41 binnenland Mensen hun verhaal laten doen SCHIETPARTIJ Het drama in Alphen aan den Rijn kent behalve nabestaanden en slachtoffers ook heel veel getuigen, onder wie ook kleine kinderen. Elke groep heeft op zijn eigen manier behoefte aan opvang en nazorg. ^■@0)0 paulkusters 'Hij schoot haar in koelen maandag 11 april 2011 dag 2009 op de menigte in. Daar bij kwamen acht mensen om het leven, onder wie de dader. „Voor zulke grootschalige gebeurte nissen zijn protocollen", vertelt een woordvoerder van de gemeen te. „Maar er gebeuren altijd dingen die niet in het protocol staan, dan moet je je gezonde verstand vol gen. Een belangrijk leerpunt voor ons is dat je goed moet weten waar je mensen heen brengt. Zo was het bij ons de eerste paar uren dus niet duidelijk wie in welk zie kenhuis lag. Dat is voor de familie heel erg vervelend." Met nabestaanden en slachtoffers heeft de gemeente Apeldoorn nog zeker een jaar tot anderhalfjaar na Koninginnedag intensief contact onderhouden, vertelt de woord- 'Die beelden die op je netvlies staan, gaan ook thuis niet over' voerder. „Om te horen hoe het met ze gaat en om daar waar no dig hulp aan te bieden." Hoeveel mensen er uiteindelijk naar een psycholoog zijn gegaan, en of er nog steeds mensen in behandeling zijn, weet de woordvoerder niet. In het winkelcentrum in Alphen waren zaterdag ook kinderen. Slachtofferhulp krijgt dan ook vra gen van scholen hoe ze dit van daag op school moeten vertellen. „Wees altijd eerlijk, maar breng de boodschap wel aangepast naar de leeftijd", adviseert Visser hen. „En bedenk dat het heel normaal is dat kinderen in de pauze dit straks na gaan spelen, dat is hun manier van verwerking." Op veel scholen zijn vandaag in de klas gesprekken over het drama. De leerkrachten kunnen daarbij ondersteuning krijgen van de GGD, de GGZ en het algemeen welzijnswerk. ALPHES! door Maaike Boersma Nadat het bericht binnen kwam zijn we meteen uitgerukt", vertelt Es ther Visser van Slachtof ferhulp Nederland. „De eerste hulp bestaat uit het aanhoren van de verhalen en inventariseren wat de behoeften zijn. Mensen zijn ge schokt en overstuur, iedereen rea geert weer anders. Het blijft bij eer ste opvang want daarna wil men maar één ding: zo snel mogelijk naar huis." Slachtofferhulp zocht gisteren con tact met de directe nabestaanden en de slachtoffers in de ziekenhui zen; vandaag en morgen worden alle getuigen gebeld van wie het telefoonnummer bekend is bij politie. „Op dit moment zijn we heel druk met de opvang van de nabestaan den", vertelt Visser. „Die bellen we altijd binnen 24 uur en worden meteen geholpen. Bij nabestaan den verzorgen we naast emotione le opvang ook veel praktische din gen. Er moet ineens een begrafe nis worden geregeld, de werkgever moet worden gebeld. En dat is het laatste waar de familie op dat mo ment mee bezig wil zijn, dus dat doen wij voor ze." In de dagen en weken erna onder houdt Slachtofferhulp contact met alle groepen. „Als we merken dat er mensen zijn die het niet zelf kunnen verwerken, dan wordt er doorverwezen naar de psychologi sche hulp. Dat kan soms weken of maanden later pas opspelen." Ook D.O.e.N. bv, Directe Opvang en Nazorg, was binnen twee uur ter plaatse. „Wij leveren landelijk directe opvang als er zich iets voor doet in de detailhandel, een over val bijvoorbeeld", legt algemeen di- recteur'en oprichter Wim Rikken uit. „We hebben dan zo snel moge lijk hulpverleners ter plaatse die het personeel, zoals in dit geval dat van de Albert Heijn, opvangt." Het winkelpersoneel heeft gruwe lijke dingen gezien. „Het eerste wat er te doen staat bij aankomst is zorgen voor rust en mensen hun verhaal laten doen", legt Rik ken uit. Maar een luisterend oor en een hand op de schouder al leen is niet genoeg. Ook in de dagen erna is er veel contact met de slachtoffers, zegt Rikken. Werd er vroeger gezegd: je hebt zoiets traumatisch meege maakt, ga eerst maar lekker een paar dagen thuis bijkomen, tegen woordig denkt men er hier anders over. „Die beelden die op je net vlies staan, gaan ook thuis niet over. Het is dan ook zaak zo snel mogelijk onder begeleiding terug te gaan naar de plaats des onheils. Ze moeten zien dat de situatie nu weer is als daarvoor." In Apeldoorn weet men hoe om te gaan met de opvang van grote groepen mensen die iets trauma tisch hebben meegemaakt. In die stad reed Karst T. op Koninginne Mensen leggen bloemen en zoeken troost bij elkaar bij winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. nen, werd er geroepen. Dat deed ik zo goed als ik kon. We moesten naar achteren, ik zag de gewonden liggen. Het was zo akelig. Ik hoor de zoveel knallen dat ik dacht dat het een klapperpistool was." Inmiddels zwellen de sirenes aan. Politieagenten snellen toe en lo pen door elkaar. Ambulances scheuren het terrein op. Agenten die nog geen kogelvrije vesten om hebben, krijgen er een toegegooid. Er ligt een lichaam onder een la ken. De eerste linten worden uitge rold. Buiten staat het echtpaar De long. Janny (52) wilde boodschap pen doen, maar het draaide uit op EHBO verlenen. „Die man heeft een vrouw in een rolstoel door haar hoofd geschoten. Ik probeer- door Marieke den Boer en Janet van Dijk Tien voor half één, buiten bij De Ridderhof „WEG! GA HIER WEG." Men sen vliegen gillend, hui lend, hysterisch uit het winkelcen trum. TWee jongens van een jaar of twaalf schreeuwen: „Er is een man met een geweer. Hij schiet ie dereen neer. Er zijn doden. Daar ligt er één. En daar." Iedereen probeert zichzelf in veilig heid te brengen. De 82-jarige An- nemarie de Bruyn heeft nog maar de helft van haar boodschappen in haar rollator. Haastig duikt ze ach ter de flat om de hoek weg. „Ik was in de supermarkt. Ren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 4