zeeland 117 slot Open Haardconcert I Bachs Matthaus is onverslijtbaar Rust in Kanaalstraat Matthaus-Passion zeeland in de vorige eeuw MM I AlFAl maandag 11 april 2011 Mathieu van Bellen en Eliane Rodrigues tijdens het Open Haard Concert in Terneuzen. dynamischer gemusiceerd, dat kwam ten goede aan de drama tiek. Het intens lyrische karakter van deel 3 werd te zwak in de verf gezet en in het slotdeel kwamen pas de broodnodige acceleraties. De pianiste mag mijns inziens meer initiatief nemen en stimule ren. Eliane Rodrigues opende de serie OH concerten tien jaar geleden en wist het publiek weer voor zich te winnen met Andante Spianato et Grande Polonaise brillante op 22 van Chopin. Zij heeft een soepele toucher en paart techniek aan mu- - zikaliteit. Samen met haar dochter Nina, speelde zij 4 Noorse Dansen voor pianovierhandig van Grieg. In deze werken was de stuwende hand van de moeder duidelijk. Het recital werd afgesloten met een overbekend werkje van Saint Saens: de Zwaan. Dit werk in een arrangement met een Braziliaans tintje was door Eliane voor piano- vierhandig en viool geschreven. De toegift: een Hongaarse Dans van Brahms was een extra spette rend slot. door Jeanette Vergouwen De passieperiode is van start gegaan. In heel Ne derland worden concer ten verzorgd met passiemuziek als hoofdmoot. Heel wat componis ten hebben muziek geschreven die vooral uitgevoerd wordt in de we ken voor Pasen. Het is en blijft waarschijnlijk de muziek van J.S. Bach die de hoofdtoon voert. Zijn Matthaus Passion is onverslijt baar, deze muziek blijft boeien, op welke manier zij ook uitgevoerd wordt. Van zeer getrouw: met oude instrumenten, acht solisten en acht repienisten tot en met de romantische versie (over de pop versie zwijg ik liever) met een groot dubbelkoor en dito instru mentalisten. De uitvoering in Vlissingen was er een van de gulden middenweg. Er werd gemusiceerd op oude instru menten en de interpretatie van de dirigent had overeenkomsten met de authentieke versie. Dat de Vlis- singse Oratoriumvereniging (zo'n honderd vocalisten) deze uitda ging aandurft, is op zich al een pluim waard, de manier waarop deze koren de koralen zongen, mocht er zijn. Deze rustpunten in de partituur kregen een vlotte in vulling zonder het gebruik van fer- mates. Af en toe werd deze ferma- te wel gebruikt en dat zorgde voor een extra dynamisch tintje. De grootste uitdaging vormden echter KLASSIEKE MUZIEK Door de Vlissingse Oratoriumvere niging, Antwerps kathedraalkoor, Brabantsch Muzyk Collegie en so listen o.l.v. Pim Óverduin. Gehoord op zaterdag 9 april in de Sint Jacobskerk in Vlissingen de turbae, het openingskoor en de slotkoren van deel I en II. Dirigent Pim Overduin had gekozen voor de voorzichtige aanpak en dat was een goede keuze, want hierdoor ontspoorden deze koren niet en werd er voldoende recht gedaan aan de machtige muzikale structu ren. Dat dit een beetje ten koste ging van de dramatiek moet je er dan bij nemen. Ook schortte het soms aan transparantie. In de begeleiding van de koren was het orkest op zijn best. Maar in de aria's en vooral de recitatie ven accompagnato schortte het wel eens. Er werd regelmatig te fors en te hard gespeeld. In de be geleiding van de Christuspartij klonk de BC boven de zangstem uit en in de aria's waren de obliga te partijen van de blazers, in ver houding met de solisten, te over heersend. De solistencast stelde niet teleur, maar de een was wel veel beter en boeiender dan de ander. De evangelist/tenor