'Delta wacht
weer zeperd'
'Havens moeten snel
261 zeeland
de ndernemer
Eénderde minder nieuwe
huizen gereed vorig jaar
CONFLICT Van den Oetelaar voorziet claims
SCHELDE-SEINEVERBINDING
Met de aanleg van het 106 kilometer lange kanaal Seine-Nord
Europe wordt Parijs en omstreken ontsloten. De Zeeuwse ha
vens moeten daar, met de haven van Gent, direct op inspelen.
Feiten over Schelde-Seir
brieven
0p zaterdag 21 mei verschijnt de
arbeidsmarktspecial in de Ondernemer
woensdag 13 april 2011
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het conflict met
Energy Resources Holding (ERH)
over het eigendom van de kerncen
trale Borssele kan Delta duur ko
men te staan. Het Zeeuwse ener
giebedrijf moet de aandeelhouders
van ERH uiteindelijk wellicht voor
honderden miljoenen euro's scha
deloos stellen.
In een artikel op de energie
nieuwssite Energeia plaatst zelf
standig financieel adviseur energie
bedrijven Peter van den Oetelaar
kanttekeningen bij de overtuiging
van Delta dat de juridische strijd
over het eigendom van de kerncen
trale tot een goed eind zal worden
gebracht. Delta en ERH, dat de
provincies en de gemeenten met
belangen in het voormalige Essent
vertegenwoordigt, zijn elk voor de
helft eigenaar van EPZ, de exploi
tant van de kerncentrale en de ko
lencentrale bij Borssele. De rechter
heeft tot nu toe geconcludeerd dat
Delta terecht een stokje steekt
voor de overdracht van het belang
van ERH in de kerncentrale aan
de Duitse energiereus RWE, om
dat de statuten van EPZ voorschrij
ven dat de aandelen in overheids
handen moeten blijven.
Van den Oetelaar acht het aanne-
MIDDELBURG - In Zeeland zijn vo
rig jaar éénderde (34 procent) min
der woningen opgeleverd dan het
jaar er voor. Dat blijkt uit cijfers
die het CBS gisteren publiceerde.
Zeeland loopt daarmee in de pas
met landelijke cijfers. Volgens het
CBS is het aa'ntal opgeleverde nieu
we huizen - landelijk gezien - het
laagste aantal sinds 1952. De top
werd bereikt in 1974 met 155.000
woningen landelijk.
Verdeeld in koop- en huurwonin
gen blijkt dat er bijna 40 procent
melijk dat het oordeel in een bo
demprocedure niet langer beperkt
blijft tot de statuten, die stammen
uit de tijd dat de elektriciteitsvoor
ziening in Nederland geheel in
overheidshanden was. Volgens
hem zal het principe van het vrije
verkeer van kapitaal binnen de EU
doorslaggevend zijn.
Dat betekent naar zijn mening
niet alleen dat Delta er alsnog ge
noegen mee zal moeten nemen
dat het belang van ERH in de kern
centrale alsnog naar RWE gaat,
maar de provincies en de gemeen
ten die vroeger is Essent zaten, zul
len financiële genoegdoening ei
sen. RWE heeft 950 miljoen euro
over voor de deelneming van ERH
in de kerncentrale. Dat bedrag is
de voormalige Essent-aandeelhou-
ders voorlopig nog niet betaald.
Van den Oetelaar verwacht dat de
schadevergoeding daarvoor, nadat
uiteindelijk in de bodemprocedure
een definitief vonnis is geveld, 370
miljoen euro kan bedragen.
Gevoegd bij de al opgelopen verlie
zen - Delta maakt vandaag bekend
hoe de terugtocht uit de zonnecel-
lenmarkt de jaarcijfers 2010 beïn
vloedt - voorziet Van den Oetelaar
een forse vermindering van de aan
deelhouderswaarde voor de pro
vincie Zeeland en de gemeenten.
door Wout Bareman
De Zeeuwse havens moe
ten snel een strategie
bepalen om over ruim
zes jaar optimaal te
kunnen profiteren van de nieuwe
Schelde-Seineverbinding. Er- liggen
volop kansen, want vast staat dat
de goederenstroom tussen de ha
vens in Noord-West-Europa en
Frankrijk na de aanleg van de ont
brekende schakel, het nieuwe ka
naal Seine-Nord Europe, met mil
joenen tonnen per jaar zal toene
men. De huidige flessenhals, het
Canal du Nord dat nu alleen be
vaarbaar is voor binnenvaartsche
pen tot 650 ton, wordt immers ver
vangen door een gloednieuw 106
kilometer lang kanaal voor sche
pen tot 4400 ton. President Nico
las Sarkozy zette het licht eerder
deze week op groen. De financie
ring (in totaal ruim 4 miljard eu
ro) is zo goed als rond. In 2017
moet het kanaal, met zeven slui
zen, een aantal aquaducten en stu
wen, klaar zijn. Ook België inves
teert tientallen miljoenen in de
aansluitende vaarwegen.
