61 binnenland
stranddag was super,
nu time2party!
Basisscholen platteland Fyra valt stil door problemen
blijven relatief zwak tussen Breda en Rotterdam
CDA en D66
knagen aan
status van
ambtenaar
Thriller Toonen
dinsdag 12 april 2011
DEN HAAG - Leerlingen van kleine
basisscholen op het platteland krij
gen nog altijd minder goed les dan
hun leeftijdsgenoten op grotere
scholen. Ongeveer één op de zes
scholen met minder dan vijftig
leerlingen was vorig jaar zwak of
zeer zwak, zo blijkt uit onderzoek
van de Inspectie van het Onder
wijs.
Van de scholen met vijftig tot hon
derd leerlingen was in 2010 één op
de tien zwak tot zeer zwak. Dat
gold voor 6 procent van de grotere
scholen.
De kleine, zwakke scholen bevin
den zich alle in Zeeland, Gronin
gen, Friesland, Drenthe en Lim
burg. Zij kampen al enkele jaren
met de gevolgen van een krim
pend aantal inwoners. Scholen
moeten klassen samenvoegen en
leraren moeten hun lessen afstem
men op veel verschillende soorten
leerlingen. Ook zijn kleine scholen
kwetsbaar voor ziekte van een leer
kracht. Dat zet de kwaliteit van de
lessen onder druk.
De scholen doen het wel beter
dan twee jaar geleden, toen één op
de vijf kleine scholen slecht pres
teerde. Volgens de Inspectie kun
nen de problemen weer toene
men omdat het aantal leerlingen
in veel provincies sterk zal dalen.
Het aantal scholen met minder
dan vijftig leerlingen is het afgelo
pen jaar met 10 procent gestegen
tot ruim tweehonderd scholen.
Dorpen proberen soms koste wat
kost hun school te behouden. „Er
gaat een bijna romantisch beeld
uit van een school in een dorp,
omdat wordt gesteld dat die de
leefbaarheid stand zal houden en
de onderwijsvrijheid erdoor
wordt gegarandeerd", aldus een
woordvoerder. „Maar voor de leer
ling is dat niet altijd het beste."
Onderwijs stelt dat er alles aan
wordt gedaan om de kwaliteit van
kleine scholen te verbeteren.
BREDA - De Fyra rijdt nog maar
een week tussen Breda en Amster
dam, maar de hogesnelheidstrein
kampt nu al met grote technische
problemen. Gisterochtend vielen
twee treinen uit en kwam een der
de met flinke vertraging op het sta
tion in Breda aan.
Vorige week viel de Fyra diverse
malen helemaal stil. De proble
men doen zich vooral voor op het
traject tussen Rotterdam en Breda.
Volgens NS Hispeed, exploitant
van de hogesnelheidstrein, wor
den de problemen veroorzaakt
door het beveiligingssysteem. „Het
lijkt erop dat de verbinding tussen
de trein en het spoor soms weg
valt", aldus een woordvoerster.
„Als dat gebeurt grijpt het beveili
gingssysteem in. Dan stopt de
trein uit voorzorg."
Volgens de woordvoerster treft NS
Hispeed geen blaam voor de zo
veelste tegenvaller rond de hoge
snelheidslijn. Met de beschuldigen
de vinger wordt naar ProRail gewe
zen, de beheerder van het Neder
landse spoornet. „Want", stelt de
woordvoerster, „dat de trein stil
valt als het niet nodig is, ligt aan
het traject, niet aan de treinen."
Of het euvel echt alleen aan het
spoor ligt, wil ProRail niet bevesti
gen. Een woordvoerder heeft het
over een 'communicatiestoornis
tussen infrastructuur en trein'. Hij
kan niet voorspellen wanneer het
probleem is verholpen. „Maar we
werken er met man en macht
aan."
Er lijkt stilaan een vloek te rusten
op de hogesnelheidslijn door Ne
derland. Het aantal tegenslagen de
afgelopen jaren is niet meer op de
vingers van één hand te tellen: mil
jardenoverschrijdingen bij de aan
leg, treinen die te laat worden op
geleverd, technische mankemen
ten, problemen met de Belgen en
een exploitant die praktisch failliet
is.
Ondanks de problemen proberen
ze bij Hispeed de moed erin te
houden. Teunissen: „Het is heel
erg dat dit nu weer gebeurt. Voor
Hispeed als exploitant van de lijn,
maar vooral voor de passagiers.
Maar gelukkig lijkt het alweer wat
beter te gaan. Dit probleem lossen
we ook op."
Sinds 4 april rijdt de Fyra twee
keer per uur van Breda naar Am
sterdam. Als alles volgens de
dienstregeling verloopt, duurt een
reis tussen Breda en Amsterdam
met de snelle trein een uur en tien
minuten in plaats van een uur en
drie kwartier. Van Breda naar
Schiphol duurt in principe minder
dan een uur en overstappen hoeft
niet meer.
AMSTERDAM - Regisseur Arne Too
nen, die vorig jaar doorbrak met
de film Dik Trom, maakt Black
Out. Deze thriller is gebaseerd op
Merg en Been van Gerben-Hellinga
en gaat over een ex-crimineel die
aan de vooravond van zijn bruiloft;
ontwaakt naast een lijk.
DEN HAAG - CDA en D66 willen
vanaf 2015 een eind maken aan de
extra ontslagbescherming van
ambtenaren ten opzichte van ande
re werknemers. De partijen dien
den daartoe gisteren een initiatief
wetsvoorstel in.
Eddy van Hijum (CDA) en Fatma
Koser Kaya (D66) willen zoveel
mogelijk gelijke arbeidsrechten. Zij
vrezen niet voor willekeur door de
politieke bazen van ambtenaren,
„Gewone werknemers kunnen
ook niet willekeurig worden ont
slagen", zegt Koser Kaya. Wel wil
len beiden een uitzondering ma
ken voor groepen, zoals militairen
en rechters. Dat is volgens hen no
dig om de onafhankelijkheid in
hun handelen te garanderen.
Door het initiatief van CDA en
D66 moeten de regels van het pri
vate arbeidsrecht van toepassing
worden op circa 95 procent van de
ambtenaren. Door de verschillen
in rechtsposities zouden nu wei
nig mensen overstappen van de
private naar de publieke sector en
andersom. Van Hijum noemt het
'van groot belang' dat mensen
makkelijker van baan wisselen.
Vooral omdat door de vergrijzing
personeelstekorten ontstaan in sec
toren als de zorg en het onderwijs.
In het regeerakkoord is overigens
al afgesproken dat het ambtenaren
recht wordt gelijkgetrokken met
het gewone arbeidsrecht.
^a/Zorci
posted by lieke - 7 minutes ago
-V.-;
Samen naar Europa's-meest zonnige bestemmingen? Vanaf Amsterdam,
■Rotterdam/Den Haag en Eindhoven vlieg je er zo naartoe. En je bepaalt
zelf wat je extra wilt boeken. Snel en simpel.