Een auto kopen doe je op gevoel II AutoRAI: elf dagen, 47 merken, 102 primeurs België heeft wel autosupermarkt Gluren naar de bolide van de buren 'Nike zou ook geen schoenen verkopen via de winkels van Zeeman' dinsdag 12 april 2011 De AutoRAI in de RAI in Amster dam begint morgen en duurt tot 23 april. De beurs is open van 12.00 tot 22.00 uur (in de weekenden van 10.00 tot 17.00 uur.) Voor informatie over prijzen en bereik baarheid zie www.autorai.nl. België kent een succesvolle keten van autosupermarkten, Cardoen. Het bedrijf levert nieuwe auto's goedkoper door slimme inkoop van overtollige voorraden in diver se Europese landen. Daarbij zitten overjarige modellen en auto's in kleuren die minder in trek zijn. In 2005 opende Cardoen in Roosen daal een Nederlandse vestiging. De autodiscounter was in ons land echter geen succes en sloot na an derhalf jaar weer de deuren. Het aanbod van vooral grote diesels paste niet bij de Nederlandse vraag. Bovendien vonden klanten het een nadeel dat ze nauwelijks keus hadden uit verschillende op ties. Weet u welke auto uw buren heb ben? De meeste mensen wel, blijkt uit onderzoek van de AutoRAI on der duizend Nederlandse autolief hebbers. Een op de vijf is wel eens jaloers op de bolide van de buren. Opvallend genoeg zijn het vooral de mensen die zelf een mooie bak voor de deur hebben staan die met afgunst naar de auto 'van hier naast' kijken. Van de mannen weet 14 procent zelfs exact merk, kleur en bouwjaar. Harald Bresser van de RAI Vereniging Sportieve jongens rijden in een Audi of een Alfa Romeo. Jonge vrouwen kiezen voor een vrolijke Renault Twingo of Smart en families zul je vaker zien in de ruime Renault Scénic. En wie zich niet gek laat maken door ima go, gaat voor een Dacia. door Dewi Cigengack Een auto kopen is een kwes tie van technische specifi caties op een rijtje zetten, argumenten afwegen en op basis daarvan een rationele be slissing maken. Toch? Nee, wie aan zo'n lijstje begint, weet diep in zijn hart tóch al bij welke auto hij zal uitkomen. Onderzoeksbureau Synovate bestu deert sinds t992 welk beeld men sen hebben van automerken en wat hun motivatie is om een auto aan te schaffen. „Een auto is heel zichtbaar en daarmee geschikt als persoonlijk expressiemiddel", ver klaart onderzoeksdirecteur Emile Rikken de emotie in het aankoop gedrag. „Daarnaast geven auto's je maatschappelijke status aan. Een auto zegt dus wie je bent." Mensen die een auto willen ko pen, hebben meestal een aantal merken in hun hoofd dat ze aan spreekt, zegt Rikken. „Vooral man nen hebben al een idee wat ze wil len." Auto's zijn grofweg in te de len in vijf groepen die elk een type rijder belichamen. Sportieve merken zoals Audi, Alfa Romeo of BMW worden gezien als energiek, impulsief agressief, ar rogant en mannelijk. Mensen die zich aangesproken voelen door dit type auto, letten vooral op de pres taties: hij moet snel ert krachtig zijn. Een tweede categorie is de klassie ke 'statuswagen', zoals een Merce des of Jaguar. Deze hebben een ele gant en autoritair imago. Vooral mannen kiezen voor deze merken, waarbij geavanceerde technologie en styling voorop staan. Families gaan eerder voor comfort en veiligheid en kiezen voor rui me vierwielers als de Renault Scé nic of de Ford Mondeo. De vierde set merken bestaat uit jonge, energieke, spontane en origi nele auto's. Deze 'fun'-auto, zoals de Mini Cooper of de nieuwe Fiat 500, liefst in een opvallend kleur tje, wordt vooral gekocht door jon ge vrouwen. En dan heb je ook nog mensen die vinden dat een auto bovenal func tioneel moet zijn. Zij hebben hun emoties bij de autokeuze onder controle, en kopen bijvoorbeeld een Dacia of een Skoda. „Mensen kiezen meestal voor de minst uitgesproken auto binnen de set merken die ze in hun hoofd hebben", zegt Rikken. „Dat heeft vooral te maken met geld: bepaal de types in jouw categorie zijn meer een droombeeld dan een rea listische optie." Dat bepaalde auto's qua onderde len op elkaar lijken, weerhoudt mensen er niet van om tóch op hun gevoel af te gaan. „Het is juist een bevestiging dat auto's tech nisch gewoon goed zijn en je je dus meer mag laten leiden door je emoties", verklaart Rikken. Als we eenmaal een merk hebben gekozen, zijn we daar trouw aan: maar liefst 69 procent is van plan bij een nieuwe auto voor hetzelfde merk te gaan, blijkt uit onderzoek van Synovate België onder 1.862 autobezitters. Milieu en veiligheid spelen in alle segmenten een steeds grotere rol, maar krijgt een verschillende uit leg. „Sportieve auto's worden schoon maar blijven wel snel, bij functionele wagens wordt de na druk gelegd op de kostenbesparing en families krijgen te horen dat ze bijdragen aan een goed milieu en daarmee een goede toekomst voor hun kinderen. Wie tegenwoordig nog aankomt met een benzineslur- pende SUV, heeft echt iets uit te leggen aan zijn buurman."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11