Foto's kunnen io Nina Boas Hendrike Huijsmans Bob Pingen Rik Vandewege Bert Vernooij donderdag 7 april 2011 Wanneer is fotogra fie beeldende kunst of juist een goed gekozen mo mentopname? Deze vraag leg den fotografen Elsje van Ree (1943) en Hajo Hoffmann (1940) in de Kunstuitleen Terneuzen voor aan het publiek via een en quête en een discussieavond. Ik grijp graag de kans om daaraan mijn bijdrage te leveren en koos voor deze week drie exposities met fotografisch werk. De fotografie is in de 19e eeuw ont staan als een snellere en makkelij kere manier om de werkelijkheid af te beelden dan via de schilder kunst. Die leverde vaak de inspira tie voor de manier waarop fotogra fen keken. Schilderkunst bood een geconstrueerd beeld van de werke lijkheid, een beeld dat de werkelijk heid mooier maakte en betekenis gaf In de loop van de tijd kreeg ook de alledaagse realiteit de aan dacht van fotografen. Die werd echter in eerste instantie door schilders als Courbet en later door de impressionisten het meest over tuigend neergezet. Anno 2011 is fo tografie een rijk geschakeerd me dium, een techniek om nog steeds met behulp van licht een 'beeld' te maken, Het kan een flitsfoto zijn die vastlegt dat je door een rood stoplicht rijdt, een röntgenfoto van je gebroken voet of een por tret van een van 's werelds vele dic tators. In dat laatste geval kan foto grafie kunst zijn. Dat wordt be paald door de visie van de maker. Het (fotografische) beeld zou iets toe moeten voegen aan onze kijk op de dictator en aan de mogelijk heden van de fotografie. Oorspron kelijkheid is voor alle kunst een be langrijk criterium en voor fotogra fie wat lastiger te bereiken omdat het technisch procédé minder per soonlijk is dan dat van de schilder kunst. Gelaagdheid is een ander criterium, verwijzend naar meer dere, elkaar versterkende betekenis sen van het beeld, waardoor het vragen oproept, je aan het denken zet. Veel fotografie is gelukkig geen kunst: ik vind het bijvoor beeld prettig als de arts een eendui dig beeld heeft van het scheurtje in mijn voet. die Van Ree toont is dat wel. Door de compositie, de bewerking en de schilderkunstige toevoeging met goudverf overstijgen de beel den de registratie en roepen ze bij voorbeeld beschouwingen op over tijdelijkheid en eeuwigheid, cul tuur en natuur, tijd en plaats. De stillevens die Van Ree maakte naar aanleiding van een anekdote zijn tevens een flirt met de 17e eeuwse schilderkunst. Door hun uitgeba lanceerde licht/donker compositie zette ze er een fotografische visie naast die de mogelijkheden van het metier uitstekend benut. De hoofdthema's van Hoffmann zijn oorlog en het geweld dat men sen elkaar aandoen. In heldere fo tocollages plaatst hij oude foto's ('cartes de visite') in een land schappelijk decor. Steeds maakt een slakkenhuis deel uit van de compositie. De beelden bieden ruimte om je eigen verhaal te ver tellen en zijn zo meer dan een il lustratie. In de reeks 'Ecce' (zie) combineert Hoffmann schimmige foto's uit documentaire films met grafische tekens en andere subtiele elementen. De bijna abstracte beel den zijn geladen met spanning. Al leen de presentatie doet er afbreuk aan. Het glas is letterlijk een barriè re tussen toeschouwer en beeld. En dit soort beelden heeft een groot formaat nodig. In de manier waarop Hoffmann en Van Ree hun werk presenteren zouden zij sterker voor de dag kunnen ko men. Dat is het verschil met een beeldend kunstenaar die zich van fotografie bedient. Hein Verwer (i960) plaatste in de en tree van De Willenrj in Vlissingen grote panelen die hij deels beplak te met geprinte fotocollages. Ze be staan uit stroken die een soms ver vormde uitsnede tonen van een landschapsdetail. De stroken staan met elkaar in contrast, qua struc tuur en qua kleur. Door de vervor ming suggereert Verwer beweging en kwetsbaarheid. In andere pane len zet hij (zwart-wit) foto's van door mensen gemaakte voorwer pen onder elkaar. Elke strook telt een aantal keren dezelfde foto. Zo ontstaat op een andere manier dan in de natuurfoto's beweging. Karin den Boer: Bushokje Biezelinge De visuele impact van deze presen tatie is groot: hij bepaalt de omrin gende ruimte. Verwer roept vooral verwondering op over wat ons let terlijk omringt en stelt subtiel vra gen over natuur, cultuur en hun re latie ten opzichte van elkaar en van de mens. Kunst in optima for ma. En hoe zit dat met de foto's van Karin Den Boer (i960) in het gastatelier van DeWillem3? Zij on derzoekt de gevolgen van de stij ging van de zeewaterspiegel door de opwarming van de aarde. Daar om noemt zij haar 'work in pro gress' '+5 °C'. Den Boer zet onze omgeving met photoshop onder water en doet dat effectief en soms ook met fantasie. Daarnaast laat zij collageachtige composities zien waarin de verhoogde tempe- Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Van Ree en Hoffmann reizen veel en maken onderweg vele foto's. Enkele zijn er in Terneuzen te zien. Pure, rake opnamen van een geladen onderwerp als een de solate ziekenzaal in een werkkamp van de Argentijnse dictator Pino chet (Van Ree) of een landschap met sporen van graven van zijn slachtoffers (Hoffmann). Goede documentaire fotografie, maar geen kunst. De Serie Boeddha's Hajo Hoffmann: Ecce IV Elsje van Ree: Face the future Nina Boas plaatst zichzelf in pro jecties en maakt live tekeningen en knipsels. Ze speelt een geraffi neerd spel met wat zij maakt en met (huishoudelijke) voorwerpen. Door het vergroten en verkleinen geeft Boas haar handelingen een absurde lading. T/m 15/5: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Hendrike Huijsmans presenteert onder de titel 'Black Box' objecten die tevens stoel zijn, schilderijen en wandobjecten. Vaak verwijzen ze letterlijk en figuurlijk naar zaad en zaaddozen. Daarmee wil Huijs mans een verborgen wereld ont sluiten. De kracht en de vitaliteit van de natuur zijn inspiratie en metafoor voor creatief scheppen. T/m 22/6. Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 -17 uur Bob Pingen toont abstracte uitzich ten op en inzichten vanüit Arca dia, het paradijselijk gebied waarin winstbejag, politiek en geweld zijn uitgebannen. Pingen schept een wereld waarin vorm en kleur zich steeds opnieuw tot elkaar verhou den en voegt daar een snufje illu sionisme aan toe. T/m 9/4: Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. Di. t/m vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur. Rik Vandewege schildert met acryl verf op papier dat hij overbrengt op hout. Zijn abstracte werk roept met sporen vafi grafische elemen ten, abstracte vormen, tekens, een ingetogen sfeer op. Mede door het bescheiden formaat ademt zijn werk intimiteit, een uitnodiging om even stil te staan. T/m 8/4: Passerelle, Stadhuis Terneuzen, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma.-do. 8.30-16.30 u., vr. 8.30-20 u. Bert Vernooij zet zijn liefde voor de natuur om in lyrisch abstracte composities. Lichte krachtige, vaak primaire kleuren wisselt hij af met meer subtiele partijen. In zijn werk lijkt de zon altijd te schijnen en niet voor niets kregen veel van zijn schilderijen als titel 'lente' of 'zomer' mee. T/m 1/5: Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76