Een pausmis van het toneel in vier delen uit! 5 Robbert-Jan Proos Bart Peeters In de schaduw van Brei Duo Blaak Vertigo Diablo Boulevard donderdag 7 april 2011 De reeks opent op 13 april in Vlis- singen. Daar speelt Urban Myth een stuk gebaseerd op de veront rustende 'toekomstroman' van Ge orge Orwell. Inderdaad, 1984. Het publiek zal intensief betrokken worden bij het verhaal over Julia en Winston, die proberen te ont snappen aan Big Brother. En die grote broer is ondertussen nog een beetje gegroeid, dankzij in ternet. U zult ervan versteld staan (als u er toevallig uitgepikt wordt) hoeveel er over u en mij te vinden en te volgen is. En over hoe ge dwee 'het publiek' zal luisteren naar de wensen van hen die het heft in handen hebben. 'Gaan zit ten waar u wilt' is niet half zo vrij als het klinkt. Een dag later wordt een ander tota litair systeem onder de loep geno men. In het derde deel van De Tri logie van de Waan. Vorig jaar (zelf de plaats en ongeveer zelfde tijd) konden we deel 2 al zien, Ik hield van Hitier. Het stuk werd gebracht als een 'reading', waarin de tekst hoofdzakelijk vanaf een stoel gele zen wordt en er nauwelijks wordt geacteerd. Dat zal deze keer weer zo zijn. Nu is de titel Alles voor de Führer. Dit keer is niet Winifred Wagner maar Magda Goebbels de vrouw die valt voor het nazisme. Met Nelly Frijda als de belangrijk ste centrale speelster - er wordt ook gewerkt met gastacteurs - mag je zeker zijn, dat het verhaal op De uit 's-Heer Hendrikskinderen afkomstige cabaretier Robbert-Jan Proos presenteert zijn voorstelling: Solo! Hij is een meester in het neer zetten van personages. Als Rob bert Jan Crusoë neemt hij nu het publiek mee op een survivaltocht door de jungle van het vrijgezellen bestaan. Vrijdag 8 april, De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur. Scène uit De Meeuw, in een nieuwe bewerking door Gerardjan Rijnders en Janine Brogt. foto Ben van Duin nieuw zal overtuigen. Niemand die in het acteren zo op het randje (van de waan) kan balanceren als zij. Na één dag rust kunt u 'de paas- mis van het toneel' vervolgen met een absolute klassieker. Dan wordt De Meeuw gespeeld. Deel 1 uit 'De tragikomedies van Tsjechov', drie nieuwe bewerkingen door Gerard jan Rijnders en Janine Brogt, een fameus duo. Een reeks over de on machtige verwikkelingen van men sen uit de bovenlaag van het eind t9e-eeuwse Rusland. Tragisch, maar inderdaad ook komisch, dat gestuntel met de liefde, het geld en de eindeloze tijd. Volgend jaar vol gen nog Oom Wanja en De Kersen tuin. Op zondagmiddag 17 april dan ten slotte Liszt, in De Wegwijzer. Met meester-verteller Klaas Hofstra en meesteres-pianiste Regina Al- brink. Samen vertelden ze al eer der over de levens van Chopin en Beethoven. En dat Klaas Hofstra zich echt kan verdiepen in en ver eenzelvigen met de levens van mensen, heeft hij in nog véél meer biografische verhalen afdoende be wezen. Dit keer dus over de man die als pianist bejubeld, maar als componist miskend werd. Over de man die heen en weer geslingerd werd tussen onstuimige relaties en zijn drang naar de afzondering van het klooster. Dat wordt een mooie middag. Biografisch materiaal op de planken brengen, dat is kie zen en daarmee misschien ook wel iets verliezen. Maar bij Masterclass, over het leven van Ma ria Callas, overheerste toch het ge voel dat we wérkelijk even de zan geres ontmoetten. In de eerste plaats misschien omdat ze on danks de sfeer van adoratie toch ontdaan was van ster-dom. Dat maakte alles geloofwaardiger, de scherpe kantjes evengoed als de klasse. Soms balanceerde de situa tie op het randje van karikaturaal, even later dan weer ééndimensio naal. Maar telkens werd een adem loos moment van evenwicht ge vonden, in de woorden van de dia loog (die meer een monoloog was) en in de beelden van de set ting. Hoe een les vervloeit tot de herinnering aan een hoogtepunt in het prestigieuze Teatro alla Sca la in Milaan! Genoeg om werkelijk even bij Callas en bij het goddelij ke (van muziek) te kunnen zijn, een 'éven-moment' dat je dan kunt koesteren. Een beetje scepsis (nu nog Callas?) veranderde in vol le overtuiging. Volle overtuiging (dat mime zowat de hoogste vorm van toneel is) ver anderde in scepsis bij Bambie 15. Te veel van hetzelfde, té fysiek gooi- en smijtwerk, geen verhaal dat in je oren bijt. Geen 'éven-mo ment'. '1984', wo. 13 april, Arsenaal theater Vlissingen, 20.15 uur. 'Alles voor de f ührer', do. 14 april, 't Beest, Goes, 20.30 uur. 'De Meeuw', za. 16 april, Stads schouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Klaas Hofstra Regina Albrink, zo. 17 april, De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joosland, 15.00 uur. Bart Peeters, die ooit hits scoorde met The Radio's, heeft er zes jaar geleden voor gekozen uitsluitend in het Nederlands te zingen. Hij brengt in zijn theatershow een mix van folk, wereldmuziek, caba ret, zelfs een beetje hiphop en een vleugje jazz. Hij wordt begeleid door Vlaamse popmuzikanten. Zaterdag 9 april, Ledeltheater, Oostburg, 20.15 uur. In de schaduw van Brei is indrin gend muziektheater over Jacques Brei, waarin diens bekende chan sons worden gezongen in het Ne derlands, plat Vlaams of het Frans. Daarnaast zijn nieuwe nummers toegevoegd die niet onderdoen voor die van Brei. Met: Vera Mann en Rob van de Meeberg. Zondag 10 april, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. In vijf dagen tijd zuilen er volgende week vier veelbe lovende theatervoorstellin gen door Zeeland 'razen'. Veelbelovend omdat ze sterk li terair gebaseerd zijn, of omdat het gaat om mensen die al een reputatie gevestigd hebben. Het jonge pianoduo Martijn en Stefan Blaak (foto) en Slagwerk duo Vertigo - met Joeke Hoekstra en de uit Zeeland afkomstige Niels Meliefste - zijn te gast bij Muziek- podium Zeeland. Op het program ma staan werken van Witold Lu- toslawski, Bela Bartok, Samuel Bar ber en Leonard Bernstein. Vrijdag 8 april, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Alex Agnew vormde, al voordat hij in België bekend werd, met vrienden een eigen band: Diablo Boulevard. Daarin komt zijn liefde voor hardrock ruimschoots aan bod. De band is de hoofdact op de ze Pop Aan Zee-avond. In het voor programma speelt de Zeeuwse for matie The Forbidden Planet. Zaterdag 9 april, De Piek, Vlissingen, 21.30 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71