jaar nog fors verdient aan de aan delen. Die leveren dividend op. Dat moet natuurlijk worden verre kend met een eventuele claim. Want als je vanaf een bepaalde da tum recht wilt doen gelden, dan geldt daarbij altijd het principe van verrekening van lusten en las ten. Als laatste punt: mocht de rechter, wat ik beslist niet verwacht, als nog besluiten dat ook andere dan publieke aandeelhouders zijn toe gestaan deel te nemen in EPZ, dan is er voor Delta sprake van een ge heel nieuwe realiteit. Ik zeg niet dat dit gebeurt, maar Delta kan op dat moment besluiten niet met een commerciële partner in EPZ te willen blijven zitten. Delta kan haar belang dan verkopen. En wel voor een bedrag van 950 miljoen euro, want dat is immers wat de helft van de aandelen blijkbaar waard is. Samengevat, mocht Delta NV in het meest onwaarschijnlijke geval alsnog in het ongelijk worden ge steld bij de rechter, dan zal zij - als ze dat verstandig of nodig acht - haar EPZ-aandelen kunnen verko pen voor 950 miljoen euro, onder aftrek van een redelijk beperkte schadevergoeding. Het financiële saldo levert dan juist een forse toe name op van de waarde van Delta voor haar aandeelhouders (de pro vincie en de gemeenten). door Jan van Damme UTRECHT - Zeeland moet zich voortaan maar helemaal op het toerisme richten. Alle pogingen om industrie en handel van de grond te krijgen, zijn toch tot mis lukken gedoemd. Dat is de les, die we uit de geschiedenis van de afge lopen 400 jaar kunnen trekken. Bestuurders baseren zich op het verkeerde verleden, zegt Wijnand Mijnhardt, hoogleraar cultuurge schiedenis aan de Universiteit van Utrecht. „Ze kijken naar de 17de eeuw, toen Zeeland met Holland het meest verstedelijkte gewest van de Republiek der Zeven Vere nigde Nederlanden, was. Maar dat de provincie in de 19de eeuw het belangrijkste agrarische gebied van Nederland was, wordt vergeten." Mijnhardt en zijn collega Paul Brusse hebben de afgelopen vijf jaar een grootscheeps onderzoek geleid naar de ontwikkeling van Zeeland tussen 1750 en 1850. Het resultaat van het project wordt maandag 4 juli gepresenteerd in vier boeken, die in Utrecht aan commissaris van de koningin Kar- la Peijs worden aangeboden. De historici denken dat met hun Zeeuwse onderzoek de geschiede nis zoals wij die nu kennen, her schreven moet worden. Hun be langrijkste conclusies: tot eind 18de eeuw bleef de handel van Zee land bloeien, en in de t9de eeuw wordt een succesvolle overstap ge maakt van handel naar landbouw. Bestuurders en beleidsmakers zou den volgens Mijnhardt en Brusse beter naar het verleden moeten kij ken. De bloei van handel en ha vens in de 17de en 18de eeuw was immers te danken aan de afslui ting van de Schelde. Toen de Fran sen in 1795 de vrije doorvaart naar Antwerpen afdwongen, was het ge daan met de welvaart van Middel burg. Pogingen om met de aanleg van een nieuwe haven in Vlissingen en een Zeeuwse spoorlijn (1873) de commercie nieuw leven in te bla zen, mislukten. De Utrechtse we tenschappers noemen ook het met veel overheidsgeld ontwikkelde Sloegebied een weinig geslaagd project. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat de veelbesproken aanleg van een grote containerkade verspilde moeite is, die weinig werkgelegen heid en veel overlast zal brengen. Brusse: „Antwerpen en Rotter dam zullen hooguit de containers, waar ze zelf geen ruimte voor heb ben, in Zeeland laten laden en los sen. Een grote vlucht zal zo'n Wes- terschelde Container Terminal nooit nemen. Simpelweg omdat Zeeland niet over een goed achter land beschikt. Dus zeggen wij: het is een foute gedachte om van Zee land weer een handelsnatie te wil len maken." Wat dan wel toekomst biedt? „Huisjes verhuren", zegt Mijn hardt, „mik op het toerisme." Brus se: „Ruimte, landschap wordt steeds meer waard. Een streek waar het 's nachts nog echt don ker wordt, daar komt vraag naar. Als je zo denkt hoef je ook niet bang te zijn voor leegloop." GOES - Vanuit Zeeland vertrekken zaterdag drie bussen, die bijna zijn volgeboekt, om deel te nemen aan een anti kernenergiemanifestatie in Amsterdam. Vanuit Terneuzen, Vlissingen en Goes rijden in elk geval bussen met mensen die tegen een nieuwe kerncentrale willen manifesteren. Daarnaast maken mensen gebruik van de OV-kortingen via een su permarktketen en er zullen ook mensen met eigen vervoer gaan. De petitie: 'Ik heb schoon genoeg van kernenergie' is binnen twee weken al door ongeveer 65.000 mensen ondertekend. In Zeeland tekenen Borsele2Nee en de ZMF voor de organisatie van de Zeeuw se bijdrage aan de Amsterdamse manifestatie. Puur Tsjechië 9-daagse excursiereis incl. ontbijt Vertrek mei t/m nov. Profiteer nu van deze unieke aanbieding en geniet tijdens deze geheel verzorgde rondreis door Tsjechië van onder L andere Pilsen, de Bohemen en natuurlijk de 'Gouden Stad' van J Europa: Praag! Tevens brengen we uitgebreide bezoeken aan A Karlovy Vary, Marianske Lazne en het Karlstejn Kasteel. U verblijft in het 3-sterren hotel Ibis Pilsen. Tegen een toeslag van totaal slechts €45 boekt u dagelijks diner bij in Pilsen. d"s slechts Per daoi VeeUien' Ontdek h, meuwe' Duit. Unieke 16- e 16-daagse rondreis! Historische steden van Oostenrijk 16-daagse excursiereis incl. ontbijt en diner Vertrekjuli en aug. Maak kennis met de histonsch steden van Oostenri|k. Zo bezoeken we Salzburg, de stad van de Mozart en Wenen. Via de Swarovski Krislalwellten, rijden we naar Innsbruck. Verder mogen Bad IschU Hallstatt, Stift van Melk. Karinthië, Lienz, Kiifstein A de Dolomietenroute niet ontbreken. Uiteraard zijn per luxe touringcar in comfort class en hotels met ontbijt en diner inbegrepen! Boek nu snel voor deze zomer... reizen *nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62