Een auto kopen doe je op gevoel
II
AutoRAI: elf dagen, 47
merken, 102 primeurs
België heeft wel
autosupermarkt
Gluren naar de bolide
van de buren
'Nike zou ook geen schoenen verkopen via de winkels van Zeeman'
dinsdag 12 april 2011
De AutoRAI in de RAI in Amster
dam begint morgen en duurt tot 23
april. De beurs is open van 12.00
tot 22.00 uur (in de weekenden van
10.00 tot 17.00 uur.)
Voor informatie over prijzen en bereik
baarheid zie www.autorai.nl.
België kent een succesvolle keten
van autosupermarkten, Cardoen.
Het bedrijf levert nieuwe auto's
goedkoper door slimme inkoop
van overtollige voorraden in diver
se Europese landen. Daarbij zitten
overjarige modellen en auto's in
kleuren die minder in trek zijn.
In 2005 opende Cardoen in Roosen
daal een Nederlandse vestiging. De
autodiscounter was in ons land
echter geen succes en sloot na an
derhalf jaar weer de deuren. Het
aanbod van vooral grote diesels
paste niet bij de Nederlandse
vraag. Bovendien vonden klanten
het een nadeel dat ze nauwelijks
keus hadden uit verschillende op
ties.
Weet u welke auto uw buren heb
ben? De meeste mensen wel, blijkt
uit onderzoek van de AutoRAI on
der duizend Nederlandse autolief
hebbers. Een op de vijf is wel eens
jaloers op de bolide van de buren.
Opvallend genoeg zijn het vooral
de mensen die zelf een mooie bak
voor de deur hebben staan die met
afgunst naar de auto 'van hier
naast' kijken. Van de mannen weet
14 procent zelfs exact merk, kleur
en bouwjaar.
Harald Bresser van de RAI Vereniging
Sportieve jongens rijden
in een Audi of een Alfa
Romeo. Jonge vrouwen
kiezen voor een vrolijke
Renault Twingo of Smart
en families zul je vaker
zien in de ruime Renault
Scénic. En wie zich niet
gek laat maken door ima
go, gaat voor een Dacia.
door Dewi Cigengack
Een auto kopen is een kwes
tie van technische specifi
caties op een rijtje zetten,
argumenten afwegen en
op basis daarvan een rationele be
slissing maken. Toch? Nee, wie
aan zo'n lijstje begint, weet diep
in zijn hart tóch al bij welke auto
hij zal uitkomen.
Onderzoeksbureau Synovate bestu
deert sinds t992 welk beeld men
sen hebben van automerken en
wat hun motivatie is om een auto
aan te schaffen. „Een auto is heel
zichtbaar en daarmee geschikt als
persoonlijk expressiemiddel", ver
klaart onderzoeksdirecteur Emile
Rikken de emotie in het aankoop
gedrag. „Daarnaast geven auto's je
maatschappelijke status aan. Een
auto zegt dus wie je bent."
Mensen die een auto willen ko
pen, hebben meestal een aantal
merken in hun hoofd dat ze aan
spreekt, zegt Rikken. „Vooral man
nen hebben al een idee wat ze wil
len." Auto's zijn grofweg in te de
len in vijf groepen die elk een type
rijder belichamen.
Sportieve merken zoals Audi, Alfa
Romeo of BMW worden gezien
als energiek, impulsief agressief, ar
rogant en mannelijk. Mensen die
zich aangesproken voelen door dit
type auto, letten vooral op de pres
taties: hij moet snel ert krachtig
zijn.
Een tweede categorie is de klassie
ke 'statuswagen', zoals een Merce
des of Jaguar. Deze hebben een ele
gant en autoritair imago. Vooral
mannen kiezen voor deze merken,
waarbij geavanceerde technologie
en styling voorop staan.
Families gaan eerder voor comfort
en veiligheid en kiezen voor rui
me vierwielers als de Renault Scé
nic of de Ford Mondeo.
De vierde set merken bestaat uit
jonge, energieke, spontane en origi
nele auto's. Deze 'fun'-auto, zoals
de Mini Cooper of de nieuwe Fiat
500, liefst in een opvallend kleur
tje, wordt vooral gekocht door jon
ge vrouwen.
En dan heb je ook nog mensen die
vinden dat een auto bovenal func
tioneel moet zijn. Zij hebben hun
emoties bij de autokeuze onder
controle, en kopen bijvoorbeeld
een Dacia of een Skoda.
„Mensen kiezen meestal voor de
minst uitgesproken auto binnen
de set merken die ze in hun hoofd
hebben", zegt Rikken. „Dat heeft
vooral te maken met geld: bepaal
de types in jouw categorie zijn
meer een droombeeld dan een rea
listische optie."
Dat bepaalde auto's qua onderde
len op elkaar lijken, weerhoudt
mensen er niet van om tóch op
hun gevoel af te gaan. „Het is juist
een bevestiging dat auto's tech
nisch gewoon goed zijn en je je
dus meer mag laten leiden door je
emoties", verklaart Rikken.
Als we eenmaal een merk hebben
gekozen, zijn we daar trouw aan:
maar liefst 69 procent is van plan
bij een nieuwe auto voor hetzelfde
merk te gaan, blijkt uit onderzoek
van Synovate België onder 1.862
autobezitters.
Milieu en veiligheid spelen in alle
segmenten een steeds grotere rol,
maar krijgt een verschillende uit
leg. „Sportieve auto's worden
schoon maar blijven wel snel, bij
functionele wagens wordt de na
druk gelegd op de kostenbesparing
en families krijgen te horen dat ze
bijdragen aan een goed milieu en
daarmee een goede toekomst voor
hun kinderen. Wie tegenwoordig
nog aankomt met een benzineslur-
pende SUV, heeft echt iets uit te
leggen aan zijn buurman."