61 binnenland stranddag was super, nu time2party! Basisscholen platteland Fyra valt stil door problemen blijven relatief zwak tussen Breda en Rotterdam CDA en D66 knagen aan status van ambtenaar Thriller Toonen dinsdag 12 april 2011 DEN HAAG - Leerlingen van kleine basisscholen op het platteland krij gen nog altijd minder goed les dan hun leeftijdsgenoten op grotere scholen. Ongeveer één op de zes scholen met minder dan vijftig leerlingen was vorig jaar zwak of zeer zwak, zo blijkt uit onderzoek van de Inspectie van het Onder wijs. Van de scholen met vijftig tot hon derd leerlingen was in 2010 één op de tien zwak tot zeer zwak. Dat gold voor 6 procent van de grotere scholen. De kleine, zwakke scholen bevin den zich alle in Zeeland, Gronin gen, Friesland, Drenthe en Lim burg. Zij kampen al enkele jaren met de gevolgen van een krim pend aantal inwoners. Scholen moeten klassen samenvoegen en leraren moeten hun lessen afstem men op veel verschillende soorten leerlingen. Ook zijn kleine scholen kwetsbaar voor ziekte van een leer kracht. Dat zet de kwaliteit van de lessen onder druk. De scholen doen het wel beter dan twee jaar geleden, toen één op de vijf kleine scholen slecht pres teerde. Volgens de Inspectie kun nen de problemen weer toene men omdat het aantal leerlingen in veel provincies sterk zal dalen. Het aantal scholen met minder dan vijftig leerlingen is het afgelo pen jaar met 10 procent gestegen tot ruim tweehonderd scholen. Dorpen proberen soms koste wat kost hun school te behouden. „Er gaat een bijna romantisch beeld uit van een school in een dorp, omdat wordt gesteld dat die de leefbaarheid stand zal houden en de onderwijsvrijheid erdoor wordt gegarandeerd", aldus een woordvoerder. „Maar voor de leer ling is dat niet altijd het beste." Onderwijs stelt dat er alles aan wordt gedaan om de kwaliteit van kleine scholen te verbeteren. BREDA - De Fyra rijdt nog maar een week tussen Breda en Amster dam, maar de hogesnelheidstrein kampt nu al met grote technische problemen. Gisterochtend vielen twee treinen uit en kwam een der de met flinke vertraging op het sta tion in Breda aan. Vorige week viel de Fyra diverse malen helemaal stil. De proble men doen zich vooral voor op het traject tussen Rotterdam en Breda. Volgens NS Hispeed, exploitant van de hogesnelheidstrein, wor den de problemen veroorzaakt door het beveiligingssysteem. „Het lijkt erop dat de verbinding tussen de trein en het spoor soms weg valt", aldus een woordvoerster. „Als dat gebeurt grijpt het beveili gingssysteem in. Dan stopt de trein uit voorzorg." Volgens de woordvoerster treft NS Hispeed geen blaam voor de zo veelste tegenvaller rond de hoge snelheidslijn. Met de beschuldigen de vinger wordt naar ProRail gewe zen, de beheerder van het Neder landse spoornet. „Want", stelt de woordvoerster, „dat de trein stil valt als het niet nodig is, ligt aan het traject, niet aan de treinen." Of het euvel echt alleen aan het spoor ligt, wil ProRail niet bevesti gen. Een woordvoerder heeft het over een 'communicatiestoornis tussen infrastructuur en trein'. Hij kan niet voorspellen wanneer het probleem is verholpen. „Maar we werken er met man en macht aan." Er lijkt stilaan een vloek te rusten op de hogesnelheidslijn door Ne derland. Het aantal tegenslagen de afgelopen jaren is niet meer op de vingers van één hand te tellen: mil jardenoverschrijdingen bij de aan leg, treinen die te laat worden op geleverd, technische mankemen ten, problemen met de Belgen en een exploitant die praktisch failliet is. Ondanks de problemen proberen ze bij Hispeed de moed erin te houden. Teunissen: „Het is heel erg dat dit nu weer gebeurt. Voor Hispeed als exploitant van de lijn, maar vooral voor de passagiers. Maar gelukkig lijkt het alweer wat beter te gaan. Dit probleem lossen we ook op." Sinds 4 april rijdt de Fyra twee keer per uur van Breda naar Am sterdam. Als alles volgens de dienstregeling verloopt, duurt een reis tussen Breda en Amsterdam met de snelle trein een uur en tien minuten in plaats van een uur en drie kwartier. Van Breda naar Schiphol duurt in principe minder dan een uur en overstappen hoeft niet meer. AMSTERDAM - Regisseur Arne Too nen, die vorig jaar doorbrak met de film Dik Trom, maakt Black Out. Deze thriller is gebaseerd op Merg en Been van Gerben-Hellinga en gaat over een ex-crimineel die aan de vooravond van zijn bruiloft; ontwaakt naast een lijk. DEN HAAG - CDA en D66 willen vanaf 2015 een eind maken aan de extra ontslagbescherming van ambtenaren ten opzichte van ande re werknemers. De partijen dien den daartoe gisteren een initiatief wetsvoorstel in. Eddy van Hijum (CDA) en Fatma Koser Kaya (D66) willen zoveel mogelijk gelijke arbeidsrechten. Zij vrezen niet voor willekeur door de politieke bazen van ambtenaren, „Gewone werknemers kunnen ook niet willekeurig worden ont slagen", zegt Koser Kaya. Wel wil len beiden een uitzondering ma ken voor groepen, zoals militairen en rechters. Dat is volgens hen no dig om de onafhankelijkheid in hun handelen te garanderen. Door het initiatief van CDA en D66 moeten de regels van het pri vate arbeidsrecht van toepassing worden op circa 95 procent van de ambtenaren. Door de verschillen in rechtsposities zouden nu wei nig mensen overstappen van de private naar de publieke sector en andersom. Van Hijum noemt het 'van groot belang' dat mensen makkelijker van baan wisselen. Vooral omdat door de vergrijzing personeelstekorten ontstaan in sec toren als de zorg en het onderwijs. In het regeerakkoord is overigens al afgesproken dat het ambtenaren recht wordt gelijkgetrokken met het gewone arbeidsrecht. ^a/Zorci posted by lieke - 7 minutes ago -V.-; Samen naar Europa's-meest zonnige bestemmingen? Vanaf Amsterdam, ■Rotterdam/Den Haag en Eindhoven vlieg je er zo naartoe. En je bepaalt zelf wat je extra wilt boeken. Snel en simpel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 6