'Delta wacht weer zeperd' 'Havens moeten snel 261 zeeland de ndernemer Eénderde minder nieuwe huizen gereed vorig jaar CONFLICT Van den Oetelaar voorziet claims SCHELDE-SEINEVERBINDING Met de aanleg van het 106 kilometer lange kanaal Seine-Nord Europe wordt Parijs en omstreken ontsloten. De Zeeuwse ha vens moeten daar, met de haven van Gent, direct op inspelen. Feiten over Schelde-Seir brieven 0p zaterdag 21 mei verschijnt de arbeidsmarktspecial in de Ondernemer woensdag 13 april 2011 door Ben Jansen MIDDELBURG - Het conflict met Energy Resources Holding (ERH) over het eigendom van de kerncen trale Borssele kan Delta duur ko men te staan. Het Zeeuwse ener giebedrijf moet de aandeelhouders van ERH uiteindelijk wellicht voor honderden miljoenen euro's scha deloos stellen. In een artikel op de energie nieuwssite Energeia plaatst zelf standig financieel adviseur energie bedrijven Peter van den Oetelaar kanttekeningen bij de overtuiging van Delta dat de juridische strijd over het eigendom van de kerncen trale tot een goed eind zal worden gebracht. Delta en ERH, dat de provincies en de gemeenten met belangen in het voormalige Essent vertegenwoordigt, zijn elk voor de helft eigenaar van EPZ, de exploi tant van de kerncentrale en de ko lencentrale bij Borssele. De rechter heeft tot nu toe geconcludeerd dat Delta terecht een stokje steekt voor de overdracht van het belang van ERH in de kerncentrale aan de Duitse energiereus RWE, om dat de statuten van EPZ voorschrij ven dat de aandelen in overheids handen moeten blijven. Van den Oetelaar acht het aanne- MIDDELBURG - In Zeeland zijn vo rig jaar éénderde (34 procent) min der woningen opgeleverd dan het jaar er voor. Dat blijkt uit cijfers die het CBS gisteren publiceerde. Zeeland loopt daarmee in de pas met landelijke cijfers. Volgens het CBS is het aa'ntal opgeleverde nieu we huizen - landelijk gezien - het laagste aantal sinds 1952. De top werd bereikt in 1974 met 155.000 woningen landelijk. Verdeeld in koop- en huurwonin gen blijkt dat er bijna 40 procent melijk dat het oordeel in een bo demprocedure niet langer beperkt blijft tot de statuten, die stammen uit de tijd dat de elektriciteitsvoor ziening in Nederland geheel in overheidshanden was. Volgens hem zal het principe van het vrije verkeer van kapitaal binnen de EU doorslaggevend zijn. Dat betekent naar zijn mening niet alleen dat Delta er alsnog ge noegen mee zal moeten nemen dat het belang van ERH in de kern centrale alsnog naar RWE gaat, maar de provincies en de gemeen ten die vroeger is Essent zaten, zul len financiële genoegdoening ei sen. RWE heeft 950 miljoen euro over voor de deelneming van ERH in de kerncentrale. Dat bedrag is de voormalige Essent-aandeelhou- ders voorlopig nog niet betaald. Van den Oetelaar verwacht dat de schadevergoeding daarvoor, nadat uiteindelijk in de bodemprocedure een definitief vonnis is geveld, 370 miljoen euro kan bedragen. Gevoegd bij de al opgelopen verlie zen - Delta maakt vandaag bekend hoe de terugtocht uit de zonnecel- lenmarkt de jaarcijfers 2010 beïn vloedt - voorziet Van den Oetelaar een forse vermindering van de aan deelhouderswaarde voor de pro vincie Zeeland en de gemeenten. door Wout Bareman De Zeeuwse havens moe ten snel een strategie bepalen om over ruim zes jaar optimaal te kunnen profiteren van de nieuwe Schelde-Seineverbinding. Er- liggen volop kansen, want vast staat dat de goederenstroom tussen de ha vens in Noord-West-Europa en Frankrijk na de aanleg van de ont brekende schakel, het nieuwe ka naal Seine-Nord Europe, met mil joenen tonnen per jaar zal toene men. De huidige flessenhals, het Canal du Nord dat nu alleen be vaarbaar is voor binnenvaartsche pen tot 650 ton, wordt immers ver vangen door een gloednieuw 106 kilometer lang kanaal voor sche pen tot 4400 ton. President Nico las Sarkozy zette het licht eerder deze week op