Voorzitter Wim Vrijland van Zee
land Port Promotion Council
(ZPPC): „Dat de scheepvaart op de
Noord-Zuid-route tussen pakweg
Rotterdam en Parijs enorm zal toe
nemen, is duidelijk. We moeten er
voor zorgen dat die schepen niet
NEDERLAND
Antwerpen
minder koopwoningen gereed zijn
gekomen en 16 procent minder
huurwoningen.
In totaal werden in Nederland in
2010 56.000 woningen opgeleverd
en in Zeeland 1252. Naast het terug
gelopen aantal gereedgekomen wo
ningen is ook het aantal woningen
waarvoor een bouwvergunning is
verleend aanzienlijk lager. In 2010
zijn voor ruim 61 duizend wonin
gen bouwvergunningen verleend.
Dat is bijna 16 procent minder dan
een jaar eerder.
is
s
i,7:
fli
«r. s
ttr
sf
m
L vzx*
P
0
I
alleen via de sluizen van Terneu-
zen passeren, want daar verdien je
niks mee. We moeten ons aandeél
in de groei binnenhalen door met
name de verwerking van contai
ners, die in Vlissingen op de wal
worden gezet, richting Kanaalzone
worden getransporteerd en daar
verder worden behandeld. De ver
werkte producten uit die contai
ners kunnen vervolgens worden
doorgevoerd richting Frankrijk.
Vergeet niet dat je een enorme
markt kunt bedienen met alleen al
in en om Parijs tien miljoen consu
menten."
Eerste vereiste is, volgens Vrijland,
dat de faciliteiten in de Scaldiaha-
ven bij Vlissingen, nu snel worden
benut. „De Verbrugge Container
Terminal zou, met het oog op de
nieuwe verbinding, al in 2013 ope
rationeel moeten zijn. Dat de
WCT daar dan achteraan komt, is
niet zo erg. Je moet zorgen dat je
de intercontinentale container
vaart snel binnenhaalt, voordat an
deren inspelen op die nieuwe ont
wikkelingen. De Zeeland Contai
ner Terminal aan de Braakmanha
ven zal moeten worden uitgebreid
en verder bieden de Autricheha-
ven bij Westdorpe en het Kluizen
dok bij Gent prachtmogelijkhe-
den." Vrijland vindt dat ha
venschap Zeeland Seaports snel
met het Gentse Havenbedrijf om
de tafel moet om een gezamenlij
ke, grensoverschrijdende strategie
te bepalen. „In het verleden zijn er
wel al verkenningen uitgevoerd,
maar alles komt nu in een stroom
versnelling. Daar moet je bij zijn."
De aanleg van het verbindingska
naal tussen Schelde en Seine be
gint volgend jaar en moet in 2017
gereed zijn.
Het nieuwe kanaal tussen Com-
piègne en Cambrai ontsluit het
Seinebekken voor duwcombinaties
tot 4500 ton van en naar de vaar
wegen in Noord-West-Europa.
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Kwartiermakers
De kwartiermakers zijn vertrok
ken. Weer een zware belasting
voor de Nederlandse belastingbeta
ler. Ook voor Defensie, dat toch al
voor een grote bezuiniging staat.
Dat niet gekozen is voor een oplei
ding van de Afghanen in Neder
land, is kennelijk niet bij de heren
opgekomen! Bij de vorige missie,
die 4 jaar duurde, hebben onze mi
litairen, met verlies van vele slacht
offers, alle oorlogservaring opge
daan. Dezen willen graag hun erva
ringen, in alle rust, hier overdragen
aan de (politie-)Afghanen, waarbij
er dan minder ontslagen bij Defen
sie zouden moeten vallen.
Giel van Boom
Kreeksingel 16, Hoek
ROC
Boven de Schelde bedraagt het aan
tal ROC-studenten circa 8.000 te
gen Terneuzen 3.000. Het zal dui
delijk zijn dat alleen om logistieke
redenen er op Walcheren behoefte
blijft aan bestuursinfra. Beide
GS-leden die aantraden, behoor
den tot degenen die gekapitteld
werden door de Visitatiecommis-
Dit is dé kans voor u als ondernemer om in contact te komen met
potentiële werknemers en te vertellen waar uw onderneming voor staat
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken
T 0118-434070
E teamzeeland@bndestem-pzc.nl