io I onverdoofd slachten Religie versus dierenleed 'Dit is gemakkelijk Jaarlijks wordt bij circa 200.000 kalve ren, schapen, geiten en vier miljoen kip pen zonder verdo ving de keel doorge sneden. Vandaag spreekt de Tweede Kamer over een ver bod op dit ritueel slachten. „De vrij heid van godsdienst eindigt waar dieren leed begint." woensdag 13 april 2011 door Monique Prins Het duurt tussen de een en drie mi nuten voordat een dier dat onver doofd wordt ge slacht dood is. Als de halsslagader direct goed wordt doorgesneden, voelt het dier zo'n 8o seconden pijn. Als de slachter vaker moet snijden kan het vier minuten duren voordat het dier zijn bewustzijn verliest. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit, in opdracht van het ministerie van Landbouw. Toch is hiermee de zaak voor een verbod op ritueel slachten niet be slecht. Voor- en tegenstanders schermen met wetenschappelijke rapporten die hun gelijk zouden bewijzen. De discussie lijkt niet zo zeer over de vraag te gaan óf het dier pijn lijdt, maar over hoeveel waarde we hieraan toekennen. En of we dat belangrijker vinden dan de vrijheid van godsdienst. De Partij voor de Dieren (PvdD) is hier heel duidelijk over. „De vrij heid tot het uitvoeren van bepaal de riten en tradities houdt op waar mensen of dieren er leed door ondervinden", zegt voorzit ter Marianne Thieme. Al tientallen jaren strijden dieren beschermers om een verbod op ri tueel slachten. In de Tweede Ka mer en in het maatschappelijk de bat levert dit emotionele debatten op. Religie versus dierenwelzijn. Tot voor kort was een verbod poli tiek onhaalbaar. Maar voor het eerst in de geschiedenis tekent zich nu een Kamermeerderheid af voor een verbod. PvdA, PW, SP, GroenLinks en D66 schaarden zich achter de PvdD, die onnodig lijden en stress bij dieren wil ver minderen door ook bij ritueel slachten bedwelming verplicht te stellen. Thieme stelt dat 'de vrij heid van godsdienst eindigt waar dierenleed begint'. Het kabinet heeft nog geen stand punt ingenomen. De WD wil we ten of'bedwelmd ritueel slachten' een werkbaar alternatiefis voor de gelovigen. Ook zal in het debat de handhaafbaarheid van een verbod aan de orde komen. Op voordracht van CDA, Christen- Unie en SGP komt er een hoorzit ting met de religieuze gemeen schappen voordat verder wordt ge sproken over het voorstel. Het Contactorgaan Moslims en Over heid (CMO) noemt ritueel slach- ten onlosmakelijk onderdeel van de geloofsbeleving. De Joodse Ge meente Amsterdam zegt te willen vasthouden aan eeuwenoude tradi ties en koosjer slachten. De Christenunie (CU) is best be reid te praten over striktere regels of het verkorten van de tijd waar in een dier doodbloedt. Maar een verbod gaat de partij veel te ver. „Het is niet aan de overheid om te treden in vrijheden van gelovi gen", zegt Jonathan van der Geer van de CU. Hij vindt het opval- 'Het is niet aan de overheid om te treden in vrijheden van gelovigen' lend dat Thieme vraagt om een verbod op de slacht, niet op de consumptie van onverdoofd vlees. „Als het verbod doorgaat, gaan jo den en moslims hun vlees gewoon uit het buitenland halen. Wat los je daar dan mee op? Ik vermoed dat ze dit heeft gedaan om de PW onze website:binnenland PvdD ging undercover De Tweede Kamer die beelden van rituele slachtingen te zien krijgt, de Partij voor de Dieren zorgde ervoor. Met een verborgen camera filmde de partij de praktijk in verschillen de slachthuizen in Nederland en liet die zien aan parlementariërs. en de PvdA over de streep te trek ken. Want dit is niet uit te leggen voor de joodse achterban van de PW en de moslims bij de PvdA." Opperrabbijnen uit diverse Euro pese landen brachten gisteren een bliksembezoek aan Nederland om te proberen het verbod tegen te houden. Dat 'het land van de reli gieuze vrijheid dierenwelzijn bo ven religieuze vrijheid verheft,is choquerend' zei Binyomin Jacobs van het Nederlandse Interprovin ciaal Opperrabbinaat. Nederlandse rabbijnen hebben al laten weten bedwelming geen goed alternatief te vinden. Het is volgens hen de vraag of het dier bij een onbedwelmde slacht meer angst heeft. De meest toegepaste bedwelmingsmethoden zijn elek- trocutie, gasbedwelming en her senbeschadiging door het schieten van een pin in de hersenen. De laatste handeling gaat in de prak tijk vaak fout, met ernstig ongerief voor het dier. „De snelheid, het jakkeren in de bio-industrie, zet dat maar eens naast het bijna chi rurgische manier van koosjer slach ten", zei Jacobs. De Partij van de Dieren vindt fou ten bij de reguliere slacht geen goed argument om rituele slacht te behouden. De partij vindt so wieso dat er zo min mogelijk die ren moeten worden geslacht, maar als het dan gebeurt moet het in elk geval onder verdoving gebeuren. Mensen zijn hypocriete wezens, zegt bioloog Midas Dekkers. Hij hoopt dat onverdoofd slachten snel wordt verboden. „De meeste mensen weten best dat we dieren verschrikkelijke dingen aandoen voordat ze op ons bord belanden. Maar daar hebben we het liever niet over. Als we ons heel boos ma ken over een domino-mus, het ijs- beertje Knut of de onverdoofd ge slachte runderen, hoeven we niet na te denken over de vele duizen den koeien en kippen die we in krappe hokken proppen voor ons boterhamvlees." Dekkers verbaast zich over de moeite die het kost om ritueel slachten verboden te krijgen.. „Jo den en moslims zeggen: het is on ze plicht tegenover God om deze dieren te mishandelen. Ik durf wel te beweren dat we deze ellendige zaak veel eerder hadden afgeschaft als het alleen in naam van de is lam zou gebeuren. Joden iets ver bieden, vinden we nog altijd erg lastig. Schuldgevoel. Vraagteken. Uitroepteken." Joden en moslims vinden het plan voor een verbod op rituele slachting onac ceptabel. „De jood kan bij gebrek aan koosjer vlees niet dan maar niet-koos- jer vlees eten." door Petra Noordhuis en Dewi Cigengack De Joodse Gemeente Am sterdam is de enige joodse gemeenschap in t» Nederland die nog een ritueel slachter in dienst heeft. Hij slacht per maand ongeveer twee honderd dieren. In de slagerij worden alleen koosje re dieren geslacht, die volgens de joodse spijswetten gegeten mogen worden. „Het gaat om dieren die herkauwen en die gespleten hoe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10