groen. De financie ring (in totaal ruim 4 miljard eu ro) is zo goed als rond. In 2017 moet het kanaal, met zeven slui zen, een aantal aquaducten en stu wen, klaar zijn. Ook België inves teert tientallen miljoenen in de aansluitende vaarwegen. Voorzitter Wim Vrijland van Zee land Port Promotion Council (ZPPC): „Dat de scheepvaart op de Noord-Zuid-route tussen pakweg Rotterdam en Parijs enorm zal toe nemen, is duidelijk. We moeten er voor zorgen dat die schepen niet NEDERLAND Antwerpen minder koopwoningen gereed zijn gekomen en 16 procent minder huurwoningen. In totaal werden in Nederland in 2010 56.000 woningen opgeleverd en in Zeeland 1252. Naast het terug gelopen aantal gereedgekomen wo ningen is ook het aantal woningen waarvoor een bouwvergunning is verleend aanzienlijk lager. In 2010 zijn voor ruim 61 duizend wonin gen bouwvergunningen verleend. Dat is bijna 16 procent minder dan een jaar eerder. is s i,7: fli «r. s ttr sf m L vzx* P 0 I alleen via de sluizen van Terneu- zen passeren, want daar verdien je niks mee. We moeten ons aandeél in de groei binnenhalen door met name de verwerking van contai ners, die in Vlissingen op de wal worden gezet, richting Kanaalzone worden getransporteerd en daar verder worden behandeld. De ver werkte producten uit die contai ners kunnen vervolgens worden doorgevoerd richting Frankrijk. Vergeet niet dat je een enorme markt kunt bedienen met alleen al in en om Parijs tien miljoen consu menten." Eerste vereiste is, volgens Vrijland, dat de faciliteiten in de Scaldiaha- ven bij Vlissingen, nu snel worden benut. „De Verbrugge Container Terminal zou, met het oog op de nieuwe verbinding, al in 2013 ope rationeel moeten zijn. Dat de WCT daar dan achteraan komt, is niet zo erg. Je moet zorgen dat je de intercontinentale container vaart snel binnenhaalt, voordat an deren inspelen op die nieuwe ont wikkelingen. De Zeeland Contai ner Terminal aan de Braakmanha ven zal moeten worden uitgebreid en verder bieden de Autricheha- ven bij Westdorpe en het Kluizen dok bij Gent prachtmogelijkhe- den." Vrijland vindt dat ha venschap Zeeland Seaports snel met het Gentse Havenbedrijf om de tafel moet om een gezamenlij ke, grensoverschrijdende strategie te bepalen. „In het verleden zijn er wel al verkenningen uitgevoerd, maar alles komt nu in een stroom versnelling. Daar moet je bij zijn." De aanleg van het verbindingska naal tussen Schelde en Seine be gint volgend jaar en moet in 2017 gereed zijn. Het nieuwe kanaal tussen Com- piègne en Cambrai ontsluit het Seinebekken voor duwcombinaties tot 4500 ton van en naar de vaar wegen in Noord-West-Europa. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Kwartiermakers De kwartiermakers zijn vertrok ken. Weer een zware belasting voor de Nederlandse belastingbeta ler. Ook voor Defensie, dat toch al voor een grote bezuiniging staat. Dat niet gekozen is voor een oplei ding van de Afghanen in Neder land, is kennelijk niet bij de heren opgekomen! Bij de vorige missie, die 4 jaar duurde, hebben onze mi litairen, met verlies van vele slacht offers, alle oorlogservaring opge daan. Dezen willen graag hun erva ringen, in alle rust, hier overdragen aan de (politie-)Afghanen, waarbij er dan minder ontslagen bij Defen sie zouden moeten vallen. Giel van Boom Kreeksingel 16, Hoek ROC Boven de Schelde bedraagt het aan tal ROC-studenten circa 8.000 te gen Terneuzen 3.000. Het zal dui delijk zijn dat alleen om logistieke redenen er op Walcheren behoefte blijft aan bestuursinfra. Beide GS-leden die aantraden, behoor den tot degenen die gekapitteld werden door de Visitatiecommis- Dit is dé kans voor u als ondernemer om in contact te komen met potentiële werknemers en te vertellen waar uw onderneming voor staat Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken T 0118-434070 E teamzeeland@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 46