scoren over onze rug
'De vrijheid tot het uitvoeren van bepaalde riten en tradities houdt woensdag 13 apni 2011
op waar mensen of dieren er leed door ondervinden' 11
Marianne Thieme, fractieleider van de Partij voor de Dieren
Sinds 1992 moeten dieren in Nederland worden
geslacht met een verdoving. Ritueel slachten is
daar een uitzondering op en kent een lange ge
schiedenis in de Joodse traditie in Nederland.
In 1940, na de inval van Duitsland, werd ritueel
slachten verboden. De nazi's gebruikten beelden
van 'barbaarse praktijken' in hun antisemitische
propaganda. Na de oorlog werd het verbod op
geheven, hoewel dierenactivisten hebben gepro
beerd het te handhaven.
Sinds 1975 mogen ook moslims ritueel slachten
in slachthuizen.
In Nederland zijn enkele tientallen islamitische
slachterijen en één joodse. Exacte cijfers over
hoeveel dieren er jaarlijks in Nederland worden
geslacht, zijn er niet. Volgens Stichting Wakker
Dier gaat het om 200.000 runderen, geiten en
schapen per jaar. Nederland is ook exporteur
van ritueel geslacht vlees.
Moslims mogen volgens hun geloof alleen vlees
eten dat 'rein' is (halal) en is geslacht volgens de
richtlijnen van de Koran, de Soenna (leven van
- de profeet Mohammed) en het Islamitisch
recht. Halal eten is verplicht voor elke moslim.
Om 'halal' te zijn, moet het dier gezond zijn,
waardig worden behandeld, het moet nog le
vend zijn als het geslacht wordt. De naam van
Allah wordt over het dier uitgeroepen voor de
slacht.
Het doden gebeurt met een vlijmscherp mes.
De hals wordt in één beweging doorgesneden
bij de slagaderen en de slokdarm, waarna het
dier moet uitbloeden.
De slacht moet uitgevoerd worden door een
vakkundige, vrome moslim.
Volgens de Stichting Halal Correct, die halalcerti-
ficaten uitgeeft, mag verdoven van dieren voor
f de slacht wel, mits de verdoving 'reversibel',
dus omkeerbaar, is.
V '\iv In de Koran staan verscheidene spijswetten. Zo-
»%Jyf - als in hoofdstuk 2, vers 173: „Hij heeft u
slechts het gestorvene, het bloed, het varkens-
éf v'ees en datgene, waarover een andere naam
f dan die van Allah is uitgeroepen, verboden."
De joods-religieuze slacht, de sjechieta, be
hoort tot de kern van de joodse identiteit. Er is
p 1 -y voor religieus levende joden geen alternatief om
Ja 'l vlees te eten dan vlees dat is geslacht door mid-
l.' del van een halssnede en verbloeding.
Jjr bij de koosjere slacht wordt met een vlijm-
scherp mes (chalaf) de keel van een dier in één
- I; beweging doorgehaald. Bij de koosjere slacht
móet het dier onverdoofd zijn.
Joods slachten is volgens het Nederlands
Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) niet te verge-
3 - lijken met de islamitische slacht. Daarmee wordt
f ■-< voorbij gegaan aan essentiële joods-wettelijke
P uitgangspunten op het gebied van opleiding, vak
bekwaamheid, toetsing, toezicht, kwaliteitscon
trole en de verankering van het dierenwelzijn in
de joodse wet- en regelgeving. Zo wordt de sje
chieta uitgevoerd door hoogopgeleide en gekwa
lificeerde slachters met minimaal acht jaar er
varing.
I De sjechieta behelst in Nederland minder dan
een promille van de onbedwelmd geslachte die-
ren, namelijk duizend tot tweeduizend dieren
foto Rick Nederstigt/ANP per jaar.
ven hebben", zegt voorzitter Cha-
nan Hertzberger van de Raad der
Nederlandse Israëlitische Hoofdsy
nagoge (NIHS), de organisatie ach
ter de Joodse Gemeente Amster
dam.
De Joodse Gemeente Amsterdam
heeft zondag in een brief aan pre
mier Rutte en de fractievoorzitters
in de TWeede Kamer gevraagd ri
tueel slachten niet te verbieden.
„De jood heeft niet de mogelijk
heid om bij gebrek aan koosjer
vlees dan maar niet-koosjer vlees
te eten. Voor onze gemeenschap
betekent deze beperking van onze
vrijheid een onacceptabel verbod",
schrijft Chanan Hertzberger in de
brief Bij een verbod zullen joden
volgens hem koosjer vlees uit het
buitenland halen. „Dit is symbool
politiek, gemakkelijk scoren over
onze rug."
Hertzberger wijst er in de brief op
dat bij bijna elke slacht een inspec
teur aanwezig is. „Bij een gewone
slacht ontbreekt in de regel een
dergelijk toezicht."
Ook Abdelfatteh Ali-Salah van de
Stichting Halal Correct Certifica
tion is verbolgen over het plan
van de Partij voor de Dieren om ri
tueel slachten te verbieden. „Onze
rechten worden ons ontnomen in
plaats van met ons te praten over
alternatieven. Bijvoorbeeld over
verdoven van dieren. Dat mag vol
gens veel moslims, mits die verdo
ving omkeerbaar is."
Volgens Ali-Salah wordt veel vlees
ten onrechte als 'halal' gepresen
teerd. „De consument wordt hier
niet tegen beschermd omdat halal
geen wettelijke term is. Er zijn
veel nepcertificaten in omloop."
Hij pleit voor het legaliseren van
'reversibel bedwelmd halalvlees'
en betere controle. Anderzijds
wijst de Partij voor de Dieren erop
dat er ook halalvlees op de markt
komt zónder dat de consument
weet dat dit ritueel is geslacht.
De nieuwe Voedsel en Waren Au
toriteit (nVWA) wil dat de slachte
rij van de Joodse Gemeente Am
sterdam stopt met het onverdoofd
ritueel slachten van stieren. „De
stieren mogen niet meer op de ri
tuele manier worden geslacht, om
dat dit te vaak fout gaat", legt zij
uit. „Er zijn nog gesprekken met
de slachterij."
De huiden van de stieren zijn zo
dik, dat de slachter zijn mes meer
dan een keer heen en weer moet
bewegen om de halsslagader door
te snijden. Daardoor raken de i
ren volgens de nVWA niet sne i-
noeg buiten bewustzijn. De sl
van stieren is om deze reden ir
het verleden al vaker stilgelegd.
„Het ritueel slachten gaat vooi''-
pig door", reageert Hertzberger
van de NIHS. „Er kan altijd .-et
specteur aan de bel trekke.: