scoren over onze rug 'De vrijheid tot het uitvoeren van bepaalde riten en tradities houdt woensdag 13 apni 2011 op waar mensen of dieren er leed door ondervinden' 11 Marianne Thieme, fractieleider van de Partij voor de Dieren Sinds 1992 moeten dieren in Nederland worden geslacht met een verdoving. Ritueel slachten is daar een uitzondering op en kent een lange ge schiedenis in de Joodse traditie in Nederland. In 1940, na de inval van Duitsland, werd ritueel slachten verboden. De nazi's gebruikten beelden van 'barbaarse praktijken' in hun antisemitische propaganda. Na de oorlog werd het verbod op geheven, hoewel dierenactivisten hebben gepro beerd het te handhaven. Sinds 1975 mogen ook moslims ritueel slachten in slachthuizen. In Nederland zijn enkele tientallen islamitische slachterijen en één joodse. Exacte cijfers over hoeveel dieren er jaarlijks in Nederland worden geslacht, zijn er niet. Volgens Stichting Wakker Dier gaat het om 200.000 runderen, geiten en schapen per jaar. Nederland is ook exporteur van ritueel geslacht vlees. Moslims mogen volgens hun geloof alleen vlees eten dat 'rein' is (halal) en is geslacht volgens de richtlijnen van de Koran, de Soenna (leven van - de profeet Mohammed) en het Islamitisch recht. Halal eten is verplicht voor elke moslim. Om 'halal' te zijn, moet het dier gezond zijn, waardig worden behandeld, het moet nog le vend zijn als het geslacht wordt. De naam van Allah wordt over het dier uitgeroepen voor de slacht. Het doden gebeurt met een vlijmscherp mes. De hals wordt in één beweging doorgesneden bij de slagaderen en de slokdarm, waarna het dier moet uitbloeden. De slacht moet uitgevoerd worden door een vakkundige, vrome moslim. Volgens de Stichting Halal Correct, die halalcerti- ficaten uitgeeft, mag verdoven van dieren voor f de slacht wel, mits de verdoving 'reversibel', dus omkeerbaar, is. V '\iv In de Koran staan verscheidene spijswetten. Zo- »%Jyf - als in hoofdstuk 2, vers 173: „Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkens- éf v'ees en datgene, waarover een andere naam f dan die van Allah is uitgeroepen, verboden." De joods-religieuze slacht, de sjechieta, be hoort tot de kern van de joodse identiteit. Er is p 1 -y voor religieus levende joden geen alternatief om Ja 'l vlees te eten dan vlees dat is geslacht door mid- l.' del van een halssnede en verbloeding. Jjr bij de koosjere slacht wordt met een vlijm- scherp mes (chalaf) de keel van een dier in één - I; beweging doorgehaald. Bij de koosjere slacht móet het dier onverdoofd zijn. Joods slachten is volgens het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) niet te verge- 3 - lijken met de islamitische slacht. Daarmee wordt f ■-< voorbij gegaan aan essentiële joods-wettelijke P uitgangspunten op het gebied van opleiding, vak bekwaamheid, toetsing, toezicht, kwaliteitscon trole en de verankering van het dierenwelzijn in de joodse wet- en regelgeving. Zo wordt de sje chieta uitgevoerd door hoogopgeleide en gekwa lificeerde slachters met minimaal acht jaar er varing. I De sjechieta behelst in Nederland minder dan een promille van de onbedwelmd geslachte die- ren, namelijk duizend tot tweeduizend dieren foto Rick Nederstigt/ANP per jaar. ven hebben", zegt voorzitter Cha- nan Hertzberger van de Raad der Nederlandse Israëlitische Hoofdsy nagoge (NIHS), de organisatie ach ter de Joodse Gemeente Amster dam. De Joodse Gemeente Amsterdam heeft zondag in een brief aan pre mier Rutte en de fractievoorzitters in de TWeede Kamer gevraagd ri tueel slachten niet te verbieden. „De jood heeft niet de mogelijk heid om bij gebrek aan koosjer vlees dan maar niet-koosjer vlees te eten. Voor onze gemeenschap betekent deze beperking van onze vrijheid een onacceptabel verbod", schrijft Chanan Hertzberger in de brief Bij een verbod zullen joden volgens hem koosjer vlees uit het buitenland halen. „Dit is symbool politiek, gemakkelijk scoren over onze rug." Hertzberger wijst er in de brief op dat bij bijna elke slacht een inspec teur aanwezig is. „Bij een gewone slacht ontbreekt in de regel een dergelijk toezicht." Ook Abdelfatteh Ali-Salah van de Stichting Halal Correct Certifica tion is verbolgen over het plan van de Partij voor de Dieren om ri tueel slachten te verbieden. „Onze rechten worden ons ontnomen in plaats van met ons te praten over alternatieven. Bijvoorbeeld over verdoven van dieren. Dat mag vol gens veel moslims, mits die verdo ving omkeerbaar is." Volgens Ali-Salah wordt veel vlees ten onrechte als 'halal' gepresen teerd. „De consument wordt hier niet tegen beschermd omdat halal geen wettelijke term is. Er zijn veel nepcertificaten in omloop." Hij pleit voor het legaliseren van 'reversibel bedwelmd halalvlees' en betere controle. Anderzijds wijst de Partij voor de Dieren erop dat er ook halalvlees op de markt komt zónder dat de consument weet dat dit ritueel is geslacht. De nieuwe Voedsel en Waren Au toriteit (nVWA) wil dat de slachte rij van de Joodse Gemeente Am sterdam stopt met het onverdoofd ritueel slachten van stieren. „De stieren mogen niet meer op de ri tuele manier worden geslacht, om dat dit te vaak fout gaat", legt zij uit. „Er zijn nog gesprekken met de slachterij." De huiden van de stieren zijn zo dik, dat de slachter zijn mes meer dan een keer heen en weer moet bewegen om de halsslagader door te snijden. Daardoor raken de i ren volgens de nVWA niet sne i- noeg buiten bewustzijn. De sl van stieren is om deze reden ir het verleden al vaker stilgelegd. „Het ritueel slachten gaat vooi''- pig door", reageert Hertzberger van de NIHS. „Er kan altijd .-et specteur aan de bel trekke.:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11