Marten Smeding groeide in zijn rol van verteller. Hij zong vanaf de kansel en bracht zijn tekst met enthousiasme. Hij maskeerde de kleine foutjes op su blieme wijze. Christus/bariton Mare Pantus zong sereen, ietwat vlak, met een mooie baritonstem. De sopraan Laurens Armishaw bracht haar aria's doorvoeld. Haar stem is wat metalliek en klonk soms scherp. In de aria 'Ich will dir mein Herze schenken' was er een discrepantie tussen begelei ding en soliste. Deze aria ademde te weinig. In het duet vormden so praan en altus een perfecte een heid. De contratenor Rob Meijers overtuigde in al zijn aria's met een ronde, strakke en soepele stem. Hij zong soms de da capo's met subtiele versieringen. Tenor Arco Mandemakers had het niet gemak kelijk in de twee razend moeilijke aria's. In de aria 'Geduld' viel voor al zijn sotto voce op en de strakke gedegen viola da gamba begelei ding. Bas Ronald Dijkstra zong zo wel de kleine partijen als zijn aria's met volumineuze stem. Waarom er zo getrokken werd in de aria 'Komm süsses Kreuz' was onbegrijpelijk. Dirigent Overduin leidde overtuigend. Zijn keuze voor de tempi is discutabel. De dy namische aanpak in deel I werd in deel II ingeruild voor een meer be schouwende. Sommige aria's en re citatieven werden te pathetisch, omdat ze te nadrukkelijk of te lang zaam werden vertolkt. Sit Opnieuw een dorpsgezicht uit de serie kaarten en foto's van Hans Lin- denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgie rig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. foto Peter Nicolai De oplossing van de Raad- kaart van vorige week was: de Kanaalstraat in Oost-Souburg. Het was niet zo'n heel eenvoudige opgave, want de Kanaalstraat is in de loop der tijd veel veranderd. Het belang rijkste verschil tussen de opname in de krant en de huidige situatie is dat de straat toen - we spreken over begin vorige eeuw - niet één winkel had en tegenwoordig een heleboel. Middelburger Kees Ste- vense meldt dat de huidige Kanaal straat vóór 1873 West-Souburgse- weg heette. Hij verbond West- en Oost-Souburg met elkaar. „Het in dat jaar in gebruik genomen Ka naal door Walcheren scheidde Oost- en West-Souburg van elkaar. Deze twee dorpen waren in 1835 samengevoegd tot één gemeente." De Kanaalstraat was al in een vroeg stadium bestraat. Deze klus werd geklaard op kosten van de ambachtsheer Cornelis van Pere. Op de raadkaart zijn, behalve een tweetal handkarren, nog niet veel activiteiten te bespeuren. Het hoge gebouw met torentje (rechts) is de in 1891 door aannemer David de Smit gebouwde Gereformeerde Kerk, waaraan een prijskaartje hing van ruim 3800 gulden. De eerste predikant was ds. C.B. Schoenmakers, die de kerk op 4 november 1891 inwijdde. Links van de kerk staat de pastorie. Na af braak van deze kerk werd er in 1933 een nieuwe kerk gebouwd. Die kostte aanmerkelijk meer: 31.000 gulden, weet Stevense. Om streeks deze tijd werd de Kanaal straat verbreed. Aannemer H. Gel dof voerde dit werk uit voor 15.722 gulden. Inmiddels kwam ook het winkelbestand tot ontwikkeling: rechts kwam de sigarenwinkel van K. Strijd en links de bekende win kel De Zalm van de familie Barent- sen. Ook vestigden boekhandel Van der Peijl, de schoenwinkel van Puijpe en de scheerwinkel van Sonius zich in de Kanaalstraat. Ver derop lag de hofstede Middenhof. Daar zit nu Omroep Zeeland. Winnaars van de waardebon nen: fam. Lauret, Breskens; Kees Stevense, Middelburg; M. Hame- lijnck, Oostburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17