Een pausmis van het
toneel in vier delen
uit!
5
Robbert-Jan Proos
Bart Peeters
In de schaduw van Brei
Duo Blaak Vertigo
Diablo Boulevard
donderdag 7 april
2011
De reeks opent op 13 april in Vlis-
singen. Daar speelt Urban Myth
een stuk gebaseerd op de veront
rustende 'toekomstroman' van Ge
orge Orwell. Inderdaad, 1984. Het
publiek zal intensief betrokken
worden bij het verhaal over Julia
en Winston, die proberen te ont
snappen aan Big Brother.
En die grote broer is ondertussen
nog een beetje gegroeid, dankzij in
ternet. U zult ervan versteld staan
(als u er toevallig uitgepikt wordt)
hoeveel er over u en mij te vinden
en te volgen is. En over hoe ge
dwee 'het publiek' zal luisteren
naar de wensen van hen die het
heft in handen hebben. 'Gaan zit
ten waar u wilt' is niet half zo vrij
als het klinkt.
Een dag later wordt een ander tota
litair systeem onder de loep geno
men. In het derde deel van De Tri
logie van de Waan. Vorig jaar (zelf
de plaats en ongeveer zelfde tijd)
konden we deel 2 al zien, Ik hield
van Hitier. Het stuk werd gebracht
als een 'reading', waarin de tekst
hoofdzakelijk vanaf een stoel gele
zen wordt en er nauwelijks wordt
geacteerd. Dat zal deze keer weer
zo zijn. Nu is de titel Alles voor de
Führer. Dit keer is niet Winifred
Wagner maar Magda Goebbels de
vrouw die valt voor het nazisme.
Met Nelly Frijda als de belangrijk
ste centrale speelster - er wordt
ook gewerkt met gastacteurs - mag
je zeker zijn, dat het verhaal op
De uit 's-Heer Hendrikskinderen
afkomstige cabaretier Robbert-Jan
Proos presenteert zijn voorstelling:
Solo! Hij is een meester in het neer
zetten van personages. Als Rob
bert Jan Crusoë neemt hij nu het
publiek mee op een survivaltocht
door de jungle van het vrijgezellen
bestaan.
Vrijdag 8 april, De Meiboom,
Krabbendijke, 20.00 uur.
Scène uit De Meeuw, in een nieuwe bewerking door Gerardjan Rijnders en Janine Brogt. foto Ben van Duin
nieuw zal overtuigen. Niemand
die in het acteren zo op het randje
(van de waan) kan balanceren als
zij.
Na één dag rust kunt u 'de paas-
mis van het toneel' vervolgen met
een absolute klassieker. Dan wordt
De Meeuw gespeeld. Deel 1 uit 'De
tragikomedies van Tsjechov', drie
nieuwe bewerkingen door Gerard
jan Rijnders en Janine Brogt, een
fameus duo. Een reeks over de on
machtige verwikkelingen van men
sen uit de bovenlaag van het eind
t9e-eeuwse Rusland. Tragisch,
maar inderdaad ook komisch, dat
gestuntel met de liefde, het geld en
de eindeloze tijd. Volgend jaar vol
gen nog Oom Wanja en De Kersen
tuin.
Op zondagmiddag 17 april dan ten
slotte Liszt, in De Wegwijzer. Met
meester-verteller Klaas Hofstra en
meesteres-pianiste Regina Al-
brink. Samen vertelden ze al eer
der over de levens van Chopin en
Beethoven. En dat Klaas Hofstra
zich echt kan verdiepen in en ver
eenzelvigen met de levens van
mensen, heeft hij in nog véél meer
biografische verhalen afdoende be
wezen. Dit keer dus over de man
die als pianist bejubeld, maar als
componist miskend werd. Over de
man die heen en weer geslingerd
werd tussen onstuimige relaties en
zijn drang naar de afzondering
van het klooster. Dat wordt een
mooie middag.
Biografisch materiaal op de
planken brengen, dat is kie
zen en daarmee misschien
ook wel iets verliezen. Maar bij
Masterclass, over het leven van Ma
ria Callas, overheerste toch het ge
voel dat we wérkelijk even de zan
geres ontmoetten. In de eerste
plaats misschien omdat ze on
danks de sfeer van adoratie toch
ontdaan was van ster-dom. Dat
maakte alles geloofwaardiger, de
scherpe kantjes evengoed als de
klasse. Soms balanceerde de situa
tie op het randje van karikaturaal,
even later dan weer ééndimensio
naal. Maar telkens werd een adem
loos moment van evenwicht ge
vonden, in de woorden van de dia
loog (die meer een monoloog
was) en in de beelden van de set
ting. Hoe een les vervloeit tot de
herinnering aan een hoogtepunt
in het prestigieuze Teatro alla Sca
la in Milaan! Genoeg om werkelijk
even bij Callas en bij het goddelij
ke (van muziek) te kunnen zijn,
een 'éven-moment' dat je dan
kunt koesteren. Een beetje scepsis
(nu nog Callas?) veranderde in vol
le overtuiging.
Volle overtuiging (dat mime zowat
de hoogste vorm van toneel is) ver
anderde in scepsis bij Bambie 15.
Te veel van hetzelfde, té fysiek
gooi- en smijtwerk, geen verhaal
dat in je oren bijt. Geen 'éven-mo
ment'.
'1984', wo. 13 april, Arsenaal
theater Vlissingen, 20.15 uur.
'Alles voor de f ührer', do. 14 april, 't
Beest, Goes, 20.30 uur.
'De Meeuw', za. 16 april, Stads
schouwburg, Middelburg, 20.00 uur.
Klaas Hofstra Regina Albrink, zo.
17 april, De Wegwijzer, Nieuw- en Sint
Joosland, 15.00 uur.
Bart Peeters, die ooit hits scoorde
met The Radio's, heeft er zes jaar
geleden voor gekozen uitsluitend
in het Nederlands te zingen. Hij
brengt in zijn theatershow een
mix van folk, wereldmuziek, caba
ret, zelfs een beetje hiphop en een
vleugje jazz. Hij wordt begeleid
door Vlaamse popmuzikanten.
Zaterdag 9 april, Ledeltheater,
Oostburg, 20.15 uur.
In de schaduw van Brei is indrin
gend muziektheater over Jacques
Brei, waarin diens bekende chan
sons worden gezongen in het Ne
derlands, plat Vlaams of het Frans.
Daarnaast zijn nieuwe nummers
toegevoegd die niet onderdoen
voor die van Brei. Met: Vera Mann
en Rob van de Meeberg.
Zondag 10 april, Stadsschouwburg,
Middelburg, 20.00 uur.
In vijf dagen tijd zuilen er
volgende week vier veelbe
lovende theatervoorstellin
gen door Zeeland 'razen'.
Veelbelovend omdat ze sterk li
terair gebaseerd zijn, of omdat
het gaat om mensen die al een
reputatie gevestigd hebben.
Het jonge pianoduo Martijn en
Stefan Blaak (foto) en Slagwerk
duo Vertigo - met Joeke Hoekstra
en de uit Zeeland afkomstige Niels
Meliefste - zijn te gast bij Muziek-
podium Zeeland. Op het program
ma staan werken van Witold Lu-
toslawski, Bela Bartok, Samuel Bar
ber en Leonard Bernstein.
Vrijdag 8 april, Zeeuwse Concertzaal,
Middelburg, 20.00 uur.
Alex Agnew vormde, al voordat
hij in België bekend werd, met
vrienden een eigen band: Diablo
Boulevard. Daarin komt zijn liefde
voor hardrock ruimschoots aan
bod. De band is de hoofdact op de
ze Pop Aan Zee-avond. In het voor
programma speelt de Zeeuwse for
matie The Forbidden Planet.
Zaterdag 9 april, De Piek, Vlissingen,
21.30